kotistudiot ja "studiot"

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
maata kairaavat lantakuoriaiset
3k
Posts: 3640
Joined: 25 Oct 2010, 14:53
Location: koprofaginen kolo

Re: kotistudiot ja "studiot"

#631 Post by maata kairaavat lantakuoriaiset » 25 Mar 2021, 12:15

Karppaajan liemetön kalakeitto wrote:
25 Mar 2021, 12:07
Erikoistutkija Hauberi wrote:
25 Mar 2021, 11:50
Tolla R16:lla tekaistiin vuosia sitten kellarissa demo. Kyllähän sillä sai sen tehtyä, en vain itse tykkää tollaisesta valikkointerfacesta mille ny ei tietenkään voi mitään ku on mitoiltaan tollanen kapula. Mihinkään soundin vääntämiseen sitä ei kylläkään käytetty (valikkohelvetti), äänitys vain.
Osaatko sanoa, jos käyttää tota standalonena treeniksellä ja äänittelee vaikka eri otoilla rummut, kitarat ja bassot purkkiin niin saako ne näppärästi jälkikäteen siirrettyä DAWiin jälkityöstöä varten? Eli samoin kuin interfacena käytettäessä, mutta niin, että raidat tuodaan dawiin vasta jälkikäteen. Kiitos vastauksesta!
Onnistuupi juurikin näin. Esim. nämä oon äänittänyt justiinsa niin että raidat talteen raituriin ja miksaukset sitten muualla.

Virtalähde näissä on ihan paska, pitäisi tilata kasa. Toisaalta pattereilla kun pelaa niin ei tarvi pelata että joku potkaisee virtajohtoa ja tallentamaton kama katoaa. Patteri toimisuus on kyllä muutenkin omissa jutuissa iso plussa. Ainoa kunnon miinus on se, että tossa r16 ei ainakaan ole virtuaali raitoja, eli ei voi oikein tallentaa useampia ottoja samalle raidalle eli mitään ihan valtavia projekteja ei tolla pysty tekemään ellei välimiksaile.

Edit. Reaperin kanssa pelaa hienosti ja saa jopa liut pelaamaan jos haluaa käyttää controllerina DAWiin. En kyllä tosiaan suurempia miksausprojekteja suosittele tuon sisällä tehtäväksi, koska kyllähän ne efektit on aikalailla samaa sarjaa kuin Zoomin pedaaleissa.
erikoistunut rock-pohjaisiin äänimaisemiin, joille on ominaista ääretön tila, autio tunteet ja välitön kaaos

User avatar
torni minkä asuu joku hiisi
Posts: 740
Joined: 03 Mar 2019, 11:40

Re: kotistudiot ja "studiot"

#632 Post by torni minkä asuu joku hiisi » 25 Mar 2021, 12:24

Napue Uematsu wrote:
25 Mar 2021, 12:15
Karppaajan liemetön kalakeitto wrote:
25 Mar 2021, 12:07
Erikoistutkija Hauberi wrote:
25 Mar 2021, 11:50
Tolla R16:lla tekaistiin vuosia sitten kellarissa demo. Kyllähän sillä sai sen tehtyä, en vain itse tykkää tollaisesta valikkointerfacesta mille ny ei tietenkään voi mitään ku on mitoiltaan tollanen kapula. Mihinkään soundin vääntämiseen sitä ei kylläkään käytetty (valikkohelvetti), äänitys vain.
Osaatko sanoa, jos käyttää tota standalonena treeniksellä ja äänittelee vaikka eri otoilla rummut, kitarat ja bassot purkkiin niin saako ne näppärästi jälkikäteen siirrettyä DAWiin jälkityöstöä varten? Eli samoin kuin interfacena käytettäessä, mutta niin, että raidat tuodaan dawiin vasta jälkikäteen. Kiitos vastauksesta!
Onnistuupi juurikin näin. Esim. nämä oon äänittänyt justiinsa niin että raidat talteen raituriin ja miksaukset sitten muualla.

