Konemusa-jengi

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101300
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Konemusa-jengi

#2776 Post by Sekaisin Sepistä » 26 Nov 2021, 11:15

ManowaRäiä wrote:
26 Nov 2021, 11:12
ruslanas wrote:
26 Nov 2021, 11:04
ManowaRäiä wrote:
26 Nov 2021, 11:03
d-beat evankelista wrote:
26 Nov 2021, 11:02
ManowaRäiä wrote:
26 Nov 2021, 10:11
Mikä siinä on, että kaikki mitä yrittää tehdä kuulostaa joltain synthwavelta :facepalm:
onko arpeggiatoria ja filter sweeppiä?
Kyl
Älä käytä niitä
No mitä mä sit muka teen? En mä areggiattoria hirveästi käytä, mutta filtteriä tykkään väännellä. Jännää kun voisi tavallaan tehdä mitä vaan, niin sitten jumiutuu kuitenkin samoihin hommiin tosi nopeasti. Toisaalta aika paljon toi gearikin vaikuttaaa siihen mitä ja minkä kuuloista tekee. :-k
No siis kokeile tietoisesti tehdä jotain genreä mitä et yleensä tee? Se on musta todella hyvä ja kätevä tapa oppia nopeasti asioita. Jos tekee aina vaan samaa tyyliä niin varsinkin konemusassa jää helposti luuppiin ja tekee periaatteessa vain 100 samanlaista ja -tasoista pastissa omasta musastaan peräkkäin. Sitä kaavaa voi rikkomalla yrittämällä tehdä jotain mitä ei osaa, siten on pakko oppia uusia taitoja ja koulii korviaan analysoimaan musiikkia.
Image

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44182
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Konemusa-jengi

#2777 Post by Hardcore-Mummo » 26 Nov 2021, 11:16

ManowaRäiä wrote:
26 Nov 2021, 10:11
Mikä siinä on, että kaikki mitä yrittää tehdä kuulostaa joltain synthwavelta :facepalm:
En näe ongelmaa.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50397
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: Konemusa-jengi

#2778 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 26 Nov 2021, 11:19

Sepin pointti oli hyvä ja sen lisäksi älä käytä kasarivehkeitä :D

Pistä vaikka Iris2 soimaan ja vedä se shimmerin tai delayn läpi niin et yksinkertaisesti voi tehdä Synthwavea. Joku junon hakkaaminen johtaa vain oktaavibassoon ja tiluliluun.
Image

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44182
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: Konemusa-jengi

#2779 Post by Hardcore-Mummo » 26 Nov 2021, 11:32

Henkkamaukka Perusjätkä wrote:
26 Nov 2021, 11:19
Joku junon hakkaaminen johtaa vain oktaavibassoon ja tiluliluun.
Mun sävellystuokiot alkaa nykyään käytännössä aina Juno-plugarilla. :lol:
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
ManowaRäiä
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24229
Joined: 20 Aug 2015, 12:18
Location: Joey DeMaio Spoken Word Tour

Re: Konemusa-jengi

#2780 Post by ManowaRäiä » 26 Nov 2021, 11:37

Sepi - Jostakin wrote:
26 Nov 2021, 11:15
ManowaRäiä wrote:
26 Nov 2021, 11:12
ruslanas wrote:
26 Nov 2021, 11:04
ManowaRäiä wrote:
26 Nov 2021, 11:03
d-beat evankelista wrote:
26 Nov 2021, 11:02
ManowaRäiä wrote:
26 Nov 2021, 10:11
Mikä siinä on, että kaikki mitä yrittää tehdä kuulostaa joltain synthwavelta :facepalm:
onko arpeggiatoria ja filter sweeppiä?
Kyl
Älä käytä niitä
No mitä mä sit muka teen? En mä areggiattoria hirveästi käytä, mutta filtteriä tykkään väännellä. Jännää kun voisi tavallaan tehdä mitä vaan, niin sitten jumiutuu kuitenkin samoihin hommiin tosi nopeasti. Toisaalta aika paljon toi gearikin vaikuttaaa siihen mitä ja minkä kuuloista tekee. :-k
No siis kokeile tietoisesti tehdä jotain genreä mitä et yleensä tee? Se on musta todella hyvä ja kätevä tapa oppia nopeasti asioita. Jos tekee aina vaan samaa tyyliä niin varsinkin konemusassa jää helposti luuppiin ja tekee periaatteessa vain 100 samanlaista ja -tasoista pastissa omasta musastaan peräkkäin. Sitä kaavaa voi rikkomalla yrittämällä tehdä jotain mitä ei osaa, siten on pakko oppia uusia taitoja ja koulii korviaan analysoimaan musiikkia.
No pitää varmaan yrittää tehdä jotain muuta aktiivisesti. Soundit rajoittuu niihin mitä palikoita löytyy.
Ever hear about Vlad the Impaler? Awesome dude with the spikes? He's my hero!

