Jytämusaa rautaesiripun takaa

Keskustelua bändeistä ja muista musiikintekijöistä.

Moderators: Paul Di'Anneli, Vilja heilimöi, minä en, Bulizky

Post Reply
Message
Author
User avatar
lonksunoukka
Posts: 17
Joined: 14 Apr 2020, 18:08

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#166 Post by lonksunoukka » 29 Nov 2020, 22:40

Kiinnostais kyllä että miten näiden bändien lähtömaissa on suhtauduttu jannujen pitkiin hiuksiin, vai olenko vain länsimaisen propagandan aivopesemä sika joka vain kuvittelee että rautaesiripun takana pitkätukkaiset miehet joutuivat siperiaan? :?

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206879
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#167 Post by Jesse Python » 29 Nov 2020, 23:43

No noihan kaikki vähintään Breznevin ajalta, ei siihen aikaan enää mihinkään Siperiaan joutunut. Ja jos oli tarpeeksi korkeatasoista musiikillisesti, sai varmaan tiettyjä vapauksia. Tai sitten vaikutusvaltaisia sukulaisia.

User avatar
puup :P
God of PIF
God of PIF
Posts: 30634
Joined: 06 Oct 2014, 18:06
Location: Hiinä ja hiinä

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#168 Post by puup :P » 30 Nov 2020, 08:41

Mekaaninen äänensärkijä wrote:
04 May 2019, 18:57
Tomasz Stańko -vainaan ja SBB:n yhteistyöstä oli juttua muutama sivu sitten. Jo tovin on ollut tarjolla muutamia julkaisuja, joille on mukamas koostettu Black Sabbathin Earth-nimellä tehtyjä demobiisejä. Ainakin yksi noista raidoista (joka tunnetaan ainakin nimillä "Thomas James" ja "Thomas Jam") on Sabbathin sijaan oikeasti Stańkon ja SBB:n kappale "Z Tomaszem". Jos ketään on koskaan mietityttänyt miltä kuulostaisi Black Sabbath pienellä (isolla) free jazz -twistillä, niin tuosta:

Yritin eilen Discogsista tuota levyä etsiä, mutta en oikein löytänyt. Onko noi yhdessä jollain levyllä? :P
🍍+ 🍕 = 🌍 + ☮️

Heiniksen kiusaajat jättäkööt minut rauhaan

User avatar
Hemmetinmoinen sössö
lossinkuljettaja
Posts: 15873
Joined: 28 Sep 2011, 15:00
Location: Kyläniemen lossilaituri

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#169 Post by Hemmetinmoinen sössö » 30 Nov 2020, 09:54

SBB nähty livenä 8)
MUSAVISA -3 JENGI :sothsmoker:

Image

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#170 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 30 Nov 2020, 17:19

lonksunoukka wrote:
29 Nov 2020, 22:40
Kiinnostais kyllä että miten näiden bändien lähtömaissa on suhtauduttu jannujen pitkiin hiuksiin, vai olenko vain länsimaisen propagandan aivopesemä sika joka vain kuvittelee että rautaesiripun takana pitkätukkaiset miehet joutuivat siperiaan? :?
Suhtautumisessa pitkätukkamusaan on varmaankin ollut maakohtaisia ja ajallisia eroja. Esimerkiksi Jugoslaviassa (joka tarkalleen ottaen kuului ns. sitoutumattomiin maihin Lännen ja Neuvostoliiton blokkiasetelman välissä) julkaistiin pitkin 70-lukua myös länsimaista jytämusaa paikallisina painoksina. Varmaankin se selittää, miksi maassa tehtiin myös omasta takaa enemmän kovia jytälevyjä muihin sosialistimaihin verrattuna.

Puolassa valtiollinen radioyhtiö äänitti kaukonäköisesti jytäbändejä nauha-arkistoonsa ja muutama pääsi jopa tekemään pitkäsoittolevyn. Jokunen puolalaisyhtye (esim. Czeslaw NIemen & SSB, Klan) kävi myös Suomessa keikalla ja noista esiintymisistä on olemassa taltioinnit.

Unkarilainen Omega-yhtye oli maansa suoranainen vientituote (lähinnä tosin sosialistiblokissa) ja Scorpions levytti englanninkielisen version Omegan kappaleesta "Gyöngyhajú lány". Tsekkoslovakiassa oli aktiivinen rock/pop-skene jo 60-luvulla, jonka huipentuma oli 1967 pidetty Prahan Beat Festival. Räikeitä kuoseja (vaatteissa, siis), tuttuja coverbiisejä (Land of 1000 Dances, Then He Kissed Me) ja fuzz-kitaroita ihan lännen tyyliin! Vuotta myöhemmin Varsovan liiton tankit jyristivät pitkin kaupungin katuja.

