Autolla Eurooppaan

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Post Reply
Message
Author
User avatar
sotaa apatiaa vastaan
3k
Posts: 3370
Joined: 10 Mar 2004, 12:30
Location: 13
Contact:

Autolla Eurooppaan

#1 Post by sotaa apatiaa vastaan » 16 Mar 2019, 20:08

Pitäis ajaa perhe autolla Dolomiiteille.

Muuten onkin homma aika hallussa, mutta hyvät ja joustavat majoitusvaihtoehdot persaukiselle kiinnostaa. Teltta leirintäalueelle, teiden varsien halvat hotellit (esim. F1 etc.?). Onko kokemusta, mikä olis tien päällä helpoin vaihtoehto, kun ei oo reitti mitenkään lukkoon lyöty? Vai pitääkö majoituksia varailla hyvissä ajoin etukäteen?
nimim. Kissahullu wrote:Menin Puntalaan katsomaan hyviä bändejä, mutta siellä soittikin Valse Triste.

MarcoDW
Posts: 239
Joined: 25 May 2017, 08:51

Re: Autolla Eurooppaan

#2 Post by MarcoDW » 22 May 2019, 10:19

Itse oon ajellut dolomiiteille kahdesti, kertaakaan en varaillut mitään etukäteen, samana päivänä korkeintaan netistä, eikä mitään ongelmia saatavuuden suhteen... Itse en ole uskaltanut teiden varsille telttaa pystyttää, mutta leirintäalueille kyllä jonkinverran. Telttailu halvin keino matkustaa, kun vielä ruuat tekee itse. Suosittelen etukäteen tutustumaan eri maiden liikennejärjestelyihin, mitä tulee liikennesääntöihin, tietulleihin, ruuhkaisiin paikkoihin jne.

Johnny Hash
4k
Posts: 4701
Joined: 19 Nov 2009, 23:29
Location: Born to be wild, paitsi himassa
Contact:

Re: Autolla Eurooppaan

#3 Post by Johnny Hash » 24 May 2019, 12:54

MarcoDW wrote:
22 May 2019, 10:19
Suosittelen etukäteen tutustumaan eri maiden liikennejärjestelyihin, mitä tulee liikennesääntöihin, tietulleihin, ruuhkaisiin paikkoihin jne.
Mitä vittua? Menee Itävallan ja Slovenian kautta niin ei tarvi maksaa vuodeksi tietulleja Sveitsiin. Ei tarvi ostaa ees noissa vinjettejä, jos pysyy poissa motarilta (en suosittele). Mitäs erikoisliikennesääntöjä keksit tosta matkalta noin muuten? Entisen DDR:n puolella saa kääntyä punaisia päin oikealle, jos siellä on se kiinteä vihreä tolpassa. Ei nyt tuu äkkiä mieleen. Jos meinaa jollain yhdistelmällä lähtee nälkäkilvillä niin sitten on pyhäajokieltoja, mutta oletan että tonne ollaan ihan siviiliautolla lähdössä? Ruuhkaisia paikkoja on monesti kaupunkien keskustat, ite ajaisin varmaan parina yönä ton pätkän, niin ei tarvis tapella Jürgenien kanssa tuntikausia.
Tyttö sinä olet Mulkku wrote:
24 Sep 2019, 13:30
tommonen burning spirits tyylinen japsiharkko

Johnny Hash
4k
Posts: 4701
Joined: 19 Nov 2009, 23:29
Location: Born to be wild, paitsi himassa
Contact:

Re: Autolla Eurooppaan

#4 Post by Johnny Hash » 24 May 2019, 12:59

sotaa apatiaa vastaan wrote:
16 Mar 2019, 20:08
Pitäis ajaa perhe autolla Dolomiiteille.

Muuten onkin homma aika hallussa, mutta hyvät ja joustavat majoitusvaihtoehdot persaukiselle kiinnostaa. Teltta leirintäalueelle, teiden varsien halvat hotellit (esim. F1 etc.?). Onko kokemusta, mikä olis tien päällä helpoin vaihtoehto, kun ei oo reitti mitenkään lukkoon lyöty? Vai pitääkö majoituksia varailla hyvissä ajoin etukäteen?
Noissa tienvarsihotelleissa on sellainen vittumainen puoli, että pitkäkilvet käy herkästi hakeen dieselit tankista, jos kiesi seisoo parkissa jossain mettän reunassa. Suosittelen nukkumaan autossa ja/tai pitämään tankin mahdollisimman tyhjänä öisin. Myöskään mitään varastamisen arvoista ei kannata säilyttää autossa.
Tyttö sinä olet Mulkku wrote:
24 Sep 2019, 13:30
tommonen burning spirits tyylinen japsiharkko

