onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

Valtava läjä hevosenpaskaa.
Locked
Message
Author
User avatar
toxicavenger161
1k
Posts: 1692
Joined: 23 Jun 2020, 12:23

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3136 Post by toxicavenger161 » 30 Jul 2021, 14:39

Totta ja hyvä kuulla. Itse olen lähinnä kuullut paljon keskusteluja, joissa on ollut kiinnostusta restoratiivisen ja transformatiivisen oikeuden käytäntöjä kohtaan, mutta mihinkään järjestäytyneempään aloitteeseen en ole itse törmännyt. Mutta hyvä jos restoratiivisen oikeuden kohdalla on edetty kans käytäntöön.

Itselle noista tulee just mieleen se, että noissa tulee varmasti epäonnistumisia ja turhautumista ja siks olisi just toivottavaa, että noita harjotettaisiin pitkällä tähtäimellä, jotta voisi oppia niistä epäonnistumisista.

A-ryhmällä oli näköjään joku luento kuunneltavissa transformatiivisesta oikeudesta: https://m.soundcloud.com/aryhma/2015-11 ... tuullisuus
Luento käsitteli ajatusta maailmasta ilman vankiloita ja tarkasteli tämänhetkisiä transformatiivisen oikeuden projekteja. Nämä projektit etsivät vastausta kysymykseen: miten organisoida yhteisöllisiä oikeuskäytäntöjä ja taistella väkivaltaa vastaan ilman poliisia ja rankaisemiseen perustuvaa valtiollista oikeusjärjestelmää? Luennolla esiteltiin käytännön esimerkkien kautta mitä tarkoitetaan transformatiivisella oikeudella, joka toimii välineenä useiden anarkisti-, queer-, ja aktivistiyhteisöjen pyrkiessä ratkaisemaan sisäisiä konfiktejaan (mm. seksuaalista häirintää tai väkivaltaa) sekä muuttamaan yksittäisten väkivallan tekojen taustalla olevia sosiaalisia rakenteita.

Luennon piti 22.11.2015 Skypen välityksellä lacanilainen tohtoriopiskelija Aino-Marjatta Mäki, joka on toiminut Prison Action London-ryhmässä ja osallistunut vuonna 2016 tutkimusryhmään, joka kerää tietoa seksuaalisen ja sukupuolittuneen väkivallan kokemuksista Iso-Britannian yhteiskunnallisissa liikkeissä ja aktivistiyhteisöissä.
Sekalaista vlogailua ja antifasistista löpinää:
:masksmoker: Youtube :himpatti:

Antifasistista löpinää:
:masksmoker: Twitter :himpatti:

Niilo Nöyhkä
sairas horo
sairas horo
Posts: 15303
Joined: 05 Apr 2019, 15:36

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3137 Post by Niilo Nöyhkä » 30 Jul 2021, 14:41

Jep tässä sitä yrittää itsekin jotenkin jäsentää, mistä on oikein kysymys. Nyt kun ajattelin lisää niin tavallaanhan vois jakaa näitä keissejä esim:

1. Asioihin, joista on hyvä yhdessä keskustella, et miten luodaan jatkossa turvallisempaa tilaa. Esim. se ettei olla bändinä puututtu toisen bändin paskaan käytökseen tai ollaan treeniksellä heitetty kyseenalaista läppää.
2. Asioihin, joissa täytyy puuttua toisen käytökseen ikään kuin puhuttelumielessä. Esim. "älä mene enää spleinaamaan naispuolisia kitaristeja kitaravahvistimen käytöstä." tai "Ehkä parempi olla kommentoimatta bäkkärillä toisten ulkonäköä, vaikka tarkoittaisi sen kehuksi". Näissä myös voi käydä muutenkin rakentavaa keskustelua, millaista kulttuuria halutaan luoda.
3. Asioihin, joissa on hyvä jäädä jäähylle pohtimaan, miten toimia muiden käytöksen kanssa. Jos tyyppi menee itseensä ja haluaa kantaa vastuuta ja muuttaa käytöstä niin ei kuitenkaan tarvitse välejä pistää poikki ja voi jossain tapauksessa taas jatkaa osana yhtyettä.
4. Asioihin, jossa on syytä sanoa "näkemiin" ja pistää pillit pussiin tai erottaa bändistä vähän riippuen roolista.

