Musan tuottaminen -topsu

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Message
Author
User avatar
Heissan vaan!
life style guru
Posts: 78135
Joined: 20 May 2012, 21:27
Location: ihan raivona täällä

Musan tuottaminen -topsu

#1 Post by Heissan vaan! » 05 Nov 2016, 15:05

En löytänyt googlella aiheesta omaa topikkia joten perustin.

Onko täällä ketään tuottajaa tai tyyppejä jotka tätä hommaa ois tehnyt? Mulla on yks frendien bändi tässä tuotettavana ja aiheesta ois kiinnostavaa keskustella.

Mähän en siis ole mikään tuottaja ammatiltani enkä edes mitenkään älyttömän taitava teknisesti tai musiikillisesti mutta mielestäni tiedän mikä toimii ja mikä ei, varsinkin tämän bändin tapauksessa. Oon siis ollu niiden äänimies alusta lähtien ja seurannu touhua läheltä muutenkin ja näin. Enimmäkseenhän tää on ollu semmosta että mä heitteln idiksiä mikä juttu vois missäkin skulata tyyliin "tohon loppuun pistetään joku kunnon hammondisaundi kiippareihin", koitan pitää homman letkeenä mutta tehokkaana studiossa ja kai mulla se viimeinen sanakin jossain määrin on jos tulee erimielisyyksiä eikä päästä eteenpäin. Mukavaa hommaa kyl ollu ainakin tälleen kun ei oo omaa rahaa kiinni eikä muutenkaan hirveen korkeat panokset, vastuut ja odotukset minkään suhteen :P Siis tietenkin tarkoitus on tehä mahdollisimman hyvää tai siis vitun hyvää saundia!
Image
Image

User avatar
kosminen_joonas
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13562
Joined: 16 Feb 2007, 19:33

Re: Musan tuottaminen -topsu

#2 Post by kosminen_joonas » 05 Nov 2016, 16:31

Onks tää se kaveri joka tulee kaljakassin kaa studion tarkkaamoon istumaan ja kännissä soittaa ilmakitaraa :)

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Musan tuottaminen -topsu

#3 Post by Herra Aasi » 05 Nov 2016, 21:23

kosminen_joonas wrote:Onks tää se kaveri joka tulee kaljakassin kaa studion tarkkaamoon istumaan ja kännissä soittaa ilmakitaraa :)
:lol:

Parit kavereitten äänitteet oon kai tavallaan "tuottanut" tai ainakin jeesinyt joidenkin osa-alueiden kanssa. Mukavaa touhua kun kavereitten kanssa tekee ja saa miettiä, että miten päin lähdetään jotain ongelmaa ratkaisemaan tai hakemaan jotain sellasta soundia mitä on vailla. En tiedä, voishan se olla ihan mielenkiintoista tuottaa jonkun tuntemattomankin bändin juttuja, veikkaisin, että olis ainakin paljon sellaisia epätavanomaisia vaihtoehtoja mitä voi kokeilla ja sitten kuitenkin nauhottaa kaiken just niinku on aina ennenki tehty. :sad1lol:

User avatar
Heissan vaan!
life style guru
Posts: 78135
Joined: 20 May 2012, 21:27
Location: ihan raivona täällä

Re: Musan tuottaminen -topsu

#4 Post by Heissan vaan! » 06 Nov 2016, 13:46

kosminen_joonas wrote:Onks tää se kaveri joka tulee kaljakassin kaa studion tarkkaamoon istumaan ja kännissä soittaa ilmakitaraa :)
Mielestäni aivan hyvä tapa tuottaa jos homma toimii tämän ansiosta :)
Image
Image

User avatar
kosminen_joonas
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13562
Joined: 16 Feb 2007, 19:33

Re: Musan tuottaminen -topsu

#5 Post by kosminen_joonas » 06 Nov 2016, 14:24

Mutta tuotaniin elikkäs, on muuten aivan kivaa jos nauhotussessioihin saa sellasen tyypin mukaan joka pitää homman ns "hallussa", eli kertoo jos jonkun homman pitää soittaa oikeesti skarpimmin ja vastavuoroisesti taasen kertoo jos homma menee turhan hieromisen puolelle.

