Kimolan kanava

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Message
Author
Nat King Cole Porter ja Stout
Posts: 824
Joined: 12 Oct 2008, 12:28

Re: Kimolan kanava

#16 Post by Nat King Cole Porter ja Stout » 26 Apr 2017, 11:48

orthrelmin levyarvio wrote:
ana-conda wrote:
pyssysaaren apuloisto wrote:veneellä tukee käytyä joka kesä, siisti, kapea reitti mikä on päässyt laiminlyönnin takia rannoilta rehevöitymään, suosittelen kyllä käymään, tuohon ollaan nyt suunnittelemassa normaalia kanavaa että pääsee Kouvolasta päijänteelle [-o<
Eeppinen PIF-risteily Viitasaaren ABC:ltä Kouvolaan!
Eläköön Suomen Kanavat! [-o<
Kanavat best.
Tuli aikoinaan sisävesiristeiltyä väli Viitasaari-Lahti. Laiva vaihtui Jyväskylässä, jossa samalla tuli pysähdyttyä pariksi päiväksi.
Mukavaa oli kanavia ja sulkuja pällistellä ööliä nappaillen. Mukava oli Jyväskyläkin.

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#17 Post by viemäri-INTEGRITY » 26 May 2017, 14:33

ana-conda wrote:
pathologyn paha lääkäri wrote:
pathologyn paha lääkäri wrote:
ana-conda wrote:
örinää...sick wrote:Tulee mukava korkeusero laskeutua veneellä alas/ylös :pale:
12 metriä :palesmoker:
Se on vielä korkeampi kuin Saimaan Kanavan suursulut :pale:
Rakentaminen alkaa kesällä -18 :bounce:
:happy1:
Alkaa jo tänä kesänä rakentaminen ja valmista viimeistään -19 :o [-o<
Image

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#18 Post by viemäri-INTEGRITY » 19 Jun 2017, 13:20

epicardiectomyn rumpali wrote:
ana-conda wrote:
pathologyn paha lääkäri wrote:
pathologyn paha lääkäri wrote:
ana-conda wrote:
örinää...sick wrote:Tulee mukava korkeusero laskeutua veneellä alas/ylös :pale:
12 metriä :palesmoker:
Se on vielä korkeampi kuin Saimaan Kanavan suursulut :pale:
Rakentaminen alkaa kesällä -18 :bounce:
:happy1:
Alkaa jo tänä kesänä rakentaminen ja valmista viimeistään -19 :o [-o<
Ei alakaan kuin vasta ensi kesänä, oli siellä jo jotain tikkuja pystyssä reunamerkkeinä tms

Image
Image

User avatar
Lörsson.
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 234793
Joined: 16 Aug 2004, 15:15
Location: Kaikkien yliopistojen vessat muutenkin

Re: Kimolan kanava

#19 Post by Lörsson. » 26 Mar 2018, 15:06

Kimolan kanavan kustannukset kaksinkertaistuivat.

https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2447193

Kimolan kanavan kunnostaminen veneilykelpoiseksi maksaa reilusti alkuperäistä suunnitelmaa enemmän. Alun perin 9 miljoonan euron kustannusarviota tarkistettiin jo välillä 14,3 miljoonaan euroon ja nyt se on tarjousmenettelyn päätyttyä paisunut 20,8 miljoonaan euroon.

Valtiolta tarvitaan lisää rahaa noin 5,2 miljoonaa euroa ja alkuperäisen kustannusarvioon verrattuna, Kouvolan kaupungilta reilut 2,7 miljoonaa euroa, Heinolan kaupungilta 752 000 euroa ja Iitin kunnalta 471 000 euroa.

- Tämä on täysin poikkeuksellinen tilanne, koska kustannukset tuplaantuivat, mutta niin on rakentaminenkin. Olosuhteet ovat poikkeuksellisen haastavat muun muassa sortumariskin takia, sanoo suunnittelusta vastaavan Liikenneviraston projektipäällikkö Harri Liikanen.