En nyt halua ottaa esimerkkejä noista ikävimmistä asioista vaan enemmänkin nostaa esille, että musta #punkstoon myötä on viimeistään tullut näkyväksi tarve puuttua myös näihin lievempiin juttuihin. Ystävän törkeään käyttäytymiseen puuttuminen on tietenkin myös ystävyyttä ja välittämistä.

User avatar
Tears for Bears
pateettinen maksa
Posts: 10720
Joined: 30 Nov 2016, 10:38
Location: Itä-Berliinin Nuorisofestivaali

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3138 Post by Tears for Bears » 30 Jul 2021, 14:41

Pahoittelut HC mun aiemmasta typerästä kommentista, tein tiettyjen ennakkoluulojen vuoksi epäreiluja oletuksia.

Weird Al Zyskowicz
Uskoasiain auktoriteetti
Posts: 51066
Joined: 12 Mar 2005, 01:17
Location: Taistolaisten ikeen alla

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3139 Post by Weird Al Zyskowicz » 30 Jul 2021, 14:44

Pari hajamietettä asioihin pakko sanoa.

Minusta on jotenkin tosi masentavaa lukea siitä, miten on ollut tyhmää poistaa IG-tili. IG-tilin takana ovat tavalliset ihmiset, joiden jaksamisella on rajansa. Aika epäkunnioittavaa käytöstä alkaa haukkua tyhmäksi heidän toimintaa. Keskustelun jatkuminen on nyt meidän muiden käsissä ja se jatkuu esimerkiksi täällä selkeästi varsin vilkkaana. Keskustelu on jatkunut myös vahvana ainakin omassa sosiaalisessa kuplassa ja on ylittänyt hieman scenen rajojakin. Lisäksi keskusteluun ovat osallistuneet mielestäni hyvällä panoksella vuosia sitten kuvioissa pyörineet ihmiset, joiden kontaktit nykysceneen ovat vähäisempiä.
Instatili oli mielestäni erittäin onnistunut lkeskustelun aloittaja. Totta kai olisi ollut hyvä, että se olisi jatkanut pidempään, mutta ehkä tähän voisi sanoa klassisesti "tee itse paremmin".

Toinen, aika masentava asia omassa kaveripiirissä. Eivät ole punkstoon tapauksia, mutta minulla sattui, ekaa kertaa elämässäni, kaksi ystävää lähes yhtä aikaa perättömien syytösten kohteeksi. Olen kummankin kanssa asioita dokumenttien ja todistajien läsnä ollessa läpikäydessäni hyvin varma, että kyseessä on kostamisesta. Syyte seksuaalisesta häirinnöstä/väkivallasta on todella raskas ja aiheuttanut paljon harmia. Siksi ymmärrän hyvin esim. Hooceen reaktioita asiaan.

Väitän silti, että perättömät syytökset ovat todella poikkeuksellisia, mutta niitä silti on. Nimien huutelun sijaan pitäisikin keskittyä ongelmien ratkaisuun isolla tasolla ja meidän kaikkien perusukkojen olisi hyvä reflektoida omaa käytöstä. Korjattavaa löytyy ja olen oppinut olemaan tyytyväinen, jos saan palautetta hölmöistä sanavalinnoista tjsp. .

Hyvää keskustelua ja keskityn taas lukemaan sitä.

