Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
NO CONTROL!
3k
Posts: 3474
Joined: 13 Feb 2008, 18:34
Location: Strana Mechty

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#16 Post by NO CONTROL! » 25 Apr 2012, 20:30

Holtiton ja piruja täynnä wrote:Eiks maapiuhan voi esim teipata vahvarin runkoon jos se on metallia? Tai vaikka avata vahvarin takaosan ruuvia vähäsen, tunkee maapiuhan pään sinne väliin ja vähän kiristää? Tai just esim. patteriin. Lämpö patteriin. Eheh.
Kyl runkoon voi ruuvvata jos ei muovista (lol) oo tehty.

Huliväikkä
ööööööö tota
Posts: 13185
Joined: 17 Mar 2005, 18:52
Location: Mahlamäki

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#17 Post by Huliväikkä » 25 Apr 2012, 20:47

Moraaliset Käsitykset wrote:
Nordenskiöld wrote:Jos vahvistimessa ei ole phonoliitäntää, niin sun täytyy tosiaan ostaa erillinen RIAA. Maapiuha kiinnitetään yleensä vahvistimen takana olevaan ruuviin, mut kait sen voi kiinnittää vaikka seinässä olevaan patteriin. Levarivahvistimia saa hintaan paristakympistä ylöspäin. En osaa mitään suositella, mutta itse ostin juuri tämän http://musiikincom.valmiskauppa.fi/fire ... p-927.html ja hyväksi on havaittu.
Aika suolanen hinta. :sad1: Budjetti ois jotain alle satasen.
Oli se munkin budjetille hiukka kova. RIAA on kuiteski äänentoiston kannalta varsin oleellinen juttu. Jos vinyylistä tykkää ja haluaa päästä cd-tasoiseen ääneen, niin joutuu sitä vähän investoimaan.

…………
1k
Posts: 1206
Joined: 22 Feb 2011, 15:23

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#18 Post by ………… » 06 Aug 2012, 06:20

Edellinen vahvistin otti ns. märkää ja tuhoutui, joten nyt ois varmaan aika lähteä vahvistinkaupoille.
Kajareina on tommoset muutamia kymmeniä vuosia vanhat Radiotehnika S-90:set ja niille pitäis löytää kaveriksi joku vahvistin hintahaitarilla 0-250€.

Käytettykkin käy vallan mainiosti mutta pitäis olla phonoliitännällä ja passata noiden kajareiden kanssa yhteen.
Joku riisutumpikin malli käy, kunhan ääni kuuluu hyvästi eikä tartte heti olla hakemassa uutta.

User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14425
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#19 Post by Keijo Ihmiskilpi » 07 Aug 2012, 00:06

laiha kimmo wrote:Edellinen vahvistin otti ns. märkää ja tuhoutui, joten nyt ois varmaan aika lähteä vahvistinkaupoille.
Kajareina on tommoset muutamia kymmeniä vuosia vanhat Radiotehnika S-90:set ja niille pitäis löytää kaveriksi joku vahvistin hintahaitarilla 0-250€.

Käytettykkin käy vallan mainiosti mutta pitäis olla phonoliitännällä ja passata noiden kajareiden kanssa yhteen.
Joku riisutumpikin malli käy, kunhan ääni kuuluu hyvästi eikä tartte heti olla hakemassa uutta.
No tuohon hintaan ei kyllä uutena kannata mitään alkaa hankkimaan. Nykyään aika harvassa uudessa vehkeessä on enää phono-liitännät takana. Tai näin ainakaan ei meikän silmiin ole tullut vastaan. Kannattaa varmaan katastaa tori.fi / huuto.net / hifiharrastajien foorumin myyntipalsta / muro yms sivut josko vastaan tulisi '80/'90 luvulta joku stereovahvistin. Näin siis ainakin käsitän että et mitään tarvetta 5:1 toistoon.

Ja kyllä kajarit passaa minkä tahansa vahvistimen kanssa hyvin yhteen, eri asia on miellyttääkö se omaa korvaa ;)

E. haeskele vaikka esim.

http://www.huuto.net/kohteet/nad-314-2x ... /231030266
http://www.huuto.net/kohteet/vahvistin- ... /230905893

etc..
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

…………
1k
Posts: 1206
Joined: 22 Feb 2011, 15:23

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#20 Post by ………… » 24 Aug 2012, 08:47

Nonii ostin kirpputorilta kympillä Nad 3020 vahvistimen, jossa on myös tuo phonoliitäntä.
Mutta ku liitän levysoittimeni siihen ja levyn soimaan nii alkaa melkonen rätinä.
Musiikkia kuuluu myös ku laittaa volumea enempi mutta aika sietämätön meteli tosta lähtee.