Virtalähde näissä on ihan paska, pitäisi tilata kasa. Toisaalta pattereilla kun pelaa niin ei tarvi pelata että joku potkaisee virtajohtoa ja tallentamaton kama katoaa. Patteri toimisuus on kyllä muutenkin omissa jutuissa iso plussa. Ainoa kunnon miinus on se, että tossa r16 ei ainakaan ole virtuaali raitoja, eli ei voi oikein tallentaa useampia ottoja samalle raidalle eli mitään ihan valtavia projekteja ei tolla pysty tekemään ellei välimiksaile.

Edit. Reaperin kanssa pelaa hienosti ja saa jopa liut pelaamaan jos haluaa käyttää controllerina DAWiin. En kyllä tosiaan suurempia miksausprojekteja suosittele tuon sisällä tehtäväksi, koska kyllähän ne efektit on aikalailla samaa sarjaa kuin Zoomin pedaaleissa.
Tattis, kosolti hyödyllistä infoa mulle. Kai se pitänee tuollainen asettaa ostoslistalle. Vink vink: Jos joku haluaa päästä eroon R16/R24 laitteestaan niin hierastaan kaupat!

User avatar
cheesepuff
5k
Posts: 5447
Joined: 22 Dec 2013, 23:49
Location: Under the big black sun

Re: kotistudiot ja "studiot"

#633 Post by cheesepuff » 25 Mar 2021, 12:29

Ja lisäksi tuohon käytettävyyteen standalonena, niin just hyvin toimii että jos nauhottaa koko raidan alusta loppuun tai sit sellaset helpot punch-in outit onnistuu myös, mutta sitten efektit yms menee jo hankalammaks että tajuu noi valikot ja näkee sellasen kokonaiskuvan että mitä missäkin tapahtuu.

Tässä juttuja mitä oon ite nauhottanut treeniksellä tollasella R16:lla (yleensä interfacena suoraan DAWiin) ja myöhemmin miksannut Cubasessa, mikkeinä halvimpia rumpumikkejä, sm57 ja sm58.

Vallanhimo - Kusipäiden Maailma cs

Karkki & The Car Keys 7" EP

Plastic Tones - Whirlwind / Mystery Machine 7" single:

Death Race - The Last Road to Hell CS

Pete TNT Band - Syytön / Musta Härkä
STAY PUNK

User avatar
Erikoistutkija Hauberi
ex-Demla nyk. psychonaut
Posts: 34607
Joined: 19 May 2010, 12:35
Location: On the hill, by the sea

Re: kotistudiot ja "studiot"

#634 Post by Erikoistutkija Hauberi » 25 Mar 2021, 13:51

Karppaajan liemetön kalakeitto wrote:
25 Mar 2021, 12:24
Napue Uematsu wrote:
25 Mar 2021, 12:15
Karppaajan liemetön kalakeitto wrote:
25 Mar 2021, 12:07
Erikoistutkija Hauberi wrote:
25 Mar 2021, 11:50
Tolla R16:lla tekaistiin vuosia sitten kellarissa demo. Kyllähän sillä sai sen tehtyä, en vain itse tykkää tollaisesta valikkointerfacesta mille ny ei tietenkään voi mitään ku on mitoiltaan tollanen kapula. Mihinkään soundin vääntämiseen sitä ei kylläkään käytetty (valikkohelvetti), äänitys vain.
Osaatko sanoa, jos käyttää tota standalonena treeniksellä ja äänittelee vaikka eri otoilla rummut, kitarat ja bassot purkkiin niin saako ne näppärästi jälkikäteen siirrettyä DAWiin jälkityöstöä varten? Eli samoin kuin interfacena käytettäessä, mutta niin, että raidat tuodaan dawiin vasta jälkikäteen. Kiitos vastauksesta!
Onnistuupi juurikin näin. Esim. nämä oon äänittänyt justiinsa niin että raidat talteen raituriin ja miksaukset sitten muualla.

Virtalähde näissä on ihan paska, pitäisi tilata kasa. Toisaalta pattereilla kun pelaa niin ei tarvi pelata että joku potkaisee virtajohtoa ja tallentamaton kama katoaa. Patteri toimisuus on kyllä muutenkin omissa jutuissa iso plussa. Ainoa kunnon miinus on se, että tossa r16 ei ainakaan ole virtuaali raitoja, eli ei voi oikein tallentaa useampia ottoja samalle raidalle eli mitään ihan valtavia projekteja ei tolla pysty tekemään ellei välimiksaile.

