Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#676 Post by Ceijo Succula » 06 May 2019, 15:36

UnTero wrote:
04 May 2019, 12:28
Mulla olis kans just samanlaiset Chorukset ylimääräisenä jos jotain Turun suunnalta on kiinnostunt.

Subbaria kans olen itekin miettiny. Varsinkin kun hogasin että sen vois liittää langattomastikin esim. tämmösellä systeemillä https://www.audiokauppa.fi/epages/audio ... thWireless Piuhojen kans en rupee tuota säätämään kun se pitäis saada niin kauas vahvarista. Subbariksi olen suunnitellut SVS-SB1000. Vähän kalliiksi vaan meinaa mennä kokonaissumma. Torista olen koittanut tsekkailla muita malleja, mutta ei sieltä oikein mitään hyvää meinaa löytyä.

Naapurilla on just tommonen SVS ja se vähän soitteli sitä mulle kun kävin kylässä. Hyvin jytkyi ja vaikutti hyvältä musahommiin.
Epäilyttää aika vitusti toi <25ms latenssi, jos systeemin eri osat on tavallisesti piuhoilla kiinni. Kymmenen millisekuntiakin tekee vaiheelle jo tepposet.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
hellästi takaluukkuun pantu koira
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21988
Joined: 02 Nov 2014, 19:02
Location: takaluukku

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#677 Post by hellästi takaluukkuun pantu koira » 06 May 2019, 23:25

Ceijo Succula wrote:
06 May 2019, 15:36
UnTero wrote:
04 May 2019, 12:28
Mulla olis kans just samanlaiset Chorukset ylimääräisenä jos jotain Turun suunnalta on kiinnostunt.

Subbaria kans olen itekin miettiny. Varsinkin kun hogasin että sen vois liittää langattomastikin esim. tämmösellä systeemillä https://www.audiokauppa.fi/epages/audio ... thWireless Piuhojen kans en rupee tuota säätämään kun se pitäis saada niin kauas vahvarista. Subbariksi olen suunnitellut SVS-SB1000. Vähän kalliiksi vaan meinaa mennä kokonaissumma. Torista olen koittanut tsekkailla muita malleja, mutta ei sieltä oikein mitään hyvää meinaa löytyä.

Naapurilla on just tommonen SVS ja se vähän soitteli sitä mulle kun kävin kylässä. Hyvin jytkyi ja vaikutti hyvältä musahommiin.
Epäilyttää aika vitusti toi <25ms latenssi, jos systeemin eri osat on tavallisesti piuhoilla kiinni. Kymmenen millisekuntiakin tekee vaiheelle jo tepposet.
80 hertsillä tulee vaiheenkääntö 25ms latenssilla (olettaen 0ms ryhmäviiveet), eli tuosta saa kaupanpäällisiksi kaistanpäästösuotimen yläbassoille :thinking: voisi olla jopa äänenlaadun suhteen eduksi :thinking:
Image

User avatar
hellästi takaluukkuun pantu koira
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21988
Joined: 02 Nov 2014, 19:02
Location: takaluukku

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#678 Post by hellästi takaluukkuun pantu koira » 07 May 2019, 01:09

Image
Image

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#679 Post by Ceijo Succula » 07 May 2019, 01:19

Eemil August Bambimus Sandels wrote:
06 May 2019, 23:25
Ceijo Succula wrote:
06 May 2019, 15:36
UnTero wrote:
04 May 2019, 12:28
Mulla olis kans just samanlaiset Chorukset ylimääräisenä jos jotain Turun suunnalta on kiinnostunt.

Subbaria kans olen itekin miettiny. Varsinkin kun hogasin että sen vois liittää langattomastikin esim. tämmösellä systeemillä https://www.audiokauppa.fi/epages/audio ... thWireless Piuhojen kans en rupee tuota säätämään kun se pitäis saada niin kauas vahvarista. Subbariksi olen suunnitellut SVS-SB1000. Vähän kalliiksi vaan meinaa mennä kokonaissumma. Torista olen koittanut tsekkailla muita malleja, mutta ei sieltä oikein mitään hyvää meinaa löytyä.

Naapurilla on just tommonen SVS ja se vähän soitteli sitä mulle kun kävin kylässä. Hyvin jytkyi ja vaikutti hyvältä musahommiin.
Epäilyttää aika vitusti toi <25ms latenssi, jos systeemin eri osat on tavallisesti piuhoilla kiinni. Kymmenen millisekuntiakin tekee vaiheelle jo tepposet.
80 hertsillä tulee vaiheenkääntö 25ms latenssilla (olettaen 0ms ryhmäviiveet), eli tuosta saa kaupanpäällisiksi kaistanpäästösuotimen yläbassoille :thinking: voisi olla jopa äänenlaadun suhteen eduksi :thinking:
Jos käy ilmiömäinen mäihä :D
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
UnTero
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12081
Joined: 22 Jul 2006, 13:46
Location: Turku

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#680 Post by UnTero » 10 May 2019, 18:30

Ceijo Succula wrote:
07 May 2019, 01:19
Eemil August Bambimus Sandels wrote:
06 May 2019, 23:25
Ceijo Succula wrote:
06 May 2019, 15:36
UnTero wrote:
04 May 2019, 12:28
Mulla olis kans just samanlaiset Chorukset ylimääräisenä jos jotain Turun suunnalta on kiinnostunt.

