Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

Moderators: Hemmetinmoinen sössö, ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO

Post Reply
Message
Author
User avatar
sotaa apatiaa vastaan
3k
Posts: 3370
Joined: 10 Mar 2004, 12:30
Location: 13
Contact:

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2041 Post by sotaa apatiaa vastaan » 29 Aug 2021, 15:13

John Hand wrote:
27 Aug 2021, 23:27
sotaa apatiaa vastaan wrote:
27 Aug 2021, 21:05
John Hand wrote:
27 Aug 2021, 17:33
itse jättäisin korkeavartiset vaelluskengät kauppaan mutta meitä on moneen lähtöön :dontknow:
Laitatko jotain perusteluja ja käyttökokemuksia tälle? Pari viikkoa tunturissa, +20kg rinkka, loputtomalta tuntuvaa kivikkoa ja välillä märempää maastoa?
pitääks noi kriteerit täyttyä että perusteluilla ois jotain painoarvoa? ainoastaan silloin kun on kulkenut parinkymmenen kilsan päivämatkan kivikkoisella tunturiylängöllä on tullut sellainen fiilis että ehkä ne paksummat pohjat vois olla ihan asialliset. ei kuitenkaan siinä määrin että tekis mieli hommaa uudet vaelluskengät myytyjen tilalle
Meikäläisen vaeltelut on monesti tuommoista niin sillä kysyn. Kiinnostusta kevyempään kenkävarustukseen on. Kivikot kai tässä itelle pääasiallisin huoli ja toinen toi kenkien kastuminen eli hyvällä sukkavarustuksella ilmeisesti liikutaan vai miten toi homma toimii?
nimim. Kissahullu wrote:Menin Puntalaan katsomaan hyviä bändejä, mutta siellä soittikin Valse Triste.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2042 Post by Doctor Muñiz » 29 Aug 2021, 16:15

Ite totesin lyötyäni isovarpaankynnen yläkautta vaihtoon, ettei Lowa Renegaden kärkisuojaus oo oikein riittävä. Niistä meni ajat sitten vedenpitävyyskin vaikka muuten edelleen ihan toimivat ja istuu mun jalkaan. Ne on tietysti myös puolijäykät, jonkalaisia vähän vaaleammalla värillä ja kunnollisella nilkkatuella on ollut hemmetin vaikea löytää. Musta tai hyvin tumma on ihan perseestä etelän auringossa ja muoti yms. on hoitanut tän niin, että erityisesti miesten kuuluu tarpeettomasti keittää jalkansa. Miesten ja naisten värit retkeilyvarusteissa, voi perkele.

Korkea helma retkeilytakeissa ilman, että mitään muuta sai ainakaan järjelliseen hintaan, oli kyllä kanssa hieno asia.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
John Hand
Hohdon menettänyt
Posts: 43590
Joined: 04 Aug 2009, 18:48
Location: HARKOVA…

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2043 Post by John Hand » 29 Aug 2021, 18:05

sotaa apatiaa vastaan wrote:
29 Aug 2021, 15:13
John Hand wrote:
27 Aug 2021, 23:27
sotaa apatiaa vastaan wrote:
27 Aug 2021, 21:05
John Hand wrote:
27 Aug 2021, 17:33
itse jättäisin korkeavartiset vaelluskengät kauppaan mutta meitä on moneen lähtöön :dontknow:
Laitatko jotain perusteluja ja käyttökokemuksia tälle? Pari viikkoa tunturissa, +20kg rinkka, loputtomalta tuntuvaa kivikkoa ja välillä märempää maastoa?
pitääks noi kriteerit täyttyä että perusteluilla ois jotain painoarvoa? ainoastaan silloin kun on kulkenut parinkymmenen kilsan päivämatkan kivikkoisella tunturiylängöllä on tullut sellainen fiilis että ehkä ne paksummat pohjat vois olla ihan asialliset. ei kuitenkaan siinä määrin että tekis mieli hommaa uudet vaelluskengät myytyjen tilalle
Meikäläisen vaeltelut on monesti tuommoista niin sillä kysyn. Kiinnostusta kevyempään kenkävarustukseen on. Kivikot kai tässä itelle pääasiallisin huoli ja toinen toi kenkien kastuminen eli hyvällä sukkavarustuksella ilmeisesti liikutaan vai miten toi homma toimii?
rakkakivikossa liikkuminen tuntuu ainakin mulle turvallisemmalta kengillä jotka ei oo ihan sika jäykät. ei yleensä tuu hirveästi rämmittyä suossa tai uitua kengät jalassa omilla reissuilla, joten ei oo juuri ollut ongelmia kenkien kastumisen kanssa. jotkut satunnaiset mulahtamiset on yleensä korjaantunu sillä että vaihtaa kuivan sukan jalkaan tai sitten ei. yleensä metässä on samat sukat jalassa ku muulloinkin eli red wingin mertsasukat
Rehellinen tervehdys teille noin yhdelle prosentille, hopefully you know who you are.
Image
Spoiler:
Image

