Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

Keskustelua keikkapaikkoista ja järjestäjistä. Keskustelua kokemuksien pohjalta informatiiviseksi tiedoksi muille.

Moderators: Paul Di'Anneli, Jane

Post Reply
Message
Author

Poistunut käyttäjä 4dc9fa
Poistunut käyttäjä
Posts: 115947
Joined: 10 Sep 2006, 16:10

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#92 Post by Poistunut käyttäjä 4dc9fa » 31 May 2018, 15:01

Hyvä tää uus piffin. Voi kirjoittaa aina 4 viestiä yhen hinnalla.

User avatar
Ananaskääpiö
terviisipoika
Posts: 86225
Joined: 14 Feb 2008, 17:53
Location: Saatanan huoma

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#93 Post by Ananaskääpiö » 31 May 2018, 15:39

Mä olin ainakin vaan sitä mieltä, että kuvasto ei noin yleisesti ole sitä, että mimmit on kiltisti mekossa mikkiin laulamassa muiden räyhätessä, mutta en tiedä tosiaan miten lapsille esitettävä kuvasto musiikkitoiminnasta sit eroaa tuosta.
sössön sössön wrote: :facepalm: :facepalm: :facepalm: Jäbä olis kyl kärkilistoilla jos pitäis veikata ISISiin liittyviä piffolaisia. Ei kuitenkaan insinööriyden vaan ehkä enemmän ton kyynisyyden perusteella.

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12483
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#94 Post by mutavelho » 31 May 2018, 16:59

Laitetaas vaikka tännekin tää #punkstoo-artikkeli, vaikka ton julkaisusta onkin jo hetki.

Keikkojen järkkääminen vaan pitämilleen tyypeille/bändeille kuulostaa kunnon vitun selkääntaputtelukerholta, mut se on kyl toisaalta aika rehellinen kuvaus Suomen keikkajärkkäysmeiningistä noin yleisesti :D

Noniin naiset, ei se oo muusta kiinni kuin että ottaa itseään niskasta kiinni ja ymmärtää että onhan näitä roolimalleja ollut, tässäkin keskustelussa melkein 20 varmaan jo mainittu että niin! Laskut kannattaa maksaa ajoissa niin välttyy perinnältä.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

User avatar
Kauko Keuhkon näköinen mies
Kapteeni Swaghammer
Posts: 86123
Joined: 28 Mar 2015, 18:07
Location: ennen sotia

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#95 Post by Kauko Keuhkon näköinen mies » 31 May 2018, 17:13

Itse toivon keikoille ensisijaisesti hyviä bäntejä, kai tää tasa-arvo ois parhaiten hoidettavissa parhaiten sillä että naisia ryhtyis enemmän musatouhuihin.
Kellä kutiseva reikä illalla, sillä haiseva sormi aamulla.

User avatar
I & I Spit On Their Graves
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 92074
Joined: 05 Mar 2004, 09:59

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#96 Post by I & I Spit On Their Graves » 31 May 2018, 18:26

korpikolva wrote:
31 May 2018, 16:59
Keikkojen järkkääminen vaan pitämilleen tyypeille/bändeille kuulostaa kunnon vitun selkääntaputtelukerholta, mut se on kyl toisaalta aika rehellinen kuvaus Suomen keikkajärkkäysmeiningistä noin yleisesti :D
no sikäli kun keikkoja järkätään vapaa-ajalla ja ilman korvausta, ihan luontevaa että niitä järkätään vain bändeille joista digataan tai kavereita jeesatakseen? itseänikin toki joskus pännii, että samat keskinkertaiset bändit on joka toisella keikalla, mutta Hesassa olisi helppo valittamisen sijasta järkätä itse. mistä tulikin mieleen, että Helsingin punk-keikkajärjestäjien sukupuolijako on mutu-tuntumalta aika tasa-arvoinen, naisoletettuja keikkajärkkääjiä tai muita -aktiivseja tulee helposti mieleen useita.
Vitu Hanna wrote: Mikä hitto tää uus nikki on, luulin sua joksikin huumeidenkäyttäjäksi :x
Juutas wrote: Olisinpa minäkin kirkasotsainen punkkari

aktiivinen hiiripöllö
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13397
Joined: 06 May 2007, 01:58

