Miksaamista punkkareille
Moderator: Paul Di'Anneli
- Ceijo Succula
- Matti Partanen
- Posts: 45035
- Joined: 01 Sep 2011, 02:00
- Location: South Carelia Leper Colony
Re: Miksaamista punkkareille
Joo, jos omia demoja tai muita DIY-julkaisuja laittaa kuultaville, niin kyllä noi perus loudness-hommat on toki hyvä olla jotensakin hallussa!
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Kunhan kuulostaa tältä niin kaikki kunnossa.Ceijo Succula wrote: ↑14 Apr 2020, 19:37Joo, jos omia demoja tai muita DIY-julkaisuja laittaa kuultaville, niin kyllä noi perus loudness-hommat on toki hyvä olla jotensakin hallussa!
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77339
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Miksaamista punkkareille
Hyvä aihe. Sitten kun alkaa perusjipot ja vehkeiden sielunmaisema olemaan jotenkin hallussa niin pitäs vielä opetella luottaan omiin korviin. En tiiä mitä kaikkia vinkkejä on jo annettu kun en kerkee lukemaan koko topikkia tähän hätään mutta se klassinen vihje on hyvä, että älä miksaa liian kauaa koska korvat puutuu. Pidä taukoja ja kuuntele vaikka jotain ihan muuta musaa välissä jos on pakko jotain kuunnella.
Oppimisen kannalta itelle tärkeintä oli varmaan se, ettei kuuntele liikaa muita. Vinkkejä toki kannattaa kuunnella mut jos jossain foorumilla sanottiin, että overheadeja ei saa equttaa näin niin ensimmäisenä avasin projektin ja tein just niin. Usein sai todeta, että haista paska, tää kuulostaa mukavalta joten todellakin teen näin. Äänitekniikka rakastaa foorumitotuuksia, voodoo-temppuja ja ylimielisyyttä joten kannattaa varustautua pitkällä pinnalla.
Tekemällä oppii parhaiten. Pyydä kavereiden demoja harjotuskappaleiksi ja pelleile työkalujen kanssa aivan vitusti. Jos saa basarin kuulostamaan hyvältä niin osaa jo enemmän ku moni harrastaja.
Oppimisen kannalta itelle tärkeintä oli varmaan se, ettei kuuntele liikaa muita. Vinkkejä toki kannattaa kuunnella mut jos jossain foorumilla sanottiin, että overheadeja ei saa equttaa näin niin ensimmäisenä avasin projektin ja tein just niin. Usein sai todeta, että haista paska, tää kuulostaa mukavalta joten todellakin teen näin. Äänitekniikka rakastaa foorumitotuuksia, voodoo-temppuja ja ylimielisyyttä joten kannattaa varustautua pitkällä pinnalla.
Tekemällä oppii parhaiten. Pyydä kavereiden demoja harjotuskappaleiksi ja pelleile työkalujen kanssa aivan vitusti. Jos saa basarin kuulostamaan hyvältä niin osaa jo enemmän ku moni harrastaja.
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77339
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Miksaamista punkkareille
Ja masteroiminen on täyttä noituutta. Ei kannata ajatella koko asiaa vielä.
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Sanoisin itse että kuuntele vaan vinkkejä, kokeile ja päätä sitten itse oliko se sen arvoinen. Usein tällaiset on päätyneet "työkalupakkiin" jotenkin muunneltuna versiona.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:34.
Oppimisen kannalta itelle tärkeintä oli varmaan se, ettei kuuntele liikaa muita. Vinkkejä toki kannattaa kuunnella mut jos jossain foorumilla sanottiin, että overheadeja ei saa equttaa näin niin ensimmäisenä avasin projektin ja tein just niin. Usein sai todeta, että haista paska, tää kuulostaa mukavalta joten todellakin teen näin. Äänitekniikka rakastaa foorumitotuuksia, voodoo-temppuja ja ylimielisyyttä joten kannattaa varustautua pitkällä pinnalla.
Tismälleen.Tekemällä oppii parhaiten. Pyydä kavereiden demoja harjotuskappaleiksi ja pelleile työkalujen kanssa aivan vitusti. Jos saa basarin kuulostamaan hyvältä niin osaa jo enemmän ku moni harrastaja.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Tästä olen kyllä hiukan eri mieltä. Samoja asioita siinä säädetään kuin miksaamisessa ja samat työkalut. Tottakai se vaatii erikseen opettelua ja siihen menee oma aikansa.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:41Ja masteroiminen on täyttä noituutta. Ei kannata ajatella koko asiaa vielä.
edit: tottakai jonkun ddp-fileen väsäämiseen tarvitsee toki omat softansa etc. Mutta ei se mitään noituutta ole.
