Ohan noi meilläkin joku 100kW kipaleKyästi Läylöne wrote: ↑05 Jul 2020, 12:11Tota mä vähän meinasin, että kuinka uus laiva, jos olis jotain taajuusmuuttajaohjattuja pumppuja tms. Ei ne pelkät scrubberin pumputkaan ihan noin paljoa tee.Märkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 11:25Vähemmänhän se lapapumppu joutuu töitä tekeen jos pannaan ohkasempaa kulmaa. Tosin saa aika isot pumput olla että tippuu satoja kilowatteja. Ehkä siellä muutkin pumput sit vähän helppaa kun kuorma tippuu. Onko teillä muuten rikkipesuri? Niissä on helvetin isot pumput ja niistä tippuu osa pois kun tehot vähenee.Kyästi Läylöne wrote: ↑05 Jul 2020, 10:34Mäkin hämmästelen. En oikein usko että polttoaineenkulutus vaikuttaa sähkönkulutukseen. Onko se miten uus laiva? Mikä pääkone? Ja siis millä te sen sähkön teette merellä? Kombinaattorihommat kyllä aivan vieraita itselle, joka laivassa ajettu vaan constant rpm ja thäts it.Omenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 08:25On säätölapa ja tuossa on joku tommonen erityis fiksusti optimoitu kierros/lapakulma yhdistelmä eri nopeuksilleMärkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 08:04heräsin ja hämmästelenOmenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 06:04Säädin pääkonetta half ahead->slow ahead ja sähkönkulutus tippui noin sadalla kilowatilla, helvetin jännä kun kaikkea tämmöstä informaatiota saa mutta vähäsen ihmetyttää että mikä tossa tekee ton viidenneksen eron sähkönkulutukseen
e. joku sähkömies vois kohta heräillä tai ainakin iltapäivään mennessä kirjoittaa jonkun kivan teorian aiheesta
e: onko joku säätyvä lapakulmahärpyysi kuten kamewa vai kierroksillako te vauhtia säädätte?
Tai en tiiä miten fiksusti oikeasti on optimoitu mutta molempia se säätää.
Sitä kävin miettimään että kai toi vähemmän öljyä sinne pumppaa palamaan yms mutta luulis ettei niillä tule noin isoa eroa sähkönkulutukseen kuitenkaan, en kyllä yhtään tiiä
Rogen suuri ammattimerenkulku topik
- Montun kurkkukippo
- -=King Of PIF=-
- Posts: 19425
- Joined: 08 Jul 2014, 17:28
- Location: Nivusissa
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Kusi Mestari syksy 2019
Kusi Mestari syksy 2019/II
Yöradio-crew 1% | Soitetut toiveet count: 2
Kusi Mestari syksy 2019/II
Yöradio-crew 1% | Soitetut toiveet count: 2
- Mayhem peruttu
- Matti Partanen
- Posts: 103742
- Joined: 10 May 2004, 12:34
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Ei sssaaatana, oln pikkupäissäni junan ravintolavaunussa ja hajoilin niin täysin tuoliini että hävettääOmenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 05:16Ei ole edes mikään hätä tai override vaan tässä on tommonen käsiruori optio jostain syystä, siinä on muutama metri letkua niin voi kävellä edestakaisin vähän samalla kun kääntelee
- Mayhem peruttu
- Matti Partanen
- Posts: 103742
- Joined: 10 May 2004, 12:34
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Olen sivun 299 jälkeen (ja sen meän 5 päivän vessojen hajoomisen) ihan onnellinen että olen kansimiehiä
