Pyöräily kuntoiluna

Keskustelua urheilusta ja kaikennäköisestä liikunnasta.

Moderator: Damone

Post Reply
Message
Author
User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Pyöräily kuntoiluna

#1 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 03 Jul 2011, 11:10

Aika moni varmaan ajelee lenkkejä työmatkojen jne. lisäksi. Millaisia reittejä tulee ajeltua? Ja tietenkin keskinopeudet kiinnostaa.

Itse ajelen tällä hetkellä käytettävissä olevasta ajasta riippuen jotain 20-60 kilometrin välillä. Keskinopeutavoite ois jossain 25 km/h -alueella, mutta siitä kyllä yleensä jää alueelle 21-23 km/h. Pitäis joskus kokeilla sellaista, että ajelisi ensin jonkun tien varteen, mistä tietää, ettei pysäytyksiä ole (valoja, risteyksiä jne.) ja ajaa vaikka kymmenen kilometriä niin kovaa kuin ikinä lähtee ja katsoa mihin se riittää. Pitäisi myöskin kokeilla ajaa esim. kuusi tuntia jotain 15 km/h ja katsoa miten sellainen onnistuu.

Varustuksena on tällä hetkellä Marin hybridipyörä ja hauskat vaatteet. Pitää varmaan syksyllä etsiä joku hyvä tarjous ihan oikeasta lenkkipyörästä.

Tampereella hyväksi havaittuja reittejä on esim.
Keskusta - Lempäälä - Säijä (Puntala!) - lentokenttä kiertäen Pirkkala - Tampere. (n. 55 km)
Keskusta - Teiskontie - Aitolahdentie - 9-tie - Ruutana - Suinula - Kangasala - Kaukajärven kierto Saarenmaantien kautta. (n. 45 km)
Keskusta - Kaukajärven kierto Saarenmaantien kautta - Kangasala - Asemantie - Vatialantie ( < 40 km)
Pyhäjärven kierto Pitkänniemen sillalta ( < 30 km)

Eilen vedin tuon ensiksi mainitun ja voi vittu miten hiostava ilma pystyi olemaan. Paikoitellen oli satanut, mutta onnistuin sateen välttämään. Metsäteiden varrella oli kuin sademetsässä, kosteaa ja KUUMAA. Keskinopeus oli vielä Pitkänniemen sillan paikoille päästessä about 24 km/h, mutta viimeisellä kympillä nopeudet tippui aika pahasti ja lopullinen keskinopeus 22,8 km/h.
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

lihakirnun orja
SMTC
Posts: 47164
Joined: 22 Apr 2005, 11:23

Re: Pyöräily kuntoiluna

#2 Post by lihakirnun orja » 03 Jul 2011, 14:11

harrastan, mutta ei kunto riitä tommosiin maratooneihin vielä. mitään varusteita ei ole paitsi mittari.
Ay Caramba

User avatar
Cleaner
1k
Posts: 1015
Joined: 03 May 2011, 11:13

Re: Pyöräily kuntoiluna

#3 Post by Cleaner » 03 Jul 2011, 17:10

Poljen tällä hetkellä lähinnä 6-12 km maastolenkkejä. Keskinopeuksia en muista mutta löytyvät MapMyRunista.

Pyöränä Gary Fisher
http://fisherbikes.com/
I'm going out for some ice cream... this is America, isn't it?
-Paul Kersey

User avatar
kevät sisimmässään
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14881
Joined: 21 Aug 2007, 19:06
Location: Santa Cruz

Re: Pyöräily kuntoiluna

#4 Post by kevät sisimmässään » 03 Jul 2011, 18:50

Pyöräily best.

Löytyy cervelo p2c-tykki, principian rsl sx runkoon kasattu maantiepyörä ja joku whistlerin maasturi.

User avatar
Naamapuinen
prikaattin kenraali
Posts: 134252
Joined: 10 Sep 2009, 16:42
Location: bar perkeleen kaltainen poser luola

Re: Pyöräily kuntoiluna

#5 Post by Naamapuinen » 03 Jul 2011, 23:50

Duunimatkaa poljen Feltin hybridillä. Keskinopeuksista ei midn hajua, mut hiki tulee.

Hotsittais ehkä vähän toi Tour de Helsinki, 140km. http://www.tourdehelsinki.fi/

mut en tiiä yhtään että minkälainen meno tuolla on.
Huntteri wrote:
11 Sep 2019, 16:15
vittu kamoon leiptzik antakaa mun suoritua

User avatar
Suomen Sylvester Stallone
Kuvan käsitteliä mies
Posts: 177192
Joined: 01 Aug 2005, 00:20

Re: Pyöräily kuntoiluna

#6 Post by Suomen Sylvester Stallone » 04 Jul 2011, 01:14

Haluttais ajella pitempiä lenkkejä mutta tällä hetkellä on käytössä tommonen kolmivaihteinen perus Helkama jolla ei ihmeempiä kuntoilla. Tai kyllähän tuollakin kunto kasvaa kun veivaa jotain kympin lenkkejä ympäri kaupunkii mutta ei tuolla kiinnosta kauemmaks lähtee.

