Vinkkejä soolokeikkailuun

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Message
Author
User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44037
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Vinkkejä soolokeikkailuun

#1 Post by Sergio Pissahätä » 02 Sep 2018, 20:13

Aloittelevana soolo muusikko hanuna haluaisin laumaälyn keräämiä vinkkejä yksin keikkailuun. On tullut opittua jo pari juttua kantapään kautta ja loput voisin oppia jollain muulla metodilla
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
tyhmät kysymykset
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10042
Joined: 29 Dec 2009, 14:02

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#2 Post by tyhmät kysymykset » 02 Sep 2018, 22:30

Kantapäävinkit jakoon

User avatar
Naamapuinen
prikaattin kenraali
Posts: 134325
Joined: 10 Sep 2009, 16:42
Location: bar perkeleen kaltainen poser luola

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#3 Post by Naamapuinen » 03 Sep 2018, 10:02

en ole soolokeikkaillut mutta avauspostauksen pohjalta on tosi vaikea koittaa päätellä mihin vinkit pitäis tarkemmin liittyä. logistiikkaan? esiintymiseen? tekniikkaan? henkimaailman juttuihin kuten pelkoihin? laskuttamiseen?
Huntteri wrote:
11 Sep 2019, 16:15
vittu kamoon leiptzik antakaa mun suoritua

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#4 Post by Äidin mielestä mukava poika » 03 Sep 2018, 11:20

Noh. Oon keikkaillu soolona kymmenisen vuotta aktiivisesti. Mitä tarkemmin haluisit tietää?
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#5 Post by Äidin mielestä mukava poika » 03 Sep 2018, 11:24

Muutama yleisvinkki:
-koita pitää joku kaveri mukana assarina tai managerina tms. On kivempi kun ei oo ihan keskenään missään ja sit on joku joka voi kipasta asioilla tai olla kaljanjuontiseurana.
-yritä pitää kontakti yleisöön. Bändin kanssa kemia lavalla näkyy, mutta yksin se pitää löytää yleisön kanssa. Katso silmiin.
-pidä jutut yksinkertaisina äläkä juo kamalasti viinaa. Yksin lavalla ei oo kavereita paikkailemassa jos menee sormi solmuun, niin sovitukset kannattaa yksinkertaistaa sen mukaan. Tietty jos juttuna on olla maailman nopein banjisti niin asia on eri.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Naamapuinen
prikaattin kenraali
Posts: 134325
Joined: 10 Sep 2009, 16:42
Location: bar perkeleen kaltainen poser luola

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#6 Post by Naamapuinen » 03 Sep 2018, 14:38

1. osta skeba
2. opettele wonderwall
3. hakeudu hyvällä paikalle kadun varteen missä liikkuu jengiä, heitä lakki maahan ja ala skulata
4 ??
5. PROFIT
Huntteri wrote:
11 Sep 2019, 16:15
vittu kamoon leiptzik antakaa mun suoritua

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44037
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#7 Post by Sergio Pissahätä » 03 Sep 2018, 15:15

Äidin mielestä mukava poika wrote:
03 Sep 2018, 11:24
Muutama yleisvinkki:
-koita pitää joku kaveri mukana assarina tai managerina tms. On kivempi kun ei oo ihan keskenään missään ja sit on joku joka voi kipasta asioilla tai olla kaljanjuontiseurana.
-yritä pitää kontakti yleisöön. Bändin kanssa kemia lavalla näkyy, mutta yksin se pitää löytää yleisön kanssa. Katso silmiin.
-pidä jutut yksinkertaisina äläkä juo kamalasti viinaa. Yksin lavalla ei oo kavereita paikkailemassa jos menee sormi solmuun, niin sovitukset kannattaa yksinkertaistaa sen mukaan. Tietty jos juttuna on olla maailman nopein banjisti niin asia on eri.
Nämä kyllä hyviä vinkkejä! Varsinkin tuo eka, mutta sen toteuttaminen on vähän vaikeaa. Henkistä tukea ja kantoapua olisin monesti kaivannut. Toinen vinkki on semmonen, joka täytyy itse vain omalla tavallaan löytää. Kolmas vaatii itsekuria ja suunnitelmallisuutta.

En oikein tiiä mitä vinkkejä kaipasin erityisesti, tarkoitus oli vain koota piffon soolokeikkailijat jakamaan kokemuksiaan. Olen niin alussa tässä hommassa, että kaikki kelpaa! Keikkojen säätö, keikkareissaaminen käytännössä, kommunikaatio muiden tahojen kanssa ja soolona esiintyminen siis.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44037
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#8 Post by Sergio Pissahätä » 03 Sep 2018, 15:26

tyhmät kysymykset wrote:
02 Sep 2018, 22:30
Kantapäävinkit jakoon
- sovi kaikesta etukäteen (esim. palkkio, yöpaikka, aikataulu, kamat) -> kun en ole sopinut, niin palkkiota ei ole ollutkaan ja löyhästi lupailtu yöpaikka ollutkin mahdoton
- koska tavaran kantaminen on perseestä, älä ota mukaan turhaa skeidaa niin kuin vaikka kaljakonttia, useita keikka-asuja tai varasoitinta
- ota silti mukaan varapiuhat, käteistä, plektroja, varavaatteita ja lääkkeet & muut perustarvikkeet -> ihanaa tähdätä tuhisevaan viiskasiin soittaessa koska missään ei ollut extrapiuhaa ja myös ihanaa haista esiintyessä sukkamehulta ja kolmen päivän hieltä
- pidä huolta syömisestä, veden juomisesta, unesta, tavaroistasi ja bussiin ehtimisestä koska kukaan muu kuin sinä ei voi huolehtia niistä
- kato että puhelimessa on akkua aina ja keikkajärkkääjien yhteystiedot
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44037
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#9 Post by Sergio Pissahätä » 03 Sep 2018, 16:23