Niin,
чики-брики
Posts: 166602
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2044 Post by Niin, » 29 Aug 2021, 21:23

Mä oon nyt pari vuotta hoitanut retkeilytarpeeni haixin metsäjuoksukengillä (korkea varsi) enkä koe tarvetta muille, paitti sit saappaat jos on kunnon suo menoa.
Kaverit kekä tuolla käy tekemässä rauhaa pyssyjen kanssa on jo pitkään suosineet salomonen lenkkarivaelluskenkiä ja niillä on sitä kuormaakin päällä vähän hemmetisti enemmän mitä perus retkeilijällä.
Ainoa kriteeri tuntuu monella olevan että kehräsluu pitää peittyä, sekun ottaa aika herkällä kipeää ja vie hetkellisesti toimintakyvyn aika pahasti.

User avatar
Suomen Sylvester Stallone
Kuvan käsitteliä mies
Posts: 177296
Joined: 01 Aug 2005, 00:20

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2045 Post by Suomen Sylvester Stallone » 31 Aug 2021, 11:24

Ite käytän korkeevartisia kenkiä ihan muutenkin kuin sen tukevuuden vuoksi. Mulla on yhet Jack Wolfskin merkkiset tukevat varrettomat lenkkarit joilla oon tehny jonkun vaelluksen kun on ollut kesähelteet ja hyvät polut/pitkospuut mutta kun on märkää ja kylmää ja risukkoa ym. vähän vaativampaa olosuhdetta niin tykkään pitkävartisista kengistä. Syystalven lumisilla poluilla myös hyvät ja toimii myös lumikenkäilyssä kunhan ei oo mikään kova pakkanen. Kävelen kaupungissakin maiharit jalassa niin en näe syytä miksi vaihtaisin jotkut kevyemmät kengät luontoon lähtiessä. Rinkan kyljessä roikkuu mukana crocs-kopiot joissa voi jalkoja tuulettaa leirissä ja pitemmillä tauoilla.
Image

Poliitikko
Posts: 34
Joined: 04 Sep 2021, 11:44

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2046 Post by Poliitikko » 05 Sep 2021, 08:41

Kävelin taannoin Seitsemisen Virkatien. Mukava reitti mutta tein taktisen virheen ja lähdin Koverosta liikkeelle kulkusuunnan mukaan. Lopussa olikin seitsemisen korkeimmat kapuamiset. Jaloissa tuntui pitkään seuraavalle päivälle.

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2047 Post by Sergio Pissahätä » 08 Sep 2021, 13:35

Olen lähdössä syyskuun lopussa kenttä-äänitysreissulle Lyngenille (Pohjois-Norjaan siis) ja pitäisi ostaa ekaa kertaa kunnon vaelluskengät. Olen tähän asti keplotellut kaiken maailman ronttosilla ja ennen kaikkea kumi_saappailla (rakastan kumi saabs), mutta tuolla on nyt semmoset maastot, että pakko upgreidata. Mutta... ei ole yhtäkkiä heittää kolmeasataa kenkiin. Tai on, mutta olisi tosi kiva, jos saisi hintaluokassa alle kaksisataa.

Tällasia olen katellut:

kalliimpi vaihtoehto: https://www.partioaitta.fi/hanwag-naise ... own-h2378/

halvempi vaihtoehto: https://www.varusteleka.fi/fi/product/a ... ndra/55627

Pitäisi olla suht jäykkä mutta ei kuitenkaan pakkasella/kivikossa liukas, lisäksi täytyy löytyä pieniä kokoja. Käytän arjessa kenkiä vaihteluvälillä 34–36, mutta koska kerroksia tulee olemaan, niin vaelluskengän kooksi tullee jotain 36–37. Tarkoituksena on ostaa pitkäksi ajaksi matkakumppanit, joilla hillua pienemmillä retkillä mutta myös tarvittaessa tuollaisilla pikkusen hc:mmilakin reissuilla.

edit. olen aika kokenut kulkija mutta käsittämättömän käppäisien kamojen suosija, joten suhteuttakaa siihen tämä viesti
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
☽☽☽
söpö kissa :3
Posts: 94676
Joined: 30 Jan 2013, 07:42

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2048 Post by ☽☽☽ » 08 Sep 2021, 13:54

itselläni on tommoset, aivan hyvät kengät mielestäni
Sunrise, parabellum
Spoiler:
Image

