Basistien topikki

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Boromir
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11444
Joined: 24 Mar 2007, 17:07
Location: 00500

Re: Basistien topikki

#5941 Post by Boromir » 14 Feb 2019, 17:32

Äidin mielestä mukava poika wrote:
14 Feb 2019, 15:53
Mitä pedaaleita pitää olla? Chorus nyt tietty ja kompura. Oisko muita? Perjantaina taas tilipäivä.
Ei kai muita kuin viritin ja senkin voi jättää pois jos on maailman kovin ja nopein virittään korvakuulolta.

Oikeastaan kaikilla muilla bändeillä oon mennyt aina viritin + satunnainen särö kombolla, post-metal rojektilla ollut sit käytössä lisäksi overdrive, chorus, flanger, kompura, reverbi ja jotain vaihtelevia häröilyefektejä.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Basistien topikki

#5942 Post by Äidin mielestä mukava poika » 14 Feb 2019, 17:45

Juuh, en pllun ihan vakavissani. Kompuraa saan sennverran nupistakin ettei pedaalille ole käyttöä. Choruksesta haaveili lähinnä toisen bändin basisti.

Kaikkee tekis mieli koklailla, kun oon tavallaan basisti-geimissä aika uus. Oon toki soittanut vuosikymmenen verran, mutta pääosan siitä sellasta musaa, että basso on ollut vähän jemmassa. Nyt kiinnostelis löytää vähän jotain uutta. Toi reverbi vois olla koklaamisen arvoinen juttu. Soitan siis nytte punk/post punk jne.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Basistien topikki

#5943 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 14 Feb 2019, 18:03

oon itte vähän sitä koulukuntaa että bassossa kaikki efektit on vähän ylimääräsiä, sillä sen rooli on kuljettaa biisiä ja kitarat hoitaa sitten ne nyanssit. ton reverbin suhteen teen poikkeuksen, sopii todella hyvin pienenä tehokeinona.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Basistien topikki

#5944 Post by Ceijo Succula » 14 Feb 2019, 18:04

Äidin mielestä mukava poika wrote:
14 Feb 2019, 17:45
Juuh, en pllun ihan vakavissani. Kompuraa saan sennverran nupistakin ettei pedaalille ole käyttöä. Choruksesta haaveili lähinnä toisen bändin basisti.

Kaikkee tekis mieli koklailla, kun oon tavallaan basisti-geimissä aika uus. Oon toki soittanut vuosikymmenen verran, mutta pääosan siitä sellasta musaa, että basso on ollut vähän jemmassa. Nyt kiinnostelis löytää vähän jotain uutta. Toi reverbi vois olla koklaamisen arvoinen juttu. Soitan siis nytte punk/post punk jne.
Kommentoin nyt puhtaasti äänirunkkarina ja vaan rokkenrollin tiimoilta, mutta musta yleensä basson kanssa vähemmän on enemmän. Matalat taajuudet on rokissa muutenkin jo aika haastava alue, ja jos sinne tuupataan jotain modulointia/aikaeffareita, leviää homma helvetin helposti käsiin, elintärkeä basari-virppa-basso-hitsaussauma rakoilee ja perseet lakkaa heilumasta. Perussaundiin tarvittaessa kompuraa ja säröä, ja helvetin perustellusti sitten erikoisjuttuja sellaisiin kohtiin, joissa basso pääsee esille omana elementtinään eikä toimi grooven tukipilarina.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Basistien topikki

#5945 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 14 Feb 2019, 18:08

onhan niitä tietty basisteja jotka soitti tai soittaa bassoa ku liidisoitinta, etenkin post-punk puolella ja siellä oli kaiken näköset muljuttimet ja sääntöjen rikkominen valloillaan. ettei sekään väärin ole! vaatii toisaalta mun mielestä sit koko bändiltä vähän funtsimista yhteissoundin osalta jos basso menee liikaa kitaran tontille.

User avatar
Heissan vaan!
life style guru
Posts: 78135
Joined: 20 May 2012, 21:27
Location: ihan raivona täällä

Re: Basistien topikki

#5946 Post by Heissan vaan! » 14 Feb 2019, 18:11

Samaa mieltä edellisten kanssa. Mullakin on noi säröt varmaan 90% erikseen käytössä jos ne edes on ja flangeri joissain tietyissä suvanto yms. kohdissa tehokeinona vaan. Siis sen jälkeen kun tajusin että näin se on kyllä järkevintä :P
Image
Image

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Basistien topikki

#5947 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 14 Feb 2019, 18:26

tommonen vt bass, sansamp bass driver tai annex bass tyylinen etuaste on kyllä mun mielestä kelle vaan basistille helvetin hyvä ostos vaikka olisikin kamat josta saa just sitä soundia mitä haluaa. varsinkin jos keikkailee, tollasella saa säädettyä perussoundin siedettäväksi vaikka soittaisi pelkän pa:n kautta tai jos kaappina on joku rutku 1x15 hartke. ennen vitutti aina oma soundi jos ei voinu tuoda omaa stackia ja harvemmin kellään on suomessa bassolle mitään laadukasta full stackia tai rantasaunaa.

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Basistien topikki

#5948 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 14 Feb 2019, 19:15

pakko vielä leuhottaa tätä annex bassia, vittu miten törkeetä soundia tästä lähtee irti


User avatar
Heitä sikaa/filth
silkkaa pekonia
Posts: 66102
Joined: 20 May 2011, 13:09
Location: vt 9

Re: Basistien topikki

#5949 Post by Heitä sikaa/filth » 14 Feb 2019, 20:39

Onpa siisti saundi!
Image

LAGRANGE POINTS
Spoiler:
Image

User avatar
valtion virallinen tili
God of PIF
God of PIF
Posts: 30460
Joined: 25 Mar 2012, 16:05
Location: Wildmansbeach.

