Banjo-topsukka

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
jouluhomonorsukuningas-babar
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 86707
Joined: 25 Aug 2011, 00:54
Location: Saunassa
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#196 Post by jouluhomonorsukuningas-babar » 27 May 2017, 13:15

K. Jooseppi wrote:Mutta oikeastihan open-back-banjossa on parasta se, että kopan sisään mahtuu 5 l humppakuution sisäpussi tai puolikkaan pulloina litra viinaa. Mikään porttivahti ei ilmoisna ikänä vaadi kurkistaa banjon sisälle, kun vaan avaa laukun reippaasti ja näyttää, että kyllä täällä oikeasti on banjo.
:o :salut: :prayer:

ja itekään en oo sormiplekuihin päässy sisään yhtään

User avatar
sata Nakkia & The Gay Drummers
8k
Posts: 8518
Joined: 09 May 2015, 22:44
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#197 Post by sata Nakkia & The Gay Drummers » 27 May 2017, 14:00

Heiluuko teidän banjoissa kaula pahasti? Itellä on ollu kaks tenoria ja yks viiskielinen ja ainoastaan tässä korealaisessa vintaketenorissa kaula on edes jotenkin stabiili. Säädellytkin olen ja kaikkea, muttei oikein auta. Ehken osaa tai/ja nuo on ihan paskoja rimpuloita, joissa nyt vaan on tuollainen ominaisuus.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44172
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Banjo-topsukka

#198 Post by Hardcore-Mummo » 27 May 2017, 14:40

sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:Heiluuko teidän banjoissa kaula pahasti? Itellä on ollu kaks tenoria ja yks viiskielinen ja ainoastaan tässä korealaisessa vintaketenorissa kaula on edes jotenkin stabiili. Säädellytkin olen ja kaikkea, muttei oikein auta. Ehken osaa tai/ja nuo on ihan paskoja rimpuloita, joissa nyt vaan on tuollainen ominaisuus.
en ole kyllä omassa tuollaista havainnut (deeringin goodtime).
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
K. Jooseppi
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 62859
Joined: 13 Dec 2013, 01:21
Location: Mustamakkaradystopia

Re: Banjo-topsukka

#199 Post by K. Jooseppi » 27 May 2017, 14:41

sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:Heiluuko teidän banjoissa kaula pahasti? Itellä on ollu kaks tenoria ja yks viiskielinen ja ainoastaan tässä korealaisessa vintaketenorissa kaula on edes jotenkin stabiili. Säädellytkin olen ja kaikkea, muttei oikein auta. Ehken osaa tai/ja nuo on ihan paskoja rimpuloita, joissa nyt vaan on tuollainen ominaisuus.
Paskarimpuluutta epäilisin. Tuo omanikaan ei ollut mikään huikean hintava, mutta kyllä vaan kaula on jämerässä ja olen sitä pystynyt säätämään niin, että soittotuntuma on ältsin kiva omille näpeille. Ei kai kaulan ja kopan liitospaikka irvistele?
hyviä emme ole - pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!
Image
digimetsä wrote:Jäätelön tunteita on erittäin hankala loukata.
man of constant bönthö wrote:
29 May 2023, 20:22
Minä olen faarao Kikhelnup...kuulkaa ääneni

User avatar
sata Nakkia & The Gay Drummers
8k
Posts: 8518
Joined: 09 May 2015, 22:44
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#200 Post by sata Nakkia & The Gay Drummers » 27 May 2017, 14:49

K. Jooseppi wrote:
sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:Heiluuko teidän banjoissa kaula pahasti? Itellä on ollu kaks tenoria ja yks viiskielinen ja ainoastaan tässä korealaisessa vintaketenorissa kaula on edes jotenkin stabiili. Säädellytkin olen ja kaikkea, muttei oikein auta. Ehken osaa tai/ja nuo on ihan paskoja rimpuloita, joissa nyt vaan on tuollainen ominaisuus.
Paskarimpuluutta epäilisin. Tuo omanikaan ei ollut mikään huikean hintava, mutta kyllä vaan kaula on jämerässä ja olen sitä pystynyt säätämään niin, että soittotuntuma on ältsin kiva omille näpeille. Ei kai kaulan ja kopan liitospaikka irvistele?
Ei varsinaisesti irvistä, mutta heiluu kyllä, jos yhtään kovemmin kääntää. Silleen, että soittaessa saa helposti epävirettä aikaan vahingossakin.