Masterointi käärittiin 00-luvulla sellaiseen taikapölykääreeseen, että se on joku täysin uskomaton työvaihe joka joko pelastaa tai tuhoaa soivan lopputuloksen. Tähän oli toki ihan ymmärrettävät kaupalliset syyt mutta monille jäi koko työvaiheesta täysin vääristynyt kuva.
Tässä yks täyspäisimpiä artikkeleita aiheesta. https://roberthenke.com/interviews/mastering.html
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Sekaisin Sepistä
- Juomamaisteri
- Posts: 101271
- Joined: 17 Jun 2004, 18:55
- Location: Itse kaivettu kuoppa
Re: Miksaamista punkkareille
Masterointi pelkästään teknisenä suoritteena ei sinänsä ole niin kummoinen, ongelma usein on puutteellinen monitorointi. Kunnon masterointipajoissa on hyvä akustointi ja laadukkaat full range-monitorit, jos ite tekee jollain 5-tuumaisilla halpismonitoreilla olohuoneen nurkassa niin ei siinä oikein vaan kuule mitä tekee ja se "masterointi" yleensä meinaa sitten että lytätään limitterillä biisi soimaan yhtä lujaa kuin kilpailijoiden biisit. Toki ehkä parempi kuin ei mitään, mutta ei kunnon masterointia korvaa. Toki just tuon masterointi-hypetyksen vuoksi alalla liikkuu paljon tyyppejä jotka ei oikeastaan tiedä mitä tekee, itelläkin joitain julkaisuja jotka nyt ei kuulosta sen kummoisemmilta kuin ite masteroidutkaan versiot. Varmaan tyyliin tehty olkkarissa pikkugensuilla ja Ozonen preseteillä.Noise-Mummo virallinen wrote: ↑20 Apr 2020, 08:27Tästä olen kyllä hiukan eri mieltä. Samoja asioita siinä säädetään kuin miksaamisessa ja samat työkalut. Tottakai se vaatii erikseen opettelua ja siihen menee oma aikansa.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:41Ja masteroiminen on täyttä noituutta. Ei kannata ajatella koko asiaa vielä.
edit: tottakai jonkun ddp-fileen väsäämiseen tarvitsee toki omat softansa etc. Mutta ei se mitään noituutta ole.
Masterointi käärittiin 00-luvulla sellaiseen taikapölykääreeseen, että se on joku täysin uskomaton työvaihe joka joko pelastaa tai tuhoaa soivan lopputuloksen. Tähän oli toki ihan ymmärrettävät kaupalliset syyt mutta monille jäi koko työvaiheesta täysin vääristynyt kuva.
Tässä yks täyspäisimpiä artikkeleita aiheesta. https://roberthenke.com/interviews/mastering.html
Sama toki pätee yleisemmenkin miksaus, tuottamis, yms-hommissa, hyvällä monitoroinnilla osaava nyt tekee hyvää soundia vaikka halvimmalla mahdollisella mikillä ja Garagebandillä.
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Jos se lähtösaundi on tarpeeksi paska niin sitten ei pelasta kyllä mikään osa-alue sen jälkeen.Teemu Lohenoja wrote: ↑20 Apr 2020, 09:43Sama toki pätee yleisemmenkin miksaus, tuottamis, yms-hommissa, hyvällä monitoroinnilla osaava nyt tekee hyvää soundia vaikka halvimmalla mahdollisella mikillä ja Garagebandillä.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77339
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Miksaamista punkkareille
Siis totta kai saa ja kannattaa ottaa mahdollisimman paljon vinkkejä vastaan etenkin jos kehotetaan kokeilemaan jotain. Tarkotin tuossa aivan päinvastaista, että kun sanotaan, että jotain ei saa tehdä niin se kannattaa varsinkin ehdottomasti kokeilla. Joko siinä huomaa minkä takia niin ei "saa" tehdä tai jos se toimiikin niin tajuaa ettei kaikkea kannata ottaa totuutena. Monesti niille on hyvät syynsä miksi jotain asioita kaihdetaan ja jotain suositaan mutta on paljon sellasta mitä tehään vaan koska näin kuuluu tehdä ja näin on aina tehty.Noise-Mummo virallinen wrote: ↑20 Apr 2020, 08:18Sanoisin itse että kuuntele vaan vinkkejä, kokeile ja päätä sitten itse oliko se sen arvoinen. Usein tällaiset on päätyneet "työkalupakkiin" jotenkin muunneltuna versiona.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:34.