User avatar
toxicavenger161
1k
Posts: 1692
Joined: 23 Jun 2020, 12:23

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3140 Post by toxicavenger161 » 30 Jul 2021, 15:00

Ylläolevaan vielä lisäisin, että tilin tekijät tuskin arvasivat kuinka isoksi keskustelu kasvaa, ja vaikka olisivatkin miettineet jaksamistaan ja voimavarojaan ennakkoon, niin saattoi tulla yllätyksenä, että aihe nousi useaksi päiväksi melkein valtakunnan ykkösuutisaiheeksi.

Että rispektiä vaan tekijöille!
Sekalaista vlogailua ja antifasistista löpinää:
:masksmoker: Youtube :himpatti:

Antifasistista löpinää:
:masksmoker: Twitter :himpatti:

Niilo Nöyhkä
sairas horo
sairas horo
Posts: 15303
Joined: 05 Apr 2019, 15:36

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3141 Post by Niilo Nöyhkä » 30 Jul 2021, 15:01

ToxicAvenger161 wrote:
30 Jul 2021, 15:00
Ylläolevaan vielä lisäisin, että tilin tekijät tuskin arvasivat kuinka isoksi keskustelu kasvaa, ja vaikka olisivatkin miettineet jaksamistaan ja voimavarojaan ennakkoon, niin saattoi tulla yllätyksenä, että aihe nousi useaksi päiväksi melkein valtakunnan ykkösuutisaiheeksi.

Että rispektiä vaan tekijöille!
Komp komp

User avatar
toxicavenger161
1k
Posts: 1692
Joined: 23 Jun 2020, 12:23

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3142 Post by toxicavenger161 » 30 Jul 2021, 15:03

Tätä ei tainnut vielä olla missään?

https://instagram.com/performingartstoo ... =copy_link
Sekalaista vlogailua ja antifasistista löpinää:
:masksmoker: Youtube :himpatti:

Antifasistista löpinää:
:masksmoker: Twitter :himpatti:

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12485
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3143 Post by mutavelho » 30 Jul 2021, 15:18

SV: Raiskaus
itsemurha/ Rommel death? wrote:
30 Jul 2021, 14:44
Toinen, aika masentava asia omassa kaveripiirissä. Eivät ole punkstoon tapauksia, mutta minulla sattui, ekaa kertaa elämässäni, kaksi ystävää lähes yhtä aikaa perättömien syytösten kohteeksi. Olen kummankin kanssa asioita dokumenttien ja todistajien läsnä ollessa läpikäydessäni hyvin varma, että kyseessä on kostamisesta. Syyte seksuaalisesta häirinnöstä/väkivallasta on todella raskas ja aiheuttanut paljon harmia. Siksi ymmärrän hyvin esim. Hooceen reaktioita asiaan.

Väitän silti, että perättömät syytökset ovat todella poikkeuksellisia, mutta niitä silti on. Nimien huutelun sijaan pitäisikin keskittyä ongelmien ratkaisuun isolla tasolla ja meidän kaikkien perusukkojen olisi hyvä reflektoida omaa käytöstä. Korjattavaa löytyy ja olen oppinut olemaan tyytyväinen, jos saan palautetta hölmöistä sanavalinnoista tjsp.
Yhdysvalloissa esimerkiksi kaikista tapahtuvista raiskauksista arvioidaan ilmoitettavan alle kolmanneksen (32 %), tästä määrästä perättömien syytösten määrän arvioidaan olevan 2-10 %. Eli perättömien syytösten määrän arvoidaan sijoittuvan välille 0,64-3,2 %. (D.Lisak et al, Falce accusations of Sexual Assault: an analysis of ten years of reported cases, Violence Against Women 16, no.12 (Dec 2010)).

