Miksaamista punkkareille
Moderator: Paul Di'Anneli
-
- SMTC
- Posts: 47169
- Joined: 22 Apr 2005, 11:23
- Ceijo Succula
- Matti Partanen
- Posts: 45035
- Joined: 01 Sep 2011, 02:00
- Location: South Carelia Leper Colony
Re: Miksaamista punkkareille
Suurin osa masteroija ukkeleista arvostaa, kun on piikit jossain max -4dBFS tienoilla. Niillä kyllä on yleensä omat speksit näkyvissä, kannattaa vaikka parilta-kolmelta vakoilla ennen tekemistä.Noise-Mummo virallinen wrote: ↑25 Apr 2020, 09:51Kyllä.Ayatollah of Rockarolla wrote: ↑25 Apr 2020, 09:43Jos laitan matskut masteroitavaksi jollekin, niin onko parempi että en laita ite biiseihin mitään master limitteriä tai kompuraa master bussiin?
Itse teen näin: biiseissä on miksausten aikana yleensä joku masterlimitteri boostaamassa. Kun on masteroinnin aika otan tuon bypassille ja lasken mastervolan sellaiselle tasolle että biisin kovinkaan piikki ei lyö yli 0dB:stä. Jotkut suosittelee jopa isompaa rakoa nollaan, itse oon mennyt aina tällä. Tämän lähetän sitten masterointiin. Joskus harvoin saatan jonkun kompuran myös jättää sinne, jos tuntuu että sen pumppaus on jotenkin olennainen miksaukselle. Yleensä lähetän myös sen kompressoimattoman miksauksen varmuuden vuoksi.
Joskus laitan mukaan myös esim. mp3-fileen siitä boostatusta versiosta, siitä saa vähän vinkkiä millaista puristustasoa bändi ehkä odottelee.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
- Ceijo Succula
- Matti Partanen
- Posts: 45035
- Joined: 01 Sep 2011, 02:00
- Location: South Carelia Leper Colony
Re: Miksaamista punkkareille
Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
No +20 vuotta olen masteroijille vienyt noilla spekseillä tavaraa eikä kukaan ole valittanut.Ceijo Succula wrote: ↑25 Apr 2020, 11:04Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Ceijo Succula
- Matti Partanen
- Posts: 45035
- Joined: 01 Sep 2011, 02:00
- Location: South Carelia Leper Colony
Re: Miksaamista punkkareille
Hyvä homma, mut se ei silti poista tota tosiasiaa ja pari kertaa oon ihmetellyt ihan vitusti miksi täyspitkällä joku tomifilli vetää ruvelle vaikka DAWissa kaikki on hyvin ennen kuin minua kollegat ystävällisesti asiasta opettivat ja ongelma poistui. Yst. terv. +15 vuotta masteroijille levyjä vienyt ja +10 vuotta levyjä masteroinutNoise-Mummo virallinen wrote: ↑25 Apr 2020, 16:08No +20 vuotta olen masteroijille vienyt noilla spekseillä tavaraa eikä kukaan ole valittanut.Ceijo Succula wrote: ↑25 Apr 2020, 11:04Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
Joo, ihan hyvä pointti toi toki on. Itse olen mennyt noilla tutuilla spekseillä koska ne minulle ysärillä neuvottiin eikä toistaiseksi ole tosiaan tullut ongelmia vastaan tai masteroijat kiukutelleet. Tai siis ainakaan tästä aiheesta ole kiukutelleet.Ceijo Succula wrote: ↑25 Apr 2020, 19:16Hyvä homma, mut se ei silti poista tota tosiasiaa ja pari kertaa oon ihmetellyt ihan vitusti miksi täyspitkällä joku tomifilli vetää ruvelle vaikka DAWissa kaikki on hyvin ennen kuin minua kollegat ystävällisesti asiasta opettivat ja ongelma poistui. Yst. terv. +15 vuotta masteroijille levyjä vienyt ja +10 vuotta levyjä masteroinutNoise-Mummo virallinen wrote: ↑25 Apr 2020, 16:08No +20 vuotta olen masteroijille vienyt noilla spekseillä tavaraa eikä kukaan ole valittanut.Ceijo Succula wrote: ↑25 Apr 2020, 11:04Tossa nollaan lanaamisessa on siis se ongelma, että limitteri ja DAW mittaroi sample peakkejä, ja jos niiden taso on nollassa tai liian lähellä, samplejen väliin jää yleensä korkeampia piikkejä mitä sanotaan inter sample peakingiksi. DAWille ei nollatason ylittäminen ole ongelma, joten niitä ei kuule tehdessä, mutta printattu tiedosto voikin sit olla ruvella. Jos ei oo limitteriä tai mittaria, josta voi tsekata ISP:t, kannattaa vetää suosiolla maksimit muutaman desibelin alle nollan. Mitään haittavaikutuksia sillä ei ole, mutta estää justiinsa ton ilmiön.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
Re: Miksaamista punkkareille
Toi LUFS-hommaan perehtyminen olikin tosi mielenkiintoista, kiitti vinkeistä!
