Levysoittimet

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
crashing bore
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12233
Joined: 05 Jan 2013, 20:18

Re: Levysoittimet

#31 Post by crashing bore » 29 Jan 2013, 11:46

Meillä on joku Dual, olisiko Dual CS505-4 (näytti kuvissa ainakin suunnilleen samalle). Itse olen totaalikädetön soittimen kanssa, opettelin taannoin vasta käyttämään (joo, olen cd-aikakauden lapsi).

User avatar
Nacho Babe
jääris
Posts: 24692
Joined: 15 Jul 2011, 17:01
Location: rämpere

Re: Levysoittimet

#32 Post by Nacho Babe » 08 Feb 2013, 10:57

Osaaks kukaan sanoo mitään tost Denonin DP-29F:stä? Olis halvennukses..

User avatar
Erikoistutkija Hauberi
ex-Demla nyk. psychonaut
Posts: 34607
Joined: 19 May 2010, 12:35
Location: On the hill, by the sea

Re: Levysoittimet

#33 Post by Erikoistutkija Hauberi » 08 Feb 2013, 11:27

vampira wrote:Meillä on joku Dual, olisiko Dual CS505-4 (näytti kuvissa ainakin suunnilleen samalle). Itse olen totaalikädetön soittimen kanssa, opettelin taannoin vasta käyttämään (joo, olen cd-aikakauden lapsi).
Helvetin hyvän levarin oot hommannut.
Protein - Water - Liquor

User avatar
kanto
7k
Posts: 7988
Joined: 03 Apr 2010, 21:26

Re: Levysoittimet

#34 Post by kanto » 08 Feb 2013, 14:11

Matssq wrote:sony sano sopimuksen irti. pitää viikolla käydä näyttääs sitä jossain..
no eipä tosta ollu kun jakohihna menny :P

User avatar
kanto
7k
Posts: 7988
Joined: 03 Apr 2010, 21:26

Re: Levysoittimet

#35 Post by kanto » 09 Feb 2013, 19:56

Matssq wrote:
Matssq wrote:sony sano sopimuksen irti. pitää viikolla käydä näyttääs sitä jossain..
no eipä tosta ollu kun jakohihna menny :P
joo tota 33rpm toi soittaa ihan ok mut 45rpm soittaa liian hitaasti. mikä vittu tota nyt vaivaa?

User avatar
Pete TNT
PIF-harrastaja
Posts: 109677
Joined: 14 Sep 2006, 20:48

Re: Levysoittimet

#36 Post by Pete TNT » 11 Feb 2013, 17:11

Erikoistutkija Hauberi wrote:
vampira wrote:Meillä on joku Dual, olisiko Dual CS505-4 (näytti kuvissa ainakin suunnilleen samalle). Itse olen totaalikädetön soittimen kanssa, opettelin taannoin vasta käyttämään (joo, olen cd-aikakauden lapsi).
Helvetin hyvän levarin oot hommannut.
Mulla on tollanen kakkoslevarina
Suvelan Sulttaani wrote: rocknrollin tarkoitus on scream and shout ja pitää siinä sivussa good time!

edelleen_paska
Poistunut käyttäjä
Posts: 91
Joined: 24 Jan 2013, 23:48

Re: Levysoittimet

#37 Post by edelleen_paska » 18 Feb 2013, 22:25

joo, eli tarkotuksena olis ostaa elämäni ensimmäinen (toimiva) vinyylisoitin. olis muttama typerä kysymys aiheeseen liittyen, kun en ite noista tiiä hevonvittuakaan. aattelin et jos täältä löytys joku, ketä viittis vastata. muutenki kaikki mielenkiintonen kommentti aiheeseen liittyen tervetullutta.

tällästä soitinta oon siis tässä nyt lähinnä miettiny, vaikuttaa ainakin ihan hyvältä tollaseen peruskäyttöön (..vai kui?)

tarkotus ois sitte liittää se stereoihin, joissa on vaa aux-liitäntä. multa löytyy tällänen pömpeli kotoa: http://shop.griederbauteile.ch/en/popup ... p?pID=8721
sen kai pitäs sopia tohon väliin, eikös juu?

entäs sitten, miten tollasesta levarista säädetään sitä levynpyörittämisnopeutta? oon kattellu vaa semmosta puoliautomaattia missä on kaikki namiskat näille jutuille ja oon muutenki vajakki, nii en ymmärrä. entä minkä perusteella se neulan paino oikeaoppisesti laitetaan kohdilleen, jossei siellä varren päässä oo sitä asteikkoo? niiku ei tuossa ko. soittimessakaa näyttäs sitä olevan.

kuinka usein noita hihnoja, äänirasioita ja neuloja yleensä joutuu soittimista uusimaan? ja onko ne kuinka vaikeita opetella ite vaihtamaan paikoilleen?

ainakin nää nyt tuli tässä mieleen, ois kiva jos joku vittiis kertoa. ja kai noissa joku ohjekirjakin sitte tulee mukana, viimestään jonku soittimen ostettuani jos pääsis jotenki kärryille tuosta, miten tommone viritellää käytettäväksi, eheh.

User avatar
damage.m
3k
Posts: 3191
Joined: 17 Jul 2007, 15:47
Location: 'poo

Re: Levysoittimet

#38 Post by damage.m » 18 Feb 2013, 22:43

Muutaman vuoden ollut nyt Denon DP-300F, eka täysautomaattinen soitin mulla, erittäin tyytyväinen olen ollut. Edellinen oli joku puolet halvempi Technicsin roju, joka hajosi suunnilleen vuoden päästä takuun raukeamisesta.
:shock:

User avatar
Leper
God of PIF
God of PIF
Posts: 35012
Joined: 22 Sep 2011, 13:26
Location: Menokatu

Re: Levysoittimet

#39 Post by Leper » 19 Feb 2013, 09:00

qwerty wrote:joo, eli tarkotuksena olis ostaa elämäni ensimmäinen (toimiva) vinyylisoitin. olis muttama typerä kysymys aiheeseen liittyen, kun en ite noista tiiä hevonvittuakaan. aattelin et jos täältä löytys joku, ketä viittis vastata. muutenki kaikki mielenkiintonen kommentti aiheeseen liittyen tervetullutta.

tällästä soitinta oon siis tässä nyt lähinnä miettiny, vaikuttaa ainakin ihan hyvältä tollaseen peruskäyttöön (..vai kui?)
On hyvä sijoitus.
entäs sitten, miten tollasesta levarista säädetään sitä levynpyörittämisnopeutta? oon kattellu vaa semmosta puoliautomaattia missä on kaikki namiskat näille jutuille ja oon muutenki vajakki, nii en ymmärrä. entä minkä perusteella se neulan paino oikeaoppisesti laitetaan kohdilleen, jossei siellä varren päässä oo sitä asteikkoo? niiku ei tuossa ko. soittimessakaa näyttäs sitä olevan.
Pyörimisnopeutta säädetään hihnasta levylautasen alta. Reilulla satasella tohon saa speedboxin, joka helpottaa huomattavasti nopeuden säätöä.

Ensiks säädetään neulan paino sellaseks, et se "kelluu" eli neula ei kosketa levylautasta ja äänivarsi on vaakatasossa. Tän jälkeen nollataan asteikko (siellä varren takaosassa on kaks liikkuvaa osaa, se varsinainen paino ja sit se painoarvot sisältävä pienempi renkula) ja säädetään paino sopivaks.
kuinka usein noita hihnoja, äänirasioita ja neuloja yleensä joutuu soittimista uusimaan? ja onko ne kuinka vaikeita opetella ite vaihtamaan paikoilleen?
Jos ei mitään onnistu rikkomaan, ni kyllä noiden pitäs useampi vuosi kestää. Sit ku sen aika tulee, ni neulan hihnan tai äänirasian vaihtaminen ei pitäs olla mikään iso homma.

User avatar
Cactiin se semmonen siesta muumi
Masentaja
Posts: 50377
Joined: 21 Feb 2006, 01:35
Location: Södermalm/Tunnelbana

Re: Levysoittimet

#40 Post by Cactiin se semmonen siesta muumi » 19 Feb 2013, 12:39

..Eikä toi nopeudenvaihtokaan kummonen homma ku harjaantuu, levylautanen turvaan rintaa vasten ja toisel kädel hihnan paikanvaihto. Menee joku 7 sekuntii.
”Jäbät on käyny salilla.. Hyvä! Treenatkaa!

..Mun sali on katu.”

User avatar
Heitä sikaa/filth
silkkaa pekonia
Posts: 66161
Joined: 20 May 2011, 13:09
Location: vt 9

Re: Levysoittimet

#41 Post by Heitä sikaa/filth » 19 Feb 2013, 13:47

Kävin tilaamassa uuden levarin =P~ Projectin Debut Carbon Espritistä on tulossa Suomeen kahen viikon päästä uus malli jossa on sisäänrakennettu Speed Box ni tilasin semmoisen. Debut Carbon + erillinen Speed Box olis helposti maksanu saman verran ku toi Esprit (Ortofon 2M RED-rasia, lautanen akryyliä). [-o<

Maaliskuu sit syödäänki pelkkää kaurapuuroa. :sad1:
e. elikkäs tää: http://www.analogueseduction.net/pro-je ... DCESB.html
Image

LAGRANGE POINTS
Spoiler:
Image

User avatar
ximmo
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10730
Joined: 14 Jul 2005, 10:02
Location: Helsinki
Contact:

Re: Levysoittimet

#42 Post by ximmo » 19 Feb 2013, 14:55

qwerty wrote:joo, eli tarkotuksena olis ostaa elämäni ensimmäinen (toimiva) vinyylisoitin. olis muttama typerä kysymys aiheeseen liittyen, kun en ite noista tiiä hevonvittuakaan. aattelin et jos täältä löytys joku, ketä viittis vastata. muutenki kaikki mielenkiintonen kommentti aiheeseen liittyen tervetullutta.