Oppimisen kannalta itelle tärkeintä oli varmaan se, ettei kuuntele liikaa muita. Vinkkejä toki kannattaa kuunnella mut jos jossain foorumilla sanottiin, että overheadeja ei saa equttaa näin niin ensimmäisenä avasin projektin ja tein just niin. Usein sai todeta, että haista paska, tää kuulostaa mukavalta joten todellakin teen näin. Äänitekniikka rakastaa foorumitotuuksia, voodoo-temppuja ja ylimielisyyttä joten kannattaa varustautua pitkällä pinnalla.
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77339
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Miksaamista punkkareille
Tässäkin puhuin nyt siitä lähtökohdasta, että vasta opetellaan miksaamisen perusjuttuja ja tyyliin dawin käyttämistä. Toki jossain vaiheessa suosittelen perehtymään masterointiinkin mutta ainaki itellä alkuaikoina vaan sekotti pakkaa kun yritti ymmärtää miksaamisen perusjuttuja ja joku alkaa sönköttään jotain masteroinnista. Eli itelle oli helpompaa selkeästi erottaa nämä kaksi asiaa ja opetella yksi kerrallaan.Noise-Mummo virallinen wrote: ↑20 Apr 2020, 08:27Tästä olen kyllä hiukan eri mieltä. Samoja asioita siinä säädetään kuin miksaamisessa ja samat työkalut. Tottakai se vaatii erikseen opettelua ja siihen menee oma aikansa.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:41Ja masteroiminen on täyttä noituutta. Ei kannata ajatella koko asiaa vielä.
edit: tottakai jonkun ddp-fileen väsäämiseen tarvitsee toki omat softansa etc. Mutta ei se mitään noituutta ole.
Masterointi käärittiin 00-luvulla sellaiseen taikapölykääreeseen, että se on joku täysin uskomaton työvaihe joka joko pelastaa tai tuhoaa soivan lopputuloksen. Tähän oli toki ihan ymmärrettävät kaupalliset syyt mutta monille jäi koko työvaiheesta täysin vääristynyt kuva.
Tässä yks täyspäisimpiä artikkeleita aiheesta. https://roberthenke.com/interviews/mastering.html
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Joo. Triggeröidyin vaan tuosta "noituus"-termistä.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 09:57Tässäkin puhuin nyt siitä lähtökohdasta, että vasta opetellaan miksaamisen perusjuttuja ja tyyliin dawin käyttämistä. Toki jossain vaiheessa suosittelen perehtymään masterointiinkin mutta ainaki itellä alkuaikoina vaan sekotti pakkaa kun yritti ymmärtää miksaamisen perusjuttuja ja joku alkaa sönköttään jotain masteroinnista. Eli itelle oli helpompaa selkeästi erottaa nämä kaksi asiaa ja opetella yksi kerrallaan.Noise-Mummo virallinen wrote: ↑20 Apr 2020, 08:27Tästä olen kyllä hiukan eri mieltä. Samoja asioita siinä säädetään kuin miksaamisessa ja samat työkalut. Tottakai se vaatii erikseen opettelua ja siihen menee oma aikansa.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:41Ja masteroiminen on täyttä noituutta. Ei kannata ajatella koko asiaa vielä.
edit: tottakai jonkun ddp-fileen väsäämiseen tarvitsee toki omat softansa etc. Mutta ei se mitään noituutta ole.
Masterointi käärittiin 00-luvulla sellaiseen taikapölykääreeseen, että se on joku täysin uskomaton työvaihe joka joko pelastaa tai tuhoaa soivan lopputuloksen. Tähän oli toki ihan ymmärrettävät kaupalliset syyt mutta monille jäi koko työvaiheesta täysin vääristynyt kuva.
Tässä yks täyspäisimpiä artikkeleita aiheesta. https://roberthenke.com/interviews/mastering.html
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Varmaan tämä johtuu vähän myös alan historiasta. 60-luvulle asti äänittäminen oli sellaista laboratoriohommaa ja kaikkeen oli sääntö ja selkeät vastaukset. Toki laitteilla oli sellaisia rajoituksia että noi säännöt oli usein ihan syystäkin. Sitten 60-luvun lopulla/70-luvulla alkoi sekoilu kun tajuttiin että se studio on yksi soitin kanssa.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 09:55Siis totta kai saa ja kannattaa ottaa mahdollisimman paljon vinkkejä vastaan etenkin jos kehotetaan kokeilemaan jotain. Tarkotin tuossa aivan päinvastaista, että kun sanotaan, että jotain ei saa tehdä niin se kannattaa varsinkin ehdottomasti kokeilla. Joko siinä huomaa minkä takia niin ei "saa" tehdä tai jos se toimiikin niin tajuaa ettei kaikkea kannata ottaa totuutena. Monesti niille on hyvät syynsä miksi jotain asioita kaihdetaan ja jotain suositaan mutta on paljon sellasta mitä tehään vaan koska näin kuuluu tehdä ja näin on aina tehty.Noise-Mummo virallinen wrote: ↑20 Apr 2020, 08:18Sanoisin itse että kuuntele vaan vinkkejä, kokeile ja päätä sitten itse oliko se sen arvoinen. Usein tällaiset on päätyneet "työkalupakkiin" jotenkin muunneltuna versiona.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:34.