Reaperille löytyi laajennus SWS-paketista jolla saa analysoitua klipeistä noi tasot: https://www.sws-extension.org/ (löytyy actions-listasta nimellä loudness kun on toi asennettuna). Sillä ja aiemmin mainitulla YouLean Loudness Meter kakkosen ilmaisversiolla on saanut nämä hyvin sumplittua. Aiemmin on kyllä ReplayGain-tasoja tullut tsekkailtua ja logiikkahan tossa on suunnilleen sama. Oma hommansa tietty yrittää saada hiljempaa ja kovempaa soivat versiot kuulostamaan muuten täysin samalta, kun limitointi kuitenkin väistämättä muuttaa soundia.
Sinänsä kyllä kiinnostaa että mitenhän toi esim Spotifyssä toimii semmosten biisien kohdalla joissa on paljon dynamiikkaa, et jos se toistotaso lasketaan sen koko raidan keskivoimakkuuden kautta niin tuleeko sitten sellaisten biisien kovimmat kohdat kovempaa kuin tasaisesti samalla LUFS-tasolla renkuttava biisi? En ole mitään normalisointeja Spotifyssä pitänyt päällä kun yleensä tulee kuunneltua kokonaisia levyjä ja säädettyä kuuntelua sen mukaan.
Mites sitten noi Bandcamp/yms latausmuotoiset palvelut ja vanha kunnon CD? Millaiseen kohtaan loudness warin juoksuhautaa pyydätte masteroijalta omat julkaisunne nykyaikana ja monenako eri versiona?
Edit: iZotopen sivuilla olikin tota selitetty hyvin: https://www.izotope.com/en/learn/master ... forms.html
Reaperille löytyi laajennus SWS-paketista jolla saa analysoitua klipeistä noi tasot: https://www.sws-extension.org/ (löytyy actions-listasta nimellä loudness kun on toi asennettuna). Sillä ja aiemmin mainitulla YouLean Loudness Meter kakkosen ilmaisversiolla on saanut nämä hyvin sumplittua. Aiemmin on kyllä ReplayGain-tasoja tullut tsekkailtua ja logiikkahan tossa on suunnilleen sama. Oma hommansa tietty yrittää saada hiljempaa ja kovempaa soivat versiot kuulostamaan muuten täysin samalta, kun limitointi kuitenkin väistämättä muuttaa soundia.
Sinänsä kyllä kiinnostaa että mitenhän toi esim Spotifyssä toimii semmosten biisien kohdalla joissa on paljon dynamiikkaa, et jos se toistotaso lasketaan sen koko raidan keskivoimakkuuden kautta niin tuleeko sitten sellaisten biisien kovimmat kohdat kovempaa kuin tasaisesti samalla LUFS-tasolla renkuttava biisi? En ole mitään normalisointeja Spotifyssä pitänyt päällä kun yleensä tulee kuunneltua kokonaisia levyjä ja säädettyä kuuntelua sen mukaan.
Mites sitten noi Bandcamp/yms latausmuotoiset palvelut ja vanha kunnon CD? Millaiseen kohtaan loudness warin juoksuhautaa pyydätte masteroijalta omat julkaisunne nykyaikana ja monenako eri versiona?
Edit: iZotopen sivuilla olikin tota selitetty hyvin: https://www.izotope.com/en/learn/master ... forms.html
- Jussin villapaita
- 6k
- Posts: 6648
- Joined: 17 Aug 2015, 20:11
Re: Miksaamista punkkareille
^^Ymmärtäisin, että noi ns. inter sample peakit syntyy siinä kohtaa kun digitaalinen kama muunnetaan analogiseen muotoon. Laitteistosta sitte riippuu onko ne ongelma vai ei, jos kama ajetaan nollaan lanattuna muuntimeen ja siitä etiäpäin.
Satavarma tapa on laittaa volumea se pari kolme desibeliä pienemmälle ennen DA muunninta esim. analogisia efuja tahi masterointikamppeita käytettäeässä.
Puhtaasti diginä siellä samplejen välissä ei oo mitään huippukohtia, kun samplejen välissä ei yksinkertaisesti oo mitään, on vaan ne samplet.
Loppuformaattiin sitte vaan harvemmin niille jätetään useampaa desibeliä tilaa, mutta useimmat muuntimet ym. kait pärjää niiden kanssa kivasti tai efekti ts. niistä aiheutuva pieni särö on muuten huonosti korvin kuultavissa.
Satavarma tapa on laittaa volumea se pari kolme desibeliä pienemmälle ennen DA muunninta esim. analogisia efuja tahi masterointikamppeita käytettäeässä.
Puhtaasti diginä siellä samplejen välissä ei oo mitään huippukohtia, kun samplejen välissä ei yksinkertaisesti oo mitään, on vaan ne samplet.
