Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44027
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1576 Post by Sergio Pissahätä » 13 May 2019, 17:30

joo, ei ole tarkoitus mitään pif-kiistoja manifestoida tässä, ihan vaan kysellä asiasta, joka on mulle uusi. Kiitos Ceijo vinkeistä, tsekkaan tuon Jaskan. On mulla pari muutakin tyyppiä kiikarissa, mutta aika, julkaisijan puolesta tuleva tieto kasettipainosta ja budjetti varmaan haarukoivat masteroijan lopulta.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1577 Post by Ceijo Succula » 13 May 2019, 17:37

Kohtuullisen perseestä vastailla meikän nimissä tollasia juttuja, mitä en allekirjota. Jokainen voi sen masterointiketjun käydä ite lukemassa ja kattomassa, mitä mieltä mä siellä olin. Aika pitkälti pähkinänkuoressa mitä just äsken sanoin:
Pitkästi ja hankalammin, kassumasterointi on vähän hankala homma, koska sille ei ole mitään valmiita standardeja, vaan kaikki riippuu siitä painolafkasta. Jos on hyvä painolafka, niiltä joko saa spec sheetin tai niille voi toimittaa ihan perusmasterin ilman mitään erikoisia teknisiä vaatimuksia ja kassu kuulostaa hyvältä.
Onnea ja menestystä julkaisujenne kanssa, mie lähen nyt töihin tekemään vinyylimasteria ja editoimaan rumpuja.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1578 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 13 May 2019, 18:13

pitää välillä muistuttaa sulle että mä oon olemassa vetämällä vähän letistä :P

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44027
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1579 Post by Sergio Pissahätä » 13 May 2019, 18:45

enpä olisi uskonut, että joudun keke/simplari -kissanhännänvedon välikädeksi, mutta niinpä vain jouduin omaa silmättömyyttäni. Jeah, onnea kaikille kaikkiin musarojekteihin. Kissanhännänveto voiaan: lopettaa.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

Poistunut käyttäjä 03ec59
Poistunut käyttäjä
Posts: 152539
Joined: 17 Mar 2008, 12:28

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1580 Post by Poistunut käyttäjä 03ec59 » 13 May 2019, 18:51

Sergio Pissahätä wrote:
13 May 2019, 18:45
enpä olisi uskonut, että joudun keke/simplari -kissanhännänvedon välikädeksi, mutta niinpä vain jouduin omaa silmättömyyttäni. Jeah, onnea kaikille kaikkiin musarojekteihin. Kissanhännänveto voiaan: lopettaa.
olet simplaroitu

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1581 Post by Ceijo Succula » 13 May 2019, 19:00

Sergio Pissahätä wrote:
13 May 2019, 18:45
enpä olisi uskonut, että joudun keke/simplari -kissanhännänvedon välikädeksi, mutta niinpä vain jouduin omaa silmättömyyttäni. Jeah, onnea kaikille kaikkiin musarojekteihin. Kissanhännänveto voiaan: lopettaa.
Irtisanoudun tästä paskasta enkä ole aikoihin jaksanut harrastaa, mutta puutun kyllä peliin, jos toinen osapuoli rogen ulkopuolella vitsikkäästi vääristelee mun ammatillisia näkemyksiä. Mut kuten sanottua, jos haluat hyvän masterin, teetä se oikealla masteroijalla. Netti on täynnä arvailijoita ja mutuilijoita, ja masterointi on se vaihe, jossa yleensä tulee vain hallaa, jos ei ole oikeaa ymmärrystä siitä, mitä tekee. Jos oikea masteroija ei ole vaihtoehto, tee ite. Ihan yhtä hyvä siitä tulee kuin jonkun harrastelijan tekemänä.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään


User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44027
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1583 Post by Sergio Pissahätä » 13 May 2019, 19:09

Ceijo Succula wrote:
13 May 2019, 19:00
Sergio Pissahätä wrote:
13 May 2019, 18:45
enpä olisi uskonut, että joudun keke/simplari -kissanhännänvedon välikädeksi, mutta niinpä vain jouduin omaa silmättömyyttäni. Jeah, onnea kaikille kaikkiin musarojekteihin. Kissanhännänveto voiaan: lopettaa.
Irtisanoudun tästä paskasta enkä ole aikoihin jaksanut harrastaa, mutta puutun kyllä peliin, jos toinen osapuoli rogen ulkopuolella vitsikkäästi vääristelee mun ammatillisia näkemyksiä. Mut kuten sanottua, jos haluat hyvän masterin, teetä se oikealla masteroijalla. Netti on täynnä arvailijoita ja mutuilijoita, ja masterointi on se vaihe, jossa yleensä tulee vain hallaa, jos ei ole oikeaa ymmärrystä siitä, mitä tekee. Jos oikea masteroija ei ole vaihtoehto, tee ite. Ihan yhtä hyvä siitä tulee kuin jonkun harrastelijan tekemänä.
kyselin tätä samaa toisaalla ja yksi tuttu "alan mies" otti yhteyttä. katotaan, mihin tällä mennään.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44170
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1584 Post by Hardcore-Mummo » 13 May 2019, 21:35

Ceijo Succula wrote:
13 May 2019, 17:22
Sergio Pissahätä wrote:
13 May 2019, 16:59
tiedättekö tytöt/pojat/muut ketään masteroijaa, joka ymmärtäisi lo-fin ja kasettiformaatin päälle? Haluaisin, että joku muu kuin mie masteroisi ekan njihe-kassun. Huomasin yhdelle kokoelmalle biisin laitettuani, että musani vaatii asiantuntevan masteroijan hellän käden kosketusta. Budjetti on tietysti pieni, mut julkaisijan kanssa varmaan voi neuvotella jotain/tms.
Lyhyesti ja helposti Viitalähteen Jaskalle (https://virtalahde.com/) suositus, ymmärtää myös lofi-homminen päälle, on keskihintainen ja sinne yleensä ohjaan ne hommat mitä en ite tee.

