Piano ja sen hiplailu

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Message
Author
User avatar
Tauski Peltonen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 54314
Joined: 07 Feb 2013, 16:30
Location: päihtyneenä ja puolialasti tampereella

Re: Piano ja sen hiplailu

#31 Post by Tauski Peltonen » 05 Mar 2019, 10:51

nosto.

lokakuussa ostin palkkarahoilla casion kunnon digitaalipianon (kikkailun, säveltämisen ja huuruilurojektien lisäksi tärkeetä itselleni olla täysimittainen ja mahdollisimman hyvin oikeaa soitinta matkiva vehje reenauksen takia) ja sitä on nyt tullut louhittua päivittäin menemään. soitin aktiivisesti pianoa kersasta 20-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen satunnaisesti kun on sattunu piano olemaan mestoilla jossain. nyt oon soittanut kaikkea mahdollista tulostelemalla nuotteja ja sovittamalla korvakuulolta lempparibiisejä hevistä jazziin, peli ja leffatunnareita yms, vapaasäestysreeniä virsikirjasta alkaen, suuret toivelaulukirjat, klassista puolta ja nuotinlukua bachia, tsaikovskia yms kirjastosta lainaamalla jne jne ja tuntuu että tällein pitkän tauon ja kypsymisen jälkeen nuo reilun 10 vuoden aikana opitut taidot löyty viikossa ja nyt on kehittynyt vitusti eteenpäin kun monia biisejä pystyy jo alkaa soittelemaan ihan suoraan korvakuulolta prima vista [-o<
Image
+dIcK_cAnDyCaNe+ wrote:
21 Dec 2022, 12:25
Onks tässä se nälkävuoden mittaan venyvä ruplatus Tonttu vaan ei saa unta? Sehän on käytännössä suulla tuotettua Sunn-O))):ta

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Piano ja sen hiplailu

#32 Post by Jane » 05 Mar 2019, 10:56

Mä oon innostunut opettelemaan taas pianon soittoa. Mutta mulla olisi kysyttävää.
Osaan bongailla aika hyvin melodiat biiseistä ja löydän suurinpiirtein oikeat soinut. Mutta se soittaminen on sitten sitä että vasen käsi tykittelee sointuja ja oikea soittaa melodiaa eli ei kovin luontevaa ja aika tylsän kuuloista. Miten tästä nyt voisi kehittyä eteenpäin? Pitääkö mennä pianotunneille?

JA jos jollain on ylimääräinen melko hyvä kosketinsoitin niin voisin halvalla ostaa, oma on ihan paska!!!!
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Tauski Peltonen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 54314
Joined: 07 Feb 2013, 16:30
Location: päihtyneenä ja puolialasti tampereella

Re: Piano ja sen hiplailu

#33 Post by Tauski Peltonen » 05 Mar 2019, 23:17

Flash Gordon Bleu wrote:
05 Mar 2019, 10:56
Mä oon innostunut opettelemaan taas pianon soittoa. Mutta mulla olisi kysyttävää.
Osaan bongailla aika hyvin melodiat biiseistä ja löydän suurinpiirtein oikeat soinut. Mutta se soittaminen on sitten sitä että vasen käsi tykittelee sointuja ja oikea soittaa melodiaa eli ei kovin luontevaa ja aika tylsän kuuloista. Miten tästä nyt voisi kehittyä eteenpäin? Pitääkö mennä pianotunneille?
ite oon todennut hyväksi keinoksi reenailla vapaata säestämistä yksinkertasesti vaan soittamalla ja erityisesti tutkimalla muiden tekemiä sovituksia. eli suuri toivelaulukirja -sarja ja vastaavat missä on jonkun valmis sovitus molemmille käsille. lähes ainahan tämä perustuu tuolle "vasen käsi soittaa soinnun ja oikea melodian" -rakenteelle, mutta noistakin löytää nopeasti kaikkia jippoja siihen miten soinnun louhimisen sijasta sitä voi vetää arpeggioina, kvintti/kvartti hommia niinkun basso monissa biiseissä, oikealla voi ja kannattaakin ottaa myös soinnun säveliä tilanteen mukaan, erilaisia basso- ja sävelkuljetuksia sointujen vaihtojen yhteyteen yms.
Image
+dIcK_cAnDyCaNe+ wrote:
21 Dec 2022, 12:25
Onks tässä se nälkävuoden mittaan venyvä ruplatus Tonttu vaan ei saa unta? Sehän on käytännössä suulla tuotettua Sunn-O))):ta

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Piano ja sen hiplailu

#34 Post by periaatteessa helppoa » 11 Mar 2019, 18:04

Mä opettelin aikoinaan nuoteista(hitaasti) pop kappaleita ja sieltä löyty aika hyvin ideoita mimmosia patterneita vasurilla soittaa. Aluks melodiaa yhdellä sormella ja siitä sit pikkuhiljaa sointujakin mukaan sinne melodiaan. Boogie woogieta on varmaan tullut treenattua eniten ja onhan sitä aivan saatanan hauska soittaa.
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Piano ja sen hiplailu

#35 Post by periaatteessa helppoa » 11 Mar 2019, 18:10

Laitetaan nyt off topicina ei hiplailua

Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Piano ja sen hiplailu

#36 Post by periaatteessa helppoa » 11 Mar 2019, 18:10

Toi vasuri on kyllä jotain aivan käsittämätöntä
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
Tauski Peltonen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 54314
Joined: 07 Feb 2013, 16:30
Location: päihtyneenä ja puolialasti tampereella

Re: Piano ja sen hiplailu

#37 Post by Tauski Peltonen » 20 Mar 2019, 11:20

YDIN POMMI ÄIJÄ wrote:
11 Mar 2019, 18:10
Toi vasuri on kyllä jotain aivan käsittämätöntä
no on :salut:

ragtimea itse oon tältä osastolta enemmän reenaillut mutta aika vähän sitäkin loppujen lopuksi. nämä olis kyllä viihdyttäviä tyylejä ottaa kunnolla haltuun + toki kyetä improvisoimaan ja muuntelemaan, kelpais ainakin viihdytellä ihmisiä loputtomasti [-o<
Image
+dIcK_cAnDyCaNe+ wrote:
21 Dec 2022, 12:25
Onks tässä se nälkävuoden mittaan venyvä ruplatus Tonttu vaan ei saa unta? Sehän on käytännössä suulla tuotettua Sunn-O))):ta

Post Reply