Miksaamista punkkareille

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#91 Post by Hardcore-Mummo » 03 Oct 2020, 08:46

Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#92 Post by Sergio Pissahätä » 03 Oct 2020, 14:53

Noise-Mummo wrote:
03 Oct 2020, 08:46
[-o<
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#93 Post by Sergio Pissahätä » 01 Jun 2021, 16:50

miksaan nössöpunkkilevyä, jossa on kolme eri päälaulajaa. Yksi laulajista lauloi huomattavan hiljaa enkä pitkistä sessioista huolimatta saanut kaikkiin biiseihin kovin räwäkkää saundia nauhalle. Laulut paitsi kuulostavat vähän ohuilta että jäävät volatasoltaan kaiken muun jalkoihin. Nauhoitus"studio"ssa oli sen verran taustakohinaa ja pöhinää, että mikkien kuumana pitäminen ei ollut myöskään mahdollista. Kaiken lisäksi huomasin, että osa nauhoista oli pilalla proximity effectin takia, koska laulaja oli pidellyt mikkiä niin lähellä suutaan. Studiossa oli ilmeisesti huono sisäilma, koska osassa otoista on selvästi nuhainen äänenväri ja sain itse siellä pahat sisäilmaoireet.

kummin tekisitte: miksaisitte yleistason tosi hiljaiseksi ja jättäisitte vola-asiat masteroijan harmiksi, vai buustaisitte & tuplaisitte ohutta laulusaundia? En usko, että uusia ottoja voi ottaa eikä nuokaan mitenkään hirveitä ole, hiljaisia vaan ja vähän alamiddlevärittyneitä.

Saa linkata voksunpelastustutoriaaleja
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#94 Post by Hardcore-Mummo » 01 Jun 2021, 20:56

Sergio Pissahätä wrote:
01 Jun 2021, 16:50
miksaan nössöpunkkilevyä, jossa on kolme eri päälaulajaa. Yksi laulajista lauloi huomattavan hiljaa enkä pitkistä sessioista huolimatta saanut kaikkiin biiseihin kovin räwäkkää saundia nauhalle. Laulut paitsi kuulostavat vähän ohuilta että jäävät volatasoltaan kaiken muun jalkoihin. Nauhoitus"studio"ssa oli sen verran taustakohinaa ja pöhinää, että mikkien kuumana pitäminen ei ollut myöskään mahdollista. Kaiken lisäksi huomasin, että osa nauhoista oli pilalla proximity effectin takia, koska laulaja oli pidellyt mikkiä niin lähellä suutaan. Studiossa oli ilmeisesti huono sisäilma, koska osassa otoista on selvästi nuhainen äänenväri ja sain itse siellä pahat sisäilmaoireet.

kummin tekisitte: miksaisitte yleistason tosi hiljaiseksi ja jättäisitte vola-asiat masteroijan harmiksi, vai buustaisitte & tuplaisitte ohutta laulusaundia? En usko, että uusia ottoja voi ottaa eikä nuokaan mitenkään hirveitä ole, hiljaisia vaan ja vähän alamiddlevärittyneitä.

Saa linkata voksunpelastustutoriaaleja
Mä varmaan yrittäisin vaan buustata sitä laulua kaikin mahdollisin tavoin. Jos noi proximity-ongelmat meinaa sitä mitä luulen niin varmaan leikkelisin niihin jonkun rajumman eq-korjailun (jos kyseessä siis atk-äänitys) kuin niihin laulukohtiin missä ei ole ongelmia.

