voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Message
Author
User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#1 Post by Jane » 08 Feb 2021, 13:46

Mulla on tollanen Yamaha kosketinsoitin jossa on USB A-B liitin niin vissiin sillä saa kytkettyä tuon soittimeen tietokoneeseen midi-laitteeksi?

MUTTA MUTTA... Mitäs sitten? Mistä mää saan niitä kosketinsoitin soundeja vai miten mää määrittelen miltä ne midi-merkinnät sitten kuulostaa? Käyttäisin varmaan tota Reaperia.

Joskus 15 vuotta sitten aihetta käsiteltiin koulussa mutta siitä tosiaan on jo 15 vuotta enkä muista mitään ja ajattelin että täältä saa tiivistettynä nopeammin tiedon KUIN googlettamalla

Kiitos.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44020
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#2 Post by Sergio Pissahätä » 08 Feb 2021, 13:51

virtuaaliset instrumentit (vst, vsti) sinne Reaperiin ja urut solmuun. Muistaakseni defaulttina on pari jotain aivan käppäistä siellä mutta kannattaa netistä ladata lissää. Midiohjain ei itsessään muuta kuin anna ohjausdataa.

Laita hakusanaksi vaikka free synth plugin reaper
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Skid Marx
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 26975
Joined: 30 Oct 2007, 23:55

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#3 Post by Skid Marx » 08 Feb 2021, 13:52

Googlaat jotain "mega pack of free vst instruments" ja asennat ne kaikki, KAIKKI, reaperiin. Sitten (en oo koskaan käyttäny Reaperia niin arvaan tässä:) laitat semmosen VST-instrumentin jollekin midi-raidalle ja nauhoittelet menemään midi-kiipparia. Reaper sitten tuuttaa ne midi-nuotit VST-instrumentille ja ääntä tulee ulos!
VITE! VITE, MONSIEUR CLICKY!

Image

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#4 Post by Jane » 08 Feb 2021, 14:04

noniin suunnilleen oikea käsitys siis oli asioista! ja nyt kun on hakusanatkin tiedossa niin eihän tässä enää ole mitään epäselvää! KIITOS
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44020
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#5 Post by Sergio Pissahätä » 08 Feb 2021, 14:06

laita sitten linkkiwä piffille kun olet Raikkuuntunut
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Ransu
Karvakuono
Posts: 3041
Joined: 07 Sep 2007, 10:45
Location: Pikkunen kakkonen

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#6 Post by Ransu » 08 Feb 2021, 14:15

Flash Gordon Bleu wrote:
08 Feb 2021, 13:46
Mulla on tollanen Yamaha kosketinsoitin jossa on USB A-B liitin niin vissiin sillä saa kytkettyä tuon soittimeen tietokoneeseen midi-laitteeksi?

MUTTA MUTTA... Mitäs sitten? Mistä mää saan niitä kosketinsoitin soundeja vai miten mää määrittelen miltä ne midi-merkinnät sitten kuulostaa? Käyttäisin varmaan tota Reaperia.

Joskus 15 vuotta sitten aihetta käsiteltiin koulussa mutta siitä tosiaan on jo 15 vuotta enkä muista mitään ja ajattelin että täältä saa tiivistettynä nopeammin tiedon KUIN googlettamalla

Kiitos.
Niin siis, onko sun Yamaha ihan oma syntetisaattorinsa vai midi-kontrolleri? Et onko tarkoitus että se midi-info kulkee koneelta sekvensseristä (esim. se Reaper) ja ohjaa pimputusta ulos siitä sun raudasta, vai et se ulkoinen midi-kontrolleri ohjaa tietokoneelta jotain virtuaali-instrumenttia?

Täs iha fiksun olonen tutoriaali Reaperille kuinka midi-kontrolleri kytketään softan sisällä.


Täs toinen jossa Reaperillä ohjataan ulkoista rautaa.


Kumpikin video alle 10min ja selittää asian paremmin kuin itse osaisin. :sad1dontknow:


edit. Jaa asia selviskin jo. Hyvä homma!
Mortal Kombat wrote:Tänään boogie & beer. Huomenna boogie & beer. Forever boogie & beer!

