Sanoittaminen

Täällä keskustellaan soittokamoista ja niiden soittamisesta.

Moderator: Paul Di'Anneli

Post Reply
Message
Author
User avatar
Dee Sniderin kauneuspilkku
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11492
Joined: 30 Sep 2008, 18:25
Location: Slammers land, Tre

Re: Sanoittaminen

#241 Post by Dee Sniderin kauneuspilkku » 11 Sep 2020, 19:41

Barry Gaypeas wrote:
11 Sep 2020, 18:15
Sergio Pissahätä wrote:
10 Sep 2020, 22:30
Barry Gaypeas wrote:
10 Sep 2020, 16:35
En ole saanut vuoteen mitään aikaiseksi. En yhtään vitun mitään. Biisejä olis muuten kevyesti levyn verran. Utuisia ideoita on että tästä biisistä tulee vähän tämmönen fiilis ja jotain tämmöstä olis kiva yrittää saada kommunikoitua, ja sitten kun yrittää saada jotain ulostetttua paperille niin siitä tulee joko ihan vitun banaalia paskaa tai blankkoa. Ei tästä saatana tule mitään. Turhauttaa ihan vitusti + luovutan.
ikävä kuulla! sanoittajakumppanin etsiminen voisi ehkä olla hyvä siirto? laita yv jos kiinnostaa
No hitto, tämmönenhän vois kiinnostella kovastikin!
Mua hirveesti vierastuttaa toi kumppanuus ja kommunikointi. Esim mun pääbändin manager ehotellu et voitas tehä joku tarinallinen biisi missä vuorolaulua ja tietty mä ite vaadin et se on sit henkilökohtanen ja molemmat kirjottaa omat osat mut tosi vaikee päästä siihen edes ajatuksen tasolla että alettas päävokalistin kanssa yhessä kirjottaa.

Todellisuudessa se vaatis varmaan sen et tehtäis vaan :D
Laku Setä wrote:
17 Jan 2020, 09:40
perseenreikä kiinnostaa enempi ku euroopassa nouseva uus fasismi :|
Möelhö wrote:
01 Jul 2020, 14:40
Popedan kuuntelusta niuhottajat voivat suosiolla painua suonsilmään.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44020
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Sanoittaminen

#242 Post by Sergio Pissahätä » 11 Sep 2020, 20:04

Davai Lama wrote:
11 Sep 2020, 19:41
Barry Gaypeas wrote:
11 Sep 2020, 18:15
Sergio Pissahätä wrote:
10 Sep 2020, 22:30
Barry Gaypeas wrote:
10 Sep 2020, 16:35
En ole saanut vuoteen mitään aikaiseksi. En yhtään vitun mitään. Biisejä olis muuten kevyesti levyn verran. Utuisia ideoita on että tästä biisistä tulee vähän tämmönen fiilis ja jotain tämmöstä olis kiva yrittää saada kommunikoitua, ja sitten kun yrittää saada jotain ulostetttua paperille niin siitä tulee joko ihan vitun banaalia paskaa tai blankkoa. Ei tästä saatana tule mitään. Turhauttaa ihan vitusti + luovutan.
ikävä kuulla! sanoittajakumppanin etsiminen voisi ehkä olla hyvä siirto? laita yv jos kiinnostaa
No hitto, tämmönenhän vois kiinnostella kovastikin!
Mua hirveesti vierastuttaa toi kumppanuus ja kommunikointi. Esim mun pääbändin manager ehotellu et voitas tehä joku tarinallinen biisi missä vuorolaulua ja tietty mä ite vaadin et se on sit henkilökohtanen ja molemmat kirjottaa omat osat mut tosi vaikee päästä siihen edes ajatuksen tasolla että alettas päävokalistin kanssa yhessä kirjottaa.