Mulla on varastossa epäkunnossa oleva 21 vaihteinen Helkama Strong Power ...vähän semmonen maastopyörän ja normipyörän yhistelmä saatanan paksuilla maastokäyttöön tarkotetuilla renkailla. Aattelin jos rattaat vaihtas ja sais vaihteet toimimaan ja hommais vähän sileemmät kumit niin kai tuolla ajelis?
Image

User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Re: Pyöräily kuntoiluna

#7 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 04 Jul 2011, 09:32

Naamapuinen wrote: Hotsittais ehkä vähän toi Tour de Helsinki, 140km. http://www.tourdehelsinki.fi/

mut en tiiä yhtään että minkälainen meno tuolla on.
Eiköhän tuolla kovimmat vedä tuon johonkin alle neljään tuntiin ja seitsemään tuntiin se pitäisi vähintään saada läpi, eli tommosta 20 km/h pitäis vähintään puskea koko matka muuten tulloo hylsy. En lähtis kyllä ite (vielä). Varmasti kyllä hieno kokemus jos vaan paukut riittää.

Luulen, että noissa kisoissa on vähän sama meininki kuin jossain purjehtijoiden pursiseuralla, että periaatteessa erilaisilla vehkeillä pääsee mukaan, mutta kyllähän niille ei-kilpa/maantiepyörille naureskellaan ja vedetään huikka jostain vitun italialaisesta keraamipullosta jotain vitun italialaista urheilujuomapaskaa joku vitun bianchi lippis päässä.
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

lihakirnun orja
SMTC
Posts: 47164
Joined: 22 Apr 2005, 11:23

Re: Pyöräily kuntoiluna

#8 Post by lihakirnun orja » 04 Jul 2011, 09:38

mikä taajuus kennetti? wrote: Luulen, että noissa kisoissa on vähän sama meininki kuin jossain purjehtijoiden pursiseuralla, että periaatteessa erilaisilla vehkeillä pääsee mukaan, mutta kyllähän niille ei-kilpa/maantiepyörille naureskellaan ja vedetään huikka jostain vitun italialaisesta keraamipullosta jotain vitun italialaista urheilujuomapaskaa joku vitun bianchi lippis päässä.
Juuri näin. Pyöräilyssä tämä kyseinen snobbailutoiminta tuntuu olevan vieläkin enemmän pinnassa kuin monessa muussa lajissa.
Ay Caramba

User avatar
Kanamori Sayaka
hikikomori
Posts: 37569
Joined: 21 Apr 2005, 14:23
Location: absoluuttinen mies
Contact:

Re: Pyöräily kuntoiluna

#9 Post by Kanamori Sayaka » 05 Jul 2011, 06:46

No pojat, onko nenä kiinni ruudussa näin Tourin aikana? Mulla on. Onko Leopard-Trekillä liian hyvät pyöräilijät? Vituttaako Contador? Miksi täällä ei muuten ole pyöräilynkattomistopsua?
Image

tsiiah
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12238
Joined: 30 Jan 2008, 13:15

Re: Pyöräily kuntoiluna

#10 Post by tsiiah » 05 Jul 2011, 08:16

Eki__jns wrote:Haluttais ajella pitempiä lenkkejä mutta tällä hetkellä on käytössä tommonen kolmivaihteinen perus Helkama jolla ei ihmeempiä kuntoilla. Tai kyllähän tuollakin kunto kasvaa kun veivaa jotain kympin lenkkejä ympäri kaupunkii mutta ei tuolla kiinnosta kauemmaks lähtee.
Mä poljin aikanaan Tuusulanjärvee ympäri mummokonkelilla eikä haitannu menoa yhtään. Mulla tulee selkä kipeeks, jos joutuu olemaan kauheen matalassa asennossa pyörän kans, niin tollanen "tavallisella" pyörällä kuntoilu sopii paljon paremmin, kun urheilullisemmat pyörät.

