Laos

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Message
Author
User avatar
Lörttihörö
1k
Posts: 1161
Joined: 27 May 2009, 16:16

Laos

#1 Post by Lörttihörö » 14 Jul 2016, 14:11

En löytänyt topicia Laosista, joten tehdään nyt sellainen. Eli onko kävijöitä? Mitä mieltä? Minne mennä, mitä tehdä? Ens talvelle tässä suunnittelemassa jotain 1kk reissua, mahdollisesti 2-3 viikkoa Laosissa ja 1-2 viikkoa Thaimaa/Vietnam tms. rannalle loppuajaksi. Laosista ei oikein itselle tule muuta mieleen kuin tämä tubing kännäily, ja googletuksella löysin Thom Kong Lo luolan, hieman hankala vaan sinne päästä, tai ainakin vaatii useamman päivän sinne liikkumiseen.

User avatar
Chronosaurus
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 23859
Joined: 29 Apr 2004, 18:39

Re: Laos

#2 Post by Chronosaurus » 15 Jul 2016, 10:33

Tämä nyt varmaan on jo tiedossa, mutta suosittelen vilpittömästi Si Phan Donin aluetta siellä etelässä. En ole kyllä vuosiin käynyt, mutta ainakin silloin oli mukavan pysähtynyt
tunnelma, tosi rauhallista. Don Det varmaan se tunnetuin saari siellä, itse majailin siinä vieressä Don Khonin puolella ja siellä ei ainakaan stressi vaivannut. Silloin joskus siellä ei ollut
ollenkaan moottoroituja ajoneuvoja, fillareita sai vuokrattua saarella liikkumiseen. Ja niitä saaria on tosiaan ihavvitusti, joten valinnanvaraa löytyy.
Mitään varsinaista nähtävää siellä ei sinällään ole, mutta vesiputouksia löytyy ja irrawaddy delfiinejä pystyy bongailemaan.

Champasakissa Si Phan Donilta vähän pohjoisen suuntaan löytyy myös Khmerien temppeleitä, Wat Phou oli ihan käymisen arvoinen paikka. Ainakin siis jos osuu ns. matkan varrelle.

Noin yleisesti ottaen kannattaa varata aikaa paikasta toiseen siirtymiselle, lyhyetkin matkat saattaa kestää tuntikausia. Jos Thaikkuihin meinaat siirtyä matkan lopuksi, niin yöjunassa
Vientianesta Bangkokiin oli hauska bönthöttää.

User avatar
Hra Mezola
Ukko
Posts: 48291
Joined: 06 Sep 2005, 14:45
Location: Helsinki

Re: Laos

#3 Post by Hra Mezola » 16 Jul 2016, 14:30

Lepposaa oli juurikin neljän tonnin saarilla ja parissa pikkukaupungissa jossa vietettiin kussakin pari päivää. Pitäis mennä uudetaankin tässä kunhan kerkiää.
Image
hauveli wrote:jos ei oo pelannu roolipelejä ja siksi ei tajuu mistään mitään ja on ihan hapannaama niin ehkä kannattais

User avatar
Lörttihörö
1k
Posts: 1161
Joined: 27 May 2009, 16:16

Re: Laos

#4 Post by Lörttihörö » 03 Aug 2016, 14:47

Joo Don Detistä ja 4000 islandista lueskellutkin. Jos tuonne nyt päätyy, niin luultavasti nämä peruspaikat tulee sitten käytyä läpi, eli Luang Prabang, Don Det, Vientiane ja toivottavasti Thom Kong Lo luola jos ei nyt kovin montaa päivää mene että sinne pääsee.

User avatar
Lörttihörö
1k
Posts: 1161
Joined: 27 May 2009, 16:16

Re: Laos

#5 Post by Lörttihörö » 03 Aug 2016, 14:48

Chronosaurus wrote:Jos Thaikkuihin meinaat siirtyä matkan lopuksi, niin yöjunassa
Vientianesta Bangkokiin oli hauska bönthöttää.
Joo, mennessä ja tullessa ajateltiin yöjunalla vetää tuo väli.