Pitkästi ja hankalammin, kassumasterointi on vähän hankala homma, koska sille ei ole mitään valmiita standardeja, vaan kaikki riippuu siitä painolafkasta. Jos on hyvä painolafka, niiltä joko saa spec sheetin tai niille voi toimittaa ihan perusmasterin ilman mitään erikoisia teknisiä vaatimuksia ja kassu kuulostaa hyvältä.

Oon jonkun verran kasettimastereita tehnyt ja voin jeesiä vaikka YV:llä tarkemmin, jos tarvis!
Virtalähteelle suositus kanssa täältä. Hyvää jälkeä ja tosiaan ymmärtää monenmoisen pörinän päälle.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44027
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1585 Post by Sergio Pissahätä » 07 Jun 2019, 17:01

mie täällä taas hei. Miten ihmeessä saada aloitettua levyn miksaus ja mahdollisten lisä-äänitysten teko, kun tiedostot on miljoonassa eri paikassa ja muodossa? Oma saamattomuus vituttaa. Pitäisikö aloittaa vaikka sillä, että tekee kivan miksaustemplaten suosikki-DAWiinsa ja kerää kaiken materiaalin vaikka samaan paikkaan? Millainen olisi hyvä vaihteluväli miksausten volatasolle, millasta kamaa kehtaa masteroijalle lähettää? olen yrittänyt usein äänittää niin, että kovimmat äänet on -6 dB, mutta levyn nauhoissa on kaikkea aivan ihmeellistä sälää, joista voi olla vaikea saada kovin tasalaatuista kampetta.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1586 Post by Ceijo Succula » 07 Jun 2019, 17:43

Sergio Pissahätä wrote:
07 Jun 2019, 17:01
Millainen olisi hyvä vaihteluväli miksausten volatasolle, millasta kamaa kehtaa masteroijalle lähettää? olen yrittänyt usein äänittää niin, että kovimmat äänet on -6 dB, mutta levyn nauhoissa on kaikkea aivan ihmeellistä sälää, joista voi olla vaikea saada kovin tasalaatuista kampetta.
Kysy masteroijalta, jokaisella on omat preferenssinsä. ”Tasalaatuista” ei tartte olla jos ymmärsin oikein ja puhut dynamiikasta. Se on sun musaa ja dynamiikkaa on just sen verran kuin pitää.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44027
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1587 Post by Sergio Pissahätä » 07 Jun 2019, 17:45

Ceijo Succula wrote:
07 Jun 2019, 17:43
Sergio Pissahätä wrote:
07 Jun 2019, 17:01
Millainen olisi hyvä vaihteluväli miksausten volatasolle, millasta kamaa kehtaa masteroijalle lähettää? olen yrittänyt usein äänittää niin, että kovimmat äänet on -6 dB, mutta levyn nauhoissa on kaikkea aivan ihmeellistä sälää, joista voi olla vaikea saada kovin tasalaatuista kampetta.
Kysy masteroijalta, jokaisella on omat preferenssinsä. ”Tasalaatuista” ei tartte olla jos ymmärsin oikein ja puhut dynamiikasta. Se on sun musaa ja dynamiikkaa on just sen verran kuin pitää.
ajattelin ensin miksata nuo ja sitten ettiä rauhassa sopivan masteroijan, vaikka hyviä ehdokkaita onkin jo muutama.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1588 Post by Ceijo Succula » 07 Jun 2019, 20:21

Oot oletettavasti äänittänyt 24-bittisenä, joten voit jättää aika huoletta vaikka just sen 6 deppeä headroomia. Kato siis, että kovimmat äänet on sen -6dBFS sample peak. Mut noin niinkuin yleisesti riittää, että ei klippaa ja toisaalta pohjakohina ei häiritse vaimeimpia ääniä.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44027
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1589 Post by Sergio Pissahätä » 07 Jun 2019, 22:07

Ceijo Succula wrote:
07 Jun 2019, 20:21
Oot oletettavasti äänittänyt 24-bittisenä, joten voit jättää aika huoletta vaikka just sen 6 deppeä headroomia. Kato siis, että kovimmat äänet on sen -6dBFS sample peak. Mut noin niinkuin yleisesti riittää, että ei klippaa ja toisaalta pohjakohina ei häiritse vaimeimpia ääniä.
Jotain tämmöstä mietinkin, tai siis tavallaan halusin vain kysyä. Aika härskit kohinat on vanhoissa biiseissä mutta lofi is life.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Tyhmät soitin- ym. aiheiset kysymykset

#1590 Post by Äidin mielestä mukava poika » 16 Jun 2019, 23:09

Semmonen kyssä, että kun lauluun menee särö boksin kautta (tc-helicon x1), niin mimmoses boksin siihen kandeis ottaa splitteriks että sais särötetyn signaalin ja kuivan menee mikseriin eri kanaville?
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

Post Reply