Image Image
Image

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101300
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Konemusa-jengi

#2781 Post by Sekaisin Sepistä » 26 Nov 2021, 11:44

Ite ainakin opin aina kaikkia uusia jippoja jos vaikka tekee normotekno/housen lisänä vaikka räppitaustoja, gabberia, hard bassia, junkkaa, kirjoittaa sanoituksia yms. Jippoja mitkä jeesaa sitä ykkösmusaakin sitten aika hyvin. Jossain kitaransoitossa asioiden toistaminen ja selkärankaan meneminen on ehkä hyödyllistä (tai en tiiä), mutta sillä että tekee samanlaisia tekno/tms-biisejä kymmeniä tai satoja ei oikein kehity eteenpäin.

Toki sekin auttaa että opettelee analysoimaan ammattilaisten tekemää musaa ja yrittää jäljitellä niitä juttuja harjoitteina. Ei siis sen vuoksi että oppisi tekemään kloonimusaa, vaan ihan vain siksi että usein niissä ammattilaisbiiseissä on asioita ja elementtejä joita ei tule ite välttämättä ajatelleeksi, jos niitä ei aktiivisesti opettele spottaamaan.
Image

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50397
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: Konemusa-jengi

#2782 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 26 Nov 2021, 11:56

Kopioiminenhan on parhaita tapoja oppia. Eikä kopioiminen tarkoita toisen melodioiden jne. pöllimistä, vaan ihan mallin ottamista eri osioista. Jotkut kyllä jaksaa ihan kopoida kopioidakin harjoituksena, mutta itse en jaksa. Monesti mä teen biisejä silleen, että haen avuksi jonkun youtube-videon inspiraatioksi ja synan oppimiseksi. Soundit väännän omaksi vaikka ihan eri synalla kuin ohjeessa ja sointukuluissa ja melodioissa lähden tietoisesti eri suuntaan. Eihän kukaan omista vaikka automatisoitua polysix bassoa :D
Image

User avatar
Euthyminen mies
on vain yksi oikea tyyli: v-tyyli
Posts: 34106
Joined: 16 Nov 2021, 15:43

Re: Konemusa-jengi

#2783 Post by Euthyminen mies » 26 Nov 2021, 11:59

Henkkamaukka Perusjätkä wrote:
26 Nov 2021, 11:56
Kopioiminenhan on parhaita tapoja oppia. Eikä kopioiminen tarkoita toisen melodioiden jne. pöllimistä, vaan ihan mallin ottamista eri osioista. Jotkut kyllä jaksaa ihan kopoida kopioidakin harjoituksena, mutta itse en jaksa. Monesti mä teen biisejä silleen, että haen avuksi jonkun youtube-videon inspiraatioksi ja synan oppimiseksi. Soundit väännän omaksi vaikka ihan eri synalla kuin ohjeessa ja sointukuluissa ja melodioissa lähden tietoisesti eri suuntaan. Eihän kukaan omista vaikka automatisoitua polysix bassoa :D
Tämän seurauksena bandcamp on täynnä pastissia jostain youtube-tutoriaalista

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50397
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: Konemusa-jengi

#2784 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 26 Nov 2021, 12:00

Samoin genrekonventioiden seuraaminen on hyvä keino edetä alussa. Sit kun on huippu ni voi heittää baritonisaksofonin synthwaveen ja sekottaa mukaan spiritual jazzia ja norjalaista polkkaa. Mutta niin kauan kun on aloittelija ni helpottaa oppimista kun seuraa jotain yleisesti hyväksi todettuja sääntöjä tai säännönmukaisuuksia.
Image

