Matkakohteiden vilunkiveijarit

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Message
Author
Eräs Mies
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 25899
Joined: 22 Feb 2017, 09:57
Location: Tolkku

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#16 Post by Eräs Mies » 31 Aug 2018, 13:51

Hra Mezola wrote:
31 Aug 2018, 12:51
tai sit pitää olla valmis vaikka nyrkein pitämään kiinni oikeuksistaan ja niistä parista taalasta.
Erinäisten asiakaspalvelijoiden kusettamaksi oon monet kerrat joutunut ja sitä mieltä että ne on vaan parempi niellä ja suunnistaa kohti uusia seikkailuja. Taistelemalla ja vänkäämällä ammattilaisten kanssa vierailla vesillä on hyvin vähän voitettavaa ja asioita jälkeenpäin märehtimällä jää vaan huono maku reissusta. Yleensä kuitenkin pikkurahoista kyse. Toki hyvä että netissä laitetaan sana kiertämään.

User avatar
Enstex Willer
9k
Posts: 9269
Joined: 29 Oct 2010, 17:49
Location: Blåkulla

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#17 Post by Enstex Willer » 01 Sep 2018, 16:51

Varmaan jossain jo avautunutkin tästä mutta Shanghaissa back in the day: Hortoilen jossain keskustassa turistina ja kolme opiskelijaa (2 mimmiä ja 1 mies) haluavat keskustella kanssani englanniksi ja parantaa kielitaitoaan. Hetken turistaan ystävällisesti ja sitten ehdotetaan että mennään teelle ja pääsen tutustumaan perinteiseen kiinalaiseen teeseremoniaan. Siinä kävellään ja jubaillaan (jälkikäteen: ei mitään havaintoa ilmansuunnista) ja löydetään hyvä paikka. Maistellaan erilaisia teeplaatuja ystävällisessä hengessä. Lopuksi tuodaan laskua - jotain >1000 € - jonka minä kuulemma olen luvannut maksaa ja samalla mukana hyvitykseksi useamman sadan € teepaketteja. Protestoin tietty ja ilmoitan että luonto kutsuu. Pakenen wchen etsien poistumistietä - tieni blokkaa isoin kiinalainen jota olen nähnyt ja muut paitsi vessan ovi lukossa. Kukaan eikä itsenikään ei tiedä missä ollaan eli mitäköhän tässä ? Ilmoitan että maksan vain itse juomani teet ja hinnasto muuten perkele tänne ja heti. Kaikki "opiskelijat" murjottavat. Arvaatte varmaan että summa joka kuitattiin visalla oli melko iso. Kun tämä hoidettu, ovet avautui, opiskelijaneidit saattavat minut lähimmälle metroasemalle ja haluavat vaihtaa kanssani sähköpostiosoitteet. Kun pääsen vaunuun nauran hulluna tyhmyyttäni ja noiden taitavuutta. Naurattaa muuten vieläkin - olin ihan selvinpäin eikä tässä ollut edes mitään seks-elementtiä mukana vaan pelkkää hyväntahtoisuutta.
Hybridi­osaamis­keskuksen verkostojohtaja

vox sipuli
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11894
Joined: 30 Jan 2017, 17:35

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#18 Post by vox sipuli » 02 Sep 2018, 17:43

autisti247 wrote:
26 Aug 2018, 19:04
Porton kahviloissa/ravintoloissa pöytään tuotiin joskus leipää tai muuta oheissälää a) pyytämättä ja b) sanomatta että siitä laskutetaan erikseen. Oheissälän hinta loppulaskussa ei ole halvimmasta päästä, ja aina teeskennellään yllättynyttä jos sanoo että asia oli jotenkin epäselvä tai harmillinen. Vituttaa joka raflassa kysellä onko joku saatanan pöytäsuolakin erikseen laskutettavaa, joten en taida palailla Portoon ihan kohtapuoliin :P Nää asiat oli esim. turismin yhtä kovasti kyllästämässä Kroatiassa paljon paremmin, tai sit meillä vaan kävi tuuri siellä.
se toimii näin kaikkialla portugalissa. jos lisukkeisiin ei koske, niistä ei veloiteta: jos yritetään veloittaa, niin silloin se on kusetusta

e: eikun tästä olikin jo puhuttu sori
Muukalaiset täältä pois wrote:
02 May 2019, 22:39
No, minulla oli tässä kuitenkin järkevä pointti joka oli kohdistettu oikein eikä jotain harhaista olkinukkeilua.
Laku Setä wrote:
11 Feb 2020, 11:38
meitä järjellä tän homman ottavia tuntuu olevan kovin vähän.