User avatar
Megahomo
2k
Posts: 2975
Joined: 20 Sep 2009, 10:13

Re: Laos

#6 Post by Megahomo » 05 Aug 2016, 14:27

Kannattaa olla tarkka ettei ole Luang prabangissa kiinalaisen uudenvuoden aikaan. Olin viime talvena ja oli aivan yhtä vittua ihmiselämä sillo. Muang Ngoi kylä pohjoisessa oli 5/5 ja täällä jo mainittu si pha donin alue. Yhteensä kuukauden olin Laosissa ja ei voi kuin suositella. Paitsi Vang Vieng on aivan perseestä ja Luang prabangiin en menisi toiste.

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46143
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: Laos

#7 Post by Kostojevski » 05 Aug 2016, 19:51

2008 syksyllä tuli oltua tuolla päin. Muang Ngoi, trekkakset siellä ja laskeminen alas Nam Outa pitkin Luang Prabangiin päin oli hienoimpia reissukokemuksia ikinä. Mielettömän nätit maisemat siellä pohjoisen suunnalla muutenkin. Si Phan Donilla oltiin Don Detillä ja Don Khonilla. En tiedä mikä meininki siellä nykyään on, mutta varmaan sieltä vielä löytää oman hiljaisen sopen, jos haluaa.

Vientianeen ja Vang Viengiin en välttämättä pistäisi liikaa aikaa. Oli se tubehomma ja järjettömät ämpärikännit aussimimmien kanssa ihan hauskaa kerran-pari, mutta aika pian sieltä oli pakko päästä pois. Mites muuten tiet ja bussit Laosissa tätä nykyä? Tuli tehtyä klassinen moka siirtymällä Vientiane - Pakse väli jollain "luxussleepperillä." Kaksi n. 185 senttistä jätkää tuplasängyssä, joka oli ehkä 170 cm pitkä tila ja leveyttä 80 cm. Ne oli mukavat 14 tuntia tjsp. ne.

User avatar
Lörttihörö
1k
Posts: 1161
Joined: 27 May 2009, 16:16

Re: Laos

#8 Post by Lörttihörö » 10 Nov 2016, 08:11

Megahomo wrote:Kannattaa olla tarkka ettei ole Luang prabangissa kiinalaisen uudenvuoden aikaan. Olin viime talvena ja oli aivan yhtä vittua ihmiselämä sillo. Muang Ngoi kylä pohjoisessa oli 5/5 ja täällä jo mainittu si pha donin alue. Yhteensä kuukauden olin Laosissa ja ei voi kuin suositella. Paitsi Vang Vieng on aivan perseestä ja Luang prabangiin en menisi toiste.
Taidetaan juuri olla vielä Thaimaan puolella kiinalaisen uuden vuoden aikaan, jos nyt oikein tulkitsin sitä. Eli ilmeisesti se kestää sen melkein viikon? Nyt kun tuota reittiä hieman pähkäillyt, niin hankala siitä on järkevä saada. Tosiaan, Pohjois-Thaimaahan nyt ensimmäisenä, pari kolme viikkoa voisi olla aikaa Laosin puolella. Järkevin reitti olisi Chiang Raista hypätä rajan yli, vetää paatilla kohti Luang Prabangia, käydä ehkä Muang Ngoissa, Vang Viengissä ja Vientianen kautta Bangkokia kohti. Tai sitten nyt joskus tulevaisuudessa keskittyä kokonaan Laosiin ja mennä Si Phan Doniin asti. Nyt se ei kyllä taida olla mahdollista.

Kerro nyt Megahomo mikä Vang Viengissa ja Luang Prabangissa kyrsi. Paljon oon lueskellut että molempien ympäristössä on vaikka mitä hienoja paikkoja jos jaksaa esim. pyöräillä siellä. Ja mikä tossa Kiinalaisessa uudessa vuodessa oli niin vittua? Liikaa porukkaa?