- Mayhem peruttu
- Matti Partanen
- Posts: 103742
- Joined: 10 May 2004, 12:34
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Vaikka laivakoneistoista 5/5 tulikin
- Mayhem peruttu
- Matti Partanen
- Posts: 103742
- Joined: 10 May 2004, 12:34
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Heh heh on muuten ollu yllättäjä Tinderissä kun sähkö-mekaaniset propulsiojärjestelmät on tutumpia ku kyykkyviinit
- Mayhem peruttu
- Matti Partanen
- Posts: 103742
- Joined: 10 May 2004, 12:34
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Men där ja e på ve till min sven....bergötalande bosun
Bergö on varmaan joku suomenruotsin murteitten pori
Bergö on varmaan joku suomenruotsin murteitten pori
-
- 1k
- Posts: 1347
- Joined: 11 Jul 2009, 01:51
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
No joo, no joo. Ajattelin, että oli niin iso pudotus kokonaiskuormaan nähden, mutta voihan se olla scrubberikin sitten niin. Mutta saisikohan se omenanlahjoittaja kysyttyä sieltä oman laivan koneosastolta, että miksi se sähkökuorma pieneni?Märkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 12:22Ohan noi meilläkin joku 100kW kipaleKyästi Läylöne wrote: ↑05 Jul 2020, 12:11Tota mä vähän meinasin, että kuinka uus laiva, jos olis jotain taajuusmuuttajaohjattuja pumppuja tms. Ei ne pelkät scrubberin pumputkaan ihan noin paljoa tee.Märkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 11:25Vähemmänhän se lapapumppu joutuu töitä tekeen jos pannaan ohkasempaa kulmaa. Tosin saa aika isot pumput olla että tippuu satoja kilowatteja. Ehkä siellä muutkin pumput sit vähän helppaa kun kuorma tippuu. Onko teillä muuten rikkipesuri? Niissä on helvetin isot pumput ja niistä tippuu osa pois kun tehot vähenee.Kyästi Läylöne wrote: ↑05 Jul 2020, 10:34Mäkin hämmästelen. En oikein usko että polttoaineenkulutus vaikuttaa sähkönkulutukseen. Onko se miten uus laiva? Mikä pääkone? Ja siis millä te sen sähkön teette merellä? Kombinaattorihommat kyllä aivan vieraita itselle, joka laivassa ajettu vaan constant rpm ja thäts it.Omenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 08:25On säätölapa ja tuossa on joku tommonen erityis fiksusti optimoitu kierros/lapakulma yhdistelmä eri nopeuksilleMärkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 08:04heräsin ja hämmästelenOmenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 06:04Säädin pääkonetta half ahead->slow ahead ja sähkönkulutus tippui noin sadalla kilowatilla, helvetin jännä kun kaikkea tämmöstä informaatiota saa mutta vähäsen ihmetyttää että mikä tossa tekee ton viidenneksen eron sähkönkulutukseen
e. joku sähkömies vois kohta heräillä tai ainakin iltapäivään mennessä kirjoittaa jonkun kivan teorian aiheesta
e: onko joku säätyvä lapakulmahärpyysi kuten kamewa vai kierroksillako te vauhtia säädätte?
Tai en tiiä miten fiksusti oikeasti on optimoitu mutta molempia se säätää.