Oppimisen kannalta itelle tärkeintä oli varmaan se, ettei kuuntele liikaa muita. Vinkkejä toki kannattaa kuunnella mut jos jossain foorumilla sanottiin, että overheadeja ei saa equttaa näin niin ensimmäisenä avasin projektin ja tein just niin. Usein sai todeta, että haista paska, tää kuulostaa mukavalta joten todellakin teen näin. Äänitekniikka rakastaa foorumitotuuksia, voodoo-temppuja ja ylimielisyyttä joten kannattaa varustautua pitkällä pinnalla.
Itsekkin pitäisi heittää useammin se oma sääntökirja roskiin mutta usein studiossa aika on niin rajallinen että aika varman päälle mennään. Toisaalta nykyaikana on mukavaa kun raitoja on usein yllin kyllin käytössä niin voi äänitellä kaikenlaisia erikoismikkejä ja päättää myöhemmin oliko hyvä idea.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77339
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Miksaamista punkkareille
Se oli ehkä vähän liiottelua, soriNoise-Mummo virallinen wrote: ↑20 Apr 2020, 09:59Joo. Triggeröidyin vaan tuosta "noituus"-termistä.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 09:57Tässäkin puhuin nyt siitä lähtökohdasta, että vasta opetellaan miksaamisen perusjuttuja ja tyyliin dawin käyttämistä. Toki jossain vaiheessa suosittelen perehtymään masterointiinkin mutta ainaki itellä alkuaikoina vaan sekotti pakkaa kun yritti ymmärtää miksaamisen perusjuttuja ja joku alkaa sönköttään jotain masteroinnista. Eli itelle oli helpompaa selkeästi erottaa nämä kaksi asiaa ja opetella yksi kerrallaan.Noise-Mummo virallinen wrote: ↑20 Apr 2020, 08:27Tästä olen kyllä hiukan eri mieltä. Samoja asioita siinä säädetään kuin miksaamisessa ja samat työkalut. Tottakai se vaatii erikseen opettelua ja siihen menee oma aikansa.Anneli Mökkimopo wrote: ↑20 Apr 2020, 07:41Ja masteroiminen on täyttä noituutta. Ei kannata ajatella koko asiaa vielä.
edit: tottakai jonkun ddp-fileen väsäämiseen tarvitsee toki omat softansa etc. Mutta ei se mitään noituutta ole.
Masterointi käärittiin 00-luvulla sellaiseen taikapölykääreeseen, että se on joku täysin uskomaton työvaihe joka joko pelastaa tai tuhoaa soivan lopputuloksen. Tähän oli toki ihan ymmärrettävät kaupalliset syyt mutta monille jäi koko työvaiheesta täysin vääristynyt kuva.
Tässä yks täyspäisimpiä artikkeleita aiheesta. https://roberthenke.com/interviews/mastering.html
-
- SMTC
- Posts: 47169
- Joined: 22 Apr 2005, 11:23
Re: Miksaamista punkkareille
Jos laitan matskut masteroitavaksi jollekin, niin onko parempi että en laita ite biiseihin mitään master limitteriä tai kompuraa master bussiin?
Ay Caramba
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Kyllä.Ayatollah of Rockarolla wrote: ↑25 Apr 2020, 09:43Jos laitan matskut masteroitavaksi jollekin, niin onko parempi että en laita ite biiseihin mitään master limitteriä tai kompuraa master bussiin?
Itse teen näin: biiseissä on miksausten aikana yleensä joku masterlimitteri boostaamassa. Kun on masteroinnin aika otan tuon bypassille ja lasken mastervolan sellaiselle tasolle että biisin kovinkaan piikki ei lyö yli 0dB:stä. Jotkut suosittelee jopa isompaa rakoa nollaan, itse oon mennyt aina tällä. Tämän lähetän sitten masterointiin. Joskus harvoin saatan jonkun kompuran myös jättää sinne, jos tuntuu että sen pumppaus on jotenkin olennainen miksaukselle. Yleensä lähetän myös sen kompressoimattoman miksauksen varmuuden vuoksi.
Joskus laitan mukaan myös esim. mp3-fileen siitä boostatusta versiosta, siitä saa vähän vinkkiä millaista puristustasoa bändi ehkä odottelee.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo