Akustiset kitarat

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
uimahallinvalvoja
2k
Posts: 2661
Joined: 17 Nov 2009, 19:24
Location: Urheilupuisto

Re: Akustiset kitarat

#121 Post by uimahallinvalvoja » 13 Mar 2021, 13:15

paperikasa wrote:
17 Nov 2020, 06:48
uimahallinvalvoja wrote:
16 Nov 2020, 15:41
ljm wrote:
29 Oct 2020, 16:22
uimahallinvalvoja wrote:
29 Oct 2020, 15:55
paperikasa wrote:
29 Oct 2020, 13:47
uimahallinvalvoja wrote:
29 Oct 2020, 13:37
Onkohan tällanen mistään kotosin? Onkohan tossa kaularauta vai ei? Nettiarvostelut sekä kehuja että haukkuja, vaikea päätellä niistä mitään.
https://www.thomann.de/fi/recording_kin ... fty_ts.htm
Sokkona mahdotonta sanoa mitään eikä näitä taida ainakaan PK-seudulla olla missään esillä. Oon kyllä suht vakavasti pohtinut et hommais tosta sen mikitetyn version vaikkakin sokkona. Sitten kun joskus on rahhoo.
Aika sopuhinta olis kyllä, kovasti kuumottais tää vasuriversio hankkia. Kun tietäis edes ton kaularautahomman.
En keksi mitään syytä miksi joku valmistaisi teräskielisen kitaran ilman kaularautaa. Jossain tosi autenttisissa retromalleissa saattaa olla ei-säädettävä kaularauta (Martin 30-lukua mallintavassa Authentic-sarjassa vissiin on ns. T-bar ilman säätömahdollisuutta, ovh alkaa jostain kuuden tonnin paikkeilta), mutta tollaisessa kiinavehkeessä on aivan varmasti säädettävä kaularauta, koska sellaiset laitetaan siellä tehtaalla kaikkiin oletuksena eikä tolla hinnalla varmaan aleta kehittelemään erikoisuutta joka olisi suurimmalle osalle ostajista huononnus.

Eli osta pois ja rapsaa, ja palautusoikeushan on! Tossahan ei mikään osa ole kokopuuta ja 0-kokoisen soundi on aika laatikkomainen, mutta voi olla joihinkin juttuihin just se mitä kaivataan.

EDIT: pahoittelut että lähti taas splainingin puolelle, vilpittömästi vaan aihe kiinnostaa ja innostaa kirjoittamaan, mut ei välttämättä pohdinnan avuliaisuus välity tekstinä, enkä tarkoittanut vähätellä kaularautakysymystä..
Nyt sain tän käsiini. Pikaisen tutustumisen perusteella on hyvinkin hintansa väärti. Kauniisti soi ja vireisesti. Yllättäen myös ihan soitettavissa säädöissä suoraan laatikosta. Kielet on kyllä niin paskat että pitää vaihtaa heti.
Cool. Laitas tarkempaa rapsaa kun on enemmän yhteiseloa ja soittoa takana. Tää nimittäin kiinnostelee erittäin paljon.
Hyvä kitara tää on. Kaularautaa piti hieman löysätä ja tallaluun alle lisätä vähän korotusta. Sointi on kaunis, laatikkomainen niinkun tollasessa pienikokosessa on, ei kuulosta lelusoittimelta. Kaula on ainakin tässä yksilössä mukavan jämäkkä, ei kuitenkaan halko. En oikein keksi moitittavaa, tässä hintaluokassa helvetin hyvä. Nythän näitä on Millbrookilla (tosin kalliimpia kuin Saksassa) joten ainakin Helsingissä pääsis testaamaan.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Akustiset kitarat

#122 Post by Ruutari » 13 Mar 2021, 19:27

Mulla oli akkari salkussa kovat pakkaset. Oli hieno fiilis aina kaivaa se esille ja päräytellä ekat soinnut - ihan kuin olisi saanut uuden kitaran. Nyt on kosteudet sillä mallilla, että saa olla esillä. Salkutin tosin pari sähkökitaraa, jos tulisi sama fiilis niilläkin.

