Banjo-topsukka

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Message
Author
User avatar
Skid Marx
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 26975
Joined: 30 Oct 2007, 23:55

Re: Banjo-topsukka

#271 Post by Skid Marx » 31 May 2021, 22:28

Noise-Mummo wrote:
31 May 2021, 12:40
Mä oon soittanut kaikkia kielisoittimia aina joko irtoplektralla tai sormien nahkaosalla. En osaa soittaa edes omilla kynsillä puhumattakaan että sormiplektroilla. :|

Oma pandemia-psykoosi on että 4-kielisen banjovehkeen hankkiminen on alkanut kiinnostaa. Tekis mieli skulailla jotain kelttikamaa kvinttivireessä. [-o<
Vois kyllä vaihtaa tenorikitarasta kielet ja lähtee taas opettelemaan sillä soittelua ihan ns "oikeessa" (C G D A) vireessä kun se on ny banjovireessä.
VITE! VITE, MONSIEUR CLICKY!

Image

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44150
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Banjo-topsukka

#272 Post by Hardcore-Mummo » 01 Jun 2021, 00:02

Alpertti Joulukääryle wrote:
31 May 2021, 22:28
Noise-Mummo wrote:
31 May 2021, 12:40
Mä oon soittanut kaikkia kielisoittimia aina joko irtoplektralla tai sormien nahkaosalla. En osaa soittaa edes omilla kynsillä puhumattakaan että sormiplektroilla. :|

Oma pandemia-psykoosi on että 4-kielisen banjovehkeen hankkiminen on alkanut kiinnostaa. Tekis mieli skulailla jotain kelttikamaa kvinttivireessä. [-o<
Vois kyllä vaihtaa tenorikitarasta kielet ja lähtee taas opettelemaan sillä soittelua ihan ns "oikeessa" (C G D A) vireessä kun se on ny banjovireessä.
Mä oon aina ollut uskossa että se "normiskitan neljä ylin kieltä'-vire on tenorikitaran "oikea" vire?
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Banjo-topsukka

#273 Post by periaatteessa helppoa » 01 Jun 2021, 07:53

Pitäs keikalle keksiä banjolle joku viritelmä, eli onks tommosesta piezo mikistä mihinkään?
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44150
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Banjo-topsukka

#274 Post by Hardcore-Mummo » 01 Jun 2021, 13:22

Käsi munissa wrote:
01 Jun 2021, 07:53
Pitäs keikalle keksiä banjolle joku viritelmä, eli onks tommosesta piezo mikistä mihinkään?
Mä soitin yhden keikan semmosella kaverilta opitulla diy-viritelmällä missä jemmasin pietso-elementin kalvon alapuolelle siihen osapuilleen tallan kohdalle. Kalvon ja sen "keskipalkin" väliin jemmasin pari pientä palaa retkipatjaa jotka puristi sen pietson sopivasti kalvoa vasten. Vähän toi demppaa sitä soundia mutta ihan ok toimi yhden keikan. Joku pietsoimpedansseja ymmärtävä preamp auttaa toki soundin kanssa.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Skid Marx
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 26975
Joined: 30 Oct 2007, 23:55

Re: Banjo-topsukka

#275 Post by Skid Marx » 02 Jun 2021, 21:12

Noise-Mummo wrote:
01 Jun 2021, 00:02
Alpertti Joulukääryle wrote:
31 May 2021, 22:28
Noise-Mummo wrote:
31 May 2021, 12:40
Mä oon soittanut kaikkia kielisoittimia aina joko irtoplektralla tai sormien nahkaosalla. En osaa soittaa edes omilla kynsillä puhumattakaan että sormiplektroilla. :|

Oma pandemia-psykoosi on että 4-kielisen banjovehkeen hankkiminen on alkanut kiinnostaa. Tekis mieli skulailla jotain kelttikamaa kvinttivireessä. [-o<
Vois kyllä vaihtaa tenorikitarasta kielet ja lähtee taas opettelemaan sillä soittelua ihan ns "oikeessa" (C G D A) vireessä kun se on ny banjovireessä.
Mä oon aina ollut uskossa että se "normiskitan neljä ylin kieltä'-vire on tenorikitaran "oikea" vire?
Kaikkee saa tehdä.

