Matkailu ja ekologisuus

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Message
Author
User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: Matkailu ja ekologisuus

#76 Post by sössön sössön » 11 Jan 2019, 15:51

Alfred Nobelaner wrote:
11 Jan 2019, 15:44
Suht suoraan hevifestareille pitäs mennä kunhan bussi on berskassa heh :P
no onnea sitte vitusti vaan, sitä tarvii
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
Tuulipuku
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 111811
Joined: 29 Jul 2006, 18:40
Location: Beverly Hills 90210

Re: Matkailu ja ekologisuus

#77 Post by Tuulipuku » 12 Jan 2019, 12:40

Ite menin kerran dösällä Zakopaneen Stadista. Aika kokemus, etenkin kun takaosa oli täynnä lähdöstä paluuseen kännissä olevia turkulaisia.
I Am Devloper‏ wrote:my CV says "enthusiastic" but my eyes say "dead inside"
Krigg wrote:Olen oman elämäni Marco Bjuzöm, mutta ilman nami namia.
Laku Setä wrote: tee plääni,raaka toteutus ja massit fikkaan.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkailu ja ekologisuus

#78 Post by Doctor Muñiz » 13 Jan 2019, 11:21

ihanaa arkiruokaa wrote:
11 Jan 2019, 14:43
sössön sössön wrote:
11 Jan 2019, 14:34
Alfred Nobelaner wrote:
11 Jan 2019, 14:24
Rojektina ois mennä lentämättä Berskaan ja takasin keväällä. Ilmeisesti bussi Tallinnasta ois halvin (50+ egee suuntaan) ja varmaan myös helvetin mukava (25h suuntaan) [-o< :P
raati ei voi kyllä millään suositella ellei pysähdy Vilnassa tai Varsovassa yöks koska ei hemmetti 25h dösässä järki lähtee ja perseä menee kuolioon :sad1: (oli se kahdessakin pätkässä ihan tarpeeks, Vilnasta Berskaan jotain toistakymmentä tuntia tms) Sinällään kyllä, noista dösäfirmoista esim Eurolines noin muuten helvetin halpa ja hyvä mut liian pitkä matka bussilla on liian pitkä.

perkule kun ei oo vielä rail balticaakaan tai siis enää, itehän aikoinaan ysärillä vedin junalla Tallinnasta Berskaan ja takaisin. Jos on pakko vetää yhtä kyytiä nii ota dösä sinne asti mistä pääsee eteenpäin junalla jossa voi ees käppäillä ja jalotella ja saa makuuvaunun jos tarvii.
komp. aamulaivalla tallinnaan, bussilla vilnaan (yhteensä joku 12h). sit yks tai kaks yötä siellä, sieltä aamulla bussilla varsovaan ja siitä junalla berliiniin (yhteensä ehkä 15h). toki jos osaa nukkua bussissa niin kyllä siellä sen yli 10h:kin saattaa jaksaa. itse en osaa, joten aivan pakko vetää siihen raja
Ihme nössöilyä (en kyllä enää itsekään kestäisi niitä kehitysmaabussireissuja, mitä tuli aikanaan tehtyä).
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
hellan lettas
4k
Posts: 4239
Joined: 01 Nov 2016, 12:09

Re: Matkailu ja ekologisuus

#79 Post by hellan lettas » 21 Jan 2019, 12:04

Ajatuksia tästä? Itseäni hämmästyttää varsinkin tuo Tallinnan vertailu.
Image

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkailu ja ekologisuus

#80 Post by Doctor Muñiz » 23 Jan 2019, 04:24

Hyviä laskelmia - tää esim.
The Harmony, owned by Royal Caribbean, has two four-storey high 16-cylinder Wärtsilä engines which would, at full power, each burn 1,377 US gallons of fuel an hour, or about 66,000 gallons a day of some of the most polluting diesel fuel in the world.
oli tossa alunperin laskettu väärin 17 000 litran kulutukseksi eli kertomisen sijaan jaettu 3,785:llä. No, korjauksessa saatiinkin sitten kaksinkertainen luku oikeaan nähden, kun ei ilmeisesti toimittaja oikein hallitse peruskoulun matematiikkaa:
The Guardian -lehti laski vuonna 2016, että yksi maailman suurimmista risteily­aluksista, suomalaisia Wärtsilän moottoreita käyttävä Harmony of the Seas tuottaa saman verran hiilidioksidipäästöjä kuin 83 672 autoa. Täydellä teholla kulkiessaan se hörppää 500 000 litraa erittäin saastuttavaa dieseliä päivässä.
Oikea on siis 250 000 litraa, joka jaettuna noille 83 672 autolle tekee noin kolme litraa dieseliä per auto ja tällä ajaa moottoritietä noin 50 kilometriä. Toi alus kulkee vuorokaudessa 500 km. Matkustajakapasiteetti (6780) huomioiden kannattaa silti ennemmin taittaa matkaa autolla (vähän höhlä vertaus, kun ei nää kulje samoja reittejä) etenkin varsinaisten ilmansaasteiden takia.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Matkailu ja ekologisuus

#81 Post by Ruutari » 23 Jan 2019, 06:58

Doctor Muñiz wrote:
23 Jan 2019, 04:24
Hyviä laskelmia - tää esim.
The Harmony, owned by Royal Caribbean, has two four-storey high 16-cylinder Wärtsilä engines which would, at full power, each burn 1,377 US gallons of fuel an hour, or about 66,000 gallons a day of some of the most polluting diesel fuel in the world.
oli tossa alunperin laskettu väärin 17 000 litran kulutukseksi eli kertomisen sijaan jaettu 3,785:llä. No, korjauksessa saatiinkin sitten kaksinkertainen luku oikeaan nähden, kun ei ilmeisesti toimittaja oikein hallitse peruskoulun matematiikkaa:
The Guardian -lehti laski vuonna 2016, että yksi maailman suurimmista risteily­aluksista, suomalaisia Wärtsilän moottoreita käyttävä Harmony of the Seas tuottaa saman verran hiilidioksidipäästöjä kuin 83 672 autoa. Täydellä teholla kulkiessaan se hörppää 500 000 litraa erittäin saastuttavaa dieseliä päivässä.
Oikea on siis 250 000 litraa, joka jaettuna noille 83 672 autolle tekee noin kolme litraa dieseliä per auto ja tällä ajaa moottoritietä noin 50 kilometriä. Toi alus kulkee vuorokaudessa 500 km. Matkustajakapasiteetti (6780) huomioiden kannattaa silti ennemmin taittaa matkaa autolla (vähän höhlä vertaus, kun ei nää kulje samoja reittejä) etenkin varsinaisten ilmansaasteiden takia.
"Most polluting diesel fuel" on vähän niin ja näin. Siellä on scrubberit ja scr:t ottamassa soxit ja noxit talteen, tai muokkaamassa niitä toiseen muotoon. Kohta loppuu open loop-ajelut ja kaikki tulee talteen. Lisäksi markkinoille on noi low-sulphrur-löpöt sun muut.

User avatar
hellan lettas
4k
Posts: 4239
Joined: 01 Nov 2016, 12:09

Re: Matkailu ja ekologisuus

#82 Post by hellan lettas » 18 Oct 2019, 13:18

Pystyykö jostain hakemaan kätevästi lentoja ATR-koneille? Se kun olisi huomattavasti eko/hinta/nopeus suhteessa livoimainen mennä vaikka Tukholmaan tai Keski-Eurooppaan.

Uskomatonta ettei hakukoneissa ole ominaisuutta jossa voisi lajitella päästöjen mukaan.

Post Reply