melkoinen wrote:
Mä en kokeillutkaan Rubyä, mutta Pythonia, C++, JavaScriptiä, Php:tä yms oon ja ei mun mielestä Java mitenkään mahdoton ole. Mun mielestä se on ihan looginen, suht helppo jne. Varmaan joku C++ on jossain suhteissa paljon hienompi ja parempi, mutta en mä ainakaan sen ominaisuuksia oo kaivannut ikinä. JavaScriptilläkin saa vaikka mitä aikaan jos vaan viitti tehdä ja tietää mitä tekee, vaikka sitä on kyllä aika tuskaa debugata.
Javascript on muuten kieli, mitä osataan keskimäärin varmaan eniten päin vittua. Ilman jqueryä, prototypeä tai muuta vastaavaa en kyllä kirjoittaisi mitään.
melkoinen wrote:
Debuggaus ja kaikenmaailman interfacet on kyllä Javassa rasittavia ja webbikäytössä varsinkin tuntuu että se jatkuva virheiden ja varoitusten määrä on aika lamaannuttava. Lisäksi oon Java-puolella törmännyt kaikkein eniten aivan naurettavan monimutkaisiin toteutuksiin yksinkertaisten asioiden tekemiseen.
Javassa on ehkä vähän liiaksikin sitä geneerisyyden ideologiaa taustalla? Javahan tavallaan "pakottaa" kirjoittamaan tosi geneerisiä luokkia, jolloin tuloksena on usein periaatteessa ihan lukukelvotonta sotkua, kun kaikesta yritetään tehdä niin geneeristä kuin mahdollista.
Mikään java-uskovainen en ole, ja myönnän kyllä, että javassa on ihan kieleen itseensä liittyviä ongelmia, jotka monimutkaistaa kirjoittamista ihan turhaan. Meillä duunissa on vähän tollaista historiallista painoarvoa, miksi sitä käytetään niin paljon, joten sitä tulee sitten kirjoitettua leijonaosa ajasta. Oon vähän kateellinen eräälle toiselle saman alan toimijalle jotka kirjoittaa perusjärjestelmäänsä uusiksi smalltalkilla. Meillä käytetään muuten ehkä eniten ingres abf:ää

(ite oon pysynyt visusti erossa siitä).
java.lang.reflect on jees, joskin vaatii vähän wrappereita ympärilleen, että sitä voi käyttää jotenkin järkevästi. Tosin esim. pythonilla samojen juttujen tekeminen on niinkun vähän vitusti yksinkertaisempaa.