PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: Tulokset s. 39-44

Moderators: Paul Di'Anneli, Vilja heilimöi, minä en

Locked
Message
Author
User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49726
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#346 Post by devil via the anus » 14 Sep 2021, 12:26

Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:23
devil via the anus wrote:
14 Sep 2021, 12:15
Ja Satan in Loven paskuus tulee siitä että siinä laulaja on aivan eksyksissä ja se kuuluu + kornit sanat tehostamassa efektiä. Toki tää tekee siitä samalla hyvän ja paremman kuin alkuperäinen.
Emiliahan vetää laulutulkintansa käytännössä ihan samalla lailla kuin La Bellinin vokalisti orkkiksessa? :scratch: Ei se musta oo mitenkään "eksyksissä" vaan selkeesti tossa on haluttu tehdä yks yhteen cover-versio sanojen kieltä lukuunottamatta. Toki sit se itse sanoitus ja erikoinen vokalisointi tekee molemmista versioista tietyllä tapaa campia.
Yrittää vetää samalla lailla, mutta kuulostaa epävarmalta koska ei oikeen tiiä mitä tekee. Muistaakseni on itsekin sanonut olleensa täysin mukavuusalueensa ulkopuolella.
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
Lahja
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 80136
Joined: 07 Mar 2017, 15:13
Location: mitä haluu

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#347 Post by Lahja » 14 Sep 2021, 12:29

devil via the anus wrote:
14 Sep 2021, 12:26
Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:23
devil via the anus wrote:
14 Sep 2021, 12:15
Ja Satan in Loven paskuus tulee siitä että siinä laulaja on aivan eksyksissä ja se kuuluu + kornit sanat tehostamassa efektiä. Toki tää tekee siitä samalla hyvän ja paremman kuin alkuperäinen.
Emiliahan vetää laulutulkintansa käytännössä ihan samalla lailla kuin La Bellinin vokalisti orkkiksessa? :scratch: Ei se musta oo mitenkään "eksyksissä" vaan selkeesti tossa on haluttu tehdä yks yhteen cover-versio sanojen kieltä lukuunottamatta. Toki sit se itse sanoitus ja erikoinen vokalisointi tekee molemmista versioista tietyllä tapaa campia.
Yrittää vetää samalla lailla, mutta kuulostaa epävarmalta koska ei oikeen tiiä mitä tekee. Muistaakseni on itsekin sanonut olleensa täysin mukavuusalueensa ulkopuolella.
En mä kuule mitään epävarmuutta noissa vokaaleissa, kyllä siinä musta on saatu juuri sellainen efekti aikaan mitä on haettukin. Ehkä se on sisäisesti kokenut epävarmuutta mutta lopputulos on silti musta onnistunut.

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49726
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#348 Post by devil via the anus » 14 Sep 2021, 12:31

Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:29
devil via the anus wrote:
14 Sep 2021, 12:26
Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:23
devil via the anus wrote:
14 Sep 2021, 12:15
Ja Satan in Loven paskuus tulee siitä että siinä laulaja on aivan eksyksissä ja se kuuluu + kornit sanat tehostamassa efektiä. Toki tää tekee siitä samalla hyvän ja paremman kuin alkuperäinen.
Emiliahan vetää laulutulkintansa käytännössä ihan samalla lailla kuin La Bellinin vokalisti orkkiksessa? :scratch: Ei se musta oo mitenkään "eksyksissä" vaan selkeesti tossa on haluttu tehdä yks yhteen cover-versio sanojen kieltä lukuunottamatta. Toki sit se itse sanoitus ja erikoinen vokalisointi tekee molemmista versioista tietyllä tapaa campia.
Yrittää vetää samalla lailla, mutta kuulostaa epävarmalta koska ei oikeen tiiä mitä tekee. Muistaakseni on itsekin sanonut olleensa täysin mukavuusalueensa ulkopuolella.
En mä kuule mitään epävarmuutta noissa vokaaleissa, kyllä siinä musta on saatu juuri sellainen efekti aikaan mitä on haettukin. Ehkä se on sisäisesti kokenut epävarmuutta mutta lopputulos on silti musta onnistunut.
Ok. Mun mielestä on vaisu, haparoiva, epävarma. En usko että on harvinainen tapa kokea noi lauluosuudet.
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84621
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#349 Post by Del Griffith » 14 Sep 2021, 13:10

Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:02
Siis onko olemassa jengiä, joiden mielestä "Bussipysäkillä" on oikeesti hyvä biisi? :o Ei siis camp-mielessä hyvä?
Esimerkiksi minun mielestä.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
Tears for Bears
pateettinen maksa
Posts: 10720
Joined: 30 Nov 2016, 10:38
Location: Itä-Berliinin Nuorisofestivaali

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#350 Post by Tears for Bears » 14 Sep 2021, 13:19

Meinasin etten jatka tätä enää yön yli nukuttuani, mutta jatketaanpa sittenkin.
ljm wrote:
14 Sep 2021, 11:59
Muistelen että tällaista teemaa on spekuloitu useampaan kertaan viisujen historiassa, ja ongelmat ovat nousseet joka kerta keskustelussa esille.

Ekaa kertaa lista pyörityksessä ja kyllä tää hyvältä kuulostaa, että siinä mielessä ei nillitettävää.
Minä olen tämän idean heittänyt vesille tarkoituksella pariinkin kertaan. Käytännössä tuo "ongelmat nousseet joka kerta keskustelussa esille" on tarkoittanut sitä että 1-2 epäröi ja kolmas tyrmää suorilta. En sanoisi keskusteluksi ja mitään idean jatkojalostamistahan noissa ei koskaan ole ollut. Onko tässä tän kertaisessa sitten laajamittaisesti jengille ongelmia - joillekin näyttää olevan, osalle ei.

"Listasta ei nillitettävää" - oliko siis sullakin oletuksena että emäntä ei osaa asiaansa, eli osallistujen perustelujen tarkistamista?

Pidän ihan todellisena ongelmana emännän tekemisten/osaamisen kyseenalaistamista ja vähättelyä mitä näistä kommenteista on luettavissa (tai koettavissa, miten vaan). Hauskaa viihdettä ja seurattavaa popcornien kanssa, mutta ei kauhean kannustavaa. Teeman ja rajauksen kritiikki auttaa ottamaan rajauksen ongelmat huomioon ja on siksi tietysti arvokasta, mutta tämä pitäisi tehdä kierroksen jälkeen kun hommat on hoidettu ja kierroksen alussa kysyä vain tarkentavat kysymykset jos on jotain epäselvää.

User avatar
Tears for Bears
pateettinen maksa
Posts: 10720
Joined: 30 Nov 2016, 10:38
Location: Itä-Berliinin Nuorisofestivaali

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#351 Post by Tears for Bears » 14 Sep 2021, 13:22

devil via the anus wrote:
14 Sep 2021, 12:26
Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:23
devil via the anus wrote:
14 Sep 2021, 12:15
Ja Satan in Loven paskuus tulee siitä että siinä laulaja on aivan eksyksissä ja se kuuluu + kornit sanat tehostamassa efektiä. Toki tää tekee siitä samalla hyvän ja paremman kuin alkuperäinen.
Emiliahan vetää laulutulkintansa käytännössä ihan samalla lailla kuin La Bellinin vokalisti orkkiksessa? :scratch: Ei se musta oo mitenkään "eksyksissä" vaan selkeesti tossa on haluttu tehdä yks yhteen cover-versio sanojen kieltä lukuunottamatta. Toki sit se itse sanoitus ja erikoinen vokalisointi tekee molemmista versioista tietyllä tapaa campia.
Yrittää vetää samalla lailla, mutta kuulostaa epävarmalta koska ei oikeen tiiä mitä tekee. Muistaakseni on itsekin sanonut olleensa täysin mukavuusalueensa ulkopuolella.
Joo, se oli tossa haastiksessa minkä linkkasin mut en kopioinut kokonaan.
https://www.is.fi/musiikki/art-2000005899856.html
Eli tässä:
KIELTEN haltuunotto on aina ollut Emilialle jonkinlainen intohimo. Suomi, ruotsi, englanti, italia, espanja, hollanti, lista on pitkä.

Levyn musiikki oli esittäjälleen vierasta.

– Se on täysin eri musiikkia, mitä muuten lauloin. Kotona kuuntelin lähes pelkästään klassista. En pahemmin popista muuten välittänyt paitsi tanssimisen kannalta. Tosin olin tanssinut myös klassista balettia.