User avatar
Megahomo
2k
Posts: 2975
Joined: 20 Sep 2009, 10:13

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#19 Post by Megahomo » 02 Sep 2018, 17:59

Kambodzan rajalla tuli melko pistäviä katseita paikallisilta viranomaisilta, kun ei parin muun kanssa suostuttu maksamaan jotain 2 dollarin "palvelumaksua". Eivät toisaalta ees mitään tunteja istuttaneet vaan joku 10min pidempään kuin muita samaan aikaan tulleita. Koko ajan joku siinä kävi ympärillä kävelemässä ja tuijottamassa.

User avatar
Isotooppijalostamo
King of PIF
King of PIF
Posts: 15949
Joined: 09 Aug 2015, 01:26
Location: mystinen well-being-utopia

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#20 Post by Isotooppijalostamo » 03 Sep 2018, 15:49

Kerran olin kävelemässä torin halki ja yhtäkkiä joku heittää takaapäin apinan mun niskaan ja on kaverille silleen hhehe monkey dance ota kuva. Sen jälkeen tietty vaati rahaa ja lopulta kaikille tuli paha mieli ja yhtään kuvaa ei jäänyt. Tää Marokossa. Tangerissa varsinkin oli kova ukotus jatkuvasti, kadulla joku kysyy etsitkö jotain tiettyä paikkaa, voin näyttää missä se on/tilata taksin/opastaa parhaan mattokaupan, ja 2min myöhemmin alkaa rahan pyytäminen. Eniten ehkä jäi harmittamaan kun sellanen vähän reppana tyyppi näytti mulle parina eri päivänä kaupunkia ihan kohtuu hintaan, käytiin teellä ja jopa sen kotona ja lopulta kusetti bussirahaa ehkä 10e sellasella "venaa tässä niin haen sulle bussilipun" -kikalla. Otti roskiksesta jonkun vanhan kuitin ja toi sen mulle ja en tietty tajunnut mitä siinä lukee kun kaikki oli arabiaksi.

Kreikassa tekivät parissa paikassa myös tota lisuke-kusetusta, että pyytämättä leipää ja oliiveja ja lopulta ne maksaakin. Yhdessä paikassa eivät ekana päivänä pyytäneet rahaa lisukkeista, mutta tokana pyysivät. Se tosin saattoi ollaa myös niiden käytäntö, että lounasaikaan lisukkeet maksoi ja illalla ei.

Huumekusetuksia on tietty vähän enemmän tullut kohdattua. Yleisin mihin mennyt on klassinen, että näyte ja itse ostettu tuote on eri juttuja. Toinen on yleisen kaaoksen aiheuttaminen ja samaan aikaan sekotellaan seteleitä, tuotteita tms. ja yritetään väittää että anoit liian vähän/just sopivasti ja vaihtorahaa ei tule.

Nii ja taksit tietty oma maailmansa, mutta sen verta tajunnut että sopii aina hinnan etukäteen jos ei ole paikallista mukana. Aikanaan kun oltiin Portugalissa menossa yksiin metsäbileisiin liftaamalla, junilla ja busseilla, niin illalla kysyttiin oletettavasti lähellä olleen juna-aseman luona mitä maksais heittää meidät sinne ja kuski vaati 100-150e kyydistä. Ei otettu sitä ja koska ei tiedetty mihin oikeastaan ollaan menossa ja miten, niin kahden päivän junailun ja busseilun jälkeen päästiin sinne bileisiin. Kun tuli kotiinlähdön aika, niin otettiin isolla porukalla taksi ja kaskummaa oltiin siellä samalla juna-asemalla, jossa oltiin kyselty taksia pari päivää aikaisemmin ja taksi isommalle seurueelle maksoi 20e.
"Minähän olen lapsia pureva poliisi. Minähän puhun kaiken aikaa totta."

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#21 Post by Doctor Muñiz » 04 Sep 2018, 05:11

Eräs Mies wrote:
31 Aug 2018, 13:51
Hra Mezola wrote:
31 Aug 2018, 12:51
tai sit pitää olla valmis vaikka nyrkein pitämään kiinni oikeuksistaan ja niistä parista taalasta.
Erinäisten asiakaspalvelijoiden kusettamaksi oon monet kerrat joutunut ja sitä mieltä että ne on vaan parempi niellä ja suunnistaa kohti uusia seikkailuja. Taistelemalla ja vänkäämällä ammattilaisten kanssa vierailla vesillä on hyvin vähän voitettavaa ja asioita jälkeenpäin märehtimällä jää vaan huono maku reissusta. Yleensä kuitenkin pikkurahoista kyse. Toki hyvä että netissä laitetaan sana kiertämään.
Vahva eri - perässä tulevat turistit saa nauttia tästä asenteesta sen ajan kuluessa moninkertaistettua hinnat ilman, että palvelun taso ainakaan nousee. Ja kyllä se tuntuu budjetissa maksatko esim. taksista/riksasta tupla- tai triplahintaa, jos niitä tulee käytettyä enemmän. Tippiä voi sitten jakaa vähän enemmän kuin paikalliset tekee.