User avatar
Megahomo
2k
Posts: 2975
Joined: 20 Sep 2009, 10:13

Re: Laos

#9 Post by Megahomo » 10 Nov 2016, 08:30

Joo kiinalaisen uuden vuoden aikaan Luang Prabang oli aivan totaalisen täyteen ammuttu. Ruoka paikkojen etsiminen oli hankalaa kun joka paikka täynnä ja majapaikkaa sai ettiä toista tuntia kun full today lappua joka majatalon ovessa. Itse kaupunkihan oli aika jees, kuitenkin suht nopeasti nähty. Ehkä jäi vähän liian negatiivinen kuva kun pohjoisesta uudestaan alaspäin tullessa olin siellä pari yötä tylsistymässä kiinalaisten tungoksessa.

Vang viengissä en viihtynyt sitten lainkaan, täynnä öliseviä brittejä ja ausseja menossa/tulossa tubeilemesta ja tuktuk kuskeja tuputtamassa huumeita. Lähialueet oli kyllä hienoja, valoisan ajan käytin mopolla ympäriinsä päristelyyn. Baarit ja yöelämä ei mua oikein yhtään kiinnosta joten Vang Vieng ei vaan ollut mun mesta.

Näähän on siis mun fiiliksiä paikoista ja riippuu ihan täysin siitä mitä hakee/minkälaisesta reissaamisesta tykkää. Erityisesti itse tykkäsin Laosissa aikaisin tulevasta valomerkistä ja siitä että landella oli aivan pilkko pimeää ja pirun hiljasta iltaisin.

User avatar
Kostojevski
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 46143
Joined: 09 Mar 2016, 20:12

Re: Laos

#10 Post by Kostojevski » 06 Dec 2016, 23:17

Komppaan. Jos Luang Prabang on kuitenkin reitillä, niin kannatan siitä pohjoisempiin kyliin suuntaamista. Paikan päältä kuulee todennäköisesti parhaimmat ja ajankohtaisimmat vinkit mitkä mestat on tukossa. Kiinnostaisi itseänikin raportit niiden seutujen kehittymisestä.

User avatar
Menen helposti paikkoihin
Posts: 598
Joined: 04 Jan 2011, 03:16

Re: Laos

#11 Post by Menen helposti paikkoihin » 18 Oct 2018, 20:10

Tänne taas kohta. Aattelin vuokrata mopedin Vientianesta ja lähteä pohjoiseen ajelemaan. 2014 tehtiin vastaava lyhyempi reissu Thakhekista ("Thakhek loop"), ja tuli todetuksi että motskari on kyllä ylivoimaisesti paras kulkuväline tuossa maassa.

Joku tällainen saattaisi olla reittinä, tai sitten niin että sisällyttäisi Luang Prabangin tuohon jotenkin, siellä en oo käyny.
Image

NicAhh
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13202
Joined: 10 Feb 2018, 09:42
Location: 01610

Re: Laos

#12 Post by NicAhh » 24 Oct 2018, 01:11

Kiva maa. :)
Don det, vientiane ja mitä muit niit nyt oli...
Vuosia sit kävin.
Menisin mielelläni uudestaan.
I have no idea what's going on

Hmmh... yeah, I can't hack it.

User avatar
Lörttihörö
1k
Posts: 1161
Joined: 27 May 2009, 16:16

Re: Laos

#13 Post by Lörttihörö » 31 Oct 2018, 14:00

Menen helposti paikkoihin wrote:
18 Oct 2018, 20:10
Tänne taas kohta. Aattelin vuokrata mopedin Vientianesta ja lähteä pohjoiseen ajelemaan. 2014 tehtiin vastaava lyhyempi reissu Thakhekista ("Thakhek loop"), ja tuli todetuksi että motskari on kyllä ylivoimaisesti paras kulkuväline tuossa maassa.

Joku tällainen saattaisi olla reittinä, tai sitten niin että sisällyttäisi Luang Prabangin tuohon jotenkin, siellä en oo käyny.
Image
Mielenkiinnosta kysyn, että miten paljon ajattelit varata aikaa tuolle reitille? Ois aika kova itekin joskus vetää samankaltainen reitti.

