Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Post Reply
Message
Author
Niin,
чики-брики
Posts: 166602
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#1 Post by Niin, » 16 Feb 2012, 00:19

Löytyykö harrastajia eki_jns lisäksi?

Itse olen ravannut lapissa juniorina kovastikkin, kemi- kairi- ja nuorttijoki ovat hyvinkin tuttuja paikkoja. Nämä reissut tosin tein ollessani 8-13 -vuotias, joten mistään "oikeasta" vaelluksesta ei voida puhua, mukavia päivän reissuja majapaikalta käsin. Oltiin me toki välillä laavulla yötäkin.

Ensi kesänä olisi sitten tarkoitus painella takaisin lappiin viikoksi, kohteena olisi näillänäkymin kolmen päivän kalareissu Nuorttille, ja parin päivän reissu Kairijoen latvalle.

Myöhemmin kesästä on suunnitteilla 2-3 yön reissu ainakin helvetinkolulle ja muihin lähellä oleviin kohteisiin.

Uusin tuttavuus on hetki sitten hankittu riippumatto, veikkaan että tuo voittaa teltan lähes joka suhteessa, sitäpaitsi telttapaketista puuttuu AINA joku nippelinappeli eikä hommasta meinaa tulla mitään. Raportoin jahka testituloksia on.

Varusteita on tullut haalittua varustelekasta ja lisää on tulossa, meikäläinen liikku hyvinpitkälti Bundeswehrin varustamana, mikä voi herättää jos jonkinlaista huomiota tuolla Lapin alueella.

Pyssyhommia sitten seuraavalle kesälle, ellei budjetti anna aikaisemmin myöten, Mielessä kummittelee kovasti Remington 700 modattuna.

User avatar
kyttääjänus
5k
Posts: 5102
Joined: 01 Jul 2009, 00:39
Location: North Sentinel Island

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2 Post by kyttääjänus » 16 Feb 2012, 02:01

Tsjuu, en mäkään MITENKÄÄN viittis ja viihtys metsässä-luonnossa jormailla PELKÄSTÄÄN VAIN katselemalla yms. tavoin aistimalla (lue: v-ihastelemalla) puitalintujasammaliaötököitä jnetc. :facepalm: (jo valmiiks)

Ps. Siis varsinkaan Ruåttin Lapissa (minne EI ole vEtelä-Suomesta oikeastaan yhtään sen pidempi matka kuin Suamenkaan vastaavaan) Kvikkjokista tms. erämaamestasta ainakin viikoksi liikkumaan lähtiessäni.

Höst i Rapadalen
Image
Tein tässä tällaisen ”heräteostoksen”. Mutta olen uskovainen mies.

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12464
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#3 Post by mutavelho » 16 Feb 2012, 06:04

Onhan tuota tullu metsissä rämmittyä. Oon täs miettiny et kannattaako semmoset vaelluskengät oikeesti hankkia? Onko ne jotenki ylivoimaisesti paremmat ku maiharit?

Ai niin, kevytsaappaita voin suositella http://www.sievi.com/?sivu=turvajalkine ... ytsaappaat
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

User avatar
Borsuk
piffin viimenen neitsyt
Posts: 11801
Joined: 03 Dec 2006, 17:09
Location: Suontaus

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#4 Post by Borsuk » 16 Feb 2012, 07:42

sisilisko wrote:Onhan tuota tullu metsissä rämmittyä. Oon täs miettiny et kannattaako semmoset vaelluskengät oikeesti hankkia? Onko ne jotenki ylivoimaisesti paremmat ku maiharit?

Ai niin, kevytsaappaita voin suositella http://www.sievi.com/?sivu=turvajalkine ... ytsaappaat
Onks noi kuinka hyvät kävellä? Itse arvostan reissussa ollessa kenkiä jotka menee vähä kosteemmalla alueella kastumatta ja jotka ei todellakaan hierrä/kierrä/paina. Aika tuskaista jossain teillä tietämättömillä olla kipeillä kantapäillä tai rakkoisilla tassuilla.
Ei sinun tarvitse saada kaikkea. Mihin ihmeeseen saisit sen mahtumaan?

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12464
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#5 Post by mutavelho » 16 Feb 2012, 08:20

Noita wrote:
sisilisko wrote:Onhan tuota tullu metsissä rämmittyä. Oon täs miettiny et kannattaako semmoset vaelluskengät oikeesti hankkia? Onko ne jotenki ylivoimaisesti paremmat ku maiharit?

Ai niin, kevytsaappaita voin suositella http://www.sievi.com/?sivu=turvajalkine ... ytsaappaat
Onks noi kuinka hyvät kävellä? Itse arvostan reissussa ollessa kenkiä jotka menee vähä kosteemmalla alueella kastumatta ja jotka ei todellakaan hierrä/kierrä/paina. Aika tuskaista jossain teillä tietämättömillä olla kipeillä kantapäillä tai rakkoisilla tassuilla.
Kumppareiksi hyvät, oikeasti tosi kevyet. Ite kuljen kyl helposti tommosilla koko päivän.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

Niin,
чики-брики
Posts: 166602
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#6 Post by Niin, » 16 Feb 2012, 08:42

Itse laitan kesällä kokeeseen Jenkkiarmeijan Vietnam-maihareiden kopion, sen missä ei ole teräslevyä pohjassa.
Varustelekan tyypithän painelevat menemään tuommosia 100km/3päivää reissuja armeijamaihareissa, joten miksei joku muukin? Kuulema joku sotilaskin on joskus kävellyt pitkiä matkoja kyseisillä rohjakkeilla.