Todellisuudessa se vaatis varmaan sen et tehtäis vaan :D
mieki inhoan "co-write" -juttuja jo ajatuksen tasolla mutta siks just vois kokeilla!
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Dee Sniderin kauneuspilkku
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11492
Joined: 30 Sep 2008, 18:25
Location: Slammers land, Tre

Re: Sanoittaminen

#243 Post by Dee Sniderin kauneuspilkku » 11 Sep 2020, 21:38

Sergio Pissahätä wrote:
11 Sep 2020, 20:04
Davai Lama wrote:
11 Sep 2020, 19:41
Barry Gaypeas wrote:
11 Sep 2020, 18:15
Sergio Pissahätä wrote:
10 Sep 2020, 22:30
Barry Gaypeas wrote:
10 Sep 2020, 16:35
En ole saanut vuoteen mitään aikaiseksi. En yhtään vitun mitään. Biisejä olis muuten kevyesti levyn verran. Utuisia ideoita on että tästä biisistä tulee vähän tämmönen fiilis ja jotain tämmöstä olis kiva yrittää saada kommunikoitua, ja sitten kun yrittää saada jotain ulostetttua paperille niin siitä tulee joko ihan vitun banaalia paskaa tai blankkoa. Ei tästä saatana tule mitään. Turhauttaa ihan vitusti + luovutan.
ikävä kuulla! sanoittajakumppanin etsiminen voisi ehkä olla hyvä siirto? laita yv jos kiinnostaa
No hitto, tämmönenhän vois kiinnostella kovastikin!
Mua hirveesti vierastuttaa toi kumppanuus ja kommunikointi. Esim mun pääbändin manager ehotellu et voitas tehä joku tarinallinen biisi missä vuorolaulua ja tietty mä ite vaadin et se on sit henkilökohtanen ja molemmat kirjottaa omat osat mut tosi vaikee päästä siihen edes ajatuksen tasolla että alettas päävokalistin kanssa yhessä kirjottaa.

Todellisuudessa se vaatis varmaan sen et tehtäis vaan :D
mieki inhoan "co-write" -juttuja jo ajatuksen tasolla mutta siks just vois kokeilla!
Toisaalta joo hyvä idea! Kokeilkaahan ja kertokaa miten toimii koska itekki voisin ottaa koealustaks jotain muuta ku suoraan pääbändiä
Laku Setä wrote:
17 Jan 2020, 09:40
perseenreikä kiinnostaa enempi ku euroopassa nouseva uus fasismi :|
Möelhö wrote:
01 Jul 2020, 14:40
Popedan kuuntelusta niuhottajat voivat suosiolla painua suonsilmään.

User avatar
pölhö-kustaa
porvari syväläinen
Posts: 69573
Joined: 15 Mar 2012, 14:49
Location: Windsmouth

Re: Sanoittaminen

#244 Post by pölhö-kustaa » 20 Sep 2020, 15:06

hemmetti kun hyvistä ideoista huolimatta turahtaa omat kappalet ihan täysiä mutta sitten käännöstekstit syntyy järjestään muutamassa minuutissa, alkaavituttaa :x
Tietoisesti en tiedosta, että olisin itse viestiä lähettänyt

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Sanoittaminen

#245 Post by Herra Aasi » 20 Sep 2020, 15:33

pölhö-kustaa wrote:
20 Sep 2020, 15:06
hemmetti kun hyvistä ideoista huolimatta turahtaa omat kappalet ihan täysiä mutta sitten käännöstekstit syntyy järjestään muutamassa minuutissa, alkaavituttaa :x
tästä syystä oon tehnyt monet tekstit silleen, että kirjotan ensin englanniksi, koska kaikenlainen filtteröinti nyt vaan on vähäisempää silleen, ja sitten käännän siitä mahdollisimman suoralla käännöksellä suomeksi. Se on helvetin hauskaakin, koska niiden sanojen ettiminen ja tavujen sovittaminen ja äänteiten samankaltaisuus muuttuu peliksi siinä samalla.

User avatar
pölhö-kustaa
porvari syväläinen
Posts: 69573
Joined: 15 Mar 2012, 14:49
Location: Windsmouth

Re: Sanoittaminen

#246 Post by pölhö-kustaa » 20 Sep 2020, 15:58

Herra Aasi wrote:
20 Sep 2020, 15:33
pölhö-kustaa wrote:
20 Sep 2020, 15:06
hemmetti kun hyvistä ideoista huolimatta turahtaa omat kappalet ihan täysiä mutta sitten käännöstekstit syntyy järjestään muutamassa minuutissa, alkaavituttaa :x
tästä syystä oon tehnyt monet tekstit silleen, että kirjotan ensin englanniksi, koska kaikenlainen filtteröinti nyt vaan on vähäisempää silleen, ja sitten käännän siitä mahdollisimman suoralla käännöksellä suomeksi. Se on helvetin hauskaakin, koska niiden sanojen ettiminen ja tavujen sovittaminen ja äänteiten samankaltaisuus muuttuu peliksi siinä samalla.
täähän voisi olla kokeilemisen arvoinen idea, kiitos. usein tosin lähtee noi ideat liikkeelle jostain fraasista mikä on lähtökohtaisesti suomeksi, mutta pitää katsoman josko tälleen saisi silti hommat rullaamaan nopee [-o<
Tietoisesti en tiedosta, että olisin itse viestiä lähettänyt

