Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Message
Author
User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#1 Post by Heikot kaikki taidot » 09 Jan 2021, 14:56

Omia ja muiden. Eli ei mitään yhden riffin harjoittelua vaan ite opettelen soinnut, soolot, laulut ja vittu menee kauan. Usein myös teen oman versioni ja mikasailen sinne mukaan omia juttuja ja homma on antoisaa, mutta vittu ku menee kauan enkä ikinä vois (ei niin että haluaisinkaan) soittaa missään cover-bändissä.

Kuitenkin on vhän semmonen fiilis, että hinkkaamisen sijasta olis joku parempikin tapa ku hieroa kaikki lihasmuistiin. Onko teillä tekniikoita millä muistatte sointukulut ja riffit ja miten opetteletta uuden biisin?
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10447
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#2 Post by ljm » 09 Jan 2021, 15:07

Covereiden kanssa yleensä plokkaan soinnut, kirjoitan sointulaput ja rakenteen. Helpottaa biisin kokonaisuuden hahmottamista kun on itse kuunnellut mitä siinä tapahtuu. Vaikeita kohtia voi sitten luntata muiden tekemistä ohjeista, toki aika harvoja biisejä viitsii reenata 1:1, kunhan on sellainen tulkinta mikä itselle tuntuu hyvältä ja oleellinen välittyy.

Bändissä soittaessa tietty on kiva jos edes yksi soittajista osaa biisin kunnolla, muut voi sitten seurata ja luovia perässä. Kyllä se siitä sitten suttaantuu niin että perusbiisejä voi säestää mukana ilman lappuja ja esikuuntelua.

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#3 Post by Heikot kaikki taidot » 09 Jan 2021, 15:28

ljm wrote:
09 Jan 2021, 15:07
Covereiden kanssa yleensä plokkaan soinnut, kirjoitan sointulaput ja rakenteen. Helpottaa biisin kokonaisuuden hahmottamista kun on itse kuunnellut mitä siinä tapahtuu. Vaikeita kohtia voi sitten luntata muiden tekemistä ohjeista, toki aika harvoja biisejä viitsii reenata 1:1, kunhan on sellainen tulkinta mikä itselle tuntuu hyvältä ja oleellinen välittyy.

Bändissä soittaessa tietty on kiva jos edes yksi soittajista osaa biisin kunnolla, muut voi sitten seurata ja luovia perässä. Kyllä se siitä sitten suttaantuu niin että perusbiisejä voi säestää mukana ilman lappuja ja esikuuntelua.
Näin mäkin teen, mutta
A) helpot biisit on niin tylsiä ettei niitä jaksa
B) vaikeampiin menee vähän liikaa aikaa

Tai ehkä mä oon vaan laiska, mene tiedä
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83118
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#4 Post by salilta tuttu hevari » 09 Jan 2021, 15:54

kuunnellaan biisiä treeniksellä puhelimesta youtubesta ja kitaristi blokkaa soinnut samalla kun laulaja googlettaa sanat. Sit aletaan soittaa.
Image

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#5 Post by Heikot kaikki taidot » 09 Jan 2021, 17:29

salilta tuttu hevari wrote:
09 Jan 2021, 15:54
kuunnellaan biisiä treeniksellä puhelimesta youtubesta ja kitaristi blokkaa soinnut samalla kun laulaja googlettaa sanat. Sit aletaan soittaa.
Ja laulaja ja kaikki muistaa sanat ja soinnut ulkoa heti?
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#6 Post by Heikot kaikki taidot » 09 Jan 2021, 17:41



Tommosen tein joskus (ei ehkä parasta soittoa ja ylimääräiset suhinat ja pörinät johtuu siitä että pässi laitoin vahvariin vääränlaisen kaapelin) ja vittu mulla kesti vuosi runkata ton kanssa, vaikka periaatteessa aika simppeli biisi. Opettelin sen vaan käytännössä ulkoa tabeista kunnes koko paska on lihasmuistissa. Miten vitussa klasarityypit opettelee tuhat biisia aina seuraavaa konserttia varten ei hajuakaan, niillä täytyy olla vitun hyvä muisti. Itse en aina muista ees mihin oon kitarani laittanut.
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83118
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#7 Post by salilta tuttu hevari » 09 Jan 2021, 17:43

Heikot sosiaaliset taidot wrote:
09 Jan 2021, 17:29
salilta tuttu hevari wrote:
09 Jan 2021, 15:54
kuunnellaan biisiä treeniksellä puhelimesta youtubesta ja kitaristi blokkaa soinnut samalla kun laulaja googlettaa sanat. Sit aletaan soittaa.
Ja laulaja ja kaikki muistaa sanat ja soinnut ulkoa heti?
kirjoittaa sanat tietysti ylös, biisiä lähdetään katsomaan osa kerraltaan, vaikka aika monesti kyseessä on jo ennestään tuttu kappale, että rakenteen muistaa jotenkin jo valmiiksi.
Image

User avatar
ljm
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10447
Joined: 22 Mar 2004, 20:29
Location: 96100
Contact:

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#8 Post by ljm » 09 Jan 2021, 18:25

Heikot sosiaaliset taidot wrote:
09 Jan 2021, 17:41


Tommosen tein joskus (ei ehkä parasta soittoa ja ylimääräiset suhinat ja pörinät johtuu siitä että pässi laitoin vahvariin vääränlaisen kaapelin) ja vittu mulla kesti vuosi runkata ton kanssa, vaikka periaatteessa aika simppeli biisi. Opettelin sen vaan käytännössä ulkoa tabeista kunnes koko paska on lihasmuistissa. Miten vitussa klasarityypit opettelee tuhat biisia aina seuraavaa konserttia varten ei hajuakaan, niillä täytyy olla vitun hyvä muisti. Itse en aina muista ees mihin oon kitarani laittanut.
Nuotinluvun lisäksi prima vistan eli ekaa kertaa nuotit nähdessä soittamista treenataan klasaripuolella aika paljon. Ei ne niitä ulkoa yleensä opettele, ja jää sitten aika paljon aikaa tulkinnan hiomiseen kun ei tarvi ulkolukuun käyttää aikaa.
Last edited by ljm on 09 Jan 2021, 20:20, edited 2 times in total.

