viviandanger wrote:Moonshine wrote:
Metal Zone... Eihän aitoa 80-luvun deathmetal-soundia saa muulla laitteella, kun tuota on siinä alunperin käytetty (näin ainakin luin siitä yhdestä kirjasta, että kun joku bändi käytti metal zonea aikanaan studiossa ja sana levisi, niin kaikki halusivat sen saman soundin ja ostivat tuon purkin, siksi se on niin klassikon maineessa).
sekotatsä nyt hm2-pedaaliin kun mä en oo koskaan kuullu metal zone eli mt2 -pedaalia kehuttavan missään? sehän lanseerattiinkin vasta yhdeksänkytluvun puolella et tuskin sillä kasari-deathmetal-klassikoita oo tehty?
No todellakin olen sitten sekoittanut, jos kyseessä on noin uusi tuote. Tuo HM-2 on periaatteeltaan aika sama kuin MT-2 (fuzz ja overdrive peräkkäin), mutta vähemmillä sävynmuokkauksilla. En ole ikinä kokeillut ko. pedaalia, mutta epäilemättä soundi on samankaltainen kummassakin, kun toi MT-2 lienee suunniteltu HM-2:n pohjalta. Vähän niinkuin olisi ennen ja jälkeen särön lisännyt vielä eq-pedaalin ja pistänyt kaikki samaan purkkiin. Ja jos jätetään eq:t pois niin Big Muff Pi:kin on aika samankaltaisesti suunniteltu, ja onhan sitä hyödynnetty esim. Kansalaistottelemattomuuden pitkäsoitolla (olin ryyppäämässä sessiossa, ja muistaakseni levyllä on viiden kitaran valli, joista kaksi Muffilla). Yksinään Big Muff on kyllä liian kihinäinen komppailuun mielestäni.
Moonshine wrote:Metal Zonessa on muuten helvetin hyvä eq, saisi putkinuppeihinkin lisätä sen toisen mid-säädön niin voisi soittaa paremmin mielin ilman mitään purkkeja.
eli ilmeisesti digaat tälläisestä valvestate-tyylisestä "contour täysille eli middlet pois" -saundista joka kyl toimii yksinään soitettuna mut bändin kanssa ja varsinkin keikalla kitara hukkuu täysin muiden soittimien sekaan...
Mä tykkään ensinnäkin paksuista kielistä, jotta tulee mahdollisimman paljon alapäätä särkijään. Sitten särön jälkeen alapäätä runsaasti pois, lisää säröä (esim. putkinupin etuasteesta) ja vahvarista lisää alapäätä pois, middle ja treble melkein täysille, contour kylläkin täysille, mutta mun käsittääkseni ja putkinuppien kytkiksien perusteella contour voimistaa yläkeski- ja diskanttiääniä eli toisin sanoen vaimentaa bassotaajuuksia (asian voi ajatella kummalla tavalla tahansa). Käyttämäni särkijäkään ei sisällä kiinteää keskiääniä vaimentavaa eq:ta kuten MT-2, joten kyllä niitä soundissa on runsaasti jäljellä. Alapäät pidän kurissa, koska se toimii hyvin erityisesti, jos bassossakin on säröä, ja muutenkin selkeyttää soundia ja parantaa erottelukykyä.
Valvestaten särösoundista muuten tykkään, mutta vahvistin suoriutuu keikalla (mikittämättömänä) ihan mahdottoman huonosti, esim. vinkuu ihan miten sattuu, ja useampi malli sekä yksilö on testattu. Ja tietenkin surkea feedback johtuu siitä, että se on transistorivahvistin, putkivahvistimen en ole ikinä kuullut käyttäytyvän niin huonosti. Useimmat trankkuvahvistimetkin vaan syystä tai toisesta toimivat paremmin, mutten osaa selittää miksi. Toinen hirveä vinkuville on muuten Marsun Mosfet, ehkä paskin nuppi jolla olen soittanut, koska toisin kuin Valvestatet se myös kuulostaa ihan surkealta.