Sayeth hobgoblin music:

The Tenor Guitar is usually tuned in fifths C G D A (like a tenor banjo) but the alternative Chicago tuning in fourths DGBE (as baritone uke or guitar top 4) is sometimes used.

DGBD and GDAE are also known.

Most Tenor guitars will happily take DGBE tuning though it’s a fairly non standard tuning so we would recommend getting some fairly chunky strings due to the short scale length of a tenor guitar
VITE! VITE, MONSIEUR CLICKY!

Image

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44150
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Banjo-topsukka

#276 Post by Hardcore-Mummo » 02 Jun 2021, 22:29

Alpertti Joulukääryle wrote:
02 Jun 2021, 21:12
Spoiler:
Noise-Mummo wrote:
01 Jun 2021, 00:02
Alpertti Joulukääryle wrote:
31 May 2021, 22:28
Noise-Mummo wrote:
31 May 2021, 12:40
Mä oon soittanut kaikkia kielisoittimia aina joko irtoplektralla tai sormien nahkaosalla. En osaa soittaa edes omilla kynsillä puhumattakaan että sormiplektroilla. :|

Oma pandemia-psykoosi on että 4-kielisen banjovehkeen hankkiminen on alkanut kiinnostaa. Tekis mieli skulailla jotain kelttikamaa kvinttivireessä. [-o<
Vois kyllä vaihtaa tenorikitarasta kielet ja lähtee taas opettelemaan sillä soittelua ihan ns "oikeessa" (C G D A) vireessä kun se on ny banjovireessä.
Mä oon aina ollut uskossa että se "normiskitan neljä ylin kieltä'-vire on tenorikitaran "oikea" vire?
Kaikkee saa tehdä.

Sayeth hobgoblin music:

The Tenor Guitar is usually tuned in fifths C G D A (like a tenor banjo) but the alternative Chicago tuning in fourths DGBE (as baritone uke or guitar top 4) is sometimes used.

DGBD and GDAE are also known.

Most Tenor guitars will happily take DGBE tuning though it’s a fairly non standard tuning so we would recommend getting some fairly chunky strings due to the short scale length of a tenor guitar
Jeps. Oon soitellut ukulelea paljon tossa DGBD-vireessä (alkuperäisenä ajatuksena oli varmaan treenata banjo-sormituksia). Ihan näppärä vire monenlaiseen musaan.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
nakkikastike
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 20367
Joined: 28 Dec 2018, 15:20

Re: Banjo-topsukka

#277 Post by nakkikastike » 03 Jun 2021, 16:42

jouluhomonorsukuningas-babar wrote:
30 May 2021, 21:53
saku salinin letin kummitus wrote:
30 May 2021, 21:10
ostin itekin banjon karanteenipäissäni ja nyt joku kuukausi tullut rämpyteltyä, scruggs-tyylillä mennään youtube-tutoriaalien avulla (ite tykkäsin esim. ihan alotellessa ainakin aika paljon tosta Eli Gilbertin 30 days of banjo seteistä, todella selkeä ja etenee sopivan hitaasti) ja loppua banjopsykoosille ei ainakaan vielä toistaiseks näköpiirissä! virheen tein vähän siinä että jumittelin jostain syystä sormiplektraostoksen kanssa ja aloin tottumaan jo sormilla soittamiseen jonka kyllä tajus typeräks muuviks heti kun pääs plektrojen makuun.