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#97 Post by aktiivinen hiiripöllö » 31 May 2018, 18:39

korpikolva wrote:
31 May 2018, 16:59
Keikkojen järkkääminen vaan pitämilleen tyypeille/bändeille kuulostaa kunnon vitun selkääntaputtelukerholta, mut se on kyl toisaalta aika rehellinen kuvaus Suomen keikkajärkkäysmeiningistä noin yleisesti :D
Silloin kun käytti aika paljon aikaa keikkojen järjestämiseen, niin kyllä sitä itse pyrki valitsemaan ne bändit aika lailla sen mukaan mitä itse halusi nähdä, mitä pidän yhä ihan ymmärrettävänä logiikkana. Vaati ainakin itsellä aika paljon energiaa, motivaatiota ja vaivannäköä töiden/opiskelujen lisäksi tehdä persnettoriskillä keikkajärkkäilyjä itsekseen tai pienellä porukalla, ja itsellä ei varmastikaan olisi riittänyt motivaatio järkätä niitä muille kuin omasta mielestä niille miellekkäimmille bändeille.

Jonkinlainen ajatuksenkulku myös käväisi mielessä, että siinä missä on ehkä itse halunnut nostaa esiin naissoittajia puhumalla esim naislaulajista ja sen kautta todeta muillekin, että kyllä naisetkin voi tehdä asioita siinä missä miehetkin koska tietää sen bändiin pääsemisen ja lavalle uskaltautumisen vaatineen keskimääräisesti hieman enemmän, on se varmasti voinut näyttäytyä muille (edit: siis mm. henkilöille itselleen ja samansukupuolisille) siltä, että nostettaisiin tikunnokkaan ja kyseisistä henkilöistä puhuttaisiin "vain" naissoittajina. Tuntuu, että viimeisessä kymmenessä vuodessa puhe naissoittajista on kuitenkin hiljennyt aika paljon. Väittäisin myös, että johtuu pitkälti siitä, että sukupuolijakauma on tasoittunut.

Silti oon joskus kuullut, kuinka punkskeneä syytetään seksismistä siihen vedoten, että bändeissä ei ole riittävästi naisia. Itse väittäisin ainakin, että kyse on ehkä ennemmin siitä, että lapsena on tyrkytetty tytöille niitä ei-bändisoittimia, mikä on aika vähän sellaisten ihmisten vika, jotka aikuisina yrittävät löytää kaveriporukastaan soittotaitoisia ja ryhmään sopivia tyyppejä. Jos hypoteettisessä tilanteessa pitäisi valita omaan bändiin soittotaitoisen miehen ja soittotaitoisen naisen välillä, niin valitsisin vaan sen paremmin porukkaan sopivan kaverin sukupuolesta riippumatta. Mieluummin vaikka hieman soittotaidon kustannuksellakin, koska sellaisten ihmisten kanssa jaksaa tehdä harrastusta joka vie helvetisti aikaa ja energiaa.

Tuollaisille Uumaja Punk Festien tyylisille kiintiöille en oikein lämpene senkään takia, että ainakaan oma seksuaalisuus ei kuulu pätkääkään kellekään muulle, jos en niin halua.
Last edited by aktiivinen hiiripöllö on 31 May 2018, 21:11, edited 1 time in total.
Onko putkella?

User avatar
diesel joe
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12399
Joined: 01 Apr 2007, 23:43

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#98 Post by diesel joe » 31 May 2018, 20:29

Dan of Finland wrote:
31 May 2018, 18:39

Jonkinlainen ajatuksenkulku myös käväisi mielessä, että siinä missä on ehkä itse halunnut nostaa esiin naissoittajia puhumalla esim naislaulajista ja sen kautta todeta muillekin, että kyllä naisetkin voi tehdä asioita siinä missä miehetkin koska tietää sen bändiin pääsemisen ja lavalle uskaltautumisen vaatineen keskimääräisesti hieman enemmän, on se varmasti voinut näyttäytyä muille siltä, että nostettaisiin tikunnokkaan ja kyseisistä henkilöistä puhuttaisiin "vain" naissoittajina. Tuntuu, että viimeisessä kymmenessä vuodessa puhe naissoittajista on kuitenkin hiljennyt aika paljon. Väittäisin myös, että johtuu pitkälti siitä, että sukupuolijakauma on tasoittunut.

