Miksaamista punkkareille

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
lihakirnun orja
SMTC
Posts: 47169
Joined: 22 Apr 2005, 11:23

Re: Miksaamista punkkareille

#76 Post by lihakirnun orja » 25 Apr 2020, 10:24

Jes, näin mä arvelinkin, kiitokset.
Ay Caramba

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaamista punkkareille

#77 Post by Ceijo Succula » 25 Apr 2020, 10:27

Noise-Mummo virallinen wrote:
25 Apr 2020, 09:51
Ayatollah of Rockarolla wrote:
25 Apr 2020, 09:43
Jos laitan matskut masteroitavaksi jollekin, niin onko parempi että en laita ite biiseihin mitään master limitteriä tai kompuraa master bussiin?
Kyllä.

Itse teen näin: biiseissä on miksausten aikana yleensä joku masterlimitteri boostaamassa. Kun on masteroinnin aika otan tuon bypassille ja lasken mastervolan sellaiselle tasolle että biisin kovinkaan piikki ei lyö yli 0dB:stä. Jotkut suosittelee jopa isompaa rakoa nollaan, itse oon mennyt aina tällä. Tämän lähetän sitten masterointiin. Joskus harvoin saatan jonkun kompuran myös jättää sinne, jos tuntuu että sen pumppaus on jotenkin olennainen miksaukselle. Yleensä lähetän myös sen kompressoimattoman miksauksen varmuuden vuoksi.

Joskus laitan mukaan myös esim. mp3-fileen siitä boostatusta versiosta, siitä saa vähän vinkkiä millaista puristustasoa bändi ehkä odottelee.
Suurin osa masteroija ukkeleista arvostaa, kun on piikit jossain max -4dBFS tienoilla. Niillä kyllä on yleensä omat speksit näkyvissä, kannattaa vaikka parilta-kolmelta vakoilla ennen tekemistä.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaamista punkkareille

#78 Post by Ceijo Succula » 25 Apr 2020, 11:04

Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#79 Post by Hardcore-Mummo » 25 Apr 2020, 16:08

Ceijo Succula wrote:
25 Apr 2020, 11:04
Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
No +20 vuotta olen masteroijille vienyt noilla spekseillä tavaraa eikä kukaan ole valittanut. :hattu:
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaamista punkkareille

#80 Post by Ceijo Succula » 25 Apr 2020, 19:16

Noise-Mummo virallinen wrote:
25 Apr 2020, 16:08
Ceijo Succula wrote:
25 Apr 2020, 11:04
Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
No +20 vuotta olen masteroijille vienyt noilla spekseillä tavaraa eikä kukaan ole valittanut. :hattu:
Hyvä homma, mut se ei silti poista tota tosiasiaa ja pari kertaa oon ihmetellyt ihan vitusti miksi täyspitkällä joku tomifilli vetää ruvelle vaikka DAWissa kaikki on hyvin ennen kuin minua kollegat ystävällisesti asiasta opettivat ja ongelma poistui. Yst. terv. +15 vuotta masteroijille levyjä vienyt ja +10 vuotta levyjä masteroinut :hattu:
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#81 Post by Hardcore-Mummo » 25 Apr 2020, 23:28

Ceijo Succula wrote:
25 Apr 2020, 19:16
Noise-Mummo virallinen wrote:
25 Apr 2020, 16:08
Ceijo Succula wrote:
25 Apr 2020, 11:04
Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
No +20 vuotta olen masteroijille vienyt noilla spekseillä tavaraa eikä kukaan ole valittanut. :hattu:
Hyvä homma, mut se ei silti poista tota tosiasiaa ja pari kertaa oon ihmetellyt ihan vitusti miksi täyspitkällä joku tomifilli vetää ruvelle vaikka DAWissa kaikki on hyvin ennen kuin minua kollegat ystävällisesti asiasta opettivat ja ongelma poistui. Yst. terv. +15 vuotta masteroijille levyjä vienyt ja +10 vuotta levyjä masteroinut :hattu:
Joo, ihan hyvä pointti toi toki on. Itse olen mennyt noilla tutuilla spekseillä koska ne minulle ysärillä neuvottiin eikä toistaiseksi ole tosiaan tullut ongelmia vastaan tai masteroijat kiukutelleet. Tai siis ainakaan tästä aiheesta ole kiukutelleet. :lol:
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10446
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Miksaamista punkkareille

#82 Post by ljm » 12 Jun 2020, 11:42

Toi LUFS-hommaan perehtyminen olikin tosi mielenkiintoista, kiitti vinkeistä!

Reaperille löytyi laajennus SWS-paketista jolla saa analysoitua klipeistä noi tasot: https://www.sws-extension.org/ (löytyy actions-listasta nimellä loudness kun on toi asennettuna). Sillä ja aiemmin mainitulla YouLean Loudness Meter kakkosen ilmaisversiolla on saanut nämä hyvin sumplittua. Aiemmin on kyllä ReplayGain-tasoja tullut tsekkailtua ja logiikkahan tossa on suunnilleen sama. Oma hommansa tietty yrittää saada hiljempaa ja kovempaa soivat versiot kuulostamaan muuten täysin samalta, kun limitointi kuitenkin väistämättä muuttaa soundia.

Sinänsä kyllä kiinnostaa että mitenhän toi esim Spotifyssä toimii semmosten biisien kohdalla joissa on paljon dynamiikkaa, et jos se toistotaso lasketaan sen koko raidan keskivoimakkuuden kautta niin tuleeko sitten sellaisten biisien kovimmat kohdat kovempaa kuin tasaisesti samalla LUFS-tasolla renkuttava biisi? En ole mitään normalisointeja Spotifyssä pitänyt päällä kun yleensä tulee kuunneltua kokonaisia levyjä ja säädettyä kuuntelua sen mukaan.

