Rakentamisen laatu Suomessa

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
User avatar
Jean D'ork
3k
Posts: 3030
Joined: 07 Dec 2016, 21:58
Location: Funkloch

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1576 Post by Jean D'ork » 20 Apr 2021, 23:38

yllätysten bönthötasku wrote:
20 Apr 2021, 23:03
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
20 Apr 2021, 21:59
natsitohtori wrote:
20 Apr 2021, 19:51
Varmaan kannattaisi lisätä aliurakoitsijaa ja sen aliurakoijaa lisää vaikka sinne valvontaan.

Ja hauska tosiaan se taannoinen juttu putkiremontista. Että Saksassa parin viikon homma, kun saman firman tyypit hoitaa koko talon kaikki raput samaan aikaan... Mutta ei Suomessa, kun täällä on erikoinen rakennussuhde.

Mitä vittua oikeasti Alvar Aalto on saanut aikaan? Yhden pinottavan jakkaran! Ja toki hienoja juttuja joista perikunta asiaa tietävänä sanoo että juu noita samoja laattoja sinne seinään, kun Alvar oli meille niin rakas ja tiedetään miten ne laatat käyttäytyy Suomen ilmastossa.

Toki hienoja juttuja Alvar väänsi, mutta jos materiaalit paskoja, niin pitääkö virheitä toistaa?

Ja tästäkään asiasta en mitään tiedä, perstuntumalta huudan puskista. Anteeksi siitä.
No siis niissä Finlandia-talon marmorilaatoissahan oli Panu Kailan mukaan kyse siitä, että Alvar oli piirtäny sinne paksummat laatat, mutta ne sit kustannussyistä vaihdettiin ohuempiin, ja sen takia niitä sit joudutaan jälkikäteen määräajoin uusimaan.
Olisi varmaan pitänyt Panun mukaan olla koko seinän paksuista marmoria niin kestäis.
Tää on varmaan mitattavissa oleva asia.

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17826
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1577 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 20 Apr 2021, 23:46

Jaa, tarkistin sitten, suora lainaus:
Talotohtori wrote:Alvar Aalto käytti mielellään valkoista Carraran marmoria, kuten Enso-Gutzeitin talossa Katajanokalla (1962) ja Finlandia-talossa (1962-1971). Marmorin käyristymisestä Suomen ilmastossa oli varoiteltu jo vuosisadan alun kirjoituksissa, ja Finlandia-talossa näin tapahtuikin. Suurena syynä tähän oli se, että Aallon ehdottama marmorin paksuus tingittiin säästäväisyyssyistä ohuemmaksi.
Image


Image

Poistunut käyttäjä 53ddbd
Poistunut käyttäjä
Posts: 2645
Joined: 09 Nov 2012, 12:00

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1578 Post by Poistunut käyttäjä 53ddbd » 21 Apr 2021, 00:14

arvon rakentajat, mites hirsimökit? Minkälaista kuntotarkastusta vaatii kesämökki, sen lisäksi tietty että itse tutkii ja haistelee mitä nyt osaa ja tajuaa.

User avatar
zutonFever
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21758
Joined: 09 Jan 2010, 02:54
Location: hämärissä olosuhteissa, enemmän tai vähemmän kuolleena ja huumeneuloja perseessä.

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1579 Post by zutonFever » 21 Apr 2021, 04:29

Hirsitaloistahan en mitään tiedä, mutta oon tässä koronamasennuksessa vähän yrittänyt opiskella ja haaveilla:

Ihan sama niissä on kuin kaikissa muissakin, eli mitä monimutkaisempi rakenne niin sitä vaikeampi silmä- ja nenämääräisesti "kuntotarkastaa". Korkea kivijalka, rossipohja, terveet alimmat ja ylimmät hirsikerrat, märkätilojen puute sekä ehjä ja vuotamaton vesikatto, niin ei pitäisi mitään ihmeellisyyksiä tulla. Puu on siitä kiitollinen materiaali, että tosiaan maallikkokin aika usein näkee onko se kunnossa vai ei.