Rakentaminen on kuitenkin mahdollista aloittaa tänä kesänä ja se kestää Liikasen arvion mukaan kaksi kesää ja yhden talven.

Hanke hyödyttää veneilijöiden lisäksi alueen turismia palvelevaa elinkeinoelämää. Kanavan kautta syntyy veneily-yhteys Päijänteen ja Iitin Pyhäjärven välille.

Elinkeinoministeriö tekee lisärahoituksesta esityksen valtiovarainministeriölle huhtikuun aikana. Lopullisesti valtion lisärahasta päättää eduskunta lisätalousarvion yhteydessä ennen juhannusta. Kunnat päättävät lisärahan myöntämisestä sitä ennen.

- I thought you fucked off.
- I did! But then I fucked back on again.


User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#20 Post by viemäri-INTEGRITY » 26 Mar 2018, 16:57

Miten rakentamisen vaativuus tuli noin isona yllätyksenä :scratch:
Image

User avatar
Salajulkku
God of PIF
God of PIF
Posts: 36348
Joined: 09 Apr 2013, 12:34
Location: pilaamassa maisemaa

Re: Kimolan kanava

#21 Post by Salajulkku » 01 Apr 2018, 19:46

epicardiectomyn rumpali wrote:Miten rakentamisen vaativuus tuli noin isona yllätyksenä :scratch:
No tämä nyt on julkisen rakentamisen peruskauraa. Kaikki tietävät alibudjetoiduksi ensimmäisellä kierroksella, kun rahapäätökset tarvitaan. Sitten on "myöhäistä perua".

On useampi vuosi siitä, kun on tullut Kimolan kanavalla käydyksi.

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#22 Post by viemäri-INTEGRITY » 29 May 2018, 20:07

\:D/
YLE wrote:Kimolan kanavan rahoitus on varmistumassa – valtiolta tulossa 5,2 miljoonaa euroa

Rakennuskustannukset nousivat odotettua suuremmiksi.

Kimolan kanavan rakentaminen on varmistumassa. Hallitus on päättänyt lisätä kanavahankkeen rahoitusosuuttaan 5,2 miljoonalla eurolla. Lisäys johtuu siitä, että kanavan kunnostuskustannukset ovat osoittautuneet .

Hallitus julkaisi lisätalousarvioehdotuksensa tiistaina.

– Kimolan kanava on alueelle erittäin tärkeä hanke, ja sen rakentaminen on tällä rahoituspäätöksellä nyt vihdoin turvattu, sanoo työministeri Jari Lindström (sin.) tiedotteessa.

Eduskunnan on määrä käsitellä hallituksen lisätalousarvioesitystä juhannukseen mennessä. Yleensä vuotuinen lisätalousarvio tulee voimaan heinäkuun alussa, jonka jälkeen Liikennevirasto voi käynnistää rakennustyöt.

Kanavan kunnostustyöt maksavat 20,8 miljoonaa euroa, josta valtio rahoittaa kaksi kolmasosaa ja alueen kunnat kolmasosan. Iitti, Kouvola ja Heinola ovat jo aiemmin päättäneet .

Kimolan kanava on Pohjois-Kymenlaaksossa Kymijoen vesistössä oleva uittokanava, joka sijaitsee Iitin ja Kouvolan alueella. Tavoitteena on muuttaa uittoväylä yleiseksi paikallisväyläksi, joka mahdollistaisi vesiliikenteen Kymijoen ja Päijänteen välillä.

Kunnostustöiden arvioidaan valmistuvan vuonna 2019.
Image

User avatar
ana-conda
God of PIF
God of PIF
Posts: 38517
Joined: 10 Jul 2004, 19:53
Location: Radan varsi

