Miksaamista punkkareille

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44170
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#151 Post by Hardcore-Mummo » 09 Nov 2021, 20:20

Sergio Pissahätä wrote:
09 Nov 2021, 19:48
mulla on vitun ärsyttäviä ongelmia RME Fireface 800:n midiasetusten ja input-reitittelyn kanssa. Vihaan Totalmixiä :himpatti: :himpatti: :himpatti:
Mä tappelin vuosia noiden äänikorttien softamiksereiden kanssa (kaikki ne on ihan paskoja) ja lopulta ostin pienen digimikserin joka toimii samaan aikaan äänikorttina mutta on myös ihan oikea mikseri.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#152 Post by Sergio Pissahätä » 09 Nov 2021, 20:42

Noise-Mummo wrote:
09 Nov 2021, 20:20
Sergio Pissahätä wrote:
09 Nov 2021, 19:48
mulla on vitun ärsyttäviä ongelmia RME Fireface 800:n midiasetusten ja input-reitittelyn kanssa. Vihaan Totalmixiä :himpatti: :himpatti: :himpatti:
Mä tappelin vuosia noiden äänikorttien softamiksereiden kanssa (kaikki ne on ihan paskoja) ja lopulta ostin pienen digimikserin joka toimii samaan aikaan äänikorttina mutta on myös ihan oikea mikseri.
koululla on jotenkin huono tilanne kamojen suhteen, kun saan aina semmoisen, jossa ei ole äänikorttia mukana (Yamaha 01V on siis käytössä, koululla on myös 01Vi:tä eli äänikorttilaajennettua versiota)
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81706
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Miksaamista punkkareille

#153 Post by jaxen » 09 Nov 2021, 20:58

Noise-Mummo wrote:
09 Nov 2021, 20:19
jaxen wrote:
09 Nov 2021, 19:59
Noise-Mummo wrote:
09 Nov 2021, 19:36
valtion siitosori wrote:
09 Nov 2021, 19:14
jaxen wrote:
09 Nov 2021, 18:00
Noise-Mummo wrote:
09 Nov 2021, 17:32
jaxen wrote:
09 Nov 2021, 15:51
Olisko tollanen punk-julkaisun äänitteen raitojen miksaaminen itse Reaperilla U/M? :-k

Tai kuinka vaikeaa? Silleen pienessä mittakaavassa tuttua hommaa, että pitää kikkailla ettei puuroudu/piikkaa tai naksu, mutta mitäs muuta tässä pitää huomioida, tai kannattaako edes?
onko miten "valmiiksi" äänitetty? kuulostaako yksittäiset raidat ja soittimet jo sellaisilta kuin pitää vai onko savottaa vähän joka raidalla?
Ei ole vielä mitään äänitetty, mutta siis joo: eli kunnon mestassa raidoille ja oikeilla soundeilla suoraan (ei tietsikkaa) + äänittäjä varmaan tykittää rumpusounditkin kohdilleen jo raidoille. Tai ainakin viimeksi mainittu on multa ihan mahdotonta.
Suosittelen kokeilemaan, ei se vaikeeta oo. Tää https://www.voxengo.com/product/span/ Kannattaa toki master kanavaan laittaa että pääsee tarkistelee ettei oo liikaa esim alataajuuksia sun muuta. Jos siis kyseessä on pelkkää tasojen kattomista ni todellakin ja ite oon reaperil nyt 2 levyä miksannu eikä se ainakaan softasta jää kiinni.
Mä teen midi-hommia lukuunottamatta kaikki päiväduunit reaperillä. Ihan täysverinen daw se on hinnasta huolimatta.
En ole tolla EQ:ta väännellyt juuri ollenkaan, pitääkö tohon ladata joku erillinen plugari niihin hommiin?
Perusmiksaamiseen oikein hyvä se ReaEQ. Löytyy jopa analysaattori.
Juuh, niimpä näkyy. Kyllä se varmaan on koitettava.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#154 Post by Sergio Pissahätä » 13 Nov 2021, 14:13

ReaEq on tosi hyvä mun mielestä ja jos pelaat mäkkigeimiä, Reaperista löytyy defana myös sellainen AUGraphicEQ, joka on nimensä mukaisesti graafinen eq ja hyvä semmoisiin rajumpiin kaistankavennuksiin.

Olen huomannut, että tällä hetkellä (äänite)miksaushommat kiinnostaisivat melkein enemmän kuin musan teko, sick...
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81706
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Miksaamista punkkareille

#155 Post by jaxen » 30 Nov 2021, 10:12

Nyt mulla on harjoituspalikkana kavereiden projetkin doom-metal biisit (2 kpl). Tää on sikälikin hyvä, että toi projekti on 2/3 Vyöhyke, sama toinen laulaja, samat käppäiset särökitarat yms. Eli lähtökohta on tulevaisuuden prokkista ajatellen hyvä.