MarcoDW
Posts: 239
Joined: 25 May 2017, 08:51

Re: Autolla Eurooppaan

#5 Post by MarcoDW » 24 May 2019, 14:21

Johnny Hash wrote:
24 May 2019, 12:54
MarcoDW wrote:
22 May 2019, 10:19
Suosittelen etukäteen tutustumaan eri maiden liikennejärjestelyihin, mitä tulee liikennesääntöihin, tietulleihin, ruuhkaisiin paikkoihin jne.
Mitä vittua? Menee Itävallan ja Slovenian kautta niin ei tarvi maksaa vuodeksi tietulleja Sveitsiin. Ei tarvi ostaa ees noissa vinjettejä, jos pysyy poissa motarilta (en suosittele). Mitäs erikoisliikennesääntöjä keksit tosta matkalta noin muuten? Entisen DDR:n puolella saa kääntyä punaisia päin oikealle, jos siellä on se kiinteä vihreä tolpassa. Ei nyt tuu äkkiä mieleen. Jos meinaa jollain yhdistelmällä lähtee nälkäkilvillä niin sitten on pyhäajokieltoja, mutta oletan että tonne ollaan ihan siviiliautolla lähdössä? Ruuhkaisia paikkoja on monesti kaupunkien keskustat, ite ajaisin varmaan parina yönä ton pätkän, niin ei tarvis tapella Jürgenien kanssa tuntikausia.
Itse menisin kyllä Sveitsin kautta ihan maisemien takia, kallista matkanteko kyllä kieltämättä siellä on, mutta jos majoittuu telttaan niin kyllähän siinä voi säästää. Kyllähän eri maiden liikennesäännöissä pieniä eroavaisuuksia on, itse sain kokea ihan naapurimaassa Ruotsissa karvaasti, kun pysäköin auton suojatiestä 5m kotimaista sääntöä noudattaen ja yllättäen olin saanut sakon ja perusteena oli että pysäköintietäisyys suojatiestä oli alle 10m. Muistaakseni pysäköintisääntöjen suhteen kohtasin ongelmia jossakin muussakin maassa, olikohan Itävallassa en enää varmasti muista. Noita mainitsemiasi moottoritietarroja on aina kertynyt rutkasti Euroopan matkoilta, joten niiden tarpeellisuudesta on ainakin hyvä olla selvillä samoin kuin politiikasta mitä tulee teiden maksullisuuteen, Saksassa piti lisäksi ostaa joku päästötarra kaupungin keskustaan ajamiseksi. Ranskassa muistaakseni oli aika kovat rangaistukset, mikäli navigaattorissa oli nopeuskamerat. Harmi että en tahdo oikein muistaa yksityiskohtia erilaisista säännöistä, mutta tosiaan pysäköintien suhteen itse olen kokenut eniten ongelmia, kun Suomen säännöt eivät olekaan olleet oikein kaikissa maissa.

User avatar
sotaa apatiaa vastaan
3k
Posts: 3370
Joined: 10 Mar 2004, 12:30
Location: 13
Contact:

Re: Autolla Eurooppaan

#6 Post by sotaa apatiaa vastaan » 23 Jun 2019, 00:00

Lautalla himaan jo. Helvetin hyvin meni! Vinjetit hommattiin cze/slo/aut. Muutama hotelliyö ja Kroatiassa vajaa viikko vimosen päälle huoneistossa. Praha varattiin etukäteen, kun oli lauantaipäivä. Pääosin oltiin kavereilla, niin sai siitä paikalliset hommat hyvin haltuun.

Ajot oli helpot, kun Euroopassa kaikki on kuitenkin aika lähellä. Jopa yllättävän lähellä. Eikä tuolla liikenteessä mitään ihmeellistä ole. Ruuhka-aikoja varmaan kannattaa vältellä ja pari pitkää pätkää vedettiin yöllä.

Yllätyksenä tuli oikeastaan vaan ger/den/swe lauttojen nykyiset yllättävän korkeat hinnat - koukattiinkin sit paluu Sassnitz-Trelleborg. Samaten meno fin/ger olis ollu tosi kallis, mut tiedettiin lähtöpäivä hyvissä ajoin ja kytättiin hyvä tarjous siihen.

Dolomiitit oli huikea - etenkin kiitos paikallisten kavereiden, sama juttu Sloveniassa. Kroatia olikin muistissa ja edelleen etenkin lapsille ykkösspotti rantoineen.
nimim. Kissahullu wrote:Menin Puntalaan katsomaan hyviä bändejä, mutta siellä soittikin Valse Triste.

Post Reply