oon kansite ollut toistaseks kanssa ainakin ihan tyytyväinen tohon harley-bentoniin jonka ostin thomannilta, tais olla jotain 150e kotiovelle kuljetettuna.
Itellä ei oo kyllä vuosien jälkeenkään auennut sormiplektrojen tarpeellisuus. :P
omasta mielestä ainakin huomattavasti parani ei pelkästään saundi ja volyymi mitä banjosta lähtee vaan sormiplekuihin totuttua myös huomattavasti parempi yleinen näppituntuma koko vehkeeseen, etenkin rolleja rullaillessa en koskaan saanut sormilla yhtä smoothia lopputulosta kuin plekujen kanssa. vaati ehkä sen pari tuntia tappelua tottua niihin ja etenkin peukalo tuppas aika pitkään vielä iskeä väärään kieleen

tämä siis scruggs-tyylin pimputteluissa, clawhammer yms rämpytys tyylit sitten ihan omat juttunsa
Spoiler:
Image

User avatar
jouluhomonorsukuningas-babar
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 86707
Joined: 25 Aug 2011, 00:54
Location: Saunassa
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#278 Post by jouluhomonorsukuningas-babar » 03 Jun 2021, 17:07

saku salinin letin kummitus wrote:
03 Jun 2021, 16:42
jouluhomonorsukuningas-babar wrote:
30 May 2021, 21:53
saku salinin letin kummitus wrote:
30 May 2021, 21:10
ostin itekin banjon karanteenipäissäni ja nyt joku kuukausi tullut rämpyteltyä, scruggs-tyylillä mennään youtube-tutoriaalien avulla (ite tykkäsin esim. ihan alotellessa ainakin aika paljon tosta Eli Gilbertin 30 days of banjo seteistä, todella selkeä ja etenee sopivan hitaasti) ja loppua banjopsykoosille ei ainakaan vielä toistaiseks näköpiirissä! virheen tein vähän siinä että jumittelin jostain syystä sormiplektraostoksen kanssa ja aloin tottumaan jo sormilla soittamiseen jonka kyllä tajus typeräks muuviks heti kun pääs plektrojen makuun.

oon kansite ollut toistaseks kanssa ainakin ihan tyytyväinen tohon harley-bentoniin jonka ostin thomannilta, tais olla jotain 150e kotiovelle kuljetettuna.
Itellä ei oo kyllä vuosien jälkeenkään auennut sormiplektrojen tarpeellisuus. :P
omasta mielestä ainakin huomattavasti parani ei pelkästään saundi ja volyymi mitä banjosta lähtee vaan sormiplekuihin totuttua myös huomattavasti parempi yleinen näppituntuma koko vehkeeseen, etenkin rolleja rullaillessa en koskaan saanut sormilla yhtä smoothia lopputulosta kuin plekujen kanssa. vaati ehkä sen pari tuntia tappelua tottua niihin ja etenkin peukalo tuppas aika pitkään vielä iskeä väärään kieleen

tämä siis scruggs-tyylin pimputteluissa, clawhammer yms rämpytys tyylit sitten ihan omat juttunsa
Meikä vetelee kans bluegrass tyyliä mutta en silti usko sanaakaan.

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Banjo-topsukka

#279 Post by periaatteessa helppoa » 03 Jun 2021, 18:06

Plekuista se soundi tulee
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
eipä vissii
lattiallle
Posts: 4158
Joined: 06 Feb 2009, 19:37

Re: Banjo-topsukka

#280 Post by eipä vissii » 01 Jul 2021, 01:50

Clawhammeria rupesin treenaamaan. Kolmen sormen hommat olis helpompi opetella varmasti kun kitaralla tuttua hommaa, mutta clawhammer on omaan korvaan paljon miellyttävämpää. Vaikeeta ja turhauttavaa, mutta palkitsee varmasti kuhan jaksaa vaan treenata.