Edit. Reaperin kanssa pelaa hienosti ja saa jopa liut pelaamaan jos haluaa käyttää controllerina DAWiin. En kyllä tosiaan suurempia miksausprojekteja suosittele tuon sisällä tehtäväksi, koska kyllähän ne efektit on aikalailla samaa sarjaa kuin Zoomin pedaaleissa.
Tattis, kosolti hyödyllistä infoa mulle. Kai se pitänee tuollainen asettaa ostoslistalle. Vink vink: Jos joku haluaa päästä eroon R16/R24 laitteestaan niin hierastaan kaupat!
Juu tuossa yllä just yritin kertoa että standalonena äänitettiin ja raidat DAWiin muualla.
Protein - Water - Liquor

User avatar
TAKARAIME
6k
Posts: 6535
Joined: 18 May 2008, 19:42

Re: kotistudiot ja "studiot"

#635 Post by TAKARAIME » 27 Apr 2021, 17:17

Käyttääkö jengi paljon ulkosia etuvahvistimia audiointerfacejen kanssa?

Mietin että oiskohan esim tohon mun M-Audio fast track 8rrää järkevää päivittää joku 100-200e etunen? Mulla ei oo mitään hajua minkä tasosia noi interfacen omat etuset on verrattuna halvempiin ulkosiin etusiin.
MINCE - DEATH TO HOMOPHOBIA AND SEXISM
MINCE - LIFESTYLE OF SOCIO ANARCHISM

User avatar
TAKARAIME
6k
Posts: 6535
Joined: 18 May 2008, 19:42

Re: kotistudiot ja "studiot"

#636 Post by TAKARAIME » 27 Apr 2021, 17:23

TAKARAIME wrote:
27 Apr 2021, 17:17
Käyttääkö jengi paljon ulkosia etuvahvistimia audiointerfacejen kanssa?

Mietin että oiskohan esim tohon mun M-Audio fast track 8rrää järkevää päivittää joku 100-200e etunen? Mulla ei oo mitään hajua minkä tasosia noi interfacen omat etuset on verrattuna halvempiin ulkosiin etusiin.
Esim niinku tämmöstä oon kattellu: https://www.thomann.de/intl/art_tube_preamp_system.htm
MINCE - DEATH TO HOMOPHOBIA AND SEXISM
MINCE - LIFESTYLE OF SOCIO ANARCHISM

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: kotistudiot ja "studiot"

#637 Post by Ceijo Succula » 27 Apr 2021, 21:00

TAKARAIME wrote:
27 Apr 2021, 17:23
TAKARAIME wrote:
27 Apr 2021, 17:17
Käyttääkö jengi paljon ulkosia etuvahvistimia audiointerfacejen kanssa?

Mietin että oiskohan esim tohon mun M-Audio fast track 8rrää järkevää päivittää joku 100-200e etunen? Mulla ei oo mitään hajua minkä tasosia noi interfacen omat etuset on verrattuna halvempiin ulkosiin etusiin.
Esim niinku tämmöstä oon kattellu: https://www.thomann.de/intl/art_tube_preamp_system.htm
Ei ne mitään ihan hirveetä onnea ja auvoa tuo. Vivahde-eroja on kyllä, mutta ei miusta mitään mullistavaa mitä ei saa nykyään ihan yhtä lailla plugareilla. Miulla oli aiemmin monella tonnilla erilaisia 500-formaatin etareita, nykyään Motu 8Pren omat ja Audient ASP800 eikä oo vielä tullu sellasta fiilistä, että vittu ku piti myydä ne :-k

Jos taas tykkää että saundin pitää olla mahdollisimman valmis mennessään narulle niin sitte!
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: kotistudiot ja "studiot"

#638 Post by Hardcore-Mummo » 27 Apr 2021, 21:11

Ceijo Succula wrote:
27 Apr 2021, 21:00
TAKARAIME wrote:
27 Apr 2021, 17:23
TAKARAIME wrote:
27 Apr 2021, 17:17
Käyttääkö jengi paljon ulkosia etuvahvistimia audiointerfacejen kanssa?

Mietin että oiskohan esim tohon mun M-Audio fast track 8rrää järkevää päivittää joku 100-200e etunen? Mulla ei oo mitään hajua minkä tasosia noi interfacen omat etuset on verrattuna halvempiin ulkosiin etusiin.
Esim niinku tämmöstä oon kattellu: https://www.thomann.de/intl/art_tube_preamp_system.htm
Ei ne mitään ihan hirveetä onnea ja auvoa tuo. Vivahde-eroja on kyllä, mutta ei miusta mitään mullistavaa mitä ei saa nykyään ihan yhtä lailla plugareilla. Miulla oli aiemmin monella tonnilla erilaisia 500-formaatin etareita, nykyään Motu 8Pren omat ja Audient ASP800 eikä oo vielä tullu sellasta fiilistä, että vittu ku piti myydä ne :-k

Jos taas tykkää että saundin pitää olla mahdollisimman valmis mennessään narulle niin sitte!
Eniten niistä no iloa kun asiakkaat voi ihastella isoja mittareita ja olla että oijoi kun saundaa ihanalta.

Vakavasti puhuen, isoimmat erot on kohinan määrässä ja särökäyttäytymisessä.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: kotistudiot ja "studiot"

#639 Post by Ceijo Succula » 28 Apr 2021, 08:38

Noise-Mummo wrote:
27 Apr 2021, 21:11
Ceijo Succula wrote:
27 Apr 2021, 21:00
TAKARAIME wrote:
27 Apr 2021, 17:23
TAKARAIME wrote:
27 Apr 2021, 17:17
Käyttääkö jengi paljon ulkosia etuvahvistimia audiointerfacejen kanssa?

Mietin että oiskohan esim tohon mun M-Audio fast track 8rrää järkevää päivittää joku 100-200e etunen? Mulla ei oo mitään hajua minkä tasosia noi interfacen omat etuset on verrattuna halvempiin ulkosiin etusiin.
Esim niinku tämmöstä oon kattellu: https://www.thomann.de/intl/art_tube_preamp_system.htm
Ei ne mitään ihan hirveetä onnea ja auvoa tuo. Vivahde-eroja on kyllä, mutta ei miusta mitään mullistavaa mitä ei saa nykyään ihan yhtä lailla plugareilla. Miulla oli aiemmin monella tonnilla erilaisia 500-formaatin etareita, nykyään Motu 8Pren omat ja Audient ASP800 eikä oo vielä tullu sellasta fiilistä, että vittu ku piti myydä ne :-k

Jos taas tykkää että saundin pitää olla mahdollisimman valmis mennessään narulle niin sitte!
Eniten niistä no iloa kun asiakkaat voi ihastella isoja mittareita ja olla että oijoi kun saundaa ihanalta.
No siis omalla kohdalla ihan oikeasti tämä :D Kun korvasin vanhan, kohisevan, vitun ison prosumer-tason konsolin oikeesti hyvillä ja monta kertaa kalliimmilla etusilla, ekat kommentit asiakkailta oli ”Eikö sulla oo enää sitä tiskiä? Kuulostaako tää enää hyvältä?” :D

Toisaalta tein sillä paskalla kyllä ehkä parhaimman kuulosen lätyn mitä oon tehny että.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: kotistudiot ja "studiot"

#640 Post by Hardcore-Mummo » 28 Apr 2021, 18:09

Ceijo Succula wrote:
28 Apr 2021, 08:38
Kun korvasin vanhan, kohisevan, vitun ison prosumer-tason konsolin oikeesti hyvillä ja monta kertaa kalliimmilla etusilla, ekat kommentit asiakkailta oli ”Eikö sulla oo enää sitä tiskiä? Kuulostaako tää enää hyvältä?” :D
Oman uran yksi kipeimpiä oppitunteja oli kun kerran aloiteltiin yhtä sessiota ja yksi muusikoista nappasi kouraan semmosen ison konkkamikin (joka oli oikeasti "vaan" joku Røde) ja totesi "I want to use this microphone, this is a SERIOUS looking microphone". Ei muulla väliä. :sad1lol:
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
forces
Posts: 28
Joined: 20 Apr 2021, 13:29
Location: dataverse
Contact:

Re: kotistudiot ja "studiot"