On tullut nyt treenailtua paljon Townes Van Zandtia sun muuta ja menee kyllä pää pyörälle sen fingerpickingin suhteen. Ei tosin maestrokaan niitä livenä ihan samalla tavoin vetänyt, mitä levyllä. Pitäisi Blazea Foleyta myös ottaa haltuun. Kyllä se akkari+laulu on vaan kaikkein kovin yhdistelmä kaikessa raakuudessaan.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44020
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Akustiset kitarat

#123 Post by Sergio Pissahätä » 13 Mar 2021, 22:06

molemmat akkarit ovat ottaneet hiukan siipeensä talven ilmankosteuden vaihteluista ja kaipaisivat säätöä. Ammattilaisella ei ole nyt mahdollisuutta käyttää, ellen aio syödä kaurapuuroa loppukevättä, joten täytynee varovasti itse säätää kaularautaa ja laitella luisten osien uriin grafiittia, ehkä jopa ihan todella varovasti viilata

edit. mulla on siis Guildin ja Alvarezin täyspuiset akkarit
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Akustiset kitarat

#124 Post by Ruutari » 13 Mar 2021, 22:49

Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:06
molemmat akkarit ovat ottaneet hiukan siipeensä talven ilmankosteuden vaihteluista ja kaipaisivat säätöä. Ammattilaisella ei ole nyt mahdollisuutta käyttää, ellen aio syödä kaurapuuroa loppukevättä, joten täytynee varovasti itse säätää kaularautaa ja laitella luisten osien uriin grafiittia, ehkä jopa ihan todella varovasti viilata

edit. mulla on siis Guildin ja Alvarezin täyspuiset akkarit
Itse ajattelen niin, että se puu turpoaa kosteuden siihen mitä se olikin ennen pakkasia. En siis koskisi mihinkään.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44020
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Akustiset kitarat

#125 Post by Sergio Pissahätä » 13 Mar 2021, 22:55

Rutgeri wrote:
13 Mar 2021, 22:49
Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:06
molemmat akkarit ovat ottaneet hiukan siipeensä talven ilmankosteuden vaihteluista ja kaipaisivat säätöä. Ammattilaisella ei ole nyt mahdollisuutta käyttää, ellen aio syödä kaurapuuroa loppukevättä, joten täytynee varovasti itse säätää kaularautaa ja laitella luisten osien uriin grafiittia, ehkä jopa ihan todella varovasti viilata

edit. mulla on siis Guildin ja Alvarezin täyspuiset akkarit
Itse ajattelen niin, että se puu turpoaa kosteuden siihen mitä se olikin ennen pakkasia. En siis koskisi mihinkään.
räminä vituttaa itseäni
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Akustiset kitarat

#126 Post by Ruutari » 13 Mar 2021, 23:36

Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:55
Rutgeri wrote:
13 Mar 2021, 22:49
Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:06
molemmat akkarit ovat ottaneet hiukan siipeensä talven ilmankosteuden vaihteluista ja kaipaisivat säätöä. Ammattilaisella ei ole nyt mahdollisuutta käyttää, ellen aio syödä kaurapuuroa loppukevättä, joten täytynee varovasti itse säätää kaularautaa ja laitella luisten osien uriin grafiittia, ehkä jopa ihan todella varovasti viilata

edit. mulla on siis Guildin ja Alvarezin täyspuiset akkarit
Itse ajattelen niin, että se puu turpoaa kosteuden siihen mitä se olikin ennen pakkasia. En siis koskisi mihinkään.
räminä vituttaa itseäni
No sitten eri juttu. Olen antanut ymmärtää, että puun kuivuessa kaula antaa enemmän periksi, jolloin tatsi heikkenee mutta räminä vähenee.