Pari taalaa on monessa kehitysmaassa muuten päiväpalkka ja aika turha kinata turistihinnoista, lisämaksuista ja komissiohinnoista siinä vaiheessa, kun edelläkävijät on ne vakiinnuttaneet...
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
manic pixie dream cunt
4k
Posts: 4417
Joined: 12 Dec 2013, 01:27
Location: Vegenakkilan tori

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#22 Post by manic pixie dream cunt » 04 Sep 2018, 09:25

Firenzessä jokunen vuosi sitten naksahdettiin niin vanhaan helppoon että ihan hävetti. Oltiin otettu noissa Italian turistimestoissa se lähestymistapa, että kenellekään tyrkyttelijälle/sälämyyjälle ei sanota mitään ja sehän toimi ekan viikon ajan hyvin. Sitten sinne Firenzeen päästyä joku tosi mukavan oloinen heppu tuli kyselemään mistä ollaan ja mä menin möläyttämään että Suomesta koska oon tonttu ja mulla oli puhelias ilta. Alkoi pitkä vuodatus miten sillä on joku sukulainen Suomessa joka on naimisissa jonkun Ritvan kanssa tai mitä lie vittua. Tyyppi oli koko ajan erittäin mukava ja jutustelu vaikutti suht normaalilta, kunnes se tyrkkäs väkisin kaulan ympärille jotain helyjä ja alkoi pyytää niistä maksua. Ei todellakaan aiottu maksaa pennin jeniä niin alettiin vaan juttelemaan suomeksi siihen kahdestaan ja lätistiin niin kauan että lopulta tyyppi luovutti, keräs ne helyt takas ja lähti. :D

Tää on nyt siinä ja siinä miten vilunkia oli mut Berliinissä etsittiin ruokapaikkaa ja yhden paikan ulkopuolella kyltti päivän erikoistarjouksesta, joka vaikutti oikein hyvältä diililtä. Mentiin siis sisään ja heti tultiin tarjoamaan juomia erillisen, kalliihkon juomamenun kanssa. Otettiin ihan vaan vettä, sekin maksoi toki. Hetken päästä pöytään tuotiin ruokamenut ja hinnat oli pilvissä, pyydettiin sitä tarjousta niin ei kuulemma ollut saatavilla vaikka hyvin valaistu kyltti törrötti pihalla eikä siinä lukenut mitään voimassaoloaikoja tms. tietoa. Nakattiin sitten vaan vedet naamariin, maksettiin ne ja lähdettiin muualle.

Sitten on vielä yksi keissi josta en oo ihan varma mitä tää oli. Oltiin Sloveniassa opiskelureissulla ja päätettiin yks ilta ottaa porukalla taksit Ljubljanaan. Majapaikka oli pikkukylässä n. 20-25 km päässä. Kahdella taksilla mentiin perjantai-iltana ja se osuus meni oikein hyvin eikä hintakaan päätä huimannut. Paluumatka menikin sitten vaikeasti kun toinen porukka otti yöllä taksin, jonka kuski vaikutti melko kuumakallelta. Takapenkkiläiset puhuivat keskenään suomea ja olivat maininneet sanan "idiootti" -> kuski luuli että puhutaan hänestä ja alkoi huutaa ja lopulta heidän taksi maksoi samalta matkalta melkein tuplat sen mitä meidän. Taksi taisi kuitenkin olla samaa firmaa kuin se meidän, sillä muistaakseni nämä kuskit soitteli toisilleen siinä matkan aikana. Ei jääty vänkäämään tai selvittelemään asiaa, kun vähän ahdisti siellä syrjäkylän pimeydessä se meuhkaaminen. Hinnat oli kuitenkin sen verran pieniä kun jokainen porukasta maksoi osansa.

Eräs Mies
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 25899
Joined: 22 Feb 2017, 09:57
Location: Tolkku

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#23 Post by Eräs Mies » 04 Sep 2018, 10:55

Doctor Muñiz wrote:
04 Sep 2018, 05:11
Vahva eri - perässä tulevat turistit saa nauttia tästä asenteesta sen ajan kuluessa moninkertaistettua hinnat ilman, että palvelun taso ainakaan nousee. Ja kyllä se tuntuu budjetissa maksatko esim. taksista/riksasta tupla- tai triplahintaa, jos niitä tulee käytettyä enemmän. Tippiä voi sitten jakaa vähän enemmän kuin paikalliset tekee.

Pari taalaa on monessa kehitysmaassa muuten päiväpalkka ja aika turha kinata turistihinnoista, lisämaksuista ja komissiohinnoista siinä vaiheessa, kun edelläkävijät on ne vakiinnuttaneet...
En todellakaan ala kinaamaan pikkurahasta sillä perusteella että se on paikallisen päiväpalkka jos se on mulle merkityksetön pikkuraha. Ei haittaa jos köyhät maat turismilla jotain tienaakin. Oon kyllä kuullut että suomalaisetkin jossain Kaakkois-Aasian maissa riitelevät paikallisten kanssa muutamista kymmenistä senteistä. Sitten mennään muualle jos on liian kallista tai pysytään kotona.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#24 Post by Doctor Muñiz » 08 Sep 2018, 02:12

Arvaapa montako tonnia mä olen kantanut rahaa kehitysmaihin ja käyttänyt paikallisiin palveluihin? Matkustelen muuten niin paljon varsinaisten turistialueiden ulkopuolella, että oikea hintataso on tullut hyvin selväksi.

Sillä on muuten aika paljon merkitystä matkabudjetin kannalta maksaako pitkän matkan taksi 30-40€ vai muiden turistien paisuttamat 60-80€ per päivä.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

Eräs Mies
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 25899
Joined: 22 Feb 2017, 09:57
Location: Tolkku

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#25 Post by Eräs Mies » 08 Sep 2018, 21:58

Kotimaassa kyllä kannatetaan että rikkaat maksaa suuremman osan tuloistaan veroa vaikka ovat laittaneet myös rahaa enemmän kiertoon. Mut jossain vinkuintiassa roolit vaihtuu ja tulee välttämätön tarve ajella pirssillä päivät läpeensä ja kiukuttaa kun paikallinen pääsee halvemmalla, omalla raatamisella sentään rahat tienannu tai ainakin lomakkeet oikein täyttäny.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#26 Post by Doctor Muñiz » 14 Sep 2018, 03:46

[vittu taas]
Last edited by Doctor Muñiz on 14 Sep 2018, 03:54, edited 1 time in total.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#27 Post by Doctor Muñiz » 14 Sep 2018, 03:53

Jaha sössötät asiasta ilman mitään käsitystä siitä, miten noi hinnat lähtee käsistä ilman vastinetta todelliseen hinta- ja palvelutasoon. Ahne kusettaminen ja rikostelu muuten tuppaa vähentämään intoa matkustaa tällaisiin paikkoihin.

Mitä noihin takseihin tulee, niin ihan omaan tinkimiseen ja virallisiin turisteille ilmottettuihin hintoihin nojaan vs. mitä monet on maksaneet ja mitä itseltäkin on pyydetty (etsin sitten jonkun muun kuskin, kun tällaisia pyydetään).
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

Eräs Mies
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 25899
Joined: 22 Feb 2017, 09:57
Location: Tolkku

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#28 Post by Eräs Mies » 14 Sep 2018, 12:48

Doctor Muñiz wrote:
14 Sep 2018, 03:53
Ahne kusettaminen ja rikostelu muuten tuppaa vähentämään intoa matkustaa tällaisiin paikkoihin.
Tietenkin järkevintä on mennä muualle jos huijarit häiritsee. Ei niitä voittamaan pysty.

helvetillinen alem äijä
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14090
Joined: 29 Apr 2018, 14:41

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#29 Post by helvetillinen alem äijä » 14 Sep 2018, 13:08

Siis jätkä ulisee jostain vitun kympistä jollekkin intialaiselle ja siitä että sun matkabudjetti toisellapuolella maapalloa ei kestä jotain kymppiä sinne/tänne... on siinä vittu pihi jorkki. Varsinainen siirtomaa kyykyttäjä kusipää oikeastaan.
Olen kaikkien käytettävissä :oops:
kehoni on kaapattu kaikkien imettäväksi

vox sipuli
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11894
Joined: 30 Jan 2017, 17:35

Re: Matkakohteiden vilunkiveijarit

#30 Post by vox sipuli » 14 Sep 2018, 13:22

venäjällä käydessä paikalliset / kieltä osaavat on aina käynyt tinkii jostain parista eurosta taksilla kulkiessa (siellä pitää sopia kuskin kanssa hinta etukäteen) ja mua jotenkin nolottaa ihan hirveästi se, kun se on kuitenkin aivan vitun sama mulle maksanko siitä neljä vai kuus euroa, vaikka se niille tinkimisen arvoinen raha onkin
Muukalaiset täältä pois wrote:
02 May 2019, 22:39
No, minulla oli tässä kuitenkin järkevä pointti joka oli kohdistettu oikein eikä jotain harhaista olkinukkeilua.
Laku Setä wrote:
11 Feb 2020, 11:38
meitä järjellä tän homman ottavia tuntuu olevan kovin vähän.

Post Reply