Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
baablo
Posts: 609
Joined: 09 Jan 2014, 22:04
Location: Turku

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#181 Post by baablo » 04 Mar 2019, 22:09

Satunnaiseen pörinän ja jamittelun tallennukseen ja toistoon ajattelin investoida. Saattaahan siihen joku laulaa luikauttaakin joskus. Miettinyt allaolevia settejä että olisiko mistään kotoisin:

- https://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_com ... ording.htm ja kaveriksi tuolle https://www.thomann.de/fi/focusrite_sca ... nd_gen.htm

- Vastaavasti tämmöinen koko setti: https://www.thomann.de/fi/focusrite_sca ... ck_2nd.htm

Lähinnä että meneekö kotihommissa nauhotteluun ihan ok kumman vaan valitsee. Rode kalliimpi toki mutta vissiin laatu maksaa. Toisen päkin kuulokkeet menisi varmaan kakkoskuulokkeiksi koska eihän noita koskaan ole liikaa.

Mitään proo-hommaa ei ole tiedossa tosiaan, kunhan mikin tökkää johonkin sopivasti ja soittimista ääntä muodostamaan.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#182 Post by Ceijo Succula » 04 Mar 2019, 22:29

Noi Scarletit on oikein mainoita tollaseen käyttöön. NT1 on mun mielestä herran vuonna 2019 ylihintaisia. Ne vanhat, harmaaksi maalatut oli mukavia, mutta noi nykyiset on vähän kireitä ja ohuita. Molempia on ollut käytössä, ja poikkeuksellisesti suosittelen ostamaan mieluummin halvempaa. Esmes MXL 770 on musta tosi hyvä halpismikki moneen käyttöön, ja oon usealla levyllä käyttänyt tota mm. voksuissa ja skeboissa, kun se on saundannut niissä vallan mainiolta.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
baablo
Posts: 609
Joined: 09 Jan 2014, 22:04
Location: Turku

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#183 Post by baablo » 04 Mar 2019, 23:09

Kiitoksia vaan eli kallistun sitten tuon paketin puoleen. Päivittää luuria ja hankkii lisämikkiä sit joskus kun on tarvis. Veljeltä saa tarpeen vaatiessa Shure SM58:sia lainaan, käytti aikoinaan jossain betboxaus-hommissa.

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#184 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 05 Mar 2019, 14:38

onks kellään kokemuksia zoom h2n käytöstä? kenttänauhotuksia varten tarvis jonkun, ja tossa olis ainakin ominaisuudet just eikä tasan sellaset mitä tartten.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#185 Post by Äidin mielestä mukava poika » 05 Mar 2019, 15:28

hevikrusti-ruslanas wrote:
05 Mar 2019, 14:38
onks kellään kokemuksia zoom h2n käytöstä? kenttänauhotuksia varten tarvis jonkun, ja tossa olis ainakin ominaisuudet just eikä tasan sellaset mitä tartten.
H4 ainakin ollu 5/5 laite kaikin puolin. Uskoisin tonkin olevan aivan näppärä. Zoomin noi digiraiturit on ainakin omiin mieltymyksiin passeleimpia pelejä.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#186 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 05 Mar 2019, 15:32

Äidin mielestä mukava poika wrote:
05 Mar 2019, 15:28
hevikrusti-ruslanas wrote:
05 Mar 2019, 14:38
onks kellään kokemuksia zoom h2n käytöstä? kenttänauhotuksia varten tarvis jonkun, ja tossa olis ainakin ominaisuudet just eikä tasan sellaset mitä tartten.
H4 ainakin ollu 5/5 laite kaikin puolin. Uskoisin tonkin olevan aivan näppärä. Zoomin noi digiraiturit on ainakin omiin mieltymyksiin passeleimpia pelejä.
toi h2n olis vähän halvempi ja simppelimpi, ilmeisesti boottaa nopeammin ja akunkesto on parempi. en tarvis ku stereokanavan ja linjan sisään, mitkä molemmat tossa kuitenkin on. lisäks toi olis vähän pienempi ku h4n. toisaalta hinnassa ei oo kuitenkaan kovin paljoa eroa.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#187 Post by Äidin mielestä mukava poika » 05 Mar 2019, 16:32

hevikrusti-ruslanas wrote:
05 Mar 2019, 15:32
Äidin mielestä mukava poika wrote:
05 Mar 2019, 15:28
hevikrusti-ruslanas wrote:
05 Mar 2019, 14:38
onks kellään kokemuksia zoom h2n käytöstä? kenttänauhotuksia varten tarvis jonkun, ja tossa olis ainakin ominaisuudet just eikä tasan sellaset mitä tartten.
H4 ainakin ollu 5/5 laite kaikin puolin. Uskoisin tonkin olevan aivan näppärä. Zoomin noi digiraiturit on ainakin omiin mieltymyksiin passeleimpia pelejä.
toi h2n olis vähän halvempi ja simppelimpi, ilmeisesti boottaa nopeammin ja akunkesto on parempi. en tarvis ku stereokanavan ja linjan sisään, mitkä molemmat tossa kuitenkin on. lisäks toi olis vähän pienempi ku h4n. toisaalta hinnassa ei oo kuitenkaan kovin paljoa eroa.
Onhan se kakkonen vähän näppärämpi taskuvehkeenä
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44161
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#188 Post by Hardcore-Mummo » 05 Mar 2019, 23:07