Ennen viilaan kajoamista, koita kaularautaa säätää. Meinasin mun Regalin resonaattorin tallan hioa, kunnes sain pelkällä kaularaudan kiristyksellä hiton hyvät säädöt ja jos olisin jotain hionut, olisi se ollut käyttökelvoton.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44020
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Akustiset kitarat

#127 Post by Sergio Pissahätä » 13 Mar 2021, 23:56

Rutgeri wrote:
13 Mar 2021, 23:36
Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:55
Rutgeri wrote:
13 Mar 2021, 22:49
Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:06
molemmat akkarit ovat ottaneet hiukan siipeensä talven ilmankosteuden vaihteluista ja kaipaisivat säätöä. Ammattilaisella ei ole nyt mahdollisuutta käyttää, ellen aio syödä kaurapuuroa loppukevättä, joten täytynee varovasti itse säätää kaularautaa ja laitella luisten osien uriin grafiittia, ehkä jopa ihan todella varovasti viilata

edit. mulla on siis Guildin ja Alvarezin täyspuiset akkarit
Itse ajattelen niin, että se puu turpoaa kosteuden siihen mitä se olikin ennen pakkasia. En siis koskisi mihinkään.
räminä vituttaa itseäni
No sitten eri juttu. Olen antanut ymmärtää, että puun kuivuessa kaula antaa enemmän periksi, jolloin tatsi heikkenee mutta räminä vähenee.

Ennen viilaan kajoamista, koita kaularautaa säätää. Meinasin mun Regalin resonaattorin tallan hioa, kunnes sain pelkällä kaularaudan kiristyksellä hiton hyvät säädöt ja jos olisin jotain hionut, olisi se ollut käyttökelvoton.
joo, toki raudan säätö ensisijainen keino
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Akustiset kitarat

#128 Post by periaatteessa helppoa » 14 Mar 2021, 17:22

Rämpyttelin studiolla nelkyt luvun Martinia ja kysäsin ohimennen että mitä tää maksaa niin arviolta joku 15-20k. Otin sen jälkeen vähän huolellisemman asennon.
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10446
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Akustiset kitarat

#129 Post by ljm » 15 Mar 2021, 09:46

Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 23:56
Rutgeri wrote:
13 Mar 2021, 23:36
Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:55
Rutgeri wrote:
13 Mar 2021, 22:49
Sergio Pissahätä wrote:
13 Mar 2021, 22:06
molemmat akkarit ovat ottaneet hiukan siipeensä talven ilmankosteuden vaihteluista ja kaipaisivat säätöä. Ammattilaisella ei ole nyt mahdollisuutta käyttää, ellen aio syödä kaurapuuroa loppukevättä, joten täytynee varovasti itse säätää kaularautaa ja laitella luisten osien uriin grafiittia, ehkä jopa ihan todella varovasti viilata

edit. mulla on siis Guildin ja Alvarezin täyspuiset akkarit
Itse ajattelen niin, että se puu turpoaa kosteuden siihen mitä se olikin ennen pakkasia. En siis koskisi mihinkään.
räminä vituttaa itseäni
No sitten eri juttu. Olen antanut ymmärtää, että puun kuivuessa kaula antaa enemmän periksi, jolloin tatsi heikkenee mutta räminä vähenee.

Ennen viilaan kajoamista, koita kaularautaa säätää. Meinasin mun Regalin resonaattorin tallan hioa, kunnes sain pelkällä kaularaudan kiristyksellä hiton hyvät säädöt ja jos olisin jotain hionut, olisi se ollut käyttökelvoton.
joo, toki raudan säätö ensisijainen keino
Kaularaudalla säädetään kaulan käyryyttä / reliefiä, tallan hionnalla kielten korkeutta. Tallapalat ovat ainakin tavan akkareihin halpoja, kantsii ostaa muutama ja tehdä eri vuodenajoille sopivat. Tuo räminä johtuu kai siitä että kansi kuivuu ja vetäytyy alaspäin, jolloin kielet tulevat lähemmäs kaulaa.

Itsellä kävi niin että piti siirtää ufo kumppanin hengitystä helpottamaan makkariin, työkaveri lupasi lahjoittaa soittohuoneeseen toisen, mutta sitä ei ole vielä kuulunut. Sigma on siis ollut ilman laukkua kuivassa ilmassa ehkä parisen kuukautta, kun en ole sitä jaksanut joka ilta makuuhuoneeseen kantaa, ja nyt oli pakko etsiä mihin olin kostustusmadon jemmannut kun ylä-E ei soi 12. nauhasta ylöspäin kunnolla ja H-kieli temppuilee sekä jostain tokan nauhan että ylänauhojen kohdalta. Pistin madon lisäksi palan kostutettua taikasientä (melamiini ei psilosybiini) ylöspäin avonaisessa muovipussissa kaikuaukon kohdalle kielten päälle ensiavuksi. Pitää tarkkailla päivittäin tilannetta ettei mene kostutus överiksi, joka ilmeisesti käy myös helposti.

Päivittäinen ufon huudatus best, uusi kosteusmittari pitää kyllä kans laittaa kun toi klasulta ostettu ei nouse yli vaikka 2 śäiliöllistä päivässä höyrystäisi niin että ikkunat huurtuvat.

Lauantaina pitäisi soittaa yksityinen striimikeikka, niin olisi kiva että soitin olisi hyvissä säädöissä.

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Akustiset kitarat

#130 Post by Ruutari » 15 Mar 2021, 10:48

^ Olet periaattessa ihan oikeassa. Kaularauta ei vaikuta actioniin koko kaulalta, eikä sitä siihen kuuluisi käyttää. Silti se siihen vaikuttaa ihan oleellisesti, eikä tallaan kannata koskea ollenkaan ennenkuin kaula on säädetty kuntoon, koska se action muuttuu ihan oleellisesti jos kaularauta on vaikka löysällä. Itse tilasin koita kosteusmittareita pari kappaletta tuohon soitinnurkkaan ja nyt pysyy aika mukavasti 40% eikä ole tullut minkäänlaisia muutoksia soittotuntumaan.

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10446
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Akustiset kitarat

#131 Post by ljm » 15 Mar 2021, 12:45

Nii joo, siis kaipa se kosteuden vaihtelu vaikuttaa kaulaankin sen verran että vuodenaikasäätöjä voi joutua tekemään, ja järjestys on just toi että ekana relief kohdilleen kaularaudalla, ja jos sitten on vielä kielet liiaan korkealla tai matalalla niin aletaan tallan kans värkkäämään.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Akustiset kitarat

#132 Post by Äidin mielestä mukava poika » 19 Apr 2021, 12:07

ljm wrote:
15 Mar 2021, 12:45
Nii joo, siis kaipa se kosteuden vaihtelu vaikuttaa kaulaankin sen verran että vuodenaikasäätöjä voi joutua tekemään, ja järjestys on just toi että ekana relief kohdilleen kaularaudalla, ja jos sitten on vielä kielet liiaan korkealla tai matalalla niin aletaan tallan kans värkkäämään.
Just tällane rojekti on nyt päällänsä minulla.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81699
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Akustiset kitarat

#133 Post by jaxen » 19 Apr 2021, 20:17

Akkari on ruvennut nyt talven jälkeen särisemään.
Tämähän on haljennut ja liimattu + talla hivenen irti kannesta, koska jäi kerran luukun väliin. Ajattelin laittaa erikeeperiä tai erikeeper-vesiseosta tohon tallan millikoloon, josko sillä hoituisi.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
eipä vissii
lattiallle
Posts: 4158
Joined: 06 Feb 2009, 19:37

Re: Akustiset kitarat

#134 Post by eipä vissii » 22 May 2022, 23:53

Sain lainaan tommosen käsin rakennetun klasarikitaran ja aijjumalauta kun se soit hienosti ja tuntuu hyvältä. Mulla on itselläni Alhambran 3f, joka on siis hyvä kitara, mutta tuntuu nyt aivan lelukitaralta kun soittaa sillä. Olispa varaa ostaa tommonen omaksi [-o<

User avatar
Frank Zoppo
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11773
Joined: 04 Jul 2014, 03:03
Location: Oulu

Re: Akustiset kitarat

#135 Post by Frank Zoppo » 23 May 2022, 12:43

eipä vissii wrote:
22 May 2022, 23:53
Sain lainaan tommosen käsin rakennetun klasarikitaran ja aijjumalauta kun se soit hienosti ja tuntuu hyvältä. Mulla on itselläni Alhambran 3f, joka on siis hyvä kitara, mutta tuntuu nyt aivan lelukitaralta kun soittaa sillä. Olispa varaa ostaa tommonen omaksi [-o<
Tämmönen ois kyllä hieno. Olen leikitellyt ajatuksella hankkia esim. Alhambra 9P, mutta parempi ehkä satsata sama rahasumma teräskieliseen.
Rumore industriale contro gli uomini postmoderni

Post Reply