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Sanoittaminen

#247 Post by Herra Aasi » 20 Sep 2020, 16:42

pölhö-kustaa wrote:
20 Sep 2020, 15:58
Herra Aasi wrote:
20 Sep 2020, 15:33
pölhö-kustaa wrote:
20 Sep 2020, 15:06
hemmetti kun hyvistä ideoista huolimatta turahtaa omat kappalet ihan täysiä mutta sitten käännöstekstit syntyy järjestään muutamassa minuutissa, alkaavituttaa :x
tästä syystä oon tehnyt monet tekstit silleen, että kirjotan ensin englanniksi, koska kaikenlainen filtteröinti nyt vaan on vähäisempää silleen, ja sitten käännän siitä mahdollisimman suoralla käännöksellä suomeksi. Se on helvetin hauskaakin, koska niiden sanojen ettiminen ja tavujen sovittaminen ja äänteiten samankaltaisuus muuttuu peliksi siinä samalla.
täähän voisi olla kokeilemisen arvoinen idea, kiitos. usein tosin lähtee noi ideat liikkeelle jostain fraasista mikä on lähtökohtaisesti suomeksi, mutta pitää katsoman josko tälleen saisi silti hommat rullaamaan nopee [-o<
sama itelläkin, joku yks-kaks lausetta joita tekis mieli jumittaa vartti, ja sitten pitää sitä ennen keksiä pari säkeistöä biisiä, että se oikeuttaa olemassaolonsa jossain länsimaisen musiikin konventiossa :-k

User avatar
pölhö-kustaa
porvari syväläinen
Posts: 69573
Joined: 15 Mar 2012, 14:49
Location: Windsmouth

Re: Sanoittaminen

#248 Post by pölhö-kustaa » 20 Sep 2020, 16:46

Herra Aasi wrote:
20 Sep 2020, 16:42
pölhö-kustaa wrote:
20 Sep 2020, 15:58
Herra Aasi wrote:
20 Sep 2020, 15:33
pölhö-kustaa wrote:
20 Sep 2020, 15:06
hemmetti kun hyvistä ideoista huolimatta turahtaa omat kappalet ihan täysiä mutta sitten käännöstekstit syntyy järjestään muutamassa minuutissa, alkaavituttaa :x
tästä syystä oon tehnyt monet tekstit silleen, että kirjotan ensin englanniksi, koska kaikenlainen filtteröinti nyt vaan on vähäisempää silleen, ja sitten käännän siitä mahdollisimman suoralla käännöksellä suomeksi. Se on helvetin hauskaakin, koska niiden sanojen ettiminen ja tavujen sovittaminen ja äänteiten samankaltaisuus muuttuu peliksi siinä samalla.
täähän voisi olla kokeilemisen arvoinen idea, kiitos. usein tosin lähtee noi ideat liikkeelle jostain fraasista mikä on lähtökohtaisesti suomeksi, mutta pitää katsoman josko tälleen saisi silti hommat rullaamaan nopee [-o<
sama itelläkin, joku yks-kaks lausetta joita tekis mieli jumittaa vartti, ja sitten pitää sitä ennen keksiä pari säkeistöä biisiä, että se oikeuttaa olemassaolonsa jossain länsimaisen musiikin konventiossa :-k
jetsulleen näin. mutta ainakin john prinen illegal smile sai omaan makuun sopivan väännöksen tänään [-o<
Tietoisesti en tiedosta, että olisin itse viestiä lähettänyt