Mites sitten noi Bandcamp/yms latausmuotoiset palvelut ja vanha kunnon CD? Millaiseen kohtaan loudness warin juoksuhautaa pyydätte masteroijalta omat julkaisunne nykyaikana ja monenako eri versiona?

Edit: iZotopen sivuilla olikin tota selitetty hyvin: https://www.izotope.com/en/learn/master ... forms.html

User avatar
Jussin villapaita
6k
Posts: 6648
Joined: 17 Aug 2015, 20:11

Re: Miksaamista punkkareille

#83 Post by Jussin villapaita » 25 Jul 2020, 22:48

^^Ymmärtäisin, että noi ns. inter sample peakit syntyy siinä kohtaa kun digitaalinen kama muunnetaan analogiseen muotoon. Laitteistosta sitte riippuu onko ne ongelma vai ei, jos kama ajetaan nollaan lanattuna muuntimeen ja siitä etiäpäin.

Satavarma tapa on laittaa volumea se pari kolme desibeliä pienemmälle ennen DA muunninta esim. analogisia efuja tahi masterointikamppeita käytettäeässä.

Puhtaasti diginä siellä samplejen välissä ei oo mitään huippukohtia, kun samplejen välissä ei yksinkertaisesti oo mitään, on vaan ne samplet.

Loppuformaattiin sitte vaan harvemmin niille jätetään useampaa desibeliä tilaa, mutta useimmat muuntimet ym. kait pärjää niiden kanssa kivasti tai efekti ts. niistä aiheutuva pieni särö on muuten huonosti korvin kuultavissa.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44021
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#84 Post by Sergio Pissahätä » 01 Oct 2020, 12:53

olen viime aikoina miksaillut isohkoa massaa ei-ammattilaisesiintyjien puhetta ja laulua sekä livenä että editissä. Miten helvetissä tehdä erittäin hiljaisesta ja suhisevasta puheäänestä pienellä proximity effect -twistillä selkeää kumisevassa black boxissa? Kaikki peruskonstit on kokeiltu. Lisävaikeutta tuottaa laulu: esiintyjät laulavat äärimmäisen hiljaa ja mikit meinaavat kiertää koko ajan, silti saan palautetta, että laulu ei kuulu eikä sanoista saa selvää.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaamista punkkareille

#85 Post by Ceijo Succula » 01 Oct 2020, 13:24

Sergio Pissahätä wrote:
01 Oct 2020, 12:53
olen viime aikoina miksaillut isohkoa massaa ei-ammattilaisesiintyjien puhetta ja laulua sekä livenä että editissä. Miten helvetissä tehdä erittäin hiljaisesta ja suhisevasta puheäänestä pienellä proximity effect -twistillä selkeää kumisevassa black boxissa? Kaikki peruskonstit on kokeiltu. Lisävaikeutta tuottaa laulu: esiintyjät laulavat äärimmäisen hiljaa ja mikit meinaavat kiertää koko ajan, silti saan palautetta, että laulu ei kuulu eikä sanoista saa selvää.
Kiertotaajuudet etsitty ja leikattu veke PA:sta? Muutenhan toi on vähän näiden hommien arkipäivää. Arka ja ässiä suhautteleva puhuja höpöttää puol metriä mikin sivussa ja puoltoista sen takana, leivot stereoista sen verran kuin uskallat pitäen sormia ristissä ettei kierrä ja yleisö vittuilee, että eikö täällä tekniikka osaa edes puheääntä saada kuulumaan :)
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3767
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Miksaamista punkkareille

#86 Post by ahh, yes yes » 01 Oct 2020, 14:15

Koska mainitsit vain "peruskonstit" etkä tarkentanut niin varmistan myös, että pidäthän vain tarpeellisia mikrofoneja auki kerrallaan? Sillä saa saakelisti lisää volumea irti. Tää vaatii teatterihommissa aika vikkeliä feiderisormia, mutta palkitsee.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#87 Post by Hardcore-Mummo » 01 Oct 2020, 14:17

En nyt oikein keksi tuohon muuta kuin esiintyjien koulutuksen. että mikki suun eteen tai ei tästä tule mitään.

edit: onko kyseessä muuten nappimikit vai kapulat?
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44021
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#88 Post by Sergio Pissahätä » 01 Oct 2020, 22:05

Noise-Mummo wrote:
01 Oct 2020, 14:17
En nyt oikein keksi tuohon muuta kuin esiintyjien koulutuksen. että mikki suun eteen tai ei tästä tule mitään.

edit: onko kyseessä muuten nappimikit vai kapulat?
Kapulat. Lisäsin nyt tuulisuojatuheron grillin päälle, auttoi yllättävän paljon
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44021
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#89 Post by Sergio Pissahätä » 01 Oct 2020, 22:07

ahh, yes yes wrote:
01 Oct 2020, 14:15
Koska mainitsit vain "peruskonstit" etkä tarkentanut niin varmistan myös, että pidäthän vain tarpeellisia mikrofoneja auki kerrallaan? Sillä saa saakelisti lisää volumea irti. Tää vaatii teatterihommissa aika vikkeliä feiderisormia, mutta palkitsee.
Joo, ja tämän takia muu sessio onkin täynnä piiitkiä äänimakkaroita, kun ei ehdi oikein soittaa mitään kun on mikit väijyttävinä
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77334
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Miksaamista punkkareille

#90 Post by Paul Di'Anneli » 03 Oct 2020, 08:02

Ai, että miten tutun kuulosta touhua. Vittuilis saman tien siitä, että kitaristi on epävireessä ja basisti kännissä [-o<

Post Reply