Muilla liitännöillä kuuluu kaikki muu paitsi basso.. Onkohan tässä siis tuo liitäntä entinen vai mistä johtuu?

http://smarthomesolution.net/buy-Sell/NAD-3020b.jpg

Tosta kuvaa liitäntävaihtoehdoista, jos joku hifimies osais aukasta mille tässä pitää ruveta.

User avatar
Cactiin se semmonen siesta muumi
Masentaja
Posts: 50377
Joined: 21 Feb 2006, 01:35
Location: Södermalm/Tunnelbana

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#21 Post by Cactiin se semmonen siesta muumi » 24 Aug 2012, 17:37

Kokeile ruiskia kontaktispraytä phono-liittimiin (tommoset ylöspäinsojottavat kerää paskaa ihan hyvin?) ja pyörittele sitä RCA:ta siinä. Jos tää ei auta niin sit en tiiä. Jos hommaat erillisen phono-esivahvistimen niin voit kuunnella levaria vaikka AUXin tai TUNERin kautta. Jos toi putsaaminen korjaa vian niin taisit tehdä hyvät kaupat.
”Jäbät on käyny salilla.. Hyvä! Treenatkaa!

..Mun sali on katu.”

…………
1k
Posts: 1206
Joined: 22 Feb 2011, 15:23

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#22 Post by ………… » 24 Aug 2012, 18:30

Pitää lainata jostain vanhempaa levysoitinta, kun noissa Lencon halpispeleissä on ilmeisesti joku vahvistin jo itessäänki.
Jotain tommosta lueskelin jostain ja sama ongelma toistuu toisen lähes vastaavanlaisen vahvistimen kanssa.

Eli kait tuo vahvistaa ääntä liikaa ja siitä johtuu tuo karmea pörinä joka kajareista ulos tulee. Koomista lähteä ensin vahvistinkaupoille ja joutua sen jälkeen levysoitinkaupoille. #-o

Tämä kaikki siis jos oon ymmärtäny mitään oikein...

User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14425
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#23 Post by Keijo Ihmiskilpi » 26 Aug 2012, 06:27

laiha kimmo wrote:Nonii ostin kirpputorilta kympillä Nad 3020 vahvistimen, jossa on myös tuo phonoliitäntä.
Mutta ku liitän levysoittimeni siihen ja levyn soimaan nii alkaa melkonen rätinä.
Musiikkia kuuluu myös ku laittaa volumea enempi mutta aika sietämätön meteli tosta lähtee.
Ihan ekana tulisi mieleen että onko sulla maajohto paikoillaan? Jos on niin seuraavana tulee mieleen että onko sun levarin äänirasia mm (moving magnet) vai mc (moving coil). Siellä phonoliitannän vieressä pitäs olla kytkin jolla vaihtaa jommalle kummalle asetukselle se vahvarin sisäinen riaa -korjain.
laiha kimmo wrote:Muilla liitännöillä kuuluu kaikki muu paitsi basso.. Onkohan tässä siis tuo liitäntä entinen vai mistä johtuu?
Tämä johtuu siitä että sulla tuskin oli välissä riaa korjainta kun kokeilit muita kanavia? Kun LP:lle tallenetaan musiikkia niin matalia taajuuksia vaimennetaan ja vastaavastia riaa korjain sitten korostaa niitä toiston aikana.
Vahvistimissa jossa on phono liitäntä on riaa korjain jo valmiiksi. Muutoin sellaisen joutuu ostamaan erikseen.

Siitäpä :thumbright:
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68984
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#24 Post by Rage Kandelin » 18 Sep 2012, 09:46

Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

…………
1k
Posts: 1206
Joined: 22 Feb 2011, 15:23

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#25 Post by ………… » 09 Oct 2012, 08:00

Minkälaiset kaiuttimet olis kohtuulliset olohuonekuunteluun? En tartte mitään hifikaupan kalleimpia tai parhaita vehkeitä vaan semmoset joista lähtee perushyvä ääni.

Riittääkö semmoset pienemmät kirjahyllykajarit vai pitääkö olla mieluummin semmoset lattialle sijoitettavat tornikajarit?

Esimerkiksi tämmöset http://www.hifistudio.fi/hifistudio/sho ... 2223995124?

cuntroller
1k
Posts: 1102
Joined: 12 Feb 2010, 16:48
Location: Oulu

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#26 Post by cuntroller » 09 Oct 2012, 10:46

laiha kimmo wrote:Minkälaiset kaiuttimet olis kohtuulliset olohuonekuunteluun? En tartte mitään hifikaupan kalleimpia tai parhaita vehkeitä vaan semmoset joista lähtee perushyvä ääni.

Riittääkö semmoset pienemmät kirjahyllykajarit vai pitääkö olla mieluummin semmoset lattialle sijoitettavat tornikajarit?