Re: Basistien topikki

#5950 Post by valtion virallinen tili » 14 Feb 2019, 21:01

Hitto ku toisinaan harmittaa ku tolla mei basistilla ei oo oikeen koskaan aikaa keskittyä tähän bändiin, eikä kyl toisaalta ymmärrystäkään tämmösestä musasta. Oppii kyl nopeesti ja hoitaa hommansa ihan hyvin, varsinkin keikoilla ja sitähän mie häneltä alunperin pyysinkin. Ja oon siis todella kiitollinen et tommonen tyyppi ylipäätänsä löyty ihan tuttavapiiristä.

Mut toisinaan sitä miettii et ois se kyllä saatana siistiä et sieltäkin puolelta tulis joskus semmosia ideoita/ehdotuksia mitä vois käyttää, muutenkin kun kohteliaisuudesta. Joskus ohimenevinä hetkinä oon miettiny et mites jos vaa hommais jonku tähän kitaran varteen ja hoitelis ite ton matalan osaston, ois helpompi laulaakin. Mut sit muistaa et useimmiten kitaristit on helvetin paljon rasittavampaa porukkaa :P

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Basistien topikki

#5951 Post by Äidin mielestä mukava poika » 14 Feb 2019, 21:38

hevikrusti-ruslanas wrote:
14 Feb 2019, 18:03
oon itte vähän sitä koulukuntaa että bassossa kaikki efektit on vähän ylimääräsiä, sillä sen rooli on kuljettaa biisiä ja kitarat hoitaa sitten ne nyanssit.
No samaa mieltä, kuten Ceijonkin kanssa mutta välillä tekee mieli koklailla ja kikkailla
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Basistien topikki

#5952 Post by Äidin mielestä mukava poika » 14 Feb 2019, 21:39

Minkäs hintanen toi Annexi on?
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Basistien topikki

#5953 Post by Ceijo Succula » 14 Feb 2019, 21:46

poor lonesome rider wrote:
14 Feb 2019, 21:01
Hitto ku toisinaan harmittaa ku tolla mei basistilla ei oo oikeen koskaan aikaa keskittyä tähän bändiin, eikä kyl toisaalta ymmärrystäkään tämmösestä musasta. Oppii kyl nopeesti ja hoitaa hommansa ihan hyvin, varsinkin keikoilla ja sitähän mie häneltä alunperin pyysinkin. Ja oon siis todella kiitollinen et tommonen tyyppi ylipäätänsä löyty ihan tuttavapiiristä.

Mut toisinaan sitä miettii et ois se kyllä saatana siistiä et sieltäkin puolelta tulis joskus semmosia ideoita/ehdotuksia mitä vois käyttää, muutenkin kun kohteliaisuudesta. Joskus ohimenevinä hetkinä oon miettiny et mites jos vaa hommais jonku tähän kitaran varteen ja hoitelis ite ton matalan osaston, ois helpompi laulaakin. Mut sit muistaa et useimmiten kitaristit on helvetin paljon rasittavampaa porukkaa :P
Oikeesti hyvät basistit on kyllä ihan vitun harvassa. Varmaan 90% miun tuntemista bändeistä basson hoitaa kitaristi jolle vaan on sattunut basistin arpa.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
kehopositiivinen_hauki
2k
Posts: 2063
Joined: 15 Oct 2010, 21:31
Location: Kalakukkokojun varjossa

Re: Basistien topikki

#5954 Post by kehopositiivinen_hauki » 14 Feb 2019, 22:18

hevikrusti-ruslanas wrote:
14 Feb 2019, 19:15
pakko vielä leuhottaa tätä annex bassia, vittu miten törkeetä soundia tästä lähtee irti

Kelpais kyl mullekin. Ainakin tolleen yksinään kuulostaa just mehevältä, miten sit bändin kanssa?

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Basistien topikki

#5955 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 15 Feb 2019, 00:12

maksaa 200 dollaria + postit eli helvetin halpa on. tosta vois helposti pyytää 300, mutta toi on niin uus firma että hinnat on aika alhaalla.

tossahan on vaan yks soundi, mutta pakko myöntää että kesti jonkin aikaa ennen ku aloin löytämään bändisoitossa toimivaa soundia. tossa on niin paljon mahdollisuuksia että tuli väännettyä ensin turhan rajua ruttua, mutta nyt puolen vuoden soittelun jälkeen oon löytäny paremmin kokonaisuuteen istuvaa tonea. pitäs kyllä mennä treenikselle ajan kanssa ruuvailemaan, mut kun treenis on 150 kilsan päässä niin vaatii vähän enemmän vaivannäköä :|
Äidin mielestä mukava poika wrote:
14 Feb 2019, 21:38
hevikrusti-ruslanas wrote:
14 Feb 2019, 18:03
oon itte vähän sitä koulukuntaa että bassossa kaikki efektit on vähän ylimääräsiä, sillä sen rooli on kuljettaa biisiä ja kitarat hoitaa sitten ne nyanssit.
No samaa mieltä, kuten Ceijonkin kanssa mutta välillä tekee mieli koklailla ja kikkailla
oma mielipide pätee lähinnä vaan itteeni, ja sekin on muodostunu ehkä siks että oon aina ennen soittanu bändeissä joissa on ollu aika iso soundi kitaroissa, eli bassolla nyanssit on aina jääny niiden alle ja jyrääminen on ollu ainoa tapa erottua. nyt kun tilaa on nykyisessä bändissä vähän enemmän niin oon alkanut kokeilemaan, lähinnä nyt reverbin kanssa josta oon kyllä tykänny tosi paljon. silti mitää hirveitä muljuttimia ei kyllä tee ees mieli testailla :P

Post Reply