Loppuformaattiin sitte vaan harvemmin niille jätetään useampaa desibeliä tilaa, mutta useimmat muuntimet ym. kait pärjää niiden kanssa kivasti tai efekti ts. niistä aiheutuva pieni särö on muuten huonosti korvin kuultavissa.
- Sergio Pissahätä
- Matti Partanen
- Posts: 44026
- Joined: 07 Feb 2016, 16:27
- Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa
Re: Miksaamista punkkareille
olen viime aikoina miksaillut isohkoa massaa ei-ammattilaisesiintyjien puhetta ja laulua sekä livenä että editissä. Miten helvetissä tehdä erittäin hiljaisesta ja suhisevasta puheäänestä pienellä proximity effect -twistillä selkeää kumisevassa black boxissa? Kaikki peruskonstit on kokeiltu. Lisävaikeutta tuottaa laulu: esiintyjät laulavat äärimmäisen hiljaa ja mikit meinaavat kiertää koko ajan, silti saan palautetta, että laulu ei kuulu eikä sanoista saa selvää.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
- Ceijo Succula
- Matti Partanen
- Posts: 45035
- Joined: 01 Sep 2011, 02:00
- Location: South Carelia Leper Colony
Re: Miksaamista punkkareille
Kiertotaajuudet etsitty ja leikattu veke PA:sta? Muutenhan toi on vähän näiden hommien arkipäivää. Arka ja ässiä suhautteleva puhuja höpöttää puol metriä mikin sivussa ja puoltoista sen takana, leivot stereoista sen verran kuin uskallat pitäen sormia ristissä ettei kierrä ja yleisö vittuilee, että eikö täällä tekniikka osaa edes puheääntä saada kuulumaanSergio Pissahätä wrote: ↑01 Oct 2020, 12:53olen viime aikoina miksaillut isohkoa massaa ei-ammattilaisesiintyjien puhetta ja laulua sekä livenä että editissä. Miten helvetissä tehdä erittäin hiljaisesta ja suhisevasta puheäänestä pienellä proximity effect -twistillä selkeää kumisevassa black boxissa? Kaikki peruskonstit on kokeiltu. Lisävaikeutta tuottaa laulu: esiintyjät laulavat äärimmäisen hiljaa ja mikit meinaavat kiertää koko ajan, silti saan palautetta, että laulu ei kuulu eikä sanoista saa selvää.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
- ahh, yes yes
- 3k
- Posts: 3768
- Joined: 25 Aug 2011, 11:33
- Location: pyörä kellari
Re: Miksaamista punkkareille
Koska mainitsit vain "peruskonstit" etkä tarkentanut niin varmistan myös, että pidäthän vain tarpeellisia mikrofoneja auki kerrallaan? Sillä saa saakelisti lisää volumea irti. Tää vaatii teatterihommissa aika vikkeliä feiderisormia, mutta palkitsee.
- Hardcore-Mummo
- Matti Partanen
- Posts: 44162
- Joined: 19 Nov 2009, 17:24
- Location: Excrement Defermentation
Re: Miksaamista punkkareille
En nyt oikein keksi tuohon muuta kuin esiintyjien koulutuksen. että mikki suun eteen tai ei tästä tule mitään.
edit: onko kyseessä muuten nappimikit vai kapulat?
edit: onko kyseessä muuten nappimikit vai kapulat?
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
- Sergio Pissahätä
- Matti Partanen
- Posts: 44026
- Joined: 07 Feb 2016, 16:27
- Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa
Re: Miksaamista punkkareille
Kapulat. Lisäsin nyt tuulisuojatuheron grillin päälle, auttoi yllättävän paljonNoise-Mummo wrote: ↑01 Oct 2020, 14:17En nyt oikein keksi tuohon muuta kuin esiintyjien koulutuksen. että mikki suun eteen tai ei tästä tule mitään.
edit: onko kyseessä muuten nappimikit vai kapulat?
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
- Sergio Pissahätä
- Matti Partanen
- Posts: 44026
- Joined: 07 Feb 2016, 16:27
- Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa
Re: Miksaamista punkkareille
Joo, ja tämän takia muu sessio onkin täynnä piiitkiä äänimakkaroita, kun ei ehdi oikein soittaa mitään kun on mikit väijyttävinäahh, yes yes wrote: ↑01 Oct 2020, 14:15Koska mainitsit vain "peruskonstit" etkä tarkentanut niin varmistan myös, että pidäthän vain tarpeellisia mikrofoneja auki kerrallaan? Sillä saa saakelisti lisää volumea irti. Tää vaatii teatterihommissa aika vikkeliä feiderisormia, mutta palkitsee.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
- Paul Di'Anneli
- Skepu dosentti
- Posts: 77339
- Joined: 16 Sep 2010, 22:28
- Location: Vaihtopenkillä
- Contact:
Re: Miksaamista punkkareille
Ai, että miten tutun kuulosta touhua. Vittuilis saman tien siitä, että kitaristi on epävireessä ja basisti kännissä