Itse aijon jättää ne 400e hifikalvokengät sitten kilpailijoille.

User avatar
Borsuk
piffin viimenen neitsyt
Posts: 11801
Joined: 03 Dec 2006, 17:09
Location: Suontaus

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#7 Post by Borsuk » 16 Feb 2012, 08:43

sisilisko wrote:
Noita wrote:
sisilisko wrote:Onhan tuota tullu metsissä rämmittyä. Oon täs miettiny et kannattaako semmoset vaelluskengät oikeesti hankkia? Onko ne jotenki ylivoimaisesti paremmat ku maiharit?

Ai niin, kevytsaappaita voin suositella http://www.sievi.com/?sivu=turvajalkine ... ytsaappaat
Onks noi kuinka hyvät kävellä? Itse arvostan reissussa ollessa kenkiä jotka menee vähä kosteemmalla alueella kastumatta ja jotka ei todellakaan hierrä/kierrä/paina. Aika tuskaista jossain teillä tietämättömillä olla kipeillä kantapäillä tai rakkoisilla tassuilla.
Kumppareiksi hyvät, oikeasti tosi kevyet. Ite kuljen kyl helposti tommosilla koko päivän.
Harkintaan. Tosin jos lähtee yli yön vaellushommiin, ni mitään "ylimääräistä" lisäpainoa ei mielellään roudaa mukana.
Ei sinun tarvitse saada kaikkea. Mihin ihmeeseen saisit sen mahtumaan?

User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14424
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#8 Post by Keijo Ihmiskilpi » 16 Feb 2012, 08:58

Tätä on tullut harrasteltua! Nykyään ei ole jostain syystä aikaa näihin hommiin enää (tekosyitä :facepalm: ) Mutta itse tykkään enemmän noista melomis hommista joella lapissa. Tokihan sitä tulee nykyäänkin jormailtua joitakin parin yön retkiä lähiseudun kansallispuistoissa yms. Mutta tuollaista pitempiaikaiset vaeltelu hommat on jääny.

Lappiin ens kesänä pif vaellus :P
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

Niin,
чики-брики
Posts: 166602
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#9 Post by Niin, » 16 Feb 2012, 09:39

Benjamin Kivilohkare wrote:Lappiin ens kesänä pif vaellus :P
Jäis kyllä saksalaisten reissu kakkoseksi, jos mitataan tuhon määrällä...

User avatar
ihra
5k
Posts: 5749
Joined: 04 May 2007, 19:29

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#10 Post by ihra » 16 Feb 2012, 09:51

Jussi69 wrote:Uusin tuttavuus on hetki sitten hankittu riippumatto, veikkaan että tuo voittaa teltan lähes joka suhteessa, sitäpaitsi telttapaketista puuttuu AINA joku nippelinappeli eikä hommasta meinaa tulla mitään. Raportoin jahka testituloksia on.
Itse tykästyin myös noilla parin päivän reissuilla tohon riippumattoon.

Ja heti lisäisin siihen: ripustettava hyttysverkko + avaruushuopa (se ea-pakkauksistakin löytyvä). Itse en kesällä muuta tarvitse, selkäpuolelta tuppaa muuten tulemaan vetoa selkään. Alkukesästä tai halla-alueella tosin sitten myös makuupussi tai pelkkä huopa. Ja sadeviitasta saa katoksen päälle ja on se safkan tekeminen sateelta suojattuna hauskempaa. Riippumatto on niin nopea pystyttää että tauoilla tuli pistettyä puiden väliin matto ja lepuutettua hetki siinä. Puhallettava niskatyyny on mukava.

Lapissa riippumatolle ei välttämättä ole puita :)

Varusteista ärsyttävimpiä on safka - itse kuivaaminen on aika tuskaa ja varsinkin vaeltaessa tai pyöräillessä arvostaa "lisää vain kuuma vesi" -meininkiä (eli pastat ja padat).

Jos ei halua pitää kumisaappaita niin jalkoja suojaavat säärystimet ovat pop (ne sveitsiläiset tai italialaiset) Varustelekasta.
...läskiukki

User avatar
ihra
5k
Posts: 5749
Joined: 04 May 2007, 19:29

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#11 Post by ihra » 16 Feb 2012, 09:57

sisilisko wrote:
Noita wrote:
sisilisko wrote:Onhan tuota tullu metsissä rämmittyä. Oon täs miettiny et kannattaako semmoset vaelluskengät oikeesti hankkia? Onko ne jotenki ylivoimaisesti paremmat ku maiharit?