Re: Kimolan kanava

#23 Post by ana-conda » 27 Jun 2018, 15:39

YLE wrote:Valtion lisärahoitus varmistui – Kimolan veneilykanavan rakentaminen käynnistyy heinäkuussa
Entinen uittokanava kunnostetaan veneilykäyttöön.
Image
Kimolan kanavan rakentaminen alkaa heinäkuussa. Eduskunta hyväksyi keskiviikkona kanavan 5,2 miljoonan euron lisärahoituksen. Lisätalousarvio tulee voimaan heinäkuun alussa, jonka jälkeen Liikennevirasto voi käynnistää rakennustyöt. Lisärahan tarve johtuu siitä, että kanavan kunnostuskustannukset kohosivat arvioitua suuremmiksi.
Kunnostustyöt maksavat yhteensä 20,8 miljoonaa euroa, josta valtio rahoittaa kaksi kolmasosaa ja alueen kunnat kolmasosan.
Kimolan kanava on Pohjois-Kymenlaaksossa Kymijoen vesistössä sijaitseva uittokanava. Rakennustöiden tavoitteena on muuttaa Konninveden ja Iitin Pyhäjärven välinen uittokanava veneilykäyttöön.
Hankkeessa ryöpätään ja levennetään nykyinen kanava. Lisäksi kanavaan tehdään veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset. Nykyinen nippunosturi puretaan ja paikalle rakennetaan venesulku, jonka sulkukorkeus on 12 metriä. Kanavan ylittävät Kimolan silta ja Taipaleen yksityissilta uusitaan.
Kanava valmistuu vuoden 2019 loppuun mennessä. Kanava jää valmistuttuaan Kouvolan kaupungin omistukseen.
Hankkeessa ryöpätään ja levennetään nykyinen kanava.
Hankkeessa ryöpätään ja levennetään nykyinen kanava.
No jopas nyt jotakin! :shock:
Ensi kesänä kanavan vettä varmaan voi juoda!
Edit: Ei ku ei mitään

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#24 Post by viemäri-INTEGRITY » 10 Jul 2018, 07:31

[-o< [-o<
Image

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#25 Post by viemäri-INTEGRITY » 05 Aug 2018, 13:37

Hommat ovat alkaneet kys paikassa, kaveri kävi siellä ja raportoi että raskasta maansiirtokalustoa paikalla ja on raivattu metsää ja louhiittu kalliota yms, homma siis on oikeasti alkanut [-o<
Image

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#26 Post by viemäri-INTEGRITY » 27 Aug 2018, 10:57

Kuntatekniikka wrote:Suomen ensimmäinen tunnelissa oleva veneilyreitti syntyy Pohjois-Kymenlaaksoon

Image

Ensi vuoden jälkeen Konniveden ja Pyhäjärven vesistöjä yhdistää veneilyreittinä Kimolan kanava ja sen 70 metriä pitkä kalliotunneli – ainoa laatuaan Suomessa.

Kanavayhteys lisää veneilymahdollisuuksia Heinola-Iitti-Kouvola-alueelle ja kytkee seudun vesistöt keskiseen Järvi-Suomeen. Puun uittoa varten tehdyssä kanavassa viimeiset uittopuuniput ovat kulkeneet 2000-luvun alussa.

Nykyinen kanava ruopataan ja levennetään n. 5,5 kilometrin matkalla ja siihen tehdään veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset. Lisäksi kanavalle rakennetaan uudet reunat, tehdään avo- ja tunnelilouhintaa, rakennetaan sulkurakenteet sekä suoritetaan maantien alueella laaja massavaihto.

Tunnelin yläkanavan puolella sijaitseva nippunosturi kaikkine rakenteineen puretaan ja tilalle rakennetaan yksi 12 metriä korkea kanavasulku. Se tulee olemaan Suomen toiseksi korkein sulku. Korkein on Saimaan kanavassa Lappeenrannassa sijaitseva Mälkiän sulku, jonka putouskorkeus on 12,4 metriä. Väylä- ja sulku-urakan hoitaa Liikenneviraston tilaamassa kohteessa Kreate Oy.

-Työmaa on hyvin monipuolinen ja haastava. Se täällä on kutenkin helpottavaa, että ajoneuvoliikennettä on alueen maantiellä vähäisesti. Toisaalta Kimolan kanava ei ole juoksutuskanava, joten molemmin puolin sulku- ja tunnelityömaata voidaan rakentaa ylikuljettava pato, jolloin sulkurakenne ja tunneli voidaan rakentaa kuivatyönä, toteaa työmaainsinööri Emmi Suuronen.