Silti oon joskus kuullut, kuinka punkskeneä syytetään seksismistä siihen vedoten, että bändeissä ei ole riittävästi naisia. Itse väittäisin ainakin, että kyse on ehkä ennemmin siitä, että lapsena on tyrkytetty tytöille niitä ei-bändisoittimia, mikä on aika vähän sellaisten ihmisten vika, jotka aikuisina yrittävät löytää kaveriporukastaan soittotaitoisia ja ryhmään sopivia tyyppejä. Jos hypoteettisessä tilanteessa pitäisi valita omaan bändiin soittotaitoisen miehen ja soittotaitoisen naisen välillä, niin valitsisin vaan sen paremman porukkaan sopivan kaverin sukupuolesta riippumatta. Mieluummin vaikka hieman soittotaidon kustannuksellakin, koska sellaisten ihmisten kanssa jaksaa tehdä harrastusta joka vie helvetisti aikaa ja energiaa.

Tuollaisille Uumaja Punk Festien tyylisille kiintiöille en oikein lämpene senkään takia, että ainakaan oma seksuaalisuus ei kuulu pätkääkään kellekään muulle, jos en niin halua.
Vahva komppi.

User avatar
Caught Somewhere in a Mosh
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48206
Joined: 03 Feb 2009, 22:56
Location: Bishopsville

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#99 Post by Caught Somewhere in a Mosh » 31 May 2018, 23:26

korpikolva wrote:
31 May 2018, 16:59
Laitetaas vaikka tännekin tää #punkstoo-artikkeli, vaikka ton julkaisusta onkin jo hetki.

Keikkojen järkkääminen vaan pitämilleen tyypeille/bändeille kuulostaa kunnon vitun selkääntaputtelukerholta, mut se on kyl toisaalta aika rehellinen kuvaus Suomen keikkajärkkäysmeiningistä noin yleisesti :D

Noniin naiset, ei se oo muusta kiinni kuin että ottaa itseään niskasta kiinni ja ymmärtää että onhan näitä roolimalleja ollut, tässäkin keskustelussa melkein 20 varmaan jo mainittu että niin! Laskut kannattaa maksaa ajoissa niin välttyy perinnältä.
Eli pitää lähteä kyselemään kaikilta näkökentässä olevilta naisryhmittymiltä, että "onko teillä bändi? Järkkään teille keikan!" vai?
VERY FUCK YOU

Johnny Hash
4k
Posts: 4701
Joined: 19 Nov 2009, 23:29
Location: Born to be wild, paitsi himassa
Contact:

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#100 Post by Johnny Hash » 01 Jun 2018, 02:20

Silloin kun vielä järkkäsin keikkoja niin kiinnosti, että siellä on rankkaa musaa ja kova meno, eikä vittuakaan että ketä niissä bändeissä soitti tai mitä ne kelaa.
Tyttö sinä olet Mulkku wrote:
24 Sep 2019, 13:30
tommonen burning spirits tyylinen japsiharkko

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#101 Post by Ruutari » 01 Jun 2018, 06:24

korpikolva wrote:
31 May 2018, 16:59
Laitetaas vaikka tännekin tää #punkstoo-artikkeli, vaikka ton julkaisusta onkin jo hetki.

Keikkojen järkkääminen vaan pitämilleen tyypeille/bändeille kuulostaa kunnon vitun selkääntaputtelukerholta, mut se on kyl toisaalta aika rehellinen kuvaus Suomen keikkajärkkäysmeiningistä noin yleisesti :D
Mitä helvettiä. Kun keikkoja järkätään suurinpiirtein aina omalla riskillä ja se on muutenkin paikoin vittumaista hommaa, niin miksi ihmeessä sinne ottaisi jotain muita bändejä, kuin niitä mitä tykkää? Sehän on aiheellista selkään taputtelua, että tarjoaa toiselle keikan, koska se on hyvä bändi. Ei siinä ole mikään moraalinen velvoite pyytää keikalle bändejä, mistä ei pidä. Kuka hitto edes tietää keikoille pyytämiensä bändien jäseniä aina. "Oikeilla" järkkäreillä kyllä näkee, että ne usein ottaa aloittelevia bändejä myös mukaan ja tarjoaa mahdollisuuden, mutta kyllä ne silloinkin ottaa iltaan sopivan bändin ihan musiikin ja meiningin ehdoin, eikä jotain vain siksi että saa vähemmistöslotin täytettyä. Olisihan se ikävä mennä keikalle soittamaan tietäen, että on pyydetty koska siellä ei ollut yhtään punapäätä vielä.