Image

Image
Spoiler:
Image

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2049 Post by Sergio Pissahätä » 08 Sep 2021, 14:16

Дани́ла wrote:
08 Sep 2021, 13:54
itselläni on tommoset, aivan hyvät kengät mielestäni
miten käyttäytyvät nollan molemmin puolin suhatessa ja kosteuden/märkyyden kanssa? syys/lokakuun vaihteen kivikkoiset tunturit on eri ympäristö kuin suomalainen metsäpolku
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14424
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2050 Post by Keijo Ihmiskilpi » 08 Sep 2021, 14:37

Osta nuo hanwagit niin siinä on sulle loppuelämän kengät.
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

User avatar
☽☽☽
söpö kissa :3
Posts: 94676
Joined: 30 Jan 2013, 07:42

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2051 Post by ☽☽☽ » 08 Sep 2021, 15:04

Sergio Pissahätä wrote:
08 Sep 2021, 14:16
Дани́ла wrote:
08 Sep 2021, 13:54
itselläni on tommoset, aivan hyvät kengät mielestäni
miten käyttäytyvät nollan molemmin puolin suhatessa ja kosteuden/märkyyden kanssa? syys/lokakuun vaihteen kivikkoiset tunturit on eri ympäristö kuin suomalainen metsäpolku
Kosteuden kanssa ihan ok, kovin rajuissa olosuhteissa en näitä ole testannut :dontknow:

Viimeksi kun olin kivikkoisessa tunturissa (norjan puolelta tonne käsivarren lappiin ja joku lenkki ja kilpisjärvelle) niin oli noi vuoristojääkärikengät mitkä noiden kuvauksessa mainitaan, niiden kanssa ei ainakaan tuolla ollut muuta ongelmaa kun että unohdin pohjalliset mutta aika vaivatta niillä käveli silti, nämä on kevyemmät jalassa kun ne ainakin
Sunrise, parabellum
Spoiler:
Image

Image

Image
Spoiler:
Image

User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14424
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2052 Post by Keijo Ihmiskilpi » 15 Sep 2021, 09:14

On nimittäin pystykorvaukkoa metissä täällä itä-lapissa. Meinaa sekaan mahtua. Onneksi vielä kolme viikkoa lomaa ja mökille laskeutuminen kanalintujahtiin. Ei tarvii koiraukkoja katella kun mehtät on täynnä susia :P
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

User avatar
Sergio Pissahätä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44030
Joined: 07 Feb 2016, 16:27
Location: Tartolaisen ekohostellin trancevessa

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2053 Post by Sergio Pissahätä » 25 Sep 2021, 16:35

mie lähen huomenna kananpierun aikaan Lyngeniin kenttä-äänityskurssille. Luvassa mm. jäätikkökiipeilyä ja levästä ruuan laittamista. On onneksi muutakin syötävää.
Mopo kärsi vaurioita.
olin menossa aamuyhdeksältä kännissä pissalle
Trollface-mies wrote:
13 Feb 2022, 14:34
Tää kansakunta on saatana moraalisesti vararikossa.

User avatar
piirsi kullin ja poistui
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 40101
Joined: 16 Mar 2009, 12:14
Location: Texas, FI

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2054 Post by piirsi kullin ja poistui » 27 Sep 2021, 15:02

Aamulla upeassa sumussa tiputin teerikukon. 150 metristä ja reikä keskellä 8)
Hampurilais count 2015: 99
Hampurilais count 2016: LASKUISSA SEOTTU
Hampurilais count 2017: 44
Hampurilais count 2018: 35
Hampurilais count 2019: 35
Hampurilais count 2020: 79
Hampurilais count 2021: 22
Hampurilais count 2022: 13
Hampurilais count 2023: 69
Hampurilais count 2024: LASKENTA UNOHDETTU

User avatar
John Hand
Hohdon menettänyt
Posts: 43590
Joined: 04 Aug 2009, 18:48
Location: HARKOVA…

Re: Vaeltelu, metsästys, kalastus ja yleinen eräjormailu

#2055 Post by John Hand » 27 Sep 2021, 16:06

Sergio Pissahätä wrote:
25 Sep 2021, 16:35
mie lähen huomenna kananpierun aikaan Lyngeniin kenttä-äänityskurssille. Luvassa mm. jäätikkökiipeilyä ja levästä ruuan laittamista. On onneksi muutakin syötävää.
tuo kuvottava nauha päässäsi wrote:
27 Sep 2021, 15:02
Aamulla upeassa sumussa tiputin teerikukon. 150 metristä ja reikä keskellä 8)
:salut: kumpaankin
Rehellinen tervehdys teille noin yhdelle prosentille, hopefully you know who you are.
Image
Spoiler:
Image

Post Reply