Sitä kävin miettimään että kai toi vähemmän öljyä sinne pumppaa palamaan yms mutta luulis ettei niillä tule noin isoa eroa sähkönkulutukseen kuitenkaan, en kyllä yhtään tiiä
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Kysäisen kunhan näen sähkömiestä, mutta siis n. 15 vuotta vanha, ei rikkipesureita vaan ajetaan vähärikkisellä, akseligeneraattorilla tehtiin tuossa mutta välillä sillä on kaverina apukone kun tuon kanssa on aina joskus tehnyt black outeja kun kierroksia säädetään. Wärtsilän 6r50 ja vissiin vielä joku flex malliKyästi Läylöne wrote: ↑05 Jul 2020, 12:50No joo, no joo. Ajattelin, että oli niin iso pudotus kokonaiskuormaan nähden, mutta voihan se olla scrubberikin sitten niin. Mutta saisikohan se omenanlahjoittaja kysyttyä sieltä oman laivan koneosastolta, että miksi se sähkökuorma pieneni?Märkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 12:22Ohan noi meilläkin joku 100kW kipaleKyästi Läylöne wrote: ↑05 Jul 2020, 12:11Tota mä vähän meinasin, että kuinka uus laiva, jos olis jotain taajuusmuuttajaohjattuja pumppuja tms. Ei ne pelkät scrubberin pumputkaan ihan noin paljoa tee.Märkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 11:25Vähemmänhän se lapapumppu joutuu töitä tekeen jos pannaan ohkasempaa kulmaa. Tosin saa aika isot pumput olla että tippuu satoja kilowatteja. Ehkä siellä muutkin pumput sit vähän helppaa kun kuorma tippuu. Onko teillä muuten rikkipesuri? Niissä on helvetin isot pumput ja niistä tippuu osa pois kun tehot vähenee.Kyästi Läylöne wrote: ↑05 Jul 2020, 10:34Mäkin hämmästelen. En oikein usko että polttoaineenkulutus vaikuttaa sähkönkulutukseen. Onko se miten uus laiva? Mikä pääkone? Ja siis millä te sen sähkön teette merellä? Kombinaattorihommat kyllä aivan vieraita itselle, joka laivassa ajettu vaan constant rpm ja thäts it.Omenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 08:25On säätölapa ja tuossa on joku tommonen erityis fiksusti optimoitu kierros/lapakulma yhdistelmä eri nopeuksilleMärkivä Avohaava wrote: ↑05 Jul 2020, 08:04heräsin ja hämmästelenOmenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 06:04Säädin pääkonetta half ahead->slow ahead ja sähkönkulutus tippui noin sadalla kilowatilla, helvetin jännä kun kaikkea tämmöstä informaatiota saa mutta vähäsen ihmetyttää että mikä tossa tekee ton viidenneksen eron sähkönkulutukseen
e. joku sähkömies vois kohta heräillä tai ainakin iltapäivään mennessä kirjoittaa jonkun kivan teorian aiheesta
e: onko joku säätyvä lapakulmahärpyysi kuten kamewa vai kierroksillako te vauhtia säädätte?
Tai en tiiä miten fiksusti oikeasti on optimoitu mutta molempia se säätää.
Sitä kävin miettimään että kai toi vähemmän öljyä sinne pumppaa palamaan yms mutta luulis ettei niillä tule noin isoa eroa sähkönkulutukseen kuitenkaan, en kyllä yhtään tiiä
Sunrise, parabellum
Spoiler:
-
- 1k
- Posts: 1347
- Joined: 11 Jul 2009, 01:51
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Kiitos. Toi 50 on joo vanhan kunnon 46:sen dual fuel -versio käsittääkseni.
-
- 1k
- Posts: 1347
- Joined: 11 Jul 2009, 01:51
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Hyvät kesäkelit on ollut viimepäivät hahaha vittu.
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77344
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
No ainaki aallokon puolesta on sekö kotilampi että puuhameri ollu rauhallinen ja siitä minä nautin
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77344
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Meidän vapaapäivä on kehittynyt vanhojen muisteluun. Näkisin, että kaikille oli tervetullut päivä.
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Elikkäs 6RT-Flex 50 lukee täällä että olisi malli
Sunrise, parabellum
Spoiler:
-
- 1k
- Posts: 1347
- Joined: 11 Jul 2009, 01:51
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Elikkäs se olikin siis aivan eri kone kuin miksi luulin. Pääsispä joskus noiden kanssa puljaan.Omenoiden lahjoituspiste wrote: ↑05 Jul 2020, 17:23Elikkäs 6RT-Flex 50 lukee täällä että olisi malli
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77344
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Rogen suuri ammattimerenkulku topik
Päähän sattuu ja ruotsalaiset ahtaajat uunoilee. Onneks kohta on kahvitauko