User avatar
ManowaRäiä
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24229
Joined: 20 Aug 2015, 12:18
Location: Joey DeMaio Spoken Word Tour

Re: Konemusa-jengi

#2785 Post by ManowaRäiä » 26 Nov 2021, 12:01

Ihan hyviä ideoita. Pitäisi varmaan enemmän kuunnella elektronista musaa :D
Ever hear about Vlad the Impaler? Awesome dude with the spikes? He's my hero!

Image Image
Image

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50397
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: Konemusa-jengi

#2786 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 26 Nov 2021, 12:02

ruslanas wrote:
26 Nov 2021, 11:59
Henkkamaukka Perusjätkä wrote:
26 Nov 2021, 11:56
Kopioiminenhan on parhaita tapoja oppia. Eikä kopioiminen tarkoita toisen melodioiden jne. pöllimistä, vaan ihan mallin ottamista eri osioista. Jotkut kyllä jaksaa ihan kopoida kopioidakin harjoituksena, mutta itse en jaksa. Monesti mä teen biisejä silleen, että haen avuksi jonkun youtube-videon inspiraatioksi ja synan oppimiseksi. Soundit väännän omaksi vaikka ihan eri synalla kuin ohjeessa ja sointukuluissa ja melodioissa lähden tietoisesti eri suuntaan. Eihän kukaan omista vaikka automatisoitua polysix bassoa :D
Tämän seurauksena bandcamp on täynnä pastissia jostain youtube-tutoriaalista
En seuraa bandcampia. Isompana ongelmana pidän valmiiden looppien, midi-melodioiden ja muiden käyttämistä. Se, että oppii käyttämään Serumia katsomalla, miten joku asia tehdään tiettyyn kontekstiin sovitettuna, on vain yksinkertaisesti järkevää.
Image

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101300
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Konemusa-jengi

#2787 Post by Sekaisin Sepistä » 26 Nov 2021, 12:02

Semmoinen 1:1-kopiointi on muuten aikamoinen haaste. Yksi youtube-tuottajaheppuhan sanoi että se oppi ihan helvetisti musanteosta kun se yritti kopioida jonkun Beatlesin biisin niin samanlaiseksi kuin mahdollista. Silleen siis että olisi samat soundit, sama soitto jne. Ei ole mitään ihan helppoa tuo, edes konemusapuolella. Pitää opetella kuuntelemaan yksityiskohtia ja miettiä ihan hemmetisti miten mikin kohta on toteutettu.

Itellä on yhtenä projektina kopioida korvakuulolta legendan asemaa nauttiva tech house-kappale eli Ame -Rej, käyttäen ainoastaan Serumia. Siis ihan kaikkeen, mikään muu plugari ei ole sallittu. Tarkoituksena oppia Serum todella läpikotaisesti, sekä harjoittaa omia korvia poimimaan juttuja.
Image

User avatar
Henkkamaukka Perusjätkä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 50397
Joined: 10 Aug 2014, 10:04
Location: Saundi Arabia

Re: Konemusa-jengi

#2788 Post by Henkkamaukka Perusjätkä » 26 Nov 2021, 12:05

Meinasin just kirjoittaa samasta beatles-kopiosta :o Olikohan se House of Kush, jossa tosta oli
Image

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101300
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Konemusa-jengi

#2789 Post by Sekaisin Sepistä » 26 Nov 2021, 12:06

Henkkamaukka Perusjätkä wrote:
26 Nov 2021, 12:05
Meinasin just kirjoittaa samasta beatles-kopiosta :o Olikohan se House of Kush, jossa tosta oli
Juu se juuri!
Image

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101300
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Konemusa-jengi

#2790 Post by Sekaisin Sepistä » 26 Nov 2021, 12:09

Hemmetin mukavaa kuunneltavaa ne, semmoista tuottamisfilosofiaa, ei niinkään että väännä sitä equa jollain tietyllä tavalla.
Image

Post Reply