Pienellä säröllä voi joskus peitellä ongelmia + tuoda lauluun räyhää mutta toki särölaulu ei sit tyylillisesti toimi moneenkaan musaa. Toki voi yrittää ajaa sitä jonkun kaiuttimen (tai emulaattorin läpi) ja lytistää ja lofittaa sillai.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Miksaamista punkkareille

#95 Post by Ceijo Succula » 01 Jun 2021, 21:01

Izotope RX! Muistaakseni trial oli täysin toiminnallinen. Ajele taustahumisevat raidat sen läpi. Jos ei onnistu trialilla ni voin tarvittaessa tehä ton duunissa mut en ihan pariin viikkoon ehdi kun on hässäkkätä niimmaa vituksee.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#96 Post by Hardcore-Mummo » 01 Jun 2021, 22:42

ceijo succula wrote:
01 Jun 2021, 21:01
Izotope RX! Muistaakseni trial oli täysin toiminnallinen. Ajele taustahumisevat raidat sen läpi. Jos ei onnistu trialilla ni voin tarvittaessa tehä ton duunissa mut en ihan pariin viikkoon ehdi kun on hässäkkätä niimmaa vituksee.
Tällä on kyllä monet jutut pelastettu, voi hemmets.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
paperikasa
Posts: 525
Joined: 22 Mar 2020, 09:47

Re: Miksaamista punkkareille

#97 Post by paperikasa » 02 Jun 2021, 09:35

Tuplaus tai lievä säröttäminen?

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#98 Post by Sergio Pissahätä » 02 Jun 2021, 11:39

Kiitos vinkeistä toverit!!
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10446
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Miksaamista punkkareille

#99 Post by ljm » 02 Jun 2021, 12:34

Jos hermot kestää ja aikaa on niin keksit jonkun teknisen tekosyyn pyytää sitä laulamaan uusiksi, koitat keksiä paremman tilan ja lainaat jostain jokun sopivan pallokuvioisen mikin jossa ei tuu proximity effectiä? En oo kyllä ikinä pallokuviolla lauluja äänitellyt, mut luulis että jossain hiljaisessa ja suht kuolleeksi dempatussa tilassa vois toimia.

En tiedä miten toi vertautuis ajallisesti kohinanpoiston ja ajoittaisen proximity effectin pois ekutukseen, voi mennä enemmän tai vähemmän aikaa, mut tietty täydellisessä maailmassa tehtäis kokonaan uusiksi jollain verukkeella.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#100 Post by Sergio Pissahätä » 02 Jun 2021, 12:48

ljm wrote:
02 Jun 2021, 12:34
Jos hermot kestää ja aikaa on niin keksit jonkun teknisen tekosyyn pyytää sitä laulamaan uusiksi, koitat keksiä paremman tilan ja lainaat jostain jokun sopivan pallokuvioisen mikin jossa ei tuu proximity effectiä? En oo kyllä ikinä pallokuviolla lauluja äänitellyt, mut luulis että jossain hiljaisessa ja suht kuolleeksi dempatussa tilassa vois toimia.

En tiedä miten toi vertautuis ajallisesti kohinanpoiston ja ajoittaisen proximity effectin pois ekutukseen, voi mennä enemmän tai vähemmän aikaa, mut tietty täydellisessä maailmassa tehtäis kokonaan uusiksi jollain verukkeella.
ei ole mahdollisuutta äänittää lauluja uusiksi. Niihin käytettiin jo tosi paljon aikaa eikä olla samassa kaupungissa. Lisäksi luulen laulajan perfektionismin tulevan tielle. Itse asiassa ottoja otettiin jo toisena päivänä ison kasan päälle vielä lisää. Koitan nyt yhdistellä pätkiä ja latasin tuon Izotope-trialin ja viilaan kompurointia yms.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10446
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Miksaamista punkkareille

#101 Post by ljm » 02 Jun 2021, 12:52

Isoin äänitysmoka joka itseä on jäänyt harmittamaan on Sur-rurin "Liikkuu kivipinnoilla asumuksenaan laatikko"-levyn laulut. Mua pyydettiin tosi lyhyellä varoitusajalla äänittämään tuo suht kiireellä parilla eri treeniksellä yhden ikävän sattumuksen takia. Laulut äänitettiin lainatulla konkkamikillä, ja en ollut träkkäysvaiheessa kauhean tarkkana kun Vilu veti niin hyvin. Huomasin siinä sitten jälkeenpäin että kapseli ei ollut pyörinyt rungon mukana kun olin sitä käännellyt ja osa lauluraidoista oli vedetty aika lailla väärältä puolelta suhteessa mikin kardioidi-suuntakuvioon.