Äidin mielestä mukava poika wrote:
05 Mar 2019, 16:32
hevikrusti-ruslanas wrote:
05 Mar 2019, 15:32
Äidin mielestä mukava poika wrote:
05 Mar 2019, 15:28
hevikrusti-ruslanas wrote:
05 Mar 2019, 14:38
onks kellään kokemuksia zoom h2n käytöstä? kenttänauhotuksia varten tarvis jonkun, ja tossa olis ainakin ominaisuudet just eikä tasan sellaset mitä tartten.
H4 ainakin ollu 5/5 laite kaikin puolin. Uskoisin tonkin olevan aivan näppärä. Zoomin noi digiraiturit on ainakin omiin mieltymyksiin passeleimpia pelejä.
toi h2n olis vähän halvempi ja simppelimpi, ilmeisesti boottaa nopeammin ja akunkesto on parempi. en tarvis ku stereokanavan ja linjan sisään, mitkä molemmat tossa kuitenkin on. lisäks toi olis vähän pienempi ku h4n. toisaalta hinnassa ei oo kuitenkaan kovin paljoa eroa.
Onhan se kakkonen vähän näppärämpi taskuvehkeenä
riippuu mitä sillä tekee. jos äänittelee vain vehkeen omilla mikeillä on H2 melkeinpä kätevämpi kun siinä on se surroundäänitys neljään suuntaan. H4:ssa taas kunnon xlr ja plugi-inputit jota voi käyttää sisäänrakennettujen mikkien rinnalla. H2:ssa on vaan miniplugi-sisään extra mikille ja line-innille.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#189 Post by Äidin mielestä mukava poika » 06 Mar 2019, 11:13

Itellä on ollut kenttä-äänityksiä varten H4 ja Airin fat boy. Ihan jees kompromissi ja on valinnan varaakin.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

Poistunut käyttäjä 0380d1
Poistunut käyttäjä
Posts: 22356
Joined: 21 Sep 2008, 19:44

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#190 Post by Poistunut käyttäjä 0380d1 » 18 Nov 2019, 19:41

---
Last edited by Poistunut käyttäjä 0380d1 on 15 Jul 2021, 22:44, edited 1 time in total.

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#191 Post by Heikot kaikki taidot » 28 Jan 2020, 00:06

Ois aika ostaa kunnon vitun isokalvonen konkka pääasiassa vokaalien nauhottamiseen. Dynaamisia ja t-bone -käppää löytyy, mutta nyt tarvis oikeesti hyvän vokaalimikin. Ei vain rokkiräimeeseen vaan ihan kaikkeen mahdolliseen ihmisen äänihuulten tuottamaan. Eli kiikarissa esim. Rode NTK. K2 olis kai parempi, mutta alkaa jo ylittää kipurajan pahasti.

Eka ajattelin tota NT1-A:ta mut en halua joutua kikkailemaan yläpää-eq:n kanssa vaan purkittaa mahdollisimman hyvää soundia ettei kaikkia tarvi korjailla moneen kertaan miksauksessa (mitä en oikein ees osaa). Onko tossa NTK:ssa joku sudenkuoppa mitä en tiedä? Oisko joku toinen vastaavan hintainen (tai mielellään halvempi) jota kandeis katsoa kanssa/mieluummin?
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3767
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#192 Post by ahh, yes yes » 28 Jan 2020, 07:27

Tribaalit yläraajoissa wrote:
28 Jan 2020, 00:06
isko joku toinen vastaavan hintainen (tai mielellään halvempi) jota kandeis katsoa kanssa/mieluummin?
Tämä on mun suositus:
https://www.thomann.de/fi/audiotechnica_at4040.htm

Sanon vaan vielä sen (minkä jo tiedätkin varmaan) että jokaisen äänelle löytyy eri "paras" mikrofoni. Sen takia suositusten antaminen on aina vähän hankalaa... Toi 4040 on mun omistamistani mikrofoneista, jotka kaikki jää alle 500€ hintaluokkaan, sopinut aina keskimäärin hyvin laulajille. Omaan korvaani Rodet (NT1-A, NT-1000) on olleet vähän räväköitä yläpäästään. Yhdelle tummaääniselle laulajalle ne sitten taas olikin ihan hyviä...

Tai en tiedä miksi kaikki listaamasi mikrofonit ovat Rodea, onko merkin mikrofonit osoittautuneet hyväksi äänellesi? Silloin tietysti kannattaa unohtaa mun rode hatred ja antaa mennä vaan.