Sulku-urakan vastaava työnjohtaja Tomi Pyökeri jatkaa Suurosen puheeseen, että tällaisia vastaavia urakoita on todella vähän. Kokonaisuus on laaja ja sisältää muun muassa vesistö-, maantie-, kalliolouhinta- ja betonitöitä. Näiden toteuttaminen ja työvaiheiden yhteensovittaminen edellyttää hyvää projektinjohtoa ja monialaista ammattitaitoa.

Neljä miljoonaa litraa vettä
Sulkuosan reunoilla on menossa avolouhintavaihe. Työpadot ovat lähes valmiit ja työmaalla valmistaudutaan kanavaan tulevien työaikaisten vastapengerten tekemiseen. Kanavan reunojen hyvin massiiviset kevennysleikkaukset tehdään väylän leventämisen, eroosiosuojauksien ja veneilyturvallisuuden varmistamiseksi.

-Tilaaja on teettänyt erittäin laajat geotekniset suunnitelmat kevennysleikkausten turvallisen toteuttamisen varmistamiseksi. Rantojen lossausvaaraan on varauduttu poikkeuksellisen tarkoilla työohjeilla sekä seurantajärjestelmillä. Takymetrimittaus suoritetaan 15 minuutin välein. Luiskien vakavuutta ja pohjaveden korkeutta tarkastellaan inklinometrien, huokospaineanturien ja pohjavesiputkien avulla, Suuronen avaa työturvallisuuden toteuttamista.

Kimolan kanavan sulun valmistuttua sen vesimäärä on noin 4 000m3. Sulutusaika on puolituntia. Kanavan sulku toimii itsepalveluperiaatteella. Kanavan leveydeksi tulee koko matkalta 12 metriä ja haraussyvyydeksi 2,4 metriä. Alakanavan puolelle rakennetaan noin 80 metriä ja yläkanavan puolelle noin 50 metriä pitkät odotuslaiturit.

-Työmaalle on tehty oma porakaivokin, joka todennäköisesti jää tämän hienon matkailukohteen hyödyksi tavalla tai toisella, Emmi Suuronen arvelee.
Image

User avatar
ana-conda
God of PIF
God of PIF
Posts: 38517
Joined: 10 Jul 2004, 19:53
Location: Radan varsi

Re: Kimolan kanava

#27 Post by ana-conda » 28 Aug 2018, 22:43

epicardiectomyn rumpali wrote:
27 Aug 2018, 10:57
Kuntatekniikka wrote:Suomen ensimmäinen tunnelissa oleva veneilyreitti syntyy Pohjois-Kymenlaaksoon

Image

Ensi vuoden jälkeen Konniveden ja Pyhäjärven vesistöjä yhdistää veneilyreittinä Kimolan kanava ja sen 70 metriä pitkä kalliotunneli – ainoa laatuaan Suomessa.

Kanavayhteys lisää veneilymahdollisuuksia Heinola-Iitti-Kouvola-alueelle ja kytkee seudun vesistöt keskiseen Järvi-Suomeen. Puun uittoa varten tehdyssä kanavassa viimeiset uittopuuniput ovat kulkeneet 2000-luvun alussa.

Nykyinen kanava ruopataan ja levennetään n. 5,5 kilometrin matkalla ja siihen tehdään veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset. Lisäksi kanavalle rakennetaan uudet reunat, tehdään avo- ja tunnelilouhintaa, rakennetaan sulkurakenteet sekä suoritetaan maantien alueella laaja massavaihto.

Tunnelin yläkanavan puolella sijaitseva nippunosturi kaikkine rakenteineen puretaan ja tilalle rakennetaan yksi 12 metriä korkea kanavasulku. Se tulee olemaan Suomen toiseksi korkein sulku. Korkein on Saimaan kanavassa Lappeenrannassa sijaitseva Mälkiän sulku, jonka putouskorkeus on 12,4 metriä. Väylä- ja sulku-urakan hoitaa Liikenneviraston tilaamassa kohteessa Kreate Oy.