Sitten aiheeseen perättömät syytökset. Todisteita ja dokumentteja voi jokainen keräillä kaikenlaisten asioiden puolesta ja vastaan. On yleistä, että raiskauksia, seksuaalista häirintää ym. ei raportoida ja että niiden kohteeksi joutunut voi pitää tapahtuneen jälkeen yhteyttä syylliseen ja syyllistää tapahtumista vain itseään. On yleistä, että näistä aiheista puhutaan vasta vuosia jälkikäteen. Osa myös tajuaa vasta vuosia jälkikäteen tapahtuneen olleen esimerkiksi raiskaus. Raiskaukseksihan luetaan myös vaikkapa, jos henkilö poistaa kumin kesken seksin kysymättä. Tai jos hän ei suostu käyttämään kumia vaikka pyydetään. Tai jos parisuhteessa tulee olla aina "käytettävissä" seksiin. Jne.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

eh
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 23132
Joined: 08 May 2004, 00:59
Location: Juuh

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3144 Post by eh » 30 Jul 2021, 15:20

Vois tääkin ihmisperse vaikka kaivautua itsensä sisään ja lopettaa uhriensa kiusaamisen.

Teemu Bergman on jättänyt Punkstoo-kohusta rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta

Ja oliko joku Solidarity not Silence -mallinen oikeusavun joukkorahoituskampanja jo tulilla? (Jännän samanlainen keissi muuten toi.)
Just gimme a scene where the music is free
And the beer is not the life of the party
There's no need to shit talk or impress
'Cause honesty and emotion are not looked down upon

User avatar
HooCee
HerCuttelija-Mies
Posts: 9944
Joined: 04 Nov 2006, 14:07

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3145 Post by HooCee » 30 Jul 2021, 15:23

Hyi Kattinen wrote:
30 Jul 2021, 14:41
Pahoittelut HC mun aiemmasta typerästä kommentista, tein tiettyjen ennakkoluulojen vuoksi epäreiluja oletuksia.
Eipä mitiä, kuten sanoin, tää on ollu siinä mieles hyvä oppitunti siitä ku joku tulee kertoo kaltoin kohtelustaan, ja oon ite vähätelty yms.

Sellain juttu tuli mieleen: meil on uus bändi. Luin joskus tilastoa ett Suomes on Euroopan turvallisimmat kadut, mut turvattomimmat kodit. Tutustuin sit artikkeleihin kotiväkivallast ja sit löyty juttu jos kerrottii oikeudenkäynnistä jossa ukko oli rosiksess vaimon tai tyttöystävän hakkamisest. Olibpotkinut puolisoaan ja hskannut päätä seinää.Tekijä katui tekojaan ja itkikin oikeudenkäynnis... Me/mä lyyriteltiin asia sit näin....

SUN PERSOONASS ON HÄIRIÖ JA PÄÄS ON TÄYNNÄ KUSTA
TAAS KÄVI SAMA VAHINKO, MUT VIKA LÖYDY EI SUSTA

K: JA SIT KU ITKET DEMONEISTAS MUN PÄÄHÄN TULEE REIKÄ
SULT PITÄS POTKII PASKAT PIHALLE JA HAKKAA PÄÄTÄ SEINÄÄ...

TAAS SAMAT SELITYKSET ANTEEKS PYYNNÖT VITUN ANKEET
MIKS ET VAA JÄÄ JUNAN ALLE TAI SAMMU HANKEE...

meil on nauha miksattavana ja oli puhe, ett onko mautonta/ NS hypen pääl ratsastamista julkaista tällöin biisi... Vaik siis on tosiaan yli vuoden vanha. Sori offtopik. Halusin vaan osoittaa että kyl me miehetkin(osa meistä) miettii kuin vituillaa nää asiat on... En mainosta bändii (nimi jääköön piiloo) koska täs on nyt kyse jostain ihan muusta
[-X [-X [-X

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3146 Post by Sasse netä » 30 Jul 2021, 15:25

eh wrote:
30 Jul 2021, 15:20
Ja oliko joku Solidarity not Silence -mallinen oikeusavun joukkorahoituskampanja jo tulilla? (Jännän samanlainen keissi muuten toi.)
Pari kymppiä löytyy aina tuollaisen asian hyväksi jos järjestyy.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
nakkikastike
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 20457
Joined: 28 Dec 2018, 15:20