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Sanoittaminen

#249 Post by Heikot kaikki taidot » 20 Sep 2020, 17:32

Itse usein tulee joku idea englanniksi (esim. lauleskelen autossa jonkun biisin päälle diipadaapaa ja sit jostain pospahtaa joku melodianpätkä ja säe, joka on silleen ”hei toihan on aika Hyvä”). En nyt tällä hetkellä oo kiinnostunut tekemään englanniksi, niin viäntelen sen jotenkin hyvän kuulosesti suomeksi. Esim. tossa pari päivää sitten laini ”show me your broken arrow” joka uli just vapaa-assosiaationa autossa muuttui suomeksi muotoon ”näytä mulle sun murtunut keihäs”. Ei nyt mitään jumalaista lyriikkaa, mutta se toimii melodian ja kontekstin kanssa. Joskus oon pallptellut juttuja kieleltä toiselle enemmänkin.
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
Heikot kaikki taidot
Pelkkä homo
Posts: 27615
Joined: 09 Sep 2013, 19:03

Re: Sanoittaminen

#250 Post by Heikot kaikki taidot » 20 Sep 2020, 17:34

Yks mikä auttaa mua kaikessa kirjoittamisessa on jonkunnäkösen päiväkirjan tms. pitäminen, johon koittaa kirjoittaa mielellään joka päivä. Ja aivan sama mitä kirjoittaa, vaikka hokee vittuperkelettä, kunhan vaan kirjoittaa. Sitten jossain vaiheessa joku paska aukeaa jostain ja alkaa syntymään asioita.
https://ammpxhst.bandcamp.com/album/likane-pohjola
Pride-viikon vampyyri-Iines wrote:
30 Jun 2021, 15:41
Muistaakseni joskus aikanaan täällä sanottiin, että ei yli 300 vai oliko 350 px korkuisia kuvia siguun ja olen siitä asti noudattanut enimmäkseen ohjetta.

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Sanoittaminen

#251 Post by Herra Aasi » 20 Sep 2020, 19:52

Heikot sosiaaliset taidot wrote:
20 Sep 2020, 17:34
Yks mikä auttaa mua kaikessa kirjoittamisessa on jonkunnäkösen päiväkirjan tms. pitäminen, johon koittaa kirjoittaa mielellään joka päivä. Ja aivan sama mitä kirjoittaa, vaikka hokee vittuperkelettä, kunhan vaan kirjoittaa. Sitten jossain vaiheessa joku paska aukeaa jostain ja alkaa syntymään asioita.
tää on tosi ja itselläkin on taas uudelleenkäynnistely menossa. Ennen kirjotin kymmenen vuoden ajan blogia enemmän tai vähemmän joka päivä, niin tekstin tuottamisessa ei ollut pienintäkään ongelmaa koskaan, mutta sitten aloin huomata, että alan olla pääni sisällä enemmän ja enemmän se tyyppi josta kirjoitan sen sijaan että olisin se joka kirjoittaa ja se havainto ei auttanut tässä dissosiaatiossa ihan kauheesti. Nytkin, kun kirjotan itselleni, on ollut todella vaikea olla rehellinen, koska ajattelee että joku näkee sen kuitenkin.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77333
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Sanoittaminen

#252 Post by Paul Di'Anneli » 20 Sep 2020, 23:13

Tosi helposti on nyt tullut sanotuksia kun on antanut palaa vaan eikä jääny miettimään. Jännä. Ja siis mielestäni myös ihan hyviä sanotuksia joskin jotkut on ehkä vähän omalaatusia mutta ei se välttämättä ole huono asia.

User avatar
Paul Di'Anneli
Skepu dosentti
Posts: 77333
Joined: 16 Sep 2010, 22:28
Location: Vaihtopenkillä
Contact:

Re: Sanoittaminen

#253 Post by Paul Di'Anneli » 20 Sep 2020, 23:15

Herra Aasi wrote:
20 Sep 2020, 19:52
Heikot sosiaaliset taidot wrote:
20 Sep 2020, 17:34
Yks mikä auttaa mua kaikessa kirjoittamisessa on jonkunnäkösen päiväkirjan tms. pitäminen, johon koittaa kirjoittaa mielellään joka päivä. Ja aivan sama mitä kirjoittaa, vaikka hokee vittuperkelettä, kunhan vaan kirjoittaa. Sitten jossain vaiheessa joku paska aukeaa jostain ja alkaa syntymään asioita.
tää on tosi ja itselläkin on taas uudelleenkäynnistely menossa. Ennen kirjotin kymmenen vuoden ajan blogia enemmän tai vähemmän joka päivä, niin tekstin tuottamisessa ei ollut pienintäkään ongelmaa koskaan, mutta sitten aloin huomata, että alan olla pääni sisällä enemmän ja enemmän se tyyppi josta kirjoitan sen sijaan että olisin se joka kirjoittaa ja se havainto ei auttanut tässä dissosiaatiossa ihan kauheesti. Nytkin, kun kirjotan itselleni, on ollut todella vaikea olla rehellinen, koska ajattelee että joku näkee sen kuitenkin.
Ja tässä ehkä onkin melko hyvin sanottu se mitä meinasin tolla, että "ei jää miettimään". Itellä ainaki itsekriittisyyden lisäksi monesti iskee semmonen esiintymiskammo siinä kun kirjottaa tekstejä biiseihin, joita ehkä joskus joku kuulee. Mutta nyt on jotenki päässy siitä ja elämä on helppoa ja mukavaa ja haistakaa vaikka paska jos ei kelpaa tai ihan sama tehkää omia biisejä [-o<

User avatar
Herra Aasi
kaks viikkoa piffillä
Posts: 45739
Joined: 10 Mar 2009, 13:29
Location: Raittiuden vuorella pillittämässä

Re: Sanoittaminen

#254 Post by Herra Aasi » 21 Sep 2020, 05:45

Anneli Mökkimopo wrote:
20 Sep 2020, 23:15
Herra Aasi wrote:
20 Sep 2020, 19:52
Heikot sosiaaliset taidot wrote:
20 Sep 2020, 17:34
Yks mikä auttaa mua kaikessa kirjoittamisessa on jonkunnäkösen päiväkirjan tms. pitäminen, johon koittaa kirjoittaa mielellään joka päivä. Ja aivan sama mitä kirjoittaa, vaikka hokee vittuperkelettä, kunhan vaan kirjoittaa. Sitten jossain vaiheessa joku paska aukeaa jostain ja alkaa syntymään asioita.
tää on tosi ja itselläkin on taas uudelleenkäynnistely menossa. Ennen kirjotin kymmenen vuoden ajan blogia enemmän tai vähemmän joka päivä, niin tekstin tuottamisessa ei ollut pienintäkään ongelmaa koskaan, mutta sitten aloin huomata, että alan olla pääni sisällä enemmän ja enemmän se tyyppi josta kirjoitan sen sijaan että olisin se joka kirjoittaa ja se havainto ei auttanut tässä dissosiaatiossa ihan kauheesti. Nytkin, kun kirjotan itselleni, on ollut todella vaikea olla rehellinen, koska ajattelee että joku näkee sen kuitenkin.
Ja tässä ehkä onkin melko hyvin sanottu se mitä meinasin tolla, että "ei jää miettimään". Itellä ainaki itsekriittisyyden lisäksi monesti iskee semmonen esiintymiskammo siinä kun kirjottaa tekstejä biiseihin, joita ehkä joskus joku kuulee. Mutta nyt on jotenki päässy siitä ja elämä on helppoa ja mukavaa ja haistakaa vaikka paska jos ei kelpaa tai ihan sama tehkää omia biisejä [-o<
nimenomaan. Itekin tässä käynnistelen pikkasen tauon jälkeen tota kirjotushommaa, ennen kun mölisi koko ajan jossain 2-3 bändissä niin sai kirjottaakin koko ajan, nyt kun on tehnyt omia hommia niin se on ehkä 1-2 albumillista tekstiä vuodessa.

User avatar
varpu
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 96619
Joined: 11 Nov 2016, 22:49

Re: Sanoittaminen

#255 Post by varpu » 30 Sep 2020, 01:49

tuli lyötyä kumppanini elikkäa bändin vokalistin kanssa viisaat päät yhteen ja tykiteltyä 13 biisiin sanoitukset huomisia treenejä varten. kukapa olisi aatellut että kirjoittajan blokista pääsee eroon kirjoittamalla :o
Duckulan Kreivi wrote:
10 Aug 2022, 16:19
skulls literally explode
SPLAINKILLER wrote:
11 Nov 2023, 18:04
Good weed. Good raw breaks. badman bass levels. Gonna be a sick day innit. Good morning!

:transagenda:

Post Reply