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#193 Post by Heikot kaikki taidot » 28 Jan 2020, 11:28

ahh, yes yes wrote:
28 Jan 2020, 07:27
Tribaalit yläraajoissa wrote:
28 Jan 2020, 00:06
isko joku toinen vastaavan hintainen (tai mielellään halvempi) jota kandeis katsoa kanssa/mieluummin?
Tämä on mun suositus:
https://www.thomann.de/fi/audiotechnica_at4040.htm

Sanon vaan vielä sen (minkä jo tiedätkin varmaan) että jokaisen äänelle löytyy eri "paras" mikrofoni. Sen takia suositusten antaminen on aina vähän hankalaa... Toi 4040 on mun omistamistani mikrofoneista, jotka kaikki jää alle 500€ hintaluokkaan, sopinut aina keskimäärin hyvin laulajille. Omaan korvaani Rodet (NT1-A, NT-1000) on olleet vähän räväköitä yläpäästään. Yhdelle tummaääniselle laulajalle ne sitten taas olikin ihan hyviä...

Tai en tiedä miksi kaikki listaamasi mikrofonit ovat Rodea, onko merkin mikrofonit osoittautuneet hyväksi äänellesi? Silloin tietysti kannattaa unohtaa mun rode hatred ja antaa mennä vaan.
Luin netistä että rode on hyvä :lol: . En siis ihan oikeasti tiedä mikeistä paljoakaan, mutta oma ääni on luokkaa Rautavaara/Johnny Cash ja hra Jack Danielsin kanssa on vietetty se verran monta iltaa että yleensä joutuu eq:lla nostelemaan ja korjailemaan nimenomaan yläpäätä, että se yläpääpumpsi ei sillä logiikalla välttämättä ole pahitteeksi.

Voiks noita mikkejä käydä räkimässä jossain musiikki-f:ssä? Tai sit mä vaan tilaan ja palauttelen thomanilta kunnes löytyy hyvä.
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44161
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#194 Post by Hardcore-Mummo » 28 Jan 2020, 11:30

Tribaalit yläraajoissa wrote:
28 Jan 2020, 11:28
ahh, yes yes wrote:
28 Jan 2020, 07:27
Tribaalit yläraajoissa wrote:
28 Jan 2020, 00:06
isko joku toinen vastaavan hintainen (tai mielellään halvempi) jota kandeis katsoa kanssa/mieluummin?
Tämä on mun suositus:
https://www.thomann.de/fi/audiotechnica_at4040.htm

Sanon vaan vielä sen (minkä jo tiedätkin varmaan) että jokaisen äänelle löytyy eri "paras" mikrofoni. Sen takia suositusten antaminen on aina vähän hankalaa... Toi 4040 on mun omistamistani mikrofoneista, jotka kaikki jää alle 500€ hintaluokkaan, sopinut aina keskimäärin hyvin laulajille. Omaan korvaani Rodet (NT1-A, NT-1000) on olleet vähän räväköitä yläpäästään. Yhdelle tummaääniselle laulajalle ne sitten taas olikin ihan hyviä...

Tai en tiedä miksi kaikki listaamasi mikrofonit ovat Rodea, onko merkin mikrofonit osoittautuneet hyväksi äänellesi? Silloin tietysti kannattaa unohtaa mun rode hatred ja antaa mennä vaan.
Luin netistä että rode on hyvä :lol: . En siis ihan oikeasti tiedä mikeistä paljoakaan, mutta oma ääni on luokkaa Rautavaara/Johnny Cash ja hra Jack Danielsin kanssa on vietetty se verran monta iltaa että yleensä joutuu eq:lla nostelemaan ja korjailemaan nimenomaan yläpäätä, että se yläpääpumpsi ei sillä logiikalla välttämättä ole pahitteeksi.

Voiks noita mikkejä käydä räkimässä jossain musiikki-f:ssä? Tai sit mä vaan tilaan ja palauttelen thomanilta kunnes löytyy hyvä.
Mulla on ollut Röden NT2-A pitkään tommosena yleismikkinä ja laulumikkinä. Ainakaan siinä ei ole mitään sen kummempaa yläpääkorostusta, yhdessä projektissa tehtiin osa lauluista Neumannin 87:lla ja paikot tuolla Rödellä eli AB-testikin on tullut tehtyä.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Mikrofonit ja niiden hankinta sekä käyttö?

#195 Post by Ceijo Succula » 28 Jan 2020, 11:48

Vähän semmonen juttu noissa on, että laajakalvo kuulostaa laajakalvolta, ja loppu on lähinnä nyansseja. Tuskin mitään hirveetä palauttelurumbaa tarvii tehä, että löytyy sopiva. Toi 4040 on hyvä, ja sitä lähtisin ite ekana kokeilemaan. NT-1A on tosiaan yläpäästä aika kirpakka, eikä mun korvaan hyvällä tavalla. Se uus siis, ne vanhat harmaalla maalilla päällystetyt on kovia pelejä.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

Post Reply