Jos ihan kesämökistä on kyse, niin aika monethan noista haisee tunkkaiselle ihan pelkkää käyttämättömyyttään. Sitten jos on lisäeristyksiä rakenneltu villalla ja muovilla, ja vielä pidetty talvisin kylmänä, niin en hirveän riemusta kiljuen latoisi rahojani tiskiin. Pelkkä hirsitönöhän ei pakkasesta mene miksikään.

Eikös ainakin Vadim Blyat (en muista nykyistä nimimerkkiä) jonkun tämmösen poikamieskartanokseen hommannut?
“It’s all about the sound,” said Stubbs. “You know, making the guitar go, AAAAARRRRRAAAARRRRGH!”

Kieppi
9k
Posts: 9096
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1580 Post by Kieppi » 21 Apr 2021, 06:58

Tommonen perus pyöreää hirttä oleva pieni kevytrakenteinen kesämökki ilman isompia eristyksiä on tosiaan yksinkertainen. Suunnilleen niin että kunhan on möksä kunnolla irti maasta ja ehjä katto niin homma ok. Vanhat mummonmökit, torpat ja rintamamiestalot kesäpaikkana on sit tietty oma juttunsa ja konkurssi sieltä tulee kuitenkin. DIY-osastolla tais olla remontointi- ja mökkiaiheisia topikkeja. Meilläkin on pitkästä aikaa taas lattia paikallaan ja työkalut lojuu enimmäkseen hallissa, seuraava ponnistus toteuttamista vaille valmis..

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42733
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1581 Post by dillen aspen » 21 Apr 2021, 08:07

Bogdan wrote:
21 Apr 2021, 00:14
arvon rakentajat, mites hirsimökit? Minkälaista kuntotarkastusta vaatii kesämökki, sen lisäksi tietty että itse tutkii ja haistelee mitä nyt osaa ja tajuaa.
Me ostettiin "terve" hirsitalo ja paljastui että hirsien väliset tilkkeet oli uitettu kreosootissa, eli kaikenlaista hauskaa niistä voi ilmetä.

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206885
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1582 Post by Jesse Python » 21 Apr 2021, 08:21

dillen ass-pen wrote:
21 Apr 2021, 08:07
Bogdan wrote:
21 Apr 2021, 00:14
arvon rakentajat, mites hirsimökit? Minkälaista kuntotarkastusta vaatii kesämökki, sen lisäksi tietty että itse tutkii ja haistelee mitä nyt osaa ja tajuaa.
Me ostettiin "terve" hirsitalo ja paljastui että hirsien väliset tilkkeet oli uitettu kreosootissa, eli kaikenlaista hauskaa niistä voi ilmetä.
Toi oli varmaan tapana aikoinaan, isovanhempien mökissö joka on rakennettu -51 oli sama juttu.

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1583 Post by Sasse netä » 21 Apr 2021, 08:30

Jesse Python wrote:
21 Apr 2021, 08:21
dillen ass-pen wrote:
21 Apr 2021, 08:07
Bogdan wrote:
21 Apr 2021, 00:14
arvon rakentajat, mites hirsimökit? Minkälaista kuntotarkastusta vaatii kesämökki, sen lisäksi tietty että itse tutkii ja haistelee mitä nyt osaa ja tajuaa.
Me ostettiin "terve" hirsitalo ja paljastui että hirsien väliset tilkkeet oli uitettu kreosootissa, eli kaikenlaista hauskaa niistä voi ilmetä.
Toi oli varmaan tapana aikoinaan, isovanhempien mökissö joka on rakennettu -51 oli sama juttu.
Itse asiassa ei taida olla kuin 10v ja sana kiersi ainakin omassa kuplassa siitä, miten vanhat kauttaaltaan kreosootissa uitetut puhelinpylväät on ihan parasta ilmaista rakennusmateriaalia kesämökin rakennelmiin sun muihin. Piti olla vaan sopivasti suhteita niin soittamalla sai luvan hakea sellaisen pinon niitä pölkkyjä mitä nyt kehtasi oman kaluston kyytiin nostaa ja sakkojen uhalla kuskata. Eli noita kannattaa myös vilkuilla pihapiiristä.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42733
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1584 Post by dillen aspen » 21 Apr 2021, 08:38