tällästä soitinta oon siis tässä nyt lähinnä miettiny, vaikuttaa ainakin ihan hyvältä tollaseen peruskäyttöön (..vai kui?)
Vaikka nuo muut ovat eri mieltä, niin ensimmäiseksi ja peruskäyttösoittimeksi en itse tuota ostaisi, vaan sijoittaisin mieluummin rahani johonkin Dualin täysautomaattiin. On elämä varmasti helpompaa sen kanssa. Ei tarvi harjaantua mihinkään, homma sujuu hymyillen jo alusta lähtien.
Flemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
http://ruumiinavaus.bandcamp.com

User avatar
sateenkaari hukassa
7k
Posts: 7661
Joined: 22 May 2008, 00:06

Re: Levysoittimet

#43 Post by sateenkaari hukassa » 19 Feb 2013, 15:14

Essentialissa ei tarvi ku siirtää hihna akselin pykälältä toiselle, eli levylautasta ei tarvitse nostaa, toisin kuin joissain muissa Pro-Jectin malleissa (Debut?). Eli helppo homma, jonka kämmääminen alun jälkeen on haastavaa vaikka ois tukevassa kännissä.
Image

edelleen_paska
Poistunut käyttäjä
Posts: 91
Joined: 24 Jan 2013, 23:48

Re: Levysoittimet

#44 Post by edelleen_paska » 19 Feb 2013, 22:28

kiitti selvennyksistä. en nyt varmaan ainakaan ihan heti jaksais lähtee mitään speed boxeja osteleen, mutta ei semmoselle varmaan oo tarvettakaan, jossei toi nopeudensäätö ton kummosempi toimenpide ole.
Leper wrote:
qwerty wrote:entä minkä perusteella se neulan paino oikeaoppisesti laitetaan kohdilleen, jossei siellä varren päässä oo sitä asteikkoo? niiku ei tuossa ko. soittimessakaa näyttäs sitä olevan.
Ensiks säädetään neulan paino sellaseks, et se "kelluu" eli neula ei kosketa levylautasta ja äänivarsi on vaakatasossa. Tän jälkeen nollataan asteikko (siellä varren takaosassa on kaks liikkuvaa osaa, se varsinainen paino ja sit se painoarvot sisältävä pienempi renkula) ja säädetään paino sopivaks.
aa, eli sieltä on siis pakko löytyä jonkunnäkönen asteikko.. :D
ximmo wrote:Vaikka nuo muut ovat eri mieltä, niin ensimmäiseksi ja peruskäyttösoittimeksi en itse tuota ostaisi, vaan sijoittaisin mieluummin rahani johonkin Dualin täysautomaattiin. On elämä varmasti helpompaa sen kanssa. Ei tarvi harjaantua mihinkään, homma sujuu hymyillen jo alusta lähtien.
toki tuommonenki kelpais.. jos ois rahaa. mulle toi essentialkin on vähän siinä ja siinä raaskinko sitä ostaa. toisaalta ku ei sitä mitään ihan rempulaakaan haluis, kun tarkotus ois sillä samalla soitella vielä jonkun aikaa takuuaikojen päätyttyäkin.

mutta kukaan ei sanonu tuosta mun riaa-korjaimen yhteensopivuudesta vielä mitään :D en kyllä keksiny mitään syytä miksei toi kyseinen (siis tämmösenäkönen) sopis yhteen ton levarin kanssa, mutta aattelin nyt kuitenkin kysästä vaik joittenki standardijippojen varalta. kun projectillakin näyttäs olevan noita omia riaa-korjaimia markkinoilla ja ku toi mun pömpeli on joku saksalainen..

User avatar
sateenkaari hukassa
7k
Posts: 7661
Joined: 22 May 2008, 00:06

Re: Levysoittimet

#45 Post by sateenkaari hukassa » 20 Feb 2013, 10:16

qwerty wrote:
Leper wrote:
qwerty wrote:entä minkä perusteella se neulan paino oikeaoppisesti laitetaan kohdilleen, jossei siellä varren päässä oo sitä asteikkoo? niiku ei tuossa ko. soittimessakaa näyttäs sitä olevan.
Ensiks säädetään neulan paino sellaseks, et se "kelluu" eli neula ei kosketa levylautasta ja äänivarsi on vaakatasossa. Tän jälkeen nollataan asteikko (siellä varren takaosassa on kaks liikkuvaa osaa, se varsinainen paino ja sit se painoarvot sisältävä pienempi renkula) ja säädetään paino sopivaks.
aa, eli sieltä on siis pakko löytyä jonkunnäkönen asteikko.. :D
Tässä taidetaan taas puhua Debutista, eikä Essentialista? Essentialissa on vaan äänivarren persiissä iso paino ja mukana tulee semmonen kiikkulauta, jolle neula asetellaan ja säädetään paino kohdalleen. Ei niin tarkka, mutta ihan toimiva ratkaisu.
Image

Post Reply