Aikaa äänitellä uusiksi ei sitten tietenkään ollut, ja miksauskin lyötiin kasaan itselle vierailla lainamonnareilla (+ tietty tossa vaiheessa oli aika paljon vähemmän kokemusta alla muutenkin) niin että jotenkin tota levyä ei suurena Sur-rur-faninakaan pysty kovin usein kuuntelemaan henkilökohtaisten epäonnistumisen fiilisten takia. Hyviä biisejä siinä kyllä on.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#102 Post by Sergio Pissahätä » 02 Jun 2021, 12:55

ljm wrote:
02 Jun 2021, 12:52
Isoin äänitysmoka joka itseä on jäänyt harmittamaan on Sur-rurin "Liikkuu kivipinnoilla asumuksenaan laatikko"-levyn laulut. Mua pyydettiin tosi lyhyellä varoitusajalla äänittämään tuo suht kiireellä parilla eri treeniksellä yhden ikävän sattumuksen takia. Laulut äänitettiin lainatulla konkkamikillä, ja en ollut träkkäysvaiheessa kauhean tarkkana kun Vilu veti niin hyvin. Huomasin siinä sitten jälkeenpäin että kapseli ei ollut pyörinyt rungon mukana kun olin sitä käännellyt ja osa lauluraidoista oli vedetty aika lailla väärältä puolelta suhteessa mikin kardioidi-suuntakuvioon.

Aikaa äänitellä uusiksi ei sitten tietenkään ollut, ja miksauskin lyötiin kasaan itselle vierailla lainamonnareilla (+ tietty tossa vaiheessa oli aika paljon vähemmän kokemusta alla muutenkin) niin että jotenkin tota levyä ei suurena Sur-rur-faninakaan pysty kovin usein kuuntelemaan henkilökohtaisten epäonnistumisen fiilisten takia. Hyviä biisejä siinä kyllä on.
pelkään just tämmöistä koska bändi on hyvä, biisit samoin ja materiaali on k.o. laulajalle henkilökohtaisesti merkityksellistä ja hänen eka levynsä... En halua sössiä tätä.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10446
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Miksaamista punkkareille

#103 Post by ljm » 02 Jun 2021, 12:57

Sen sijaan kaikkien tota seuraavien Sur-rur-levyjen lämmin semisti lo-fi estetiikka ja Jarno Alhon äänitys- ja miksausskillsit :prayer: :heart: :heart: :prayer:

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44023
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#104 Post by Sergio Pissahätä » 02 Jun 2021, 12:58

ljm wrote:
02 Jun 2021, 12:57
Sen sijaan kaikkien tota seuraavien Sur-rur-levyjen lämmin semisti lo-fi estetiikka ja Jarno Alhon äänitys- ja miksausskillsit :prayer: :heart: :heart: :prayer:
on muuten miksausrefeinä Ajan paksu lakana, Kollaa kestää ja Litkun varhaistuotanto
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Thyranen Blastmor
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 23398
Joined: 21 Jun 2015, 18:46
Location: ruutuvihko kaupalla

Re: Miksaamista punkkareille

#105 Post by Thyranen Blastmor » 02 Jun 2021, 13:01

Noise-Mummo wrote:
01 Jun 2021, 22:42
ceijo succula wrote:
01 Jun 2021, 21:01
Izotope RX!
Tällä on kyllä monet jutut pelastettu, voi hemmets.
:?: olemme kuitenkin samassa veneessä ja jos on että näkee toisen punkkarin niin aina löytyy yhteisiä puheen aiheita aina :!:
paras olisi että olisimme yhdessä veneessä ja punkkarit puolustaa punkkareita
Image

Post Reply