Joku oikeasti kokenut voisi antaa vinkkejä, koska mie en ole varmasti soittanut 30 soolokeikkaa enempää elämässäni ja niistäkin suurimman osan vuosia sitten kaiken maailman nuorisotalotyyppisissä paikoissa
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Donkey Angler
Frying tonight!
Posts: 44817
Joined: 28 Mar 2004, 05:39
Location: HKI
Contact:

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#10 Post by Donkey Angler » 03 Sep 2018, 17:22

Oon pitkään halunnut soittaa mies & kitara tyyppisiä soolokeikkoja mutta ongelmana on se, että pitäis osata soittaa vitusti paremmin ja että noi biisit mitä osaan ei kiinnosta takuulla: yhtään ketään. :|
Riffs Mahoney wrote:
14 May 2023, 20:34
Donkey Angler, kaksi sanaa joihin voit luottaa

User avatar
d-beatmod
1k
Posts: 1809
Joined: 13 Jun 2007, 21:41
Location: Oulu

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#11 Post by d-beatmod » 03 Sep 2018, 17:42

Sergio Pissahätä wrote:
03 Sep 2018, 15:26
- koska tavaran kantaminen on perseestä
En ole soolokeikkailija, mutta soittimesta riippumatta järkevään soitinkoteloon kannattaa panostaa, mielummin semmonen missä on muutama tasku tai lokero, joihin voi sitten kätevästi jemmata kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta. Vähentää ehkä erinäisten nyssäköiden määrää tai sitten ei. Kamojen suhteen oon pyrkinyt ottamaan bändikeikoillekin mukaan aivan minimivarustuksen, jolla todennäköisesti tulee toimeen, mutta ei tämäkään aina ihan putkeen mene eli kamaa tulee silti liikaa mukaan.
"Just put bass in the bass drum, don't be a fucking idiot." - Fenriz

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44182
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#12 Post by Hardcore-Mummo » 03 Sep 2018, 22:32

soolokeikkailija siirtää kaiken kaman tosiaan yksin joten roudausmukavuuteen kannattaa panostaa. pyörä on edelleen mahtava keksintö, itse oon satsaillut viime vuodet pyörillä varustettuihin työlaukkuihin. tarpeeksi iso että sinne mahtuu sekä vaatteet että soittoromut niin sitten vaan luuttu/reppu selkään ja toisella kädellä laukku vetoon. ja toinen käsi on vapaana kännykkänavigointiin yms. kolmas nyssäkkä tuossa kokoelmassa sekoittaa itselläni pakan jo täysin.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#13 Post by Äidin mielestä mukava poika » 04 Sep 2018, 09:59

Semmonen tulee mieleen, että sooloartisti tai "trubaduuri" on tosi helppo buukata keikalle, mikä voi olla hyvä ja huono asia. Hyvä sinänsä, että jos musa uppoaa niin siitä voi suorilta sopia lisää keikkaa vaikka röökitauolla, kunhan pitää puhelimessa kalenterin ajan tasalla. Huono juttu sinönsä, että jos menee lupautumaan heti keikalle kun keikalle, niin saattaa päätyä aivan vääränlaiseen tapahtumaan veivaamaan ja voi vittu jotain semmosia.

Niinpä teen ite niin että annan aina sähköpostin (käyntikortti ois kätevin) ja pyydän laittamaan mailia vaikka samana iltana, niin voin sitten rauhassa miettiä sitä hommelia.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#14 Post by Äidin mielestä mukava poika » 04 Sep 2018, 10:06

Sit tota niin soolona volat on hiljasempia, eikä bailaus meno ole ihan sama kun bändin kanssa, niin setin suhteen kannattaa olla joustava. Jos oikeesti osaa, niin setin voi suunnitella sellaseks että draaman kaari osuu just kohdalleen, mutta useimmin on fiksumpi opetella lukemaan yleisöä ja valkkailla biisiä sen mukaan. Mulla on monesti varsinainen setti, mutta vieressä lista esitettävistä biiseistä lisäksi. Jos näyttää siltä, että nyt ei ole ehkä paras hetki vetästä sitä herkkää balladia, niin sillon sitä ei ehkä kannata vetästä.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Vinkkejä soolokeikkailuun

#15 Post by Äidin mielestä mukava poika » 04 Sep 2018, 10:11

Yksin esiintyvän on ihan hyvä tehdä myös muita musahommia, kun soittaa sitä omaa settiä. Tilaustöitä lähinnä tarkotan. Lauluntekijä voi tehdä biisejä muille tai säveltää muiden teksejä tai räätälöidä biisiä tiettyyn tilaisuuteen ja saada sillä nimeä esille. Sit voi yleisesti muusikkona käydä tuottamassa äänimattoa johonkin galleriaan tms. Aina soolotyypin tilaava ihminen ei tiedä yhtään mitä se haluaa. Jos joku kysyy että voisitko tulla soittamaan [mitä vaan muuta kuin setin baariin/bileisiin] niin kandee heti alkaa kaivella että minkälainen juttu ja mitä sinne oikeestaan halutaan. Kaikki musaa diggaavat ei ole muusikoita.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

Post Reply