Mutta mikäs tässä on paras tapa lähteä liikkeelle? Mikä kannattaa miksailla ja käännellä (tarpeen mukaan) EQ:ssa ensin? Näillähän on tässä sellainen virhe tapahtunut pitkän projektin aikana, että rummut ja kitara on samalla raidalla ja alkuperäinen projekti kadonnut. Basso ja tuplakitara + lauluja löytyy sitten kyllä omilta raidoilta.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3768
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Miksaamista punkkareille

#156 Post by ahh, yes yes » 30 Nov 2021, 17:18

jaxen wrote:
30 Nov 2021, 10:12
Mutta mikäs tässä on paras tapa lähteä liikkeelle? Mikä kannattaa miksailla ja käännellä (tarpeen mukaan) EQ:ssa ensin?
Mun mielestä järkevintä on koittaa ensin fadereilla ja panorointipotikoilla saada homma balanssiin. Ja sitten kun tässä tulee ongelmia niin korjaa EQ:lla. Esimerkiksi jos haluaisit kitaraa kovemmalle, mutta kitaran volaa nostamalla yleissoundi menee liian humisevaksi, lienee syytä ottaa EQ:lla kitarasta bassoa tai alamiddleä pois. Tai jos tuntuu, että kitaran ollessa tarpeeksi jylhällä volalla se on liian sirkkelimäinen, kannattaa kaivaa EQ:lla kuoppaa 1-3 kilohertsin kohdalle.

Eli mä pidän olennaisena, että ne muutokset syntyisivät jostain tarpeesta muutokselle. Oletuksena ei mun mielestä kannata tehdä mitään. Kaikki "leikkaa kitarasta pois kaikki alle 200 Hz"-vinkit on mun mielestä ihan huuhaata.

Ja kompressorin käyttöön sama vinkki: mieti ensin, mitä osaa äänestä haluat kompressorilla muokata ja käytä sitä sen mukaan. Kompressori on tosi tehokas työkalu ja sitä ei mun mielestä kannata läiskiä raidoille varmuuden vuoksi.

Mutta kun kyse on ilmeisesti ekoista(?) bändimusan miksauksista niin kannattaa myös olla armollinen itselleen ja ottaa koko homma myös oppimiskokemuksena, heh.
Näillähän on tässä sellainen virhe tapahtunut pitkän projektin aikana, että rummut ja kitara on samalla raidalla ja alkuperäinen projekti kadonnut. Basso ja tuplakitara + lauluja löytyy sitten kyllä omilta raidoilta.
Mun mielestä tää on aika isokin virhe kun kyse on hevistä. Silloin kun asioita on tahattomasti summattu yhteen niin ollaan mun mielestä enemmän jo pelastusoperaation kuin varsinaisen "miksaustaiteen" parissa. Nyt sä et voi muuttaa rumpujen balanssia suhteessa esimerkiksi bassoon ilman, että samalla tulet muokanneeksi sitä alkuperäistä kitaraa.

Toki toi on vaan mun kyyninen veikkaus kuulematta raitoja: voihan nimittäin olla, että se pohjaäänitys on esimiksattu ja äänitetty viimeisen päälle, tyypit on äänittäneet uudet jutut tosi tarkasti ja päällekäisäänitykset loksahtaa kohdilleen laittamalla vaan faderit oikein ja heville tyypillinen massiivinen äänivalli tulee kuin tarjottimella.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44170
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#157 Post by Hardcore-Mummo » 30 Nov 2021, 17:35

Kuulostaa ylipäätään hurjalta jos rummut on "raidalla", siis yhdellä. Puhumattakaan että siellä on myös kitara.

Miltä se kuulostaa? Onko siinä rumpujen ja siellä olevan kitaran balanssissa mitään järkeä?
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44170
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#158 Post by Hardcore-Mummo » 30 Nov 2021, 17:38

ahh, yes yes wrote:
30 Nov 2021, 17:18
Kaikki "leikkaa kitarasta pois kaikki alle 200 Hz"-vinkit on mun mielestä ihan huuhaata.
Tää saattaa päteä jossain popmusassa mutta hevissä on vähän omat säännöt. Mä olen kyllä kohtuullisen neuroottinen high pass filterin käyttäjä, yritän aina miettiä mikä on se matalin _oikeasti_ tarvittava taajuus kullakin kanavalla.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81706
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Miksaamista punkkareille

#159 Post by jaxen » 30 Nov 2021, 19:11

Noise-Mummo wrote:
30 Nov 2021, 17:35
Kuulostaa ylipäätään hurjalta jos rummut on "raidalla", siis yhdellä. Puhumattakaan että siellä on myös kitara.