User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Re: Pyöräily kuntoiluna

#11 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 05 Jul 2011, 09:43

Sexy Commando wrote:No pojat, onko nenä kiinni ruudussa näin Tourin aikana? Mulla on. Onko Leopard-Trekillä liian hyvät pyöräilijät? Vituttaako Contador? Miksi täällä ei muuten ole pyöräilynkattomistopsua?
Kyl mä lehdestä aina tapahtumat lueskelen, mutta en voi sanoa seuraavani mitenkään erityisesti. Contador vituttaa, mutta eipä noi muutkaan mitään puhtaita pulmusia ole.
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Re: Pyöräily kuntoiluna

#12 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 05 Jul 2011, 09:45

tsiiah wrote:
Eki__jns wrote:Haluttais ajella pitempiä lenkkejä mutta tällä hetkellä on käytössä tommonen kolmivaihteinen perus Helkama jolla ei ihmeempiä kuntoilla. Tai kyllähän tuollakin kunto kasvaa kun veivaa jotain kympin lenkkejä ympäri kaupunkii mutta ei tuolla kiinnosta kauemmaks lähtee.
Mä poljin aikanaan Tuusulanjärvee ympäri mummokonkelilla eikä haitannu menoa yhtään. Mulla tulee selkä kipeeks, jos joutuu olemaan kauheen matalassa asennossa pyörän kans, niin tollanen "tavallisella" pyörällä kuntoilu sopii paljon paremmin, kun urheilullisemmat pyörät.
Tottumiskysymys tuon selän kanssa. Eipä sillä välineellä nyt juurikaan ole väliä, jos ei keskinopeuksia mittaile, mutta joku mummokonkeli voi vähän vituttaa mäkisellä alueella. Samalla tavalla se polkeminen jalkoihin ottaa joka tapauksessa.
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

User avatar
apokalypsi kuten tiedämme
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19640
Joined: 01 Jul 2005, 10:33
Location: when in Rome

Re: Pyöräily kuntoiluna

#13 Post by apokalypsi kuten tiedämme » 05 Jul 2011, 09:48

Lukkopolkimet on kyllä yks sellainen väline mistä en tinkisi.

EDIT: Mummokonkeli lukkiksilla [-o<
Waked by the trumpet sound - I from my grave shall rise
And see the Judge with glory crowned - And see the flaming skies!

User avatar
asiantuntia (kaikki alat)
ihana
Posts: 23207
Joined: 22 Apr 2004, 20:04
Location: Awesomestow

Re: Pyöräily kuntoiluna

#14 Post by asiantuntia (kaikki alat) » 05 Jul 2011, 10:58

tsiiah wrote:
Eki__jns wrote:Haluttais ajella pitempiä lenkkejä mutta tällä hetkellä on käytössä tommonen kolmivaihteinen perus Helkama jolla ei ihmeempiä kuntoilla. Tai kyllähän tuollakin kunto kasvaa kun veivaa jotain kympin lenkkejä ympäri kaupunkii mutta ei tuolla kiinnosta kauemmaks lähtee.
Mä poljin aikanaan Tuusulanjärvee ympäri mummokonkelilla eikä haitannu menoa yhtään. Mulla tulee selkä kipeeks, jos joutuu olemaan kauheen matalassa asennossa pyörän kans, niin tollanen "tavallisella" pyörällä kuntoilu sopii paljon paremmin, kun urheilullisemmat pyörät.
Mulla on sama ton selän kanssa. Nyt on kyl ihan hyvä kun on sellanen pystyn ja etunojan välissä oleva ajoasento, kun löysin tarpeeks lyhyen pyörän. Selkä kestää pidemmänkin pätkän.

Mie tykkään kans ajella, mut inhoan sitä että tekee vaan jonkun ympyrän ilman päämäärää. Pitää olla joku tarkoitus. Kävin esim. Lippajärvellä ostamassa pyöränosia (~40 km), Leppävaarassa kirjastossa (~25 km) ja Itiksessä ostaa ruokaa (~20 km), mut ei tuolla pidemmällä oo oikein mitään syitä miks sinne lähtisi. Toi 20 km on vähän turhan lyhyt kuitenkin. Vai keksiskö joku mulle jonkun kivan nelisenkymmenen kilsan lenkin, joka alkais ja päättyis jokseenkin Hakaniemeen? Jos on kovasti nättiä ja hyvä pyörätie, niin ehkä ton tarkoituksettoman pyörimisen kestäisi.
Donna, sè fili, e cadeti lo fuso.
Quando te fletti, tien lo culo chiuso.

User avatar
asiantuntia (kaikki alat)
ihana
Posts: 23207
Joined: 22 Apr 2004, 20:04
Location: Awesomestow

Re: Pyöräily kuntoiluna

#15 Post by asiantuntia (kaikki alat) » 05 Jul 2011, 11:09

mikä taajuus kennetti? wrote: Tottumiskysymys tuon selän kanssa.
Ei se välttis oo siitä kiinni. Joissain pyörissä ei vaan oo mahdollista saada sellaista ajoasentoa joka ei olis selälle huono.
Donna, sè fili, e cadeti lo fuso.
Quando te fletti, tien lo culo chiuso.

Post Reply