User avatar
K. Jooseppi
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 62859
Joined: 13 Dec 2013, 01:21
Location: Mustamakkaradystopia

Re: Banjo-topsukka

#201 Post by K. Jooseppi » 27 May 2017, 15:49

sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:
K. Jooseppi wrote:
sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:Heiluuko teidän banjoissa kaula pahasti? Itellä on ollu kaks tenoria ja yks viiskielinen ja ainoastaan tässä korealaisessa vintaketenorissa kaula on edes jotenkin stabiili. Säädellytkin olen ja kaikkea, muttei oikein auta. Ehken osaa tai/ja nuo on ihan paskoja rimpuloita, joissa nyt vaan on tuollainen ominaisuus.
Paskarimpuluutta epäilisin. Tuo omanikaan ei ollut mikään huikean hintava, mutta kyllä vaan kaula on jämerässä ja olen sitä pystynyt säätämään niin, että soittotuntuma on ältsin kiva omille näpeille. Ei kai kaulan ja kopan liitospaikka irvistele?
Ei varsinaisesti irvistä, mutta heiluu kyllä, jos yhtään kovemmin kääntää. Silleen, että soittaessa saa helposti epävirettä aikaan vahingossakin.
Vaihtoehdot:
- paska rimpula
- ottanut osumaa

Kummassakin tapauksessa asian päälle ymmärtävä soitinrakentaja osannee auttaa. Jollain systeemillä se kaulan hanka on siihen joskus kiinnitetty ja se pitäisi olla fiksattavissa, tai paskan rimpulan tapauksessa se on ollut alkujaankin huonosti ja sen voi uusia paremmaksi. Onko se open-back vai taustalevyllinen?
hyviä emme ole - pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!
Image
digimetsä wrote:Jäätelön tunteita on erittäin hankala loukata.
man of constant bönthö wrote:
29 May 2023, 20:22
Minä olen faarao Kikhelnup...kuulkaa ääneni

User avatar
sata Nakkia & The Gay Drummers
8k
Posts: 8518
Joined: 09 May 2015, 22:44
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#202 Post by sata Nakkia & The Gay Drummers » 27 May 2017, 16:13

K. Jooseppi wrote:
sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:
K. Jooseppi wrote:
sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:Heiluuko teidän banjoissa kaula pahasti? Itellä on ollu kaks tenoria ja yks viiskielinen ja ainoastaan tässä korealaisessa vintaketenorissa kaula on edes jotenkin stabiili. Säädellytkin olen ja kaikkea, muttei oikein auta. Ehken osaa tai/ja nuo on ihan paskoja rimpuloita, joissa nyt vaan on tuollainen ominaisuus.
Paskarimpuluutta epäilisin. Tuo omanikaan ei ollut mikään huikean hintava, mutta kyllä vaan kaula on jämerässä ja olen sitä pystynyt säätämään niin, että soittotuntuma on ältsin kiva omille näpeille. Ei kai kaulan ja kopan liitospaikka irvistele?
Ei varsinaisesti irvistä, mutta heiluu kyllä, jos yhtään kovemmin kääntää. Silleen, että soittaessa saa helposti epävirettä aikaan vahingossakin.
Vaihtoehdot:
- paska rimpula
- ottanut osumaa

Kummassakin tapauksessa asian päälle ymmärtävä soitinrakentaja osannee auttaa. Jollain systeemillä se kaulan hanka on siihen joskus kiinnitetty ja se pitäisi olla fiksattavissa, tai paskan rimpulan tapauksessa se on ollut alkujaankin huonosti ja sen voi uusia paremmaksi. Onko se open-back vai taustalevyllinen?
On tuossa joskus varmaan ollu resonaattori ehkä kai. Mut siis tuo on merkiltään Savannah ja ostettu satasella, että laatu ei päätä huimaa.

User avatar
shellraiser
Posts: 630
Joined: 27 Jan 2013, 16:28
Location: Kaleva

Re: Banjo-topsukka

#203 Post by shellraiser » 27 May 2017, 17:09

Kyllä kaulan kuuluu istua tiukasti. Banjon kaulahan on kiinni ainoastaan kalvon alla menevillä truss rodeilla, joita laadukkaimmissa banjoissa on kaksi, mutta yksikin riittää, kuten good timen omistajat asian tietää. Eli truss rodeja vaan kiristelemään mikäli kaula vempuloi.
PUT THE O BACK IN C UNTRY

User avatar
K. Jooseppi
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 62859
Joined: 13 Dec 2013, 01:21
Location: Mustamakkaradystopia

Re: Banjo-topsukka

#204 Post by K. Jooseppi » 27 May 2017, 17:49

shellraiser wrote:Kyllä kaulan kuuluu istua tiukasti. Banjon kaulahan on kiinni ainoastaan kalvon alla menevillä truss rodeilla, joita laadukkaimmissa banjoissa on kaksi, mutta yksikin riittää, kuten good timen omistajat asian tietää. Eli truss rodeja vaan kiristelemään mikäli kaula vempuloi.
Noitten trussien takia kysyinkin, onko taustalevyä vai ei. Niihin on mulkumpi päästä käsiksi taustalevyllisessä. Epäilisin itsekin, että niitten kiristäminen auttaa.