Romanian pahmaineinen salainen poliisi Securitate ahdisteli Transsylvania Phoenixin jäseniä siihen malliin, että yhtye loikkaisi Länsi-Saksaan 1977 Marshallin vahvistinkaappeihin piiloutuneena. On myös huhuttu, että Tsekoslovakian salainen poliisi StB olisi sekaantunut laulaja Jiří Schelingerin hämäräperäiseen hukkumiskuolemaan 1981.

Neuvostoliiton pitkätukkameininkiä on kartoitettu Terje Toomistun dokumenttielokuvassa Soviet Hippies. Helppoa ei ollut. Valtiollinen levy-yhtiö Melodija suosi populaaarimusikkirintamalla iskelmää, mutta levyille pääsi kuin salaa luiskahtamaan joskus joku merkillisempikin raita. Fuusiojazzin puolelta löytyy jotain kokeilevamapaa kamaa. Albaniassa puolestaaan nuorison oli heavy metallin rämppäämisen sijaan tyydyttävä betonin raudoittamiseen. Raskasta hommaa sekin. Bulgarian 70-luvun jytäskene on vielä itseltäni kartoittamatta.

Mutta mistä kielii se, että yrityksistäni huolimatta en ole onnistunut löytämään yhtään kunnollista itä-saksalaista jytäbändiä 70-luvulta? Muutamat maassa tehdyistä rokkiyritelmistä ovat tavattoman sisäsiistejä tai silkkaa iskelmää. 80-luvulta sen sijaan on olemassa ihan oikeaa DDR-heviä.
Keep on knockin-and rockin everybody!

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#171 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 30 Nov 2020, 17:24

Ai niin, yksi Tsekkoslovakian keskeisimmistä kommunistivallan aikaisista ug-bändeistä on vielä käsittelemättä: The Plastic People of the Universe. Yhtyeen musa ei ollut silkkaa lekaa-otsaan "jytää", mutta se on silti pakko mainita merkkitävyytensä takia. Tässä karuja ja autenttisia kenttä-äänityksiä vuosilta 1969-72:

Keep on knockin-and rockin everybody!

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#172 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 30 Nov 2020, 17:25

Kukkahattu Viherpiiperö Suvakki wrote:
30 Nov 2020, 08:41
Spoiler:
Mekaaninen äänensärkijä wrote:
04 May 2019, 18:57
Tomasz Stańko -vainaan ja SBB:n yhteistyöstä oli juttua muutama sivu sitten. Jo tovin on ollut tarjolla muutamia julkaisuja, joille on mukamas koostettu Black Sabbathin Earth-nimellä tehtyjä demobiisejä. Ainakin yksi noista raidoista (joka tunnetaan ainakin nimillä "Thomas James" ja "Thomas Jam") on Sabbathin sijaan oikeasti Stańkon ja SBB:n kappale "Z Tomaszem". Jos ketään on koskaan mietityttänyt miltä kuulostaisi Black Sabbath pienellä (isolla) free jazz -twistillä, niin tuosta:

Yritin eilen Discogsista tuota levyä etsiä, mutta en oikein löytänyt. Onko noi yhdessä jollain levyllä? :P
Tuo "Z Tomaszem" löytyy albumilta Sikorki, jossa on 70-luvulla tehtyjä, mutta silloin julkaisematta jääneitä äänityksiä.
Keep on knockin-and rockin everybody!

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206879
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#173 Post by Jesse Python » 01 Dec 2020, 09:19

Mikä selittää, että esim hämyjytäbändi Uriah Heep oli vissiin jo melko varhain itäblokissa hyväksyttyä kamaa? Pink Floydikin taisi olla liian rajua sanoituksellisesti politbyroolle, vaikka aika vasemmistolaista menoa havaittavissa.

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#174 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 01 Dec 2020, 18:19

Jesse Python wrote:
01 Dec 2020, 09:19
Mikä selittää, että esim hämyjytäbändi Uriah Heep oli vissiin jo melko varhain itäblokissa hyväksyttyä kamaa? Pink Floydikin taisi olla liian rajua sanoituksellisesti politbyroolle, vaikka aika vasemmistolaista menoa havaittavissa.
Viittaatko Komsomolin reippaiden pioneerinuorten vuonna '85 laatimaan "Japin listaan" 38:sta arveluttavasta bändistä/artistista? Pink Floyd taisi päätyä sille, koska kappaleessa Get Your Filthy Hands Off My Desert lauletaan "Brezhnev took Afghanistan". Komsomolin mukaan tämä oli Neuvostoliiton ulkopolitiikan vääristelyä.

Kyseiselle lauantain ei-toivottujen listalle laitettiin myös rankka rock'n'roll-elukka Julio Iglesias uusfasismista syytettynä ja liuta diskohileitä eroottisuutensa takia, poikkeuksena Gengis Khan (ilm. länsi-saksalainen Dschinghis Khan, pumppu joka Suomessa muistettaneen mm. Frederikin ja Juhamatin käännöshiteistä Tsingis Khan, Sheikki Ali Hassan ja Volga), jolle tuomio pätkähti kommunismin vastaisuudesta ja nationalismista. Disco Against Communism!

Tietty tuossa listassa haiskahtaa semmoinen viikonloppuna-ja-ehkä-jopa-vähän-kännissä-Komsomolin-datshalla-laadittu -viba, eikä sitä kai kovin tosissaan otettu kuin kaikkein kirkasotsaisimpinen ja puhdasoppisimpien piirissä? Muutamaa vuotta myöhemmin Melodija lisensoi Länsi-Saksan Polydorilta Deep Purplea ja Rainbow'ta (jotka tosin eivät olleet listalla :-k ) ja starttasi kirppislaareista tutun Архив Популярной Музыки -sarjan. Sopii tosin pohtia, johtiko moinen rock'n'roll-holtittomuus valtionyhtiössä lopulta Neukkulan hajoamiseen?

DDR:n valtiollinen levy-yhtiö Amgia oli puolestaan ehtinyt julkaisemaan Uriah Heepin Innocent Victim -älppärin jo 1979. Tosin alkuperäinen raju käärmekansi oli vaihtunut sovinnaisempaan ja reaalisosialistiseen makuun sovitettuun bändipotrettiin.

Image

Että empäs tiijjä! Kai sitä pistettiin bändejä pannaan ihan vaan flliksellä, sopiva syy kyllä löytyi sitten jälkikäteen.
Keep on knockin-and rockin everybody!

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#175 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 05 Dec 2020, 09:28

Grupa 220:sesta tuttu Drago Mlinarec yhdistelee debyyttisoolopitkäsoitollaan "A ti se ne daj" (1971) hard rockia singer/songwriter-kamaan hiukan samaan tyyliin, kuin vaikkapa David Bowie samana vuonna ilmestyneellä albumillaan "The Man Who Sold The World". Valitettavasti Mlinarecin kappalemateriaali ei ole yhtä vahvaa ja omaperäistä, eikä sovituksissakaan tehdä erityisen rohkeita ratkaisuja. Tässä kuitenkin malliksi levyn avausraita "Pop Pjevač":

Keep on knockin-and rockin everybody!

Tappo Semmilehto
1k
Posts: 1215
Joined: 27 Dec 2007, 23:07
Location: Kyrppis

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#176 Post by Tappo Semmilehto » 05 Dec 2020, 13:34

Mekaaninen äänensärkijä wrote:
05 Dec 2020, 09:28
Grupa 220:sesta tuttu Drago Mlinarec yhdistelee debyyttisoolopitkäsoitollaan "A ti se ne daj" (1971) hard rockia singer/songwriter-kamaan hiukan samaan tyyliin, kuin vaikkapa David Bowie samana vuonna ilmestyneellä albumillaan "The Man Who Sold The World". Valitettavasti Mlinarecin kappalemateriaali ei ole yhtä vahvaa ja omaperäistä, eikä sovituksissakaan tehdä erityisen rohkeita ratkaisuja. Tässä kuitenkin malliksi levyn avausraita "Pop Pjevač":
Tän tyypin pari ekaa älppyä on noussut omiksi suosikeiksi itäblokin jytäilyistä, ihan siihen Phoenixin rinnalle. Itse pidän materiaalia hyvinkin vahvana, ja etenkin kaikkien alueen Heep-pastissien rinnalla suorastaan raikkaana. Noilla levyillä on joukossa tollasia menevämpiä/kepeämpiäkin biisejä, kuten toi linkkaamasi, mutta löytyy kyl todella väkevää melankoliaa, kuten tää protodoomailu:



Toisaalta taiteellisempaakin maalailua:



Jostain syystä näiden levyjen tunnelmasta tulee itelle vahvasti Haikara mieleen.

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#177 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 05 Dec 2020, 15:19

Tappo Semmilehto wrote:
05 Dec 2020, 13:34
Mekaaninen äänensärkijä wrote:
05 Dec 2020, 09:28
Grupa 220:sesta tuttu Drago Mlinarec yhdistelee debyyttisoolopitkäsoitollaan "A ti se ne daj" (1971) hard rockia singer/songwriter-kamaan hiukan samaan tyyliin, kuin vaikkapa David Bowie samana vuonna ilmestyneellä albumillaan "The Man Who Sold The World". Valitettavasti Mlinarecin kappalemateriaali ei ole yhtä vahvaa ja omaperäistä, eikä sovituksissakaan tehdä erityisen rohkeita ratkaisuja. Tässä kuitenkin malliksi levyn avausraita "Pop Pjevač":
Tän tyypin pari ekaa älppyä on noussut omiksi suosikeiksi itäblokin jytäilyistä, ihan siihen Phoenixin rinnalle. Itse pidän materiaalia hyvinkin vahvana, ja etenkin kaikkien alueen Heep-pastissien rinnalla suorastaan raikkaana. Noilla levyillä on joukossa tollasia menevämpiä/kepeämpiäkin biisejä, kuten toi linkkaamasi, mutta löytyy kyl todella väkevää melankoliaa, kuten tää protodoomailu:
Spoiler:
Toisaalta taiteellisempaakin maalailua:
Spoiler:
Jostain syystä näiden levyjen tunnelmasta tulee itelle vahvasti Haikara mieleen.
Ei tuo huono levy ole, semmoinen mukiinmenevä laulaja-lauluntekijä albumi pienoisilla jytämausteilla ja orkesterisovituksilla. Itse asiassa tuo laittamasi "Izgleda, ostat Ćeš Sam" saattaa koko levyn kohokohta. Siitä plussaa, että tyyli pitää koko kiekon ajan, eikä mukana ole pakon edessä täytemateriaaliksi tehtyä tusinaiskelmää.
Keep on knockin-and rockin everybody!

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#178 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 05 Dec 2020, 15:33

Sitten hämärän peittoon jäänyttä kamaa Puolasta. Koitin etsiä 74 Grupa Biednych:istä lisätietoja, mutta melkein kaikki informaatio oli puolaksi. Yhtye toimi vuosina 1966-73, mutta ei ilmeisesti levyttänyt mitään, joten uumoilisin näytekappaleen "W Trąby Dać" olevan taas kerran Puolan yleisradion nauha-arkistosta. Muut löytämäni esitykset olivat äänenlaadullisesti melko kelvottomia. Jostain syystä kitaristi on päättynyt soittamaan suht kuivalla dänkkä-dänkkä soundilla. Olisihan tämä ollut särön kera paljon rajumpi. Ihan menevä biisi silti.

Keep on knockin-and rockin everybody!

User avatar
moska
5k
Posts: 5105
Joined: 13 Jun 2010, 13:06

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#179 Post by moska » 11 Apr 2021, 16:25

Pesniary on parhaimmillaan parasta ja tämä liveviteo on kultaa! Korostetun jäykän esiintymisen vastapainona toi biisiin jyvitetty vislailu tuntuu eleenä aivan poikkeuksellisen härskiltä.

Hamburilainen?
-Ei

User avatar
Mekaaninen äänensärkijä
2k
Posts: 2255
Joined: 26 Mar 2017, 11:21
Location: Mestoilla Jukka Poikaan asti

Re: Jytämusaa rautaesiripun takaa

#180 Post by Mekaaninen äänensärkijä » 12 Apr 2021, 18:14

^ Tuommoinen yhteislaulu on tuntunut olleen useamman itäblokkibändin suosiossa.

Juri Morozov (kyrillisin aakkosin Юрий Морозов) on ollut ketjussa esillä jo pariin otteeseen. Neuvostovenäjän Jimi Hendrixiksikin mainitun musikantin varhaisvuosien radikaalimmat kokeilut pysyivät piilossa 90-luvulle saakka, jolloin niistä koostettiin kokoelma "Вишнёвый Сад Джими Хендрикса", eli Jimi Hendrixin kirsikkapuisto.

Tänään on sattumalta kulunut 60 vuotta Morozovin kaiman, Juri Gagarinin avaruuslennosta. Pistetäänpä tapahtuneen johdosta tämmöistä paikka paikoin karummanpuoleista sisäavaruusmatkailua 70-luvun alun Neuvostoliitosta:

Keep on knockin-and rockin everybody!

Post Reply