User avatar
Heissan vaan!
life style guru
Posts: 78135
Joined: 20 May 2012, 21:27
Location: ihan raivona täällä

Re: Musan tuottaminen -topsu

#6 Post by Heissan vaan! » 06 Nov 2016, 14:26

kosminen_joonas wrote:Mutta tuotaniin elikkäs, on muuten aivan kivaa jos nauhotussessioihin saa sellasen tyypin mukaan joka pitää homman ns "hallussa", eli kertoo jos jonkun homman pitää soittaa oikeesti skarpimmin ja vastavuoroisesti taasen kertoo jos homma menee turhan hieromisen puolelle.
Tähän on nimenomaan pyritty.
Image
Image

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Musan tuottaminen -topsu

#7 Post by Äidin mielestä mukava poika » 07 Nov 2016, 08:57

No vähän ot, mutta meillä on ollu nyt sama jäbä äänimiehenä pidemmän aikaa ja mies on myös studiossa mukana hoitelemassa sekä äänityksen tek istä puolta, että piiskaamassa uusiin ottoihin jos meinaa olla löysää. Ite oon tyytyväinen tiöanteeseen muusikkona. Muuten vois olla että päästäis itä nsä helpommalla.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Musan tuottaminen -topsu

#8 Post by Ceijo Succula » 07 Nov 2016, 11:45

Etenkin Suomessa tuottajan ja studioteknikon rooli on musta aika häilyvä, ja ihan oikeita tuottajia on helvetin vähän. Käsitteen merkitys on myös usein pahasti hakusessa. Ite oon monissa sessioissa ollut äänittäjän lisäksi tuottajan roolissa, ja mun kohdalla se on yleensä tarkoittanut sovituksellisten seikkojen sorvaamista, ideoiden lisäämistä ja diskaamista ja sanoitusten parissa touhuilua. Kredittejä en ole saanut kertaakaan, mutta ihan sama. Erillisenä tuottajana jonkun muun äänityksissä en ole ollut kertaakaan, ja oman kokemuksen mukaan jos bändin mukana studioon tulee "tuottaja", homma menee usein ihan päin helvettiä, koska kyseessä on a) härvääjä, jota kiinnostaa lähinnä hiisaaminen ja bändin kanssa paskan puhuminen b) jannu, jolla on hirveesti äänitysteknistä asiaa mutta ymmärrystä ei vittuakaan.

Esimerkkejä tuottajagurun annista omissa äänityssessioissa:
- Älä hei rupee tuplaamaan noita kitaroita, säästetään aikaa ja tulee isompi saundi jos vaan kopioit ton ekan kitararaidan ja siirrät sitä muutaman millisekunnin. Niin mä ite teen omissa biiseissä.
- Vedä voksuissa etuastetta ruvelle niin tulee lämpimämpi saundi, ei Pertille sovi yhtään tollanen tavallinen saundi (etuasteena olosuhteiden pakosta Digin 002, joka ruvelle mennessään kuulostaa siltä että jotain on pahasti rikki)
- Ei tarvii hieroa rumpuja enempää, editoit sitten miksausvaiheessa iskut paikoilleen (rumpusuoritukset oli ihan ympäri tonttia, ja muut soittimet ois pitäny soittaa niiden mukaan ennen edittejä)
- Mitkä overit sulla oli? Joo, nää rummut pitää vetää uusiks, mä suosin aina neljäyksnelosia overeina. (Ukko tuli puolessavälissä sessioita tonteille, ensimmäistä kertaa kyseiseen studioon ja ensimmäistä kertaa kyseisen bändin kanssa)

Joskus myös äänitysassari on ruvennut pyytämättä ja yllättäen tuottamaan tosta noin vaan tarkkaamon sohvalta. Tässä tapauksessa on kyllä tullut aika välitön kurinpalautus bändiltä, ennen kuin ite on ehtinyt edes reagoida tilanteeseen.

Vois olla kyllä ihan siistiä olla sellasissa sessioissa, joissa olisi ihan oikea ja oikeasti asiansa osaava tuottaja paikalla, ja ite keskittyisi pelkästään tekniseen puoleen, mutta toisaalta saattaisin kyllä tylsistyä pelkän recinpainajan hommaan aika nopeesti.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Vilhis▲†
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 83461
Joined: 05 Jul 2007, 00:18

Re: Musan tuottaminen -topsu

#9 Post by Vilhis▲† » 07 Nov 2016, 11:50

Kannattaako jotain bändin mukana tullutta ylimääräistä partyjätkää nyt väkisin sitten kuvitella tuottajaksi jos ei kerran ole tehtävänsä tasalla ollut lainkaan.
Cyberpunx. Harmaita nappuloita = 0.
Juutas wrote: Lahja poistuu näyttämöltä aina voittajana. Muista se.
<<††▲▲††<< Maustetytöt-Fan Club jäsen #3 >>††▲▲††>>