Jekkuhan kiristäjälle on sitten se, että jos trusseja on kaksi, niin alempi kiristetään ensin äärilleen, sitten ylempi (eli se kun on sisemmällä kopassa), ja sitten otetaan alemmasta vielä ylemmän kiristämisen aikana syntyneet löysät pois. Ja ne trussit on sitten myös eri asia kuin kaularauta, sitä taas sorkitaan lavan puolelta banjoissa.


ETA: tämmöisen hieraisin kokeeksi tässä joutessa. Pohjakomppi banjolla, halusin vain testata, toimisiko yhdistelmä banjo-huilu-särötetty slidesähkis-bongot mitenkä hyvin. Ja vaikka aikaa ei vitusti ollut ja äänitysvehkeet on käppäset, niin ihan mielenkiintoinen äänimaisema syntyi. Täytyy joskus yrittää uusiksi paremmalla ajalla ja paremmilla kamoilla.
hyviä emme ole - pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!
Image
digimetsä wrote:Jäätelön tunteita on erittäin hankala loukata.
man of constant bönthö wrote:
29 May 2023, 20:22
Minä olen faarao Kikhelnup...kuulkaa ääneni

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#205 Post by Äidin mielestä mukava poika » 13 Jul 2017, 07:30

Plink plonk vaan kaikille :salutsmoker:
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Banjo-topsukka

#206 Post by periaatteessa helppoa » 13 Jul 2017, 19:58

Äidin mielestä mukava poika wrote:Plink plonk vaan kaikille :salutsmoker:
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
L Don Ohkami
Posts: 3
Joined: 11 Aug 2015, 15:01
Location: The hills of Pispala

Re: Banjo-topsukka

#207 Post by L Don Ohkami » 14 Sep 2017, 15:39

Just in case anyone was wondering if it's possible to do drone metal on banjo, the answer is yes! (We'll leave it to the public to decide whether it's a good idea.....) https://www.facebook.com/dronemetalonbanjos/

First and probably only gig on 7 Oct. 2017 in Vastavirta, opening for Doggone Conifers, Dark Bottle and Slim Bean

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#208 Post by Äidin mielestä mukava poika » 14 Sep 2017, 16:27

Toissapäivän imeskelin punkkua ja rakentelin sormituksia sointuja varten. Jostain syystä en oo koskaan paneutunut sointujen sormituksiin tolla banjolla. Huomautan että siis soitan 6-kielisellä, joka on avoimessa a mollissa. (E A E A C E). Ihan hyvää teki se. Käytin testinä sormitusten käytännöllisyydelle leevin biisejä.
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

User avatar
sata Nakkia & The Gay Drummers
8k
Posts: 8518
Joined: 09 May 2015, 22:44
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#209 Post by sata Nakkia & The Gay Drummers » 15 Sep 2017, 13:08

[quote=" (E A E A C# E)[/quote]

Tuohan on duuri. Mutta joka tapauksessa ajatuksena kitarabanjo avovireessä kuulostaa hyvältä.

User avatar
Äidin mielestä mukava poika
olen kaunis kukkanen
Posts: 185620
Joined: 24 May 2005, 21:07
Location: Verorahoilla loisimassa
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#210 Post by Äidin mielestä mukava poika » 15 Sep 2017, 13:21

sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:
=" (E A E A C# E)
Tuohan on duuri. Mutta joka tapauksessa ajatuksena kitarabanjo avovireessä kuulostaa hyvältä.
Eiku niin sori siis eaeace tarkotin.

Piti nääs luntata wikipediasta kun oon virittänyt niin pitkään korvalla, etten enääjust muistanut säveliä :P
~ketään ei saa lyödä~
Sutten Marssi wrote:
27 Jul 2019, 10:50
Ehkä kateellinen, mutta silti oikeassa.
Kyrpä wrote: elämä on taistelua.

Post Reply