#641 Post by forces » 28 Apr 2021, 18:24

muutan ens viikolla ja tuli mieleen kysyä että oonko täällä kellään hyviä kokemuksia hima"akustoinnista". mä aattelin rakentaa alkoviin studionurkan työpöydälle ja gentsuille. vihdoinkin oikeaoppisesti gentsut 2 m päähän työpöydästä omille telineineen mutta varmaan alkoviin olis hyvä teippailla jonkinlaista akustointipanelia mutta en yhtään tiedä mitä. osa näytti olevan suht tyyritäkin joten joku siedättävän hintainen ratkaisu olis kova. alkovi mitat on aika perus jotain 3-4m leveä ja sängyn syvyinen.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77337
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: kotistudiot ja "studiot"

#642 Post by Paul Di'Anneli » 28 Apr 2021, 18:49

forces wrote:
28 Apr 2021, 18:24
muutan ens viikolla ja tuli mieleen kysyä että oonko täällä kellään hyviä kokemuksia hima"akustoinnista". mä aattelin rakentaa alkoviin studionurkan työpöydälle ja gentsuille. vihdoinkin oikeaoppisesti gentsut 2 m päähän työpöydästä omille telineineen mutta varmaan alkoviin olis hyvä teippailla jonkinlaista akustointipanelia mutta en yhtään tiedä mitä. osa näytti olevan suht tyyritäkin joten joku siedättävän hintainen ratkaisu olis kova. alkovi mitat on aika perus jotain 3-4m leveä ja sängyn syvyinen.
Itse aion kanssa muuton jälkeen jotain pientä tämmöstä tehdä. Todellisuudessa varmaan laitan kajarit ständeille, jonku kivan tukevan verhon niiden taakse ja toiselle puolelle niin ison kirjahyllyn täynnä kirjoja, ku vaan saa mahtumaan. Tila on niin pieni ettei siellä oo järkeä alkaa taikoja yrittään.

User avatar
Hardcore-Mummo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44159
Joined: 19 Nov 2009, 17:24
Location: Excrement Defermentation

Re: kotistudiot ja "studiot"

#643 Post by Hardcore-Mummo » 28 Apr 2021, 18:50

Oon itse hoitanut työtilojen akustoinnin tunkemalla seinät täyteen soittimia sun muuta roinaa. Diffuusoria riittää, baby.
Meno on ku mählyssä, on käppyrää ja kaavioo
ImageImageImage

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77337
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: kotistudiot ja "studiot"

#644 Post by Paul Di'Anneli » 28 Apr 2021, 18:56

Noise-Mummo wrote:
28 Apr 2021, 18:50
Oon itse hoitanut työtilojen akustoinnin tunkemalla seinät täyteen soittimia sun muuta roinaa. Diffuusoria riittää, baby.
Sama on mielessä! Tavallaan ideana itellä ois semmonen koppi missä voi sikailla ja harrastaa ja jättää kaiken levälleen, ovi kiinni ja koko talous on tyytyväinen silti. Jos siellä voi jotain päissään äänitettyjä treenisdemoja miksailla ilman, että niistä tulee kauheasti huonompia sen tilan takia niin se on vaan plussaa.

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3767
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: kotistudiot ja "studiot"

#645 Post by ahh, yes yes » 28 Apr 2021, 20:17

forces wrote:
28 Apr 2021, 18:24
muutan ens viikolla ja tuli mieleen kysyä että oonko täällä kellään hyviä kokemuksia hima"akustoinnista". mä aattelin rakentaa alkoviin studionurkan työpöydälle ja gentsuille. vihdoinkin oikeaoppisesti gentsut 2 m päähän työpöydästä omille telineineen mutta varmaan alkoviin olis hyvä teippailla jonkinlaista akustointipanelia mutta en yhtään tiedä mitä. osa näytti olevan suht tyyritäkin joten joku siedättävän hintainen ratkaisu olis kova. alkovi mitat on aika perus jotain 3-4m leveä ja sängyn syvyinen.
Laita jotain paskaa niihin kohtiin mistä tulee ensiheijasteet. Eli niihin kohtiin mihin jos laittaisi peilin niin näkisit kaiuttimen. Älä laita peiliä, laita jotain mikä imee ääntä. Noilla saat siitä äänestä keskialueilla tarkemman. Osta paali Parocin eXtraa ja vedä päälle joku Marimekon kangas, heitä se nurkkaan niin huone ei kumise niin paljoa.

Post Reply