Miksaus- ja masterointitopsu

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
valtion virallinen tili
God of PIF
God of PIF
Posts: 30463
Joined: 25 Mar 2012, 16:05
Location: Wildmansbeach.

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#241 Post by valtion virallinen tili » 03 Aug 2021, 09:02

Oman bändin miksaaminen taas edessä ja Voeee ku tuntuu ettei taas osaa yhtään eikä mitään :lol:

Niilo Nöyhkä
sairas horo
sairas horo
Posts: 15302
Joined: 05 Apr 2019, 15:36

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#242 Post by Niilo Nöyhkä » 03 Aug 2021, 19:42

Eka itse miksaaman albumin masteri kuulosti jo aika valmiilta. Saas nähdä vieläkö joskus rupean tuollaiseen.

User avatar
valtion virallinen tili
God of PIF
God of PIF
Posts: 30463
Joined: 25 Mar 2012, 16:05
Location: Wildmansbeach.

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#243 Post by valtion virallinen tili » 21 Sep 2021, 21:25

Online masteroinnista oli hyötyä siltä kantilta et pysty vähän kuuntelee et miltä se miksaus kuulostais masteroituna. Itellä ollu vähän ongelmana se et koittaa tehä "liian valmista" matskua ennen masterointiin lähettämistä :roll: Nyt ei ollu master kanavassa muuta ku Voxengon SPAN ja Airwinowsin studiotan :D

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44161
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#244 Post by Hardcore-Mummo » 21 Sep 2021, 22:58

valtion siitosori wrote:
21 Sep 2021, 21:25
Online masteroinnista oli hyötyä siltä kantilta et pysty vähän kuuntelee et miltä se miksaus kuulostais masteroituna. Itellä ollu vähän ongelmana se et koittaa tehä "liian valmista" matskua ennen masterointiin lähettämistä :roll: Nyt ei ollu master kanavassa muuta ku Voxengon SPAN ja Airwinowsin studiotan :D
Mulla on yleensä jotain siellä masterissa simuloimassa sitä oletettua masteroitua versiota. sitten kun tulee aika lähettää matskut masterointiin, otan ne bypassille ja printtaan lopulliset miksaukset. joskus laitan myös sen demomasterin mukaan jos sitä lopullista masteroijaa kiinnostaa esim. tsekkailla miten puristettua kamaa on tilauksessa.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50388
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#245 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 22 Sep 2021, 11:50

Kiva katsella noita ns. huippuammattilaisten masterointivideoita, kun siellä on usein joku lähes eläkeikäinen grammy-voittaja hölisemässä ja sit puhe menee jotenkin näin: "Mun avustaja laittoi mulle tämmösen plugarin ja sitten mä rävelsin sillä jotain presettejä läpi ja tykkäsin kuulemastani, joten pistin sen tähän. En kyllä tiedä mitä nää nappulat oikeastaan tekee". Kivaa vaihtelua siihen, kun jotkut tietäjät väittelevät kymmeniä viestejä jostain prosessorista, mac/pc -vastakkainasettelusta ja loputtomista teknisistä detaljeista. Tämä ei toiki tarkoita sitä, että koko masteroinnin voisi tehdä vain läiskimällä asioita tajuamatta mitään. Tai no voi, mutta hyvä lopputulos on vaikeampi saavuttaa :P
Image

User avatar
Aavehiihtäjä
1k
Posts: 1532
Joined: 19 Mar 2004, 11:49
Location: A Night In Turenki

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#246 Post by Aavehiihtäjä » 22 Sep 2021, 16:43

valtion siitosori wrote:
03 Aug 2021, 09:02
Voeee ku tuntuu ettei taas osaa yhtään eikä mitään :lol:
Tältä tuntuu aina :sad1:
Vähitellen lisääntyvää sekavuutta.

User avatar
valtion virallinen tili
God of PIF
God of PIF
Posts: 30463
Joined: 25 Mar 2012, 16:05
Location: Wildmansbeach.

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#247 Post by valtion virallinen tili » 22 Sep 2021, 19:01

Noise-Mummo wrote:
21 Sep 2021, 22:58
valtion siitosori wrote:
21 Sep 2021, 21:25
Online masteroinnista oli hyötyä siltä kantilta et pysty vähän kuuntelee et miltä se miksaus kuulostais masteroituna. Itellä ollu vähän ongelmana se et koittaa tehä "liian valmista" matskua ennen masterointiin lähettämistä :roll: Nyt ei ollu master kanavassa muuta ku Voxengon SPAN ja Airwinowsin studiotan :D
Mulla on yleensä jotain siellä masterissa simuloimassa sitä oletettua masteroitua versiota. sitten kun tulee aika lähettää matskut masterointiin, otan ne bypassille ja printtaan lopulliset miksaukset.
Tätä oon yleensä tehny mut sit alan niitäkin vääntelemään ja kääntelemään ihan liikaa. Nyt oli ihan mielenkiintoista vaan laittaa ne tonne ja kattoo mitä tapahtuu ilman et sitä vois ite jotenki kontrolloida :o

User avatar
Santa Klaus Kinski
Posts: 381
Joined: 27 Jun 2016, 16:51
Location: Missä on Pispala?