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#9 Post by Heikot kaikki taidot » 09 Jan 2021, 19:25

Tota mä en oo ikinä osannut. Mun pitää tuntea kappale oikeastaan ulkoa että osaan soittaa sen kunnolla, ellei se oo jotain aika helppoo. Ehkä mun pitöis jotenkin treenaa tota mutta en ees tiiä mistä aloittais.
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
Mike Progehevi
nössö
Posts: 171845
Joined: 02 Nov 2009, 21:21

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#10 Post by Mike Progehevi » 09 Jan 2021, 20:13

Ite kun oon soittanut vaan hevi/rokbändeissä niin covereiden soittamiseen on yleensä riittänyt se että blokkailee riffit kotona eka, sitten tsekkaa rakenteen ja tämän jälkeen soittelee biisiä läpi.

User avatar
Ransu
Karvakuono
Posts: 3041
Joined: 07 Sep 2007, 10:45
Location: Pikkunen kakkonen

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#11 Post by Ransu » 12 Jan 2021, 19:45

Mike Slayer wrote:
09 Jan 2021, 20:13
Ite kun oon soittanut vaan hevi/rokbändeissä niin covereiden soittamiseen on yleensä riittänyt se että blokkailee riffit kotona eka, sitten tsekkaa rakenteen ja tämän jälkeen soittelee biisiä läpi.
Tälleen itelläkin. Tohon vaan lisänä levyn kuuntelu ja mielikuvaharjoitteet. Yleensä ei kerkee kotona ihan tarpeeks soittaa et vaan soittamalla sais asiat järkevässä tahdissa muistiin.
Kuuntelen siis kappaletta luureista kauppareissuilla jne. niin paljon et melkeen jo osaan rakenteen ja hyräillä kaikki oman soittimen melodiat yleensä jo ennen kuin alan ees ottaan soitinta käteen. Sit kun on kappaletta jo vähän opittu niin tulee paljon mielikuvaharjoituksena "soitettua" levyn tahdissa et saa tavaraa lihasmuistiin. Eli luureista soi opeteltava biisi ku on matkalla johkin ja siinä samalla sit kumpikin käsi hakee ranteesta alaspäin liikeratoja ja mielessä kelaa et missä asemassa soittimen kaulalla ollaan.
Mortal Kombat wrote:Tänään boogie & beer. Huomenna boogie & beer. Forever boogie & beer!


User avatar
uimahallinvalvoja
2k
Posts: 2662
Joined: 17 Nov 2009, 19:24
Location: Urheilupuisto

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#13 Post by uimahallinvalvoja » 14 Jan 2021, 16:47

salilta tuttu hevari wrote:
09 Jan 2021, 17:43
Heikot sosiaaliset taidot wrote:
09 Jan 2021, 17:29
salilta tuttu hevari wrote:
09 Jan 2021, 15:54
kuunnellaan biisiä treeniksellä puhelimesta youtubesta ja kitaristi blokkaa soinnut samalla kun laulaja googlettaa sanat. Sit aletaan soittaa.
Ja laulaja ja kaikki muistaa sanat ja soinnut ulkoa heti?
kirjoittaa sanat tietysti ylös, biisiä lähdetään katsomaan osa kerraltaan, vaikka aika monesti kyseessä on jo ennestään tuttu kappale, että rakenteen muistaa jotenkin jo valmiiksi.
Sekin motivoi kummasti muistamaan jos vaihtoehtona on rähinä!

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83118
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#14 Post by salilta tuttu hevari » 14 Jan 2021, 17:02

uimahallinvalvoja wrote:
14 Jan 2021, 16:47
salilta tuttu hevari wrote:
09 Jan 2021, 17:43
Heikot sosiaaliset taidot wrote:
09 Jan 2021, 17:29
salilta tuttu hevari wrote:
09 Jan 2021, 15:54
kuunnellaan biisiä treeniksellä puhelimesta youtubesta ja kitaristi blokkaa soinnut samalla kun laulaja googlettaa sanat. Sit aletaan soittaa.
Ja laulaja ja kaikki muistaa sanat ja soinnut ulkoa heti?
kirjoittaa sanat tietysti ylös, biisiä lähdetään katsomaan osa kerraltaan, vaikka aika monesti kyseessä on jo ennestään tuttu kappale, että rakenteen muistaa jotenkin jo valmiiksi.
Sekin motivoi kummasti muistamaan jos vaihtoehtona on rähinä!
Hyvä pointti.
Image

User avatar
pölhö-kustaa
porvari syväläinen
Posts: 69573
Joined: 15 Mar 2012, 14:49
Location: Windsmouth

Re: Vinkkejä biisien (cover ja omat) nopemapaan opetteluun

#15 Post by pölhö-kustaa » 14 Jan 2021, 20:00

Spägät naamaan ja opetteleen nopee,
Tietoisesti en tiedosta, että olisin itse viestiä lähettänyt

Post Reply