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Musan tuottaminen -topsu

#10 Post by Ceijo Succula » 07 Nov 2016, 11:54

Vilhonvuoren▲Velho wrote:Kannattaako jotain bändin mukana tullutta ylimääräistä partyjätkää nyt väkisin sitten kuvitella tuottajaksi jos ei kerran ole tehtävänsä tasalla ollut lainkaan.
Ööh. En mä nyt päästäni ole päättänyt, että hei, vaikka toi jätkä tosta, toi on nyt tuottaja. Kyllä ne on ihan tuottajina studioon tuotu ja esitelty.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Musan tuottaminen -topsu

#11 Post by Ceijo Succula » 07 Nov 2016, 11:55

PS: Ylimääräisiä partyjätkiä ei tule meikän sessioihin paitsi pikaisesti morjestamaan tai poikkeustapauksissa. Se on ihan sekä miun tahtoni, että yleensä bändeille itsestäänselvä juttu, koska omat asiakkaat on aika tiukoilla budjeteilla liikenteessä eikä niitä silloin kiinnosta viihdyttää tuttuja studiossa.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Vilhis▲†
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 83461
Joined: 05 Jul 2007, 00:18

Re: Musan tuottaminen -topsu

#12 Post by Vilhis▲† » 07 Nov 2016, 11:56

Ceijo Succula wrote:
Vilhonvuoren▲Velho wrote:Kannattaako jotain bändin mukana tullutta ylimääräistä partyjätkää nyt väkisin sitten kuvitella tuottajaksi jos ei kerran ole tehtävänsä tasalla ollut lainkaan.
Ööh. En mä nyt päästäni ole päättänyt, että hei, vaikka toi jätkä tosta, toi on nyt tuottaja. Kyllä ne on ihan tuottajina studioon tuotu ja esitelty.
Enkä mä nyt päästäni päättänyt, että sä päätit, että vaikka toi jätkä tosta, toi on nyt tuottaja.
Cyberpunx. Harmaita nappuloita = 0.
Juutas wrote: Lahja poistuu näyttämöltä aina voittajana. Muista se.
<<††▲▲††<< Maustetytöt-Fan Club jäsen #3 >>††▲▲††>>

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45036
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Musan tuottaminen -topsu

#13 Post by Ceijo Succula » 07 Nov 2016, 11:58

Vilhonvuoren▲Velho wrote:
Ceijo Succula wrote:
Vilhonvuoren▲Velho wrote:Kannattaako jotain bändin mukana tullutta ylimääräistä partyjätkää nyt väkisin sitten kuvitella tuottajaksi jos ei kerran ole tehtävänsä tasalla ollut lainkaan.
Ööh. En mä nyt päästäni ole päättänyt, että hei, vaikka toi jätkä tosta, toi on nyt tuottaja. Kyllä ne on ihan tuottajina studioon tuotu ja esitelty.
Enkä mä nyt päästäni päättänyt, että sä päätit, että vaikka toi jätkä tosta, toi on nyt tuottaja.
"Väkisin kuvitella tuottajaksi" :scratch:

Vai meinasitko, että bändi väkisin kuvittelee? Paha siihen on äänittäjän mennä sanomaan, että toi teidän tuottaja ei ymmärrä mistään mitään ja vois olla hiljaa. Noissa tilanteissa ne tuottajat on yleensä bändin pitkäaikaisia kavereita tai muuten vaan jotenkin tärkeitä tyyppejä bändille, joten kyllä siinä vaiheessa lähtee helpommin vaihtoon äänittäjä :P
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Ajankohtainen Makkonen
4k
Posts: 4028
Joined: 02 Oct 2012, 12:45

Re: Musan tuottaminen -topsu

#14 Post by Ajankohtainen Makkonen » 07 Nov 2016, 12:02

Jos äänittäjä oman hommansa lisäksi antaa hyviä ehdotuksia sovituksiin jne, niin ollaan merkitty sitten levylle tuottajaksi yhdessä bändin kanssa. Taustalauluista tai muista palveluksista kans merkinnät kansiin tietty. Rahaa ei olla annettu kuin äänittämisestä, mutta kunniaa kyllä kaikesta tehdystä työstä.
Armani opiskeli jonkin aikaa lääketiedettä ja suoritti armeijan.

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Musan tuottaminen -topsu

#15 Post by Jane » 07 Nov 2016, 12:07

Ei kai Mikko Karmilaakaan ole biisien tekijäksi merkattu Kotiteollisuuden levyillä vaikka olen käsittänyt että se on aika paljon juttuja niille tehnyt. tuli vaan mieleen.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

Post Reply