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#7 Post by Jane » 08 Feb 2021, 14:27

pistän tänne muistiin näitä että voin sitten kotona latailla ja voitte sanoa onko hyviä jos on tuttuja

soft piano:
https://labs.spitfireaudio.com/soft-piano
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#8 Post by Jane » 08 Feb 2021, 14:30

Ransu wrote:
08 Feb 2021, 14:15
Niin siis, onko sun Yamaha ihan oma syntetisaattorinsa vai midi-kontrolleri?
kiitos pitää katsoa noi videot! Jos oikein käsitin niin "oma syntetisaattorinsa".. Elikkäs sellainen mikä toimii ihan itsenäisestikin ilman mitään tietokonetta
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81699
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#9 Post by jaxen » 08 Feb 2021, 16:55

Tässä voi käyttää Yamahaa midikontrollerina, eli kosketinsoittimena, joka kirjoittaa sekvensseriohjelman midiraidalle nuottitiedot. Noita tietoja voi sitten ajaa ohjelmassa erilaisten virtuaalisyntetisaattoreiden läpi ja soundeilla.

TAI

Sama kuin edellisessä, mutta vääriä nuottitietoja yms. on helppo korjailla, muokata jne. ja tämän jälkeen voi ajaa saman miditiedon takaisin esimerkiksi siihen Yamahan rautasynaan, jos siinä on esimerkiksi hyvät soundit, haluaa väännellä sen filttereitä soittaessa jne.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#10 Post by Jane » 08 Feb 2021, 22:44

noniiin eli tossiaan toi mun kiippari oli CASIO CT-X800 ja sain yhdistettyä sen Reaperiin ja näköjään piti valita ASIO4ALL deviceksi että toimi pimputin ilman hirveetä lagaamista (pimputukset tallentui oikeaan aikaan mutta ääni kuului aina viiveellä kun devicenä oli waveout. ja sit taas kun mikrofonilla äänittää niin pitää olla waveout tai tulee ihan paskan kuuloista tolla Asio4all:illa).

Sit sellainen ongelma, kun toi Asio4all oli valittuna, niin ääni kuului ainoastaan kuulokkeista eikä kaiuttimista vaikka kaiuttimet oli valittu windowsin ääniasetuksista??? No eipä sekään iso ongelma ole, mut jos joku keksii jonkun tavan korjata tuo ongelma niin kiva!

Ja sitten noista plugareista, oisko siis suosituksia sellaisesta, jossa olisi vaan paljon eri pianoääniä (siis sähkö- akustinen- jne eri pianoja, vähän kuin tossa ite casiossa on varmaan 300 eri soitinta). Nyt löytyi vaan plugareita joissa oli 1-4 pianoa per plugari. Parhaalta vaikutti toi Bitsonicin Keyzone eli jotain tuon tyylistä mutta ois kiva jos voisi valita enemmän kuin 4:stä eri pianosta.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50388
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#11 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 08 Feb 2021, 22:46

Flash Gordon Bleu wrote:
08 Feb 2021, 14:27
pistän tänne muistiin näitä että voin sitten kotona latailla ja voitte sanoa onko hyviä jos on tuttuja

soft piano:
https://labs.spitfireaudio.com/soft-piano
Hyst älä kerro tästä kenellekään. Ihan paska on ;)
Image

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50388
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#12 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 08 Feb 2021, 22:49

Käytin sitä tässä mun elokuvamusatreenipätkässä, jonka mm. tonne rogen musan rävellystopikkiin jaoin

https://vocaroo.com/1lizZ724OrW9
Image

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50388
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#13 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 08 Feb 2021, 22:52

Semmoinen ilmainen syna kandee hankkia kuin Vital. Mut näistä kyllä jauhetaan jo tuolla musasofta daw jne. -topikissa
Image

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#14 Post by Jane » 08 Feb 2021, 23:11

Henkkamaukka Perusjätkä wrote:
08 Feb 2021, 22:52
Semmoinen ilmainen syna kandee hankkia kuin Vital. Mut näistä kyllä jauhetaan jo tuolla musasofta daw jne. -topikissa
noi Vitalin näköiset näyttää ja tuntuu ihan hirveän vaikeilta. Haluaisin vaan sellaisen mistä saa valita eri pianoääniä mitä pimputella ilman että pitää vääntää mitään namiskoja :oops:
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50388
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: voitteko kertoa mulle noista midi jutuista

#15 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 08 Feb 2021, 23:22

Vitalissa on ilmaisversiossa 75 presettiä eli ei tartte vääntää aluksi jos ei halua
Image

Post Reply