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3147 Post by nakkikastike » 30 Jul 2021, 15:51

Konsernin johtaja wrote:
30 Jul 2021, 15:25
eh wrote:
30 Jul 2021, 15:20
Ja oliko joku Solidarity not Silence -mallinen oikeusavun joukkorahoituskampanja jo tulilla? (Jännän samanlainen keissi muuten toi.)
Pari kymppiä löytyy aina tuollaisen asian hyväksi jos järjestyy.
Spoiler:
Image

User avatar
Streetteamilainen
Posts: 387
Joined: 25 Jun 2021, 21:53
Location: San Francisco, CA
Contact:

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3148 Post by Streetteamilainen » 30 Jul 2021, 15:56

-
Last edited by Streetteamilainen on 28 Aug 2021, 20:51, edited 1 time in total.

User avatar
Streetteamilainen
Posts: 387
Joined: 25 Jun 2021, 21:53
Location: San Francisco, CA
Contact:

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3149 Post by Streetteamilainen » 30 Jul 2021, 16:01

-
Last edited by Streetteamilainen on 28 Aug 2021, 20:50, edited 1 time in total.

User avatar
HooCee
HerCuttelija-Mies
Posts: 9944
Joined: 04 Nov 2006, 14:07

Re: onko punkstoo-tilistä ollu jo täällä puhetta

#3150 Post by HooCee » 30 Jul 2021, 17:02

punkkitiainen wrote:
30 Jul 2021, 16:01
punkkitiainen wrote:
30 Jul 2021, 15:56
HooCee wrote:
30 Jul 2021, 15:23
Hyi Kattinen wrote:
30 Jul 2021, 14:41
Pahoittelut HC mun aiemmasta typerästä kommentista, tein tiettyjen ennakkoluulojen vuoksi epäreiluja oletuksia.
Eipä mitiä, kuten sanoin, tää on ollu siinä mieles hyvä oppitunti siitä ku joku tulee kertoo kaltoin kohtelustaan, ja oon ite vähätelty yms.
Ongelma on siinä, että tämä on (käytännössä) nimetön nettifoorumi, ja sellaisella oletukset on tehtävä sen pohjalta mitä yksittäisissä viesteissä kerrotaan. Ei kannatta ajatella että reaktiot kertoisi sinusta tai tilanteestasi.
Ja vielä, esim. jos heittäisit ilman muuta kontekstia vaikkapa Twitterissä että "häirinnän/rikoksen uhrit eivät pidä tekijään (somessa) yhteyttä" se reaktio siihen olisi paljon negatiivisempi kuin täällä. Eniten siinä oli mielestäni siitä kyse.
Joo tajuan hyvin, nyt kun tunnetilat ovat tasaantuneet. Siinä vaan kun on raskaat syytökset päällä, nii tän pään pitäminen kylmään on iha helvetin hankalaa. En odottanutkaan, ett mua suoraan uskottais ja sen takia aloin avaa taustoi yms minkä ymmärrän kyl hyvin näyttävän selittelyltä. Eikä muuten ollu mikään marttyyri juttu kun sanoin, ett oon aina kuvitellut että tääl keskustelu on aidon tasa-arvoista, vaan se oli ihan vilpitön toteamus. Kiitti kaikille... Te myös haastamisel teitte sen, ett ihmiselle ominainen kosto, on musta hävinnyt... Jopa sillon ku kuulee sen raiskaajan auton ikkunasta. Se riepotteli ja nostaminen ku pidemmän päälle ei johda mihinkään... Tuskin edes sais mielihyvää. Mua neuvottiin menee selvittää asia tän ilmiantajan kans, mut rehellisyyden nimis en uskalla (ett tällain alfa, niiku yliksellä mainittiin). Pitäis olla useampi todistaja mukana...
[-X [-X [-X

Locked