User avatar
Menen helposti paikkoihin
Posts: 598
Joined: 04 Jan 2011, 03:16

Re: Laos

#14 Post by Menen helposti paikkoihin » 01 Nov 2018, 11:36

Lörttihörö wrote:
31 Oct 2018, 14:00
Menen helposti paikkoihin wrote:
18 Oct 2018, 20:10
Tänne taas kohta. Aattelin vuokrata mopedin Vientianesta ja lähteä pohjoiseen ajelemaan. 2014 tehtiin vastaava lyhyempi reissu Thakhekista ("Thakhek loop"), ja tuli todetuksi että motskari on kyllä ylivoimaisesti paras kulkuväline tuossa maassa.

Joku tällainen saattaisi olla reittinä, tai sitten niin että sisällyttäisi Luang Prabangin tuohon jotenkin, siellä en oo käyny.
Image
Mielenkiinnosta kysyn, että miten paljon ajattelit varata aikaa tuolle reitille? Ois aika kova itekin joskus vetää samankaltainen reitti.
No oikeestaan oon ajatellu että saattaisin ajella tuolla joku 2,5 viikkoo tms, ja reitti ja sen mitta muotoutuvat sen mukaan miten matka etenee ja miltä tuntuu. Ja en tiiä minkä verran tuossa mahdollisesti kaipaa välipäiviä, ja eiköhän tuollaiseen aina jotain teknisiä ongelmia mahdu myös. Mutta verkkaisesti edetenkin päivässä menee kyllä joku 150-200 km. Tuolla taitaa enimmäkseen olla jo asfaltoituja nuo tiet, mikä vähän helpottaa.

Kolmen viikon päästä ois tarkoitus olla ajelemassa jo, raportoin sitten miten meni!

User avatar
Menen helposti paikkoihin
Posts: 598
Joined: 04 Jan 2011, 03:16

Re: Laos

#15 Post by Menen helposti paikkoihin » 23 Nov 2018, 17:39

Kaks päivää mopedilla ajoa takana, ja tähän asti on ollut lähinnä pelkkiä teknisiä ongelmia... Pyöränä on tuollainen 110cc puoliautomaattinen Suzuki, sähköstartti lakkasi toimimasta jo eilen päivällä, ja polkustartti on ollut hyvin epävarma. Yleensä pyörä on käynnistynyt joskus 15-30 minuutin yrittämisen jälkeen.

Käytin tänä aamuna sitä korjattavana, ja näytti siltä että polkustartti toimisi, mutta kun ekan kerran pysähdyin juomatauolle, niin sama vika. Joku koulusta tms. palaamassa ollut kaveri sitten työnsi minua useamman kilometrin matkan kotiinsa, ja rassasi sytytystulppaa siellä. Taas pyörä lähti käyntiin. Sitten piti pysähtyä tankkaamaan, ja taas kesti ehkä 20 minuuttia saada moottori käyntiin. Loput 70-80 km ajoin pysähdyksittä, ei tehnyt mieli jäädä viidakkoon yöksi.

Harmittanut kyllä kun pitänyt vaan paahtaa eteenpäin, maisemat on ollu aivan älyttömiä matkan varrella. Viidakon peittämiä vuoristoja ja laaksoja, Mekongin laaksoa jne. Ja tää päivä oli vähän tuskaa kun ei pystynyt käymään kusella koko päivänä...

Huomenna on joku vuokrafirman järkkäämä yritys saada mopo kuntoon. Lähden varmaan Luang Prabangin suuntaan jos se korjaantuu, ei oo nyt luottoa tuohon niin että viittis lähteä tuonne asumattomille vuoristoseuduille. Oon Sayabouryssa tms, laitanpa ihan kartan kahden ekan päivän reitistä:

Image

Eilisilta Paklayssa oli älyttömän hieno. Olin syömässä terassilla Mekongin pientareella, vastaranta oli muuten pilkkopimeä, mutta täysikuu valaisi peräkkäiset vuorijonot vähän eri tumman sävyillä. Kuu myös loi sillan joen yli, heijastuksista näki hyvin Mekongin pyörteisyyden tuolla kohdalla. Paikalliset laittoi joen vietäväksi jotain kukka-asetelmia joissa paloi kynttilät. Ja tuon kaiken päälle öisen viidakon äänet. Tuntui että on ihan jossain toisella planeetalla, ja olin myös varmaan ainoa länsimainen tuossa kylässä.

Post Reply