Miltä se kuulostaa? Onko siinä rumpujen ja siellä olevan kitaran balanssissa mitään järkeä?
Ne on ihan hyvässä tasapainossa ja ilmeisesti raakamiksattu ajat sitten tähän ajatukseen. Sitten alkuperäisraidat katosi.

Lähen nyt kasaamaan tätä ton kitararumpuraidan päälle. Sellainen seivi tässä on, että kattelin just tänään jotain Fenrizin haastattelua, missä se dissasi kompressoinnin ja etenkin just rumpujen kompressoinnin, niin sen hengessä mennään...
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
maatalous-emontségur
5k
Posts: 5825
Joined: 02 Mar 2011, 15:21
Location: Black Makkara Town

Re: Miksaamista punkkareille

#160 Post by maatalous-emontségur » 30 Nov 2021, 20:04

Itte alotin miksailun tän vuoden alussa ja ollu tosi paljon apua Kotistudiokoutsin videoista. Varsinki, jos on Logic käytössä niin näistä varmasti hyötyy:
https://m.youtube.com/channel/UCLDbu7mZ9GtU2mmhNY5vUZQ
Räkäpallo wrote:En skarppaa, ajele sinä vaan mersulla ympyrää! :x

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#161 Post by Sergio Pissahätä » 03 Feb 2022, 20:33

kohta lähtee levy yhtiö tyypsien kiusaksi eka äänittämäni ja miksaamani punkkilevy, osin tuottamanikin. hirveää, ps kamalaa. Varmaan jotain pikku korjailuja vielä teen
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Miksaamista punkkareille

#162 Post by Sergio Pissahätä » 03 Feb 2022, 20:36

in other news: päivällä yritin äänittää demoa mutta octacapture (lainassa oleva äänikortti) pätki laulun semmoiseksi digisilpuksi, vähän niin kuin bitcrusherin ja ahnaan gaten välimuodoksi. Mitäköhän vittua oli meneillään. Kokeilin eri inputteja, tsekkasin asetuksista keskeisiä numeroita ja vaihdoin piuhaa mutta taisi olla vika hardwaressa?
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101277
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Miksaamista punkkareille

#163 Post by Sekaisin Sepistä » 04 Feb 2022, 06:55

Sergio Pissahätä wrote:
03 Feb 2022, 20:36
in other news: päivällä yritin äänittää demoa mutta octacapture (lainassa oleva äänikortti) pätki laulun semmoiseksi digisilpuksi, vähän niin kuin bitcrusherin ja ahnaan gaten välimuodoksi. Mitäköhän vittua oli meneillään. Kokeilin eri inputteja, tsekkasin asetuksista keskeisiä numeroita ja vaihdoin piuhaa mutta taisi olla vika hardwaressa?
Näen tässä pelkkiä mahdollisuuksia.
Image

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44170
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Miksaamista punkkareille

#164 Post by Hardcore-Mummo » 04 Feb 2022, 07:12

Sergio Pissahätä wrote:
03 Feb 2022, 20:36
in other news: päivällä yritin äänittää demoa mutta octacapture (lainassa oleva äänikortti) pätki laulun semmoiseksi digisilpuksi, vähän niin kuin bitcrusherin ja ahnaan gaten välimuodoksi. Mitäköhän vittua oli meneillään. Kokeilin eri inputteja, tsekkasin asetuksista keskeisiä numeroita ja vaihdoin piuhaa mutta taisi olla vika hardwaressa?
Synkkaongelmiahan noi digimurskat äänikorttien kohdalla yleensä, ehkä tosiaan kortissa jotain vikaa.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Vilhis▲†
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 83461
Joined: 05 Jul 2007, 00:18

Re: Miksaamista punkkareille

#165 Post by Vilhis▲† » 06 Feb 2022, 17:03

Kikkailin ja kokeilin vähä asioita dawissa ja onnistuin vissiin pasauttamaan 16+v vanhojen tannoy revealien tweetterit kerralla pimeeksi tms.

studio työskentely vinkki: ei kannata harrastaa tämmöstä.

miksaamista punkkareille.
Cyberpunx. Harmaita nappuloita = 0.
Juutas wrote: Lahja poistuu näyttämöltä aina voittajana. Muista se.
<<††▲▲††<< Maustetytöt-Fan Club jäsen #3 >>††▲▲††>>

Post Reply