– Kun minulle annettiin levytettäväksi diskomusiikkia, en ajatellut mitään. Tein kun pyydettiin.

User avatar
Bill Fruge
Fuel Maintenance Technician
Posts: 15905
Joined: 04 Mar 2004, 18:31
Location: ADC 2238-5531

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#352 Post by Bill Fruge » 14 Sep 2021, 13:27

Olisi todella ikävää jos ja KUN Hyi Kattinen voittaa seuraavan kerran niin ei haluaisi järkätä viisuja enää. Hyvin nämä on mennyt eikä itsellä ollut mitään tulkitsemista noissa ohjeissa osallistumiseen, paskalla musiikilla sisään ja TÄTS IT!
"Here, boy! Want your mouse? Nice mouse. Pretty toy. Want your mouse? Here, boy."

User avatar
Tears for Bears
pateettinen maksa
Posts: 10720
Joined: 30 Nov 2016, 10:38
Location: Itä-Berliinin Nuorisofestivaali

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#353 Post by Tears for Bears » 14 Sep 2021, 13:34

Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:02
Siis onko olemassa jengiä, joiden mielestä "Bussipysäkillä" on oikeesti hyvä biisi? :o Ei siis camp-mielessä hyvä?
Mä oon pitänyt tätä tahattoman huumorin musana, koska Valmusen yhteydessä aina muistetaan mainita tarina kuinka Bussipysäkillästä päätettiin tehdä hitti. Ja piffon ulkopuolella suhtautuminen on yleensä ollut vähättelevää ja naureskelevaa. Enkä ollut itse perehtynyt ollenkaan Valmusen tuotantoon, joten olen mennyt vain yhden biisin ja noiden mielleyhtymien varassa. Varmaan vasta piffiltä mulle valkeni että tällä on ihan "oikea" suosio, joka ei välttämättä ole ollenkaan mitenkään ansaitsematon eikä perustu camp-kulmaan.

Olin lapsi kun toi biisi tuli ja jo silloin sen kuulosti poikkeukselliselta ja hämmentävältä. Melankolisesta musasta pitävänä muistan että tykkäsin siitä haikeasta trumpetista ja melodiasta, mut se tekstin rytmitys hämmensi kun niitä sanoja tuntui olevan liikaa ja se kuulosti koomiselta. Niitä oli sitten helppo matkia pelleilymielessä.

Mut tosi kiinnostava biisi siksi että toi vastaanotto oli ehkä jo valmiiksi pilattu juurikin näiden portinvartija-asemassa olevien leimaamisella ja sit kuitenkin suuri yleisö on vissiin tykännyt. Se tosin on epäselvää että ketkä sitä sinkkua osti - kuulijat vai radioasemat ja levykaupat ym. En jaksa tarkistaa paljonko sitä on aikanaan myyty. Varmaan omana aikanaan jotenkin liian outo, onhan se kiehtova biisi kyllä.

User avatar
P O L L Y
DIKTAATTORI
Posts: 70615
Joined: 05 Sep 2008, 16:46

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#354 Post by P O L L Y » 14 Sep 2021, 13:45

Mun mielestä emäntä on hoitanut tehtävänsä oikein hyvin ja virkistävää välillä tällaiset abstraktimmat teemat joissa managerin persoona saakin vaikuttaa vs joku ruokailuvälineet teema jossa on kymmenen biisiä haarukasta.

Oon muistaakseni ennenkin märissyt mutta en tajua tuota kulmittamisen pahuutta tai sitten en ole edes ymmärtänyt koko termiä kun ajattelen että ainahan jonkin järjestyksen aikaansaamiseen tulee olla joku lähestymiskulma, aika monesti vaikka kuluneisuus vaikuttaa itselle toisinaan kun en nyt vain osaa resetoida aivoja ja kuunnella biisejä tuorein vauvvan korvin. Tai ehkä kyse oli siitä että pitäisi unohtaa teema kokonaan siinä vaiheessa kun listaa kuuntelee? Hankalaa hommaa!

Anyways, pisteeni ovat valmiit, aivan mielipuolisesti toki mutta päivän fiiliksellä mennään tälläkin kertaa :glasses11:
Spoiler:
Image

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10446
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#355 Post by ljm » 14 Sep 2021, 13:59

Itse olen kulmituksen ymmärtänyt niin että jätetään joku biisi pisteittä sen perusteella että se ei kuuntelijan mielestä istu tarpeeksi hyvin teemaan, ts. että pistesijat olisivat erilaiset jos ko. tyyppi olisi kuunnellut listan läpi teemaa tietämättä. Myös taktiset kulmitukset lasken tähän, että jos annetaan tahallaan itseä miellyttävälle biisille vähän pisteitä koska halutaan omalle biisille parempi sijoitus.

Musatyylin, ulkomusiikillisten seikkojen yms. perusteella pisteittä jättäminen ei mielestäni ole varsinaista kulmittamista, koska ei tässä mihinkään objektiivisuuteen pyritä, ei tarvitse antaa pisteitä biisille jonka tajuaa olevan "hyvä omassa lajissaan" jos ko. laji ei vaan putoa. Kuluneisuus vaikuttaa väistämättä siihen mitlä joku biisi kulloinkin kuulostaa, niin epärehellisempäähän se on antaa biisille hyvät pisteet vanhalta muistilta kuin sen mukaan millaisen reaktion tänään kuultuna tässä kontekstissa herättää.

User avatar
P O L L Y
DIKTAATTORI
Posts: 70615
Joined: 05 Sep 2008, 16:46

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#356 Post by P O L L Y » 14 Sep 2021, 14:06

Aaa okei no se kuulostaa enemmän apuemännöinniltä! :flower:
Spoiler:
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96802
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#357 Post by Vilja heilimöi, minä en » 14 Sep 2021, 14:24

Itseäni mielestä tehtävänanto hyvinkin selkeä ja antaa mahdollisuudet lähestyä aihetta poikkeuksellisen laajalla skaalalla. Erinomaisen tervetullutta vaihtelua perus hiki-päässä-taktikointi -viisuihin. :salut:
Image

User avatar
General Error
King of PIF
King of PIF
Posts: 16465
Joined: 16 Nov 2008, 01:50
Location: 66°33′45.9″

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#358 Post by General Error » 14 Sep 2021, 14:31

Tykkään myös tästä teemasta ja subjektiivisesta pohdinnasta, että mikä on paskaa musaa. Vielä on vähän vaikeuksia päättää, millä linjalla tässä pitäisi äänensä antaa. Paljon yhtymäkohtia on kyllä tuohon huumorikierrokseen, että eniten tekisi mieli antaa pisteitä biiseille joiden paskuudessa on jotain perin hauskaa ja siksi toimivat kuuntelukokemuksena, sen sijaan että kappaleen paskuus alkaisi vain kyllästyttämään tai vituttamaan.
Image

User avatar
Vitun urpo nikki
Tittelit on heikoille
Posts: 32931
Joined: 25 Jul 2006, 13:41

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#359 Post by Vitun urpo nikki » 14 Sep 2021, 14:55

T-Mosel Fird wrote:
14 Sep 2021, 13:10
Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:02
Siis onko olemassa jengiä, joiden mielestä "Bussipysäkillä" on oikeesti hyvä biisi? :o Ei siis camp-mielessä hyvä?
Esimerkiksi minun mielestä.
Maisteri Casse wrote:Nyt maistuis pippeli suussa
Omat Piffiviisubiisit

User avatar
El Bimbo
God of PIF
God of PIF
Posts: 38695
Joined: 08 May 2006, 21:52
Location: 00500

Re: PIFFIVIISUT #69: PASKALISTA: äänestys alkanut!

#360 Post by El Bimbo » 14 Sep 2021, 15:08

Vitun urpo nikki wrote:
14 Sep 2021, 14:55
T-Mosel Fird wrote:
14 Sep 2021, 13:10
Lahja wrote:
14 Sep 2021, 12:02
Siis onko olemassa jengiä, joiden mielestä "Bussipysäkillä" on oikeesti hyvä biisi? :o Ei siis camp-mielessä hyvä?
Esimerkiksi minun mielestä.
Image
varpu wrote:
27 Jan 2024, 18:40
revanssi on jo suunnitelmissa. minähän en ota pastalta pataan...

Locked