Ai niin, kevytsaappaita voin suositella http://www.sievi.com/?sivu=turvajalkine ... ytsaappaat
Onks noi kuinka hyvät kävellä? Itse arvostan reissussa ollessa kenkiä jotka menee vähä kosteemmalla alueella kastumatta ja jotka ei todellakaan hierrä/kierrä/paina. Aika tuskaista jossain teillä tietämättömillä olla kipeillä kantapäillä tai rakkoisilla tassuilla.
Kumppareiksi hyvät, oikeasti tosi kevyet. Ite kuljen kyl helposti tommosilla koko päivän.
Ultra-blogin innoittamana vaihdoin fillarikengät ja vaelluskengät pelkkiin crocseihin lyhyillä pyörä+vaellusreissuilla. Painaa < 200 g ja sukan kera lämpimät ja muovikassi väliin tai hyljesukat (eeh... siis ne pyöräilysukat) jos tarvii kosteikossa kävellä. Voi ylittää joen ja ovat välittömästi kuivat.
Kaikki varusteet taitavat nykyisin viedä aika vähän tilaa ja painoa (joku kymmenisen vuotta sitten mulla painoi varusteet joku 20 kiloa (!!), nyt joku 8 kiloa ja ne saa pääosin riippumaan). Noin lyhyillä reissuilla pelkkä jetboili tai palikkalämmitin riittää joten tuostakin lähtee painoa pois.
...läskiukki

Niin,
чики-брики
Posts: 166602
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#12 Post by Niin, » 16 Feb 2012, 10:09

Itse ajattelin riippumattoilla huopa alimmaisena, itseni ympärille mil-tecin modular sleeping bag, päälle hytyverkko ja laavupressu. Toki kohteiden puutilanne kannattaa varmistaa, vaikkei laavussakaan huono ole nukkua.
Lihan kuivaaminen ei kyllä mikään paha nakki ole, aikaahan tuo vähän vie, eikä uunia voi sillä hetkellä käyttää muuhun.
Jos perjantaina kävisin anomassa pyssylupaa, veikkaan tosin että tulee bumerangina takaisin, minähän en mitään .22 hernepyssyä tahdo "harjoitteluun", suoraan vaan se .308 8)

User avatar
ihra
5k
Posts: 5749
Joined: 04 May 2007, 19:29

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#13 Post by ihra » 16 Feb 2012, 14:04

Jussi69 wrote: Lihan kuivaaminen ei kyllä mikään paha nakki ole, aikaahan tuo vähän vie, eikä uunia voi sillä hetkellä käyttää muuhun.
Jos perjantaina kävisin anomassa pyssylupaa, veikkaan tosin että tulee bumerangina takaisin, minähän en mitään .22 hernepyssyä tahdo "harjoitteluun", suoraan vaan se .308 8)
Joo, bumerangi tulee jos ei ole pyssyseuraa/metsästysseuraa suosittelemassa. Ja lisäksi taitaa silti tarvita sen .22 kaappiin pariksi vuodeksi.

Itse kun en lihaa syö niin on nuo padat lähin jota jaksaa tehdä + omatekemät myslit. Dexaa tai muuta energiajuomaa meni ihan tolkuttomasti viime vuonna ja silti jalat kramppaili kun päivät polki ja illat käveli :) Huvittavinta oli että eteläisessä Suomessa (siis Hki - Nurmijärvi - Hyvinkää) oli vaikeaa saada vettä tai juomista mistään... vanhat Nurmijärventiet ja Hyvinkään tiet on tapettu palveluistaan - ei kiskoja tai kauppoja matkalla. 4 litraa kun meni jo ekalla 40 kilsalla.

Paljon kamat painaa tällä hetkellä?
...läskiukki

User avatar
eetu ilimari
7k
Posts: 7289
Joined: 03 Jun 2004, 18:14
Location: Mäyry

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#14 Post by eetu ilimari » 16 Feb 2012, 14:16

Varsinaiseen vaelluukseen olisi kova hinku, vaan en oo vielä päässyt satunnaisia mettäöitä kummempia reissuja tekemään. Kaiken ylimääräisen ajan kesän molemmin puolin oon käyttänyt hirsikämpän tekoon joka valmistuu toivottavasti ensi syksyksi. Siellä kelpaa sitten jormailla oikein kunnolla, parin kilometrin päästä löytyy järvi missä kalastaa ja mettää samoilla vähän perkeleesti ympäristöstä. Mitään sähköjä tai vettä ei luonnollisesti tuonne tuu ja muutaman kilometrin joutuu kävelemään vielä mettätien päästä. Laitampa kuvan kesken eräisestä kehikosta.

Image
Jos ei oo käyny mäyrys, nii ei oo käyny paljon mihinään.

Niin,
чики-брики
Posts: 166602
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#15 Post by Niin, » 16 Feb 2012, 20:00

^Awesome!
Itsellä on tuommoinen helkkarin vanha puinen työmaaparakki johon on rakennettu kunnon katto ja sauna päätyyn. Se siis seisoo omalla akselillaan, eli ei tarvinnut lupia.
Samalla tontilla on sitten pienempi maja ja asuntovaunu, kaivo, suota ja joenpätkä.

Post Reply