Mutta toi ei silti tarkoita ettei "ongelmaa" olisi, vaan se on jossain ihan muualla kuin keikkapaikkojen bookkauksissa. Ainakin omassa nuoruudessa mimmit heitettiin pianon ääreen ja jätkiä rohkaistiin bändihommiin - tai oltiin tyytyväisiä jos ne sellaista harrasti varastelun ja bensan imppaamisen sijaan. Kai siinä vähän eri lähtökohdat on lähteä veimaamaan rokkia jos alusta asti on kasvatettu siihen suuntaan, että rokkijutut on noille pojille.

Meikämanne on tyttärelle koittanut kitarahommia luovia, mutta ei vielä ole oikein napannut, eikä se haittaa. Kunhan se mahdollisuus ja tukeminen tätä jaloa ja turhauttavaa touhua kohtaan on tarjolla, niin toinen voi ihan itse löytää JVG:n musat.

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12483
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#102 Post by mutavelho » 01 Jun 2018, 08:38

Noh en tiiä, ite oon ainakin järkänny vitusti keikkoja joissa on soittanu tyyppejä joita en tunne, niin vähän särähtää korvaan tommonen järkkään keikkoja vaan tyypeille joista pidän. Ei oo muutenkaan koskaan kiinnostanu järkätä jotain skenestarakokoonpanokeikkaspektaakkeleita, koska mun mielestä se tekee punkkiskenestä paljon mielenkiintoisemman et annetaan aloitteleville bändeille mahis soittaa muitakin kuin jotain "jämäkeikkoja" keskenään. Eli jos vähän kärjistetään niin joo, kyl musta siihen on jonkinasteinen moraalinen velvoite jos kiinnostaa tehä muutakin kuin nuuskia Tampere-Helsinki-Kouvola-akselin punkstarojen pieruja.

Oon buukannu bändejä jotka on ollu vähän käppäsiä, koska tiiän et keikka motivoi treenaamaan ja kaikki ei oo veivannu kitaraa 10-kesäisestä. Oon buukannu bändejä, joista en oo ees pitänyt, koska niillä nyt on sattunu oleen kiertue joka tapaukses päällä ja keikanjärkkäys ei oo vaatinu iteltä mitenkään liikoja ja bändi on vaikuttanu arvoiltaan tarpeeks skarpilta et kiinnostaa auttaa. Monet keikoista on osoittautunu hyviksi ja paljon enemmän oon saanu kuin menettäny sillä, että oon järkänny jotain muutakin kuin itseä 100% kiinnostavaa ja oman elitistisen musiikkimakuni kriteerit täyttävää settiä.

Toki keikkajärkkäyksen mielekkyyteen vaikuttaa, missä sitä duunaa ja millä resursseilla ja se varmasti vaikuttaa siihen, kuinka usein ja millasia keikkoja jaksaa säätää. Jos pitäis joka kerta säätää koko PA johonkin metsään ja maksaa ilmaiskeikan menot omasta pussista niin varmaan se vaikuttais enemmän siihen, kenelle järkkää ja mitä. Ei kuitenkaan niin siistiä oo kantaa jotain vahvareita aamukolmelta selvinpäin kännykän valossa kun jengi ympärillä töhöttää ympärikännissä. Toistaiseksi enemmän on kuitenkin vaikuttanut se, minkälaista jengiä keikoilla käy, ja minkälaisille ihmisille altistun noita juttuja säätäessä, ja siks tuleekin välillä pidettyä luovia taukoja koko hommasta.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

Poistunut käyttäjä 4dc9fa
Poistunut käyttäjä
Posts: 115947
Joined: 10 Sep 2006, 16:10

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#103 Post by Poistunut käyttäjä 4dc9fa » 01 Jun 2018, 10:20

Hirveen kitarakeskeistä. En tykkää.