Subbaria kans olen itekin miettiny. Varsinkin kun hogasin että sen vois liittää langattomastikin esim. tämmösellä systeemillä https://www.audiokauppa.fi/epages/audio ... thWireless Piuhojen kans en rupee tuota säätämään kun se pitäis saada niin kauas vahvarista. Subbariksi olen suunnitellut SVS-SB1000. Vähän kalliiksi vaan meinaa mennä kokonaissumma. Torista olen koittanut tsekkailla muita malleja, mutta ei sieltä oikein mitään hyvää meinaa löytyä.

Naapurilla on just tommonen SVS ja se vähän soitteli sitä mulle kun kävin kylässä. Hyvin jytkyi ja vaikutti hyvältä musahommiin.
Epäilyttää aika vitusti toi <25ms latenssi, jos systeemin eri osat on tavallisesti piuhoilla kiinni. Kymmenen millisekuntiakin tekee vaiheelle jo tepposet.
80 hertsillä tulee vaiheenkääntö 25ms latenssilla (olettaen 0ms ryhmäviiveet), eli tuosta saa kaupanpäällisiksi kaistanpäästösuotimen yläbassoille :thinking: voisi olla jopa äänenlaadun suhteen eduksi :thinking:
Jos käy ilmiömäinen mäihä :D
Mä nyt ehdin jo tehdä silleen että ostin noi. Eilen pääsin testailemaan, enkä mä kyllä huomaa mitään viivettä tuossa. Muuten kyllä hakee vielä vähän millasilla asetuksilla tuota kandeis käyttää. Hyvän oloinen subbari ja hyvin toi lähetinsysteemikin toimii, eikä mulla ainakaan noin pahoja viiveitä ole.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#681 Post by Ceijo Succula » 10 May 2019, 19:02

Ei sitä 0-25ms viivettä viiveenä huomaakaan, vaan se kusee vaiheen ja yksinkertaistettuna tekee huonoa äänentoistolle. 25 millisekunnin viive vastaa karkeasti tilannetta, jossa subi soi kymmenen metriä yläpäiden takana.

Monimutkaisemmin selitettynä jos subin crossover on vaikka 80 hertsissä, yhden syklin aallonpituus on siinä pisteessä 12,5 millisekuntia, jolloin esmes 6,75 millisekunnin viive aiheuttaa sen, että crossover-pisteessä kohtaa kaksi täysin päinvastaista aaltoa, jotka kumoaa toisensa, ja sen molemmin puolin tapahtuu vittumaista vaiheistusta kaikilla taajuuksilla, jotka soi sekä yläpäistä että subbarista.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
UnTero
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12081
Joined: 22 Jul 2006, 13:46
Location: Turku

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#682 Post by UnTero » 10 May 2019, 21:10

Ok. En mää hirveesti näistä mitään ymmärrä. Kunhan haluun kuunnella musaa kohtuu ok kamoilla. Tää on mun eka subi ikinä ja näistä mä tajuan kaikista vähiten. Mulla on stereovehkeet ja kajareiden (Klipsch Heresey 3:t) taajuusvaste on 58Hz-20kHz. Ne on tosi hyvät varsinkin keskiäänissä, mutta vähän tosiaan uupuu alapään jytät. Siks mä tuon subin hankin.

Mitenköhän noi säädöt kandeis pistää? Vahvarissa (Yamaha as-2000) ei oo mitään erillisiä säätöjä, eli pelkästään subin namiskoilla mennään. Alkuun mä laitoin subin volan n. puoleen väliin, phasen jätin nollaan, kun eikös tosta säädetä vaan lisää viivettä tai jotain? Tuota low pass filtteriä mä mietin että pitäiskö se säätää tuohon n. 58hz kohdille niin sieltä tulis vaan mihin kajarit ei pysty. Aika vähän sieltä silleen mitään tulee joten pistin senkin aluks n. puoleen väliin about 100hz kohdille.

Ihan ok toi noinkin jytkyy, mutta varmaan vois paremmatkin säädöt saada aikaiseksi. Toi on sohvan vieressä ja osoittaa suoraan muita sterkkoja päin jotka on sohvaa vastapäätä. Muualle tuota en saa laitettua. Jännä kyllä miten noi alataajuudet kumisee ihan ihme paikoissa välillä kun tykittelee menemään. Esim. keittiössä ja vessassa saattaa kumista oudosti pelkät bassot vaikka olkkarissa kaikki soi aika tasaisesti, eikä volat välttämättä ole edes kovin kovalla.

