Matkailu ja ekologisuus

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Message
Author
User avatar
hellan lettas
4k
Posts: 4240
Joined: 01 Nov 2016, 12:09

Re: Matkailu ja ekologisuus

#16 Post by hellan lettas » 15 Nov 2018, 07:14

Ja noissa kannattaa muistaa että lentokone on laskettu niin että se on täysi kun taas auto niin että yksin huristelet. Jos lähtee perheen kanssa autolla matkalle niin päästöt per lärvi tippuvat moninkertaisesti ja ero vaikka lentämiseen alkaa olemaan jo aikamoinen.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkailu ja ekologisuus

#17 Post by Doctor Muñiz » 15 Nov 2018, 07:52

Finnairin laskurin luku tulee edellisenä vuonna toteutuneesta polttoaineenkulutuksesta sekä matkustaja- ja rahtimääristä kyseisellä reitillä. Se on kuitenkin vain polttoaineesta suoraan tulleen hiilidioksidin määrä per matkustaja.

Lipaston taulukoista voi katsoa noita henkilö- ja täyttöastemääriä.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Höntti-Osku
1k
Posts: 1165
Joined: 18 Apr 2012, 12:17
Location: Korpijärvi

Re: Matkailu ja ekologisuus

#18 Post by Höntti-Osku » 15 Nov 2018, 15:58

Nyt-liitteessäkin ollaan mieltä

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005899368.html
Suomessa ei pysy järjissään marraskuussa ilman lentämistä – ja se on meidän parikymppisten luonnonystävien tragedia
Ronja Salmi
Julkaistu: 14.11. 13:28

Olin marras­kuu­matkalla. Kaksi viikkoa aurinko­rannalla, jossa oli surffattavia aaltoja. Seuraavan kerran aion olla lomalla joulu­kuussa. Sitten pääsiäisenä, jonka jälkeen mennään kesä­lomiin asti. Olen hionut elämääni neljän vuosiloman rytmin, jonka mukaan sovin työasiani. Yrittäjän ajankäytön luksusta.

Olen ajoittanut neljästä vakilomastani kaksi kahden kuukauden sisään. Tarvitsen eniten lomaa vuoden pimeimpänä aikana. Jos onnistun työasioideni suunnittelussa, olen marras-tammikuun välisenä aikana lomalla reippaasti yli kuukauden. Auringossa.

Aurinko on ainut ongelma tässä systeemissä. Marras-joulukuussa aurinkoon vaaditaan lentämistä. Hiilijalanjälkeä. Paskaa omatuntoa.

Jopa matkabloggaajat jäävät tätä nykyä kotiin. Minunkin pitäisi.

Tietenkin olen ilmastoahdistunut. Olen parikymppinen helsinkiläinen, Flow-festivaalin vakiokävijä. Olen syönyt ala-asteelta saakka kasvisruokaa, vaihtanut kauramaitoon ja härkikseen heti kun ne saapuivat Alepaan. Ostan palveluita esineiden sijaan, asun pienesti ja korjautan vanhoja vaatteitani.

Kaikki tämä on turhaa näpertelyä verrattuna siihen, että singahdan trooppisiin lämpötiloihin käristämään itseäni, ottamaan selfieitä meriveden kähertämistä hiuksistani, tekemään ei-mitään.

On aivan selvää, että juuri minun tulisi luopua lentämisestä.

Mutta jos luovun lentämisestä, luovun myös systeemistäni. Jos luovun systeemistä, päästän irti tarinasta, jonka olen itselleni sepittänyt. Se tarina on kasvanut jopa uskomuksen mittoihin.

Uskon, että aina voi ottaa hatkat. Se on naiivi ja romanttinen ajatus, joka ei perustu sen suuremmin mihinkään, mutta ehkä vähän lapsuuden Lucky Luke-sarjakuviin. Sarjakuvan viimeisessä ruudussa yksinäinen cowboy ratsastaa auringonlaskuun ja vain pölypilvi jää hevosen kavioista jälkeen. Hatkat ottaa myös Maija Vilkkumaan mimmi Ingalsin Laurassa, ja aika moni muu laulun, elokuvan tai kirjan päähenkilö. Näen itseni tällaisena henkilönä. Jos tulee tiukka paikka, vaihdan maisemaa ja nimeä.

Todellisuudessa en ole koskaan elämässäni joutunut tekemään valintaa, jonka mahdollisena lopputulemana olisi maanpako. Mutta olen rakentanut säästötililleni puskurin, hatkarahakassan joka ylläpitää tuota illuusiota. Ja toimii kerran vuodessa matkarahakassana. Säästötili on todellisuudessa pelastusrengas, jonka voin heittää valitsemaani kohteeseen, kun pimeys hiipii oven alta ekosähköllä lämpiävään asuntooni.

En usko jumalaan tai pelastukseen, mutta uskon että kaksi viikkoa palmun alla tekee ihmeitä. Kun arki tuntuu loputtomalta limbolta, ajattelen merivettä ja kookoksia. Ajattelen, että jos kaikki tämä läikkyy yli ja en vain mitenkään enää jaksa, voin aina karata täältä. Minulla on pelastusrenkaani, minä voin uhmata vallitsevaa säätä ja valita auringon. Minun ei tarvitse kelejä kumarrella! Minulla on oikeus päättää omasta tarinastani! Jos minä tahdon aurinkoa marraskuussa, minähän sitä saan! Uhmakkuuteni on sukua ilmastonmuutoksen alkusyille: maapallon tila on seurausta ajatusharhasta, jossa ihminen tulee ensin ja muut mukautuvat.

Mutta maapallolta ei voi ottaa hatkoja. Tulee marraskuu, kun kaikki pakopaikat ovat varattuja.

Lopulta uskossani ja lomailussani on kyse myös ilmastonmuutoksesta itsestään. Minun pitäisi oppia elämään kestävällä tavalla. Meidän tulisi oppia elämään kestävällä tavalla. Minun pitäisi jakaa jaksamiseni siten, että voisin luopua aurinkohaaveista ja pakomatkoista. Meidän tulisi jakaa olemassaolevat resurssit paremmin, ja luopua maailmankuvasta, jossa jokainen sukupolvi saa enemmän materiassa mitä edellinen.

Mutta miten se tehdään? Miten minun tulisi elää, että selviäisin marraskuun Suomessa järjissäni? Työkykyisenä? Onnellisena? Pitäisikö laskea rimaa? Ajatella, että ei ihminen voi saada aikaan marraskuun loskassa sitä samaa, mihin pystyy kesäkuun auringossa. Ehkä pitäisi vähentää työtunteja, tai työviikkoa. Sovittaa harrastuksensa uudelleen, ottaa vastaan vähemmän haasteita. Käpertyä talviunille.

Minkälainen tarina se on? Minkälainen on tarinasta ihmisestä, joka ei lähde ja yrittää tehdä sen, mikä tehtävissä on, siellä missä on? Minkälainen on marraskuu Helsingissä, jos itseään ei voi lohduttaa ajatuksella, että taivas on vain netistä ostettavan lentolipun päässä?

Minulla ei ole mitään hajua.
Image

qwertyuiopå
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 42978
Joined: 23 May 2012, 21:03

Re: Matkailu ja ekologisuus

#19 Post by qwertyuiopå » 15 Nov 2018, 17:57

Voi vittu.

User avatar
hellan lettas
4k
Posts: 4240
Joined: 01 Nov 2016, 12:09

Re: Matkailu ja ekologisuus

#20 Post by hellan lettas » 16 Nov 2018, 12:12

Mun mielestä toi on just hyvä kirjotus ja tärkeä koska se tuo tän järjettömyyden esiin.

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: Matkailu ja ekologisuus

#21 Post by sössön sössön » 16 Nov 2018, 12:58

ja esittää ihan järkevän kysymyksen: jos marraskuussa on suorittaakseen pakko lentää aurinkoon latautumaan niin onko marraskuussa pakko suorittaa

karhutkin nukkuu talviunta tähän aikaan vuodesta
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkailu ja ekologisuus

#22 Post by Doctor Muñiz » 16 Nov 2018, 13:06

Neljän vuosiloman rytmi, joka pitää sisällään kaksi rantalomaa tropiikissa lyhyen ajan sisällä, osoituksena itselle, että aina voi ottaa hatkat :facepalm:
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Matkailu ja ekologisuus

#23 Post by Sergio Pissahätä » 16 Nov 2018, 13:07

Ronja Salmi saa aina ihmettelemään, missä todellisuudessa jotkut elää
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53031
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Matkailu ja ekologisuus

#24 Post by Hans Normaali » 16 Nov 2018, 14:55

Tuli noita taulukoita kattellessa mieleen semmonen homma että mikä on se tekninen/muu syy minkä takia ei rakenneta isompia potkurikoneita, kun semmoset kerran on taloudellisempia? Tähän on varmaan joku järkevä syy, mitä en vaan hiffaa.
NINJA PO VENSKA!

User avatar
bertie worcestershire
1k
Posts: 1688
Joined: 18 May 2018, 12:01
Location: Suur-Kallio

Re: Matkailu ja ekologisuus

#25 Post by bertie worcestershire » 16 Nov 2018, 15:14

Hans Normaali wrote:
16 Nov 2018, 14:55
Tuli noita taulukoita kattellessa mieleen semmonen homma että mikä on se tekninen/muu syy minkä takia ei rakenneta isompia potkurikoneita, kun semmoset kerran on taloudellisempia? Tähän on varmaan joku järkevä syy, mitä en vaan hiffaa.
Suihkari menee nopeampaa ja korkeammalla kuin propellimoottorilla varustettu kone, ja potkurikone kuluttaa enemmän polttoainetta korkealla, joten pitkille matkoille suihkukone on edullisempi. Suurempi lentokorkeus on etu, koska ilma on ohuempaa ja aiheuttaa vähemmän vastusta matkantekoon.
It’s hip 2 b^2

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53031
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Matkailu ja ekologisuus

#26 Post by Hans Normaali » 16 Nov 2018, 15:17

bertiewooster wrote:
16 Nov 2018, 15:14
Hans Normaali wrote:
16 Nov 2018, 14:55
Tuli noita taulukoita kattellessa mieleen semmonen homma että mikä on se tekninen/muu syy minkä takia ei rakenneta isompia potkurikoneita, kun semmoset kerran on taloudellisempia? Tähän on varmaan joku järkevä syy, mitä en vaan hiffaa.
Suihkari menee nopeampaa ja korkeammalla kuin propellimoottorilla varustettu kone, ja potkurikone kuluttaa enemmän polttoainetta korkealla, joten pitkille matkoille suihkukone on edullisempi. Suurempi lentokorkeus on etu, koska ilma on ohuempaa ja aiheuttaa vähemmän vastusta matkantekoon.
Jotain tänkaltaisia ounasteluja mulla olikin, mutta ei parempaa tietoa. Tattis! :hattu:
NINJA PO VENSKA!

User avatar
Höntti-Osku
1k
Posts: 1165
Joined: 18 Apr 2012, 12:17
Location: Korpijärvi

Re: Matkailu ja ekologisuus

#27 Post by Höntti-Osku » 17 Nov 2018, 08:54

Sergio Pissahätä wrote:
16 Nov 2018, 13:07
Ronja Salmi saa aina ihmettelemään, missä todellisuudessa jotkut elää
Mullakin on kyllä duunikavereita jotka lentää melkein kymmenen kertaa vuodessa. Roadtrip jenkkeihin, trooppinen loma Karibialla, perus etelän matka Kreikkaan, Alpeille ja Lappiin laskettelemaan, itä-Eurooppaan dokaamaan halpaa viinaa pari kertaa vuodessa jne. Tai sitten yksi tuttu Virossa jonka avovaimon porukat asuu jenkeissä, siellä lennetään sitten pari kertaa vuodessa ja myös ne porukat lentää sinnepäin pari kertaa. Noiden tyyppien arkeen vaan kuuluu lentomatkailu eikä se lopu ellei siitä tule merkittävästi kalliimpaa.
Last edited by Höntti-Osku on 17 Nov 2018, 08:55, edited 1 time in total.
Image

User avatar
Höntti-Osku
1k
Posts: 1165
Joined: 18 Apr 2012, 12:17
Location: Korpijärvi

Re: Matkailu ja ekologisuus

#28 Post by Höntti-Osku » 17 Nov 2018, 08:54

Saakelin tuplat
Image

User avatar
Tuulipuku
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 111841
Joined: 29 Jul 2006, 18:40
Location: Beverly Hills 90210

Re: Matkailu ja ekologisuus

#29 Post by Tuulipuku » 18 Nov 2018, 15:16

Toi kirjoitus paljastaa toisen ongelman juuren. Mun on esimerkiksi todella vaikea tuntea huonoa omatuntoa siitä, että lennän kerran 1-2 vuodessa lomalle, kun toiset painaa tollasta tahtia ympäri maapalloa. Tämä on tietysti vähän sukua sille, että miksi suomalaisten pitää koska muut.
I Am Devloper‏ wrote:my CV says "enthusiastic" but my eyes say "dead inside"
Krigg wrote:Olen oman elämäni Marco Bjuzöm, mutta ilman nami namia.
Laku Setä wrote: tee plääni,raaka toteutus ja massit fikkaan.

User avatar
aatos kipotti
King of PIF
King of PIF
Posts: 15975
Joined: 30 Jun 2017, 11:59
Location: Lähetettä odottamassa

Re: Matkailu ja ekologisuus

#30 Post by aatos kipotti » 18 Nov 2018, 15:36

bertiewooster wrote:
16 Nov 2018, 15:14
Hans Normaali wrote:
16 Nov 2018, 14:55
Tuli noita taulukoita kattellessa mieleen semmonen homma että mikä on se tekninen/muu syy minkä takia ei rakenneta isompia potkurikoneita, kun semmoset kerran on taloudellisempia? Tähän on varmaan joku järkevä syy, mitä en vaan hiffaa.
Suihkari menee nopeampaa ja korkeammalla kuin propellimoottorilla varustettu kone, ja potkurikone kuluttaa enemmän polttoainetta korkealla, joten pitkille matkoille suihkukone on edullisempi. Suurempi lentokorkeus on etu, koska ilma on ohuempaa ja aiheuttaa vähemmän vastusta matkantekoon.
Tuon taulukon suihkari MD80 taitaa olla joku iänkaikkisen vanha vehjes, jolla kai Finnair ei ole lentänyt aikoihin. Taitaa suurin osa Finnairin Euroopan liikenteestä kulkea paljon uudemmilla Airbuseille ja Embraereilla nykyisin ja olettaisin, että niiden polttoaineenkulutus on pienempi.
Image

Post Reply