-Työmaa on hyvin monipuolinen ja haastava. Se täällä on kutenkin helpottavaa, että ajoneuvoliikennettä on alueen maantiellä vähäisesti. Toisaalta Kimolan kanava ei ole juoksutuskanava, joten molemmin puolin sulku- ja tunnelityömaata voidaan rakentaa ylikuljettava pato, jolloin sulkurakenne ja tunneli voidaan rakentaa kuivatyönä, toteaa työmaainsinööri Emmi Suuronen.

Sulku-urakan vastaava työnjohtaja Tomi Pyökeri jatkaa Suurosen puheeseen, että tällaisia vastaavia urakoita on todella vähän. Kokonaisuus on laaja ja sisältää muun muassa vesistö-, maantie-, kalliolouhinta- ja betonitöitä. Näiden toteuttaminen ja työvaiheiden yhteensovittaminen edellyttää hyvää projektinjohtoa ja monialaista ammattitaitoa.

Neljä miljoonaa litraa vettä
Sulkuosan reunoilla on menossa avolouhintavaihe. Työpadot ovat lähes valmiit ja työmaalla valmistaudutaan kanavaan tulevien työaikaisten vastapengerten tekemiseen. Kanavan reunojen hyvin massiiviset kevennysleikkaukset tehdään väylän leventämisen, eroosiosuojauksien ja veneilyturvallisuuden varmistamiseksi.

-Tilaaja on teettänyt erittäin laajat geotekniset suunnitelmat kevennysleikkausten turvallisen toteuttamisen varmistamiseksi. Rantojen lossausvaaraan on varauduttu poikkeuksellisen tarkoilla työohjeilla sekä seurantajärjestelmillä. Takymetrimittaus suoritetaan 15 minuutin välein. Luiskien vakavuutta ja pohjaveden korkeutta tarkastellaan inklinometrien, huokospaineanturien ja pohjavesiputkien avulla, Suuronen avaa työturvallisuuden toteuttamista.

Kimolan kanavan sulun valmistuttua sen vesimäärä on noin 4 000m3. Sulutusaika on puolituntia. Kanavan sulku toimii itsepalveluperiaatteella. Kanavan leveydeksi tulee koko matkalta 12 metriä ja haraussyvyydeksi 2,4 metriä. Alakanavan puolelle rakennetaan noin 80 metriä ja yläkanavan puolelle noin 50 metriä pitkät odotuslaiturit.

-Työmaalle on tehty oma porakaivokin, joka todennäköisesti jää tämän hienon matkailukohteen hyödyksi tavalla tai toisella, Emmi Suuronen arvelee.
Mahtavaa!
Puoli tuntia kuulostaa maakravulta aika huomattavan pitkältä ajalta (verrattuna omiin kokemuksiini matalammista suluista).
Edit: Ei ku ei mitään

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Kimolan kanava

#28 Post by viemäri-INTEGRITY » 03 Oct 2018, 10:11

Tulipa käytyä itsekin paikalla ja onhan siellä kunnon työmaa hemmetti

Image

Image

Image

Image
Image

User avatar
ana-conda
God of PIF
God of PIF
Posts: 38517
Joined: 10 Jul 2004, 19:53
Location: Radan varsi

Re: Kimolan kanava

#29 Post by ana-conda » 06 Oct 2018, 11:04

Aah.. Tuo on totta :bounce:
Olispa äkkiä aikaa kiertää tuota kautta kattomassa :blob6:
Edit: Ei ku ei mitään

User avatar
Jokke
amisjannu
Posts: 31640
Joined: 24 Aug 2004, 14:10
Location: Hei No LA!

Re: Kimolan kanava

#30 Post by Jokke » 05 Nov 2018, 10:08

Lörsson. wrote:
30 Jul 2016, 18:24
Laitan nyt taas tämän viimekesäisen rockvideon:

Tästä oli lauantaina puhetta. Ei jää kiinni ainakaan miljööstä.
Paskaa, skeidaa, köntsää...

Post Reply