User avatar
UnTero
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12081
Joined: 22 Jul 2006, 13:46
Location: Turku

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#683 Post by UnTero » 12 May 2019, 23:11

Joo, hintsun päälle 60hz oon nyt tuota low pass filtteriä pitäny ja volan taso on ihan ok tuossa vähän yli puolessavälissä. Kivasti tulee vaan silleen alapäätä mihin noi kajarit ei pysty. Tuota phasea en tajua edelleenkään.

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50385
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#684 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 12 May 2019, 23:17

Phasea käännetään niin, että kuuluu bassot kovimmalla. Se säätää siis sitä, että kajarit ja subbari ei syö toistensa bassoja. Vähän yli sen kajarin rajan tosiaan laittaisin leikkauksen kun se kajari ei kai soita niitä alimpia taajuuksia samalla voimalla kuin korkeampia. Merkataankohan ne jotenkin -3db tms. Joku muu osaa varmaan korjata mun virheet kun en ole mikään asiantuntija. Parasta aina luottaa omiin korviin kun sähän sitä musaa siellä kuuntelet.
Image

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10441
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#685 Post by ljm » 14 Jun 2019, 11:43

Kaveri bongasi m.netin torilta Sibiksen poistoista 6 kpl Pioneerin VSX-920 AV-vahvistinta yht 200 € ja ostettiin kimpassa pois kuleksimasta.

Eiköhän tolla työhuoneen lähikenttämonitoreja ajele vaikka suurin osa ominaisuuksista jää käyttämättä ja levarille joutuu ostamaan erillisen RIAA-korjaimen. Nykyinen kasari-Onkyo saa siirtyä odottamaan huoltoa ja puhdistusta.

Vaihtoon nuo ovat varmaan menneet 4K-hommien yms standardien kehittymisen takia, mutta tuohon hintaan kyllä välttävät itselle.

Toisen aattelin laittaa olkkariin, mutta varsinaista musan kuuntelua varten pitäisi tehdä aika paljon töitä siellä akustoinnin kanssa. Sitten vois ehkä harkita joidenkin ei-huumorikaiuttimien hankkimista ja monikanavaääntä, vaikka aika vähän sellaisia leffoja tulee harrastettua joihin tosta saisi vaivannäön verran lisäarvoa.

User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#686 Post by kärkiteema » 14 Jun 2019, 12:08

Mulla on tollanen BK monoliitti. Se on ainakin meillä täysin käyttökelvoton ilman mitään lisäsäätöä. Joko ton huoneen mallin takia sinne tulee 30hz melkonen moodi tai sit toi on paskana. Pitäs roudaa se jonnekin muualle kokeiltavaksi, mutta ku painaa 50kg ja hankalan mallinen kannettavaks tai autoon laitettavaksi. Läppärillä kokeilin säätää ja kyllä siitä kohtuullisesti sai ääntä ulos, jos tiputti ekvalisaattorilla 35hz kohdalta ~15db.

Soittelen Raspberryltä musiikkia ni pitäis varmaan yrittää laittaa siihen jollain säätö. Kai se Brutefirriäkin jaksais ainakin vähäisillä säädöillä pyörittää?
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


User avatar
Juice
9k
Posts: 9419
Joined: 04 Feb 2018, 10:26
Location: brook's ness

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#687 Post by Juice » 30 Jun 2019, 10:01

Pitäisi investoida langattomat luurit, mielellään vastamelutoiminnolla (koska avokonttori). Reilusti korvan päälle menevät kupit plussaa..

Suosituksia? Budjetti on alle 500€.
Most people have evil spirits. You? You have stupid spirits. Go see shaman, get hole in head... Big hole... Very big... Huge

User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#688 Post by kärkiteema » 30 Jun 2019, 10:42

Joe Coyote wrote:
30 Jun 2019, 10:01
Pitäisi investoida langattomat luurit, mielellään vastamelutoiminnolla (koska avokonttori). Reilusti korvan päälle menevät kupit plussaa..

Suosituksia? Budjetti on alle 500€.
Varmaan kaikki 300€+ on hyviä. Itse ollu varsin tyytyväinen sonyn 1000xm2. Niihin on tehty yläpää miellyttäväksi. Jotkut kuulee sen bassokkuutena, mut imo se on oikein fiksu valinta kuulokkeeseen, jolla on tarkotus pitää ikävät äänet poissa. Ei rasita.
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#689 Post by Ceijo Succula » 30 Jun 2019, 11:40

Joe Coyote wrote:
30 Jun 2019, 10:01
Pitäisi investoida langattomat luurit, mielellään vastamelutoiminnolla (koska avokonttori). Reilusti korvan päälle menevät kupit plussaa..

Suosituksia? Budjetti on alle 500€.
QC35
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Juice
9k
Posts: 9419
Joined: 04 Feb 2018, 10:26
Location: brook's ness

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#690 Post by Juice » 30 Jun 2019, 11:47

^ ^^ thanks, pitänee koeajaa molemmat, niin tietää kummat istuu mukavammin omaan päähän ;)
Most people have evil spirits. You? You have stupid spirits. Go see shaman, get hole in head... Big hole... Very big... Huge

Post Reply