User avatar
sata Nakkia & The Gay Drummers
8k
Posts: 8518
Joined: 09 May 2015, 22:44
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#281 Post by sata Nakkia & The Gay Drummers » 02 Jul 2021, 14:20

eipä vissii wrote:
01 Jul 2021, 01:50
Clawhammeria rupesin treenaamaan. Kolmen sormen hommat olis helpompi opetella varmasti kun kitaralla tuttua hommaa, mutta clawhammer on omaan korvaan paljon miellyttävämpää. Vaikeeta ja turhauttavaa, mutta palkitsee varmasti kuhan jaksaa vaan treenata.
Meni kyllä aikaa, että sen sai loksahtamaan edes jotenkin, kun oli niin tottunut peukku ykköselle -soittoon

User avatar
eipä vissii
lattiallle
Posts: 4158
Joined: 06 Feb 2009, 19:37

Re: Banjo-topsukka

#282 Post by eipä vissii » 04 Jul 2021, 00:52

sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:
02 Jul 2021, 14:20
eipä vissii wrote:
01 Jul 2021, 01:50
Clawhammeria rupesin treenaamaan. Kolmen sormen hommat olis helpompi opetella varmasti kun kitaralla tuttua hommaa, mutta clawhammer on omaan korvaan paljon miellyttävämpää. Vaikeeta ja turhauttavaa, mutta palkitsee varmasti kuhan jaksaa vaan treenata.
Meni kyllä aikaa, että sen sai loksahtamaan edes jotenkin, kun oli niin tottunut peukku ykköselle -soittoon
Joo itellä ihan sama homma. Mukavasti saa vähän jo melodioita soitettua. Yksinkertaisia toki. Mukavampaa treenata kun soitto kuulostaa joltain. Katselin tässä illalla banjovideoita ja huomenna testaan mountain minoria. Eli H-kieli viritetään C:hen. Pretty Pillua vois ruveta räveltämään.

User avatar
eipä vissii
lattiallle
Posts: 4158
Joined: 06 Feb 2009, 19:37

Re: Banjo-topsukka

#283 Post by eipä vissii » 04 Jul 2021, 00:53

eipä vissii wrote:
04 Jul 2021, 00:52
sata Nakkia & The Gay Drummers wrote:
02 Jul 2021, 14:20
eipä vissii wrote:
01 Jul 2021, 01:50
Clawhammeria rupesin treenaamaan. Kolmen sormen hommat olis helpompi opetella varmasti kun kitaralla tuttua hommaa, mutta clawhammer on omaan korvaan paljon miellyttävämpää. Vaikeeta ja turhauttavaa, mutta palkitsee varmasti kuhan jaksaa vaan treenata.
Meni kyllä aikaa, että sen sai loksahtamaan edes jotenkin, kun oli niin tottunut peukku ykköselle -soittoon
Joo itellä ihan sama homma. Mukavasti saa vähän jo melodioita soitettua. Yksinkertaisia toki. Mukavampaa treenata kun soitto kuulostaa joltain. Katselin tässä illalla banjovideoita ja huomenna testaan mountain minoria. Eli H-kieli viritetään C:hen. Pretty Pillua vois ruveta räveltämään.
Pretty Pollya :P

User avatar
sata Nakkia & The Gay Drummers
8k
Posts: 8518
Joined: 09 May 2015, 22:44
Location: Jyväskylä
Contact:

Re: Banjo-topsukka

#284 Post by sata Nakkia & The Gay Drummers » 04 Jul 2021, 22:00

Clawhammerhommissa taitaa olla aika perus tuo c tai jopa tupla-c gCGCD

User avatar
eipä vissii
lattiallle
Posts: 4158
Joined: 06 Feb 2009, 19:37

Re: Banjo-topsukka

#285 Post by eipä vissii » 06 Jul 2021, 23:18

Nyt oon pari päivää mennyt pelkästään g-mollivireessä ja tykkään paljon. Capo kakkosväliin niin a-mollissa on parempi laulaa. Aattelin testailla seuraavaksi tupla c:n. Suunnittelen myös budjettibanjon ostamista kun tuo harley benton on vaan lainassa. Gold Tone AC-1:stä oon kattellut. Onko kokemuksia? Avokantinen tottakai kun clawhammeria vedetään.

Post Reply