User avatar
Caught Somewhere in a Mosh
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48206
Joined: 03 Feb 2009, 22:56
Location: Bishopsville

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#104 Post by Caught Somewhere in a Mosh » 02 Jun 2018, 14:52

korpikolva wrote:
01 Jun 2018, 08:38
Noh en tiiä, ite oon ainakin järkänny vitusti keikkoja joissa on soittanu tyyppejä joita en tunne, niin vähän särähtää korvaan tommonen järkkään keikkoja vaan tyypeille joista pidän. Ei oo muutenkaan koskaan kiinnostanu järkätä jotain skenestarakokoonpanokeikkaspektaakkeleita, koska mun mielestä se tekee punkkiskenestä paljon mielenkiintoisemman et annetaan aloitteleville bändeille mahis soittaa muitakin kuin jotain "jämäkeikkoja" keskenään. Eli jos vähän kärjistetään niin joo, kyl musta siihen on jonkinasteinen moraalinen velvoite jos kiinnostaa tehä muutakin kuin nuuskia Tampere-Helsinki-Kouvola-akselin punkstarojen pieruja.

Oon buukannu bändejä jotka on ollu vähän käppäsiä, koska tiiän et keikka motivoi treenaamaan ja kaikki ei oo veivannu kitaraa 10-kesäisestä. Oon buukannu bändejä, joista en oo ees pitänyt, koska niillä nyt on sattunu oleen kiertue joka tapaukses päällä ja keikanjärkkäys ei oo vaatinu iteltä mitenkään liikoja ja bändi on vaikuttanu arvoiltaan tarpeeks skarpilta et kiinnostaa auttaa. Monet keikoista on osoittautunu hyviksi ja paljon enemmän oon saanu kuin menettäny sillä, että oon järkänny jotain muutakin kuin itseä 100% kiinnostavaa ja oman elitistisen musiikkimakuni kriteerit täyttävää settiä.

Toki keikkajärkkäyksen mielekkyyteen vaikuttaa, missä sitä duunaa ja millä resursseilla ja se varmasti vaikuttaa siihen, kuinka usein ja millasia keikkoja jaksaa säätää. Jos pitäis joka kerta säätää koko PA johonkin metsään ja maksaa ilmaiskeikan menot omasta pussista niin varmaan se vaikuttais enemmän siihen, kenelle järkkää ja mitä. Ei kuitenkaan niin siistiä oo kantaa jotain vahvareita aamukolmelta selvinpäin kännykän valossa kun jengi ympärillä töhöttää ympärikännissä. Toistaiseksi enemmän on kuitenkin vaikuttanut se, minkälaista jengiä keikoilla käy, ja minkälaisille ihmisille altistun noita juttuja säätäessä, ja siks tuleekin välillä pidettyä luovia taukoja koko hommasta.
Nih.. tommostahan se on se DIY-touhuilu. Koita järkkäillä keikkoja esim. Kemissä. Onneksi kuitenkin jokainen saa vielä järkätä ihan semmoisen keikan kuin itse haluaa ja parhaaksi näkee. En kyllä edes tiedä miksi vielä vaivaudun, koska valkoisena heteromiehenä olen täysin kykenemätön käsittämään naisten päivittäin kokemia vääryyksiä, mutta senkin tiedän, että esim. Vastavirta-klubin keikkajärkkääjä kyselee jatkuvasti uusien bändien perään vaikka mille keikoille. Ei luulis olevan ihan älytön projekti päästä esim. sinne soittamaan. Sitten nykyään kun on tällanen juttu kuin "Internet", niin sen oman musan saa melko kätevästi kuuluville jos haluaa. Jos se musiikki on hyvää, niin monesti siitä joku innostuu ja pyytää jonnekin soittamaan, ja ehkä joku innostuu jopa niin kovasti että haluaa julkaista sitä musaa ihan levyllä. Näin nämä jutut suunnilleen menee. Onnea kaikille hyvien soittokumppanien löytymiseen. Olkoon sävellystyönne hedelmällistä!
VERY FUCK YOU

User avatar
Bill Fruge
Fuel Maintenance Technician
Posts: 15904
Joined: 04 Mar 2004, 18:31
Location: ADC 2238-5531

Re: Toteutuuko tasa-arvo artistien suhteen punk-keikoilla

#105 Post by Bill Fruge » 02 Jun 2018, 15:04

Hyvää sössötystä ollut tässä.
"Here, boy! Want your mouse? Nice mouse. Pretty toy. Want your mouse? Here, boy."

Post Reply