Esimerkiksi tämmöset http://www.hifistudio.fi/hifistudio/sho ... 2223995124?
Tuossa hintaluokassa ei lattiakajareita kannata mun mielestä miettiä. Noita Zensoreita oon kuullu liikkeessä ja mun mielestä ton hintasiksi hyvät kajarit. Kun kerran Oulussa oot, niin käy katsomassa JJHifiltä kajareita, siellä saattaa olla vielä poistomyynti menossa.

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101286
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#27 Post by Sekaisin Sepistä » 09 Oct 2012, 13:34

Itse hommaisin käytettynä jos ei ole varaa pistää tuhansia hifiin. Kirppiksiltä tai käytetyn hifin myymälöistä löytyy vaikka mitä kohtuuhinnalla. Itse maksoin esim sairaan hyväsoundisesta 70-luvun Pioneerin vahvaristani 50€, parilla huntilla ei taatusti saa uutena parempaa. Noihin sopivat kaiuttimet olivat vissiin 20€ (tosin näissä on huonot bassoelementit, pitäisi jaksaa vaihtaa parempiin).
Image

User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14425
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#28 Post by Keijo Ihmiskilpi » 10 Oct 2012, 01:52

laiha kimmo wrote:Minkälaiset kaiuttimet olis kohtuulliset olohuonekuunteluun? En tartte mitään hifikaupan kalleimpia tai parhaita vehkeitä vaan semmoset joista lähtee perushyvä ääni.

Riittääkö semmoset pienemmät kirjahyllykajarit vai pitääkö olla mieluummin semmoset lattialle sijoitettavat tornikajarit?

Esimerkiksi tämmöset http://www.hifistudio.fi/hifistudio/sho ... 2223995124?
Sehän vähän riippuu mitä sie sillä kajarilla haet ja minkälaiseen tilaan. Jos haluat hyvää bassontoistoa niin kannattaa ostaa lattiakaiuttimet joita voi sitten laajentaa 5:1 toistoon jos joskus iskee sellaisen tarve. Osassa jalustakaiuttimista on aika onneton bassotoisto ja voi vaati subbaria kaveriksi jos pitää että bassot jytisee myös. Jos perushyvän äänen omaavia ja budjetiltaa edullisia kajareita halajat niin http://www.mareks.fi/monitor-audio-bx2- ... n-kpl.html itse lähtisin ehkä näillä kokeilemaan. Kokemusta on hyväksi havaitut :thumbright:
cuntroller wrote:
laiha kimmo wrote: Esimerkiksi tämmöset http://www.hifistudio.fi/hifistudio/sho ... 2223995124?
Tuossa hintaluokassa ei lattiakajareita kannata mun mielestä miettiä.
Komp tähän
Sepi Häpykumpulainen wrote:Itse hommaisin käytettynä jos ei ole varaa pistää tuhansia hifiin. Kirppiksiltä tai käytetyn hifin myymälöistä löytyy vaikka mitä kohtuuhinnalla.
Kompit myös tähän. Hifiharrastajien foorumilta löytyy yleensä myyntipalstalta edullisesti hyvää hifiä. Ja foorumin käyttäjäryhmää tietäen ovat kyllä kunnossa ja hyvin pidettyjä.
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

User avatar
Ian Curtis
rogen tietoturvavastaava
Posts: 40185
Joined: 22 Feb 2011, 19:05
Location: industrial kaljat topikki

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#29 Post by Ian Curtis » 25 Oct 2012, 16:42

Levysoittimessa ääni särkee aina "terävien" (esim. kovaa soitettu bassorumpu) äänten kohdalla. Neulan pitäisi olla puhdas, johtojen kunnossa ja Pro-Jectin Phono Box II USB:n hyvä vahvistin. Missä mahtaa olla vika?
Musa Mies wrote:Kuinka kestät system ilman beer

User avatar
Räppi-Turre
.
.
Posts: 107444
Joined: 30 Apr 2004, 14:37
Contact:

Re: Hi-Fi, Stereot jne. featuring tyhmät kysymykset

#30 Post by Räppi-Turre » 25 Oct 2012, 17:22

laiha kimmo wrote:Minkälaiset kaiuttimet olis kohtuulliset olohuonekuunteluun? En tartte mitään hifikaupan kalleimpia tai parhaita vehkeitä vaan semmoset joista lähtee perushyvä ääni.

Riittääkö semmoset pienemmät kirjahyllykajarit vai pitääkö olla mieluummin semmoset lattialle sijoitettavat tornikajarit?

Esimerkiksi tämmöset http://www.hifistudio.fi/hifistudio/sho ... 2223995124?
Hotsittas itekin joskus vaihtaa lattiakajarit seinämalliin. Onkohan noi paljonkin paskemmat kun mun nykyiset. :-k
...That’s Heavy!
...I’m rappin’ Heavy Metal!

Post Reply