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#248 Post by Santa Klaus Kinski » 14 Feb 2022, 23:12

Osaisikohan kukaan suositella mistä löytyisi kommunikaatio- ja yhteistyötaitoista kovan luokan masteroijaa, jolle punk on kuin sulaa voita ja vinyylihommat vähintään yhtä hanskassa kuin suoratoistostandardit? Arvostaisin myös, että muukin onnistuu kuin hillitön :prr: brickwall limitointi. Tässä on viime aikoina kasvavissa määrin pässyt miksaamaan punkbändejä ja lisää on tulossa, ja tätä sumaa pitäisi jotenkin päästä pikkuhiljaa purkamaan ja laittamaan ulos levylle ja tötteröihin. Plussaa olisi myös jos lysti ei maksaisi ihan tolkuttomasti. Jos on hyviä ideoita, mutta ei kehtaa ketään mainoistaa, niin voi laittaa yksityisempää viestiä.
Mutta meikäläinen on pikku taapero ja tapahtuneen asian tutkinnanjohtaja.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44161
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#249 Post by Hardcore-Mummo » 15 Feb 2022, 06:43

Santa Klaus Kinski wrote:
14 Feb 2022, 23:12
Osaisikohan kukaan suositella mistä löytyisi kommunikaatio- ja yhteistyötaitoista kovan luokan masteroijaa, jolle punk on kuin sulaa voita ja vinyylihommat vähintään yhtä hanskassa kuin suoratoistostandardit? Arvostaisin myös, että muukin onnistuu kuin hillitön :prr: brickwall limitointi. Tässä on viime aikoina kasvavissa määrin pässyt miksaamaan punkbändejä ja lisää on tulossa, ja tätä sumaa pitäisi jotenkin päästä pikkuhiljaa purkamaan ja laittamaan ulos levylle ja tötteröihin. Plussaa olisi myös jos lysti ei maksaisi ihan tolkuttomasti. Jos on hyviä ideoita, mutta ei kehtaa ketään mainoistaa, niin voi laittaa yksityisempää viestiä.
Itse olen tykännyt Virtalähteen masteroinneista ja se taitais täyttää noi mainitut kriteerit. Sehän tekee nyt myös kaiverrusta tai ainakin on aloittelemassa myös sitä puolta.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77339
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#250 Post by Paul Di'Anneli » 15 Feb 2022, 06:47

Omasta puolestani voin suositella Studio Kolotilaa. Ollaan siellä pari rojektia tehty alusta loppuun ja pari kertaa se on hoitanut ainoastaan miksaus ja -masterointipuolen. Kannattaa ainakin kysellä, mun mielestä hinnat on ollu hyvin maltillisia ja ennen kaikkea yhteistyö helppoa ja hauskaa.

User avatar
Santa Klaus Kinski
Posts: 381
Joined: 27 Jun 2016, 16:51
Location: Missä on Pispala?

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#251 Post by Santa Klaus Kinski » 15 Feb 2022, 12:05

Kiitos vinkeistä! Laitanpa tiedusteluja.
Mutta meikäläinen on pikku taapero ja tapahtuneen asian tutkinnanjohtaja.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77339
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#252 Post by Paul Di'Anneli » 15 Feb 2022, 15:21

Oliko tossa suoratoistomasteroinnissa minkälaisia sudenkuoppia?

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#253 Post by Sergio Pissahätä » 15 Feb 2022, 17:12

Paul Di'Anneli wrote:
15 Feb 2022, 15:21
Oliko tossa suoratoistomasteroinnissa minkälaisia sudenkuoppia?
kattoo mitkä on lufs-lukemat niissä palveluissa, joihin on tuuttaamassa kamppeet, ja youleanin tms. mittarin avulla sitten säätää tasot suunnilleen tavoitetasoon. Eri palveluiden speksit muuttuu nopeasti, joten kannattaa tutkia uusimmat tiedot ja toimia niiden mukaan.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44161
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#254 Post by Hardcore-Mummo » 15 Feb 2022, 20:10

Paul Di'Anneli wrote:
15 Feb 2022, 15:21
Oliko tossa suoratoistomasteroinnissa minkälaisia sudenkuoppia?
Jotkut suosittelee jättämään true peaks -1.0dB ettei pakkauksessa mene ruvelle. Tosin mitä olen tsekannut muiden tekemiä digimastereita niin aika lailla nollaan ne tuntuu vetelevän.

LUFS-jutut on sitten toinen juttu. Eri palveluilla on eri LUFS-rajat ja ainakin Spotifyssä sen audiotasauksen voi käyttäjä laittaa myös pois päältä. :dontknow: Itse olen lähinnä pyrkinyt päättämään levylle jonkun yhtenäisen volatason ja täsmäämään kaikki biisit samaan, ettei levy eri biisit soi sitten eri volalla jos kuuntelijalla on joku asetus päällä. Sinänsä ei ole mitään haittaa vedellä yli siitä LUFS-arvosta, palvelu ottaa sitä sitten vaan sen verran hiljemmalle. Eli jos musa vaatii että LUFS on -2.0 niin antaa palaa vaan.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
el_presidente
Posts: 270
Joined: 04 Apr 2013, 22:16

Re: Miksaus- ja masterointitopsu

#255 Post by el_presidente » 21 Feb 2022, 15:21

Jostain syystä haku ei oikein pelitä, ni kysyn tässä.

Onks olemassa jotain miksaustopikkia, mihin voi linkkailla omia miksuja? Ja jos ei ole, niin olisko semmonen hyvä olla?

Post Reply