Jesse Python wrote:
21 Apr 2021, 08:21
dillen ass-pen wrote:
21 Apr 2021, 08:07
Bogdan wrote:
21 Apr 2021, 00:14
arvon rakentajat, mites hirsimökit? Minkälaista kuntotarkastusta vaatii kesämökki, sen lisäksi tietty että itse tutkii ja haistelee mitä nyt osaa ja tajuaa.
Me ostettiin "terve" hirsitalo ja paljastui että hirsien väliset tilkkeet oli uitettu kreosootissa, eli kaikenlaista hauskaa niistä voi ilmetä.
Toi oli varmaan tapana aikoinaan, isovanhempien mökissö joka on rakennettu -51 oli sama juttu.
Mielenkiintoista, oon asiaa selvitellyt aika paljon ja en oo aiemmin törmännyt toiseen vastaavaan keissiin. Meillä pitoisuudet on niin korkeita että talo on käytännössä purkukuntoinen.

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206885
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1585 Post by Jesse Python » 21 Apr 2021, 09:02

dillen ass-pen wrote:
21 Apr 2021, 08:38
Jesse Python wrote:
21 Apr 2021, 08:21
dillen ass-pen wrote:
21 Apr 2021, 08:07
Bogdan wrote:
21 Apr 2021, 00:14
arvon rakentajat, mites hirsimökit? Minkälaista kuntotarkastusta vaatii kesämökki, sen lisäksi tietty että itse tutkii ja haistelee mitä nyt osaa ja tajuaa.
Me ostettiin "terve" hirsitalo ja paljastui että hirsien väliset tilkkeet oli uitettu kreosootissa, eli kaikenlaista hauskaa niistä voi ilmetä.
Toi oli varmaan tapana aikoinaan, isovanhempien mökissö joka on rakennettu -51 oli sama juttu.
Mielenkiintoista, oon asiaa selvitellyt aika paljon ja en oo aiemmin törmännyt toiseen vastaavaan keissiin. Meillä pitoisuudet on niin korkeita että talo on käytännössä purkukuntoinen.
Voi perse :| No tavasta en tiedä, kuha yleistin ainoasta tuntemastani tapauksesta...

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4101
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1586 Post by Ruutari » 21 Apr 2021, 09:11

dillen ass-pen wrote:
21 Apr 2021, 08:38
Jesse Python wrote:
21 Apr 2021, 08:21
dillen ass-pen wrote:
21 Apr 2021, 08:07
Bogdan wrote:
21 Apr 2021, 00:14
arvon rakentajat, mites hirsimökit? Minkälaista kuntotarkastusta vaatii kesämökki, sen lisäksi tietty että itse tutkii ja haistelee mitä nyt osaa ja tajuaa.
Me ostettiin "terve" hirsitalo ja paljastui että hirsien väliset tilkkeet oli uitettu kreosootissa, eli kaikenlaista hauskaa niistä voi ilmetä.
Toi oli varmaan tapana aikoinaan, isovanhempien mökissö joka on rakennettu -51 oli sama juttu.
Mielenkiintoista, oon asiaa selvitellyt aika paljon ja en oo aiemmin törmännyt toiseen vastaavaan keissiin. Meillä pitoisuudet on niin korkeita että talo on käytännössä purkukuntoinen.
Eikö tuollaista pysty mitenkään estämään? Esimerkiksi laittamalla vaan koolaukset seinineen sisälle? Kuinka kauan tuollainen kreosiitti ylipäätään tulee huoneilmaan?

Kaikki talothan on noin muutenkin täynnä eristeiden osalta ihmiselle sopimatonta materiaalia. Ihan vanha perinteinen sahanpuru on vaarallista, jos sitöä koko ajan hengitysilmaan tulee. Ja sitähän tulee, kun trendinä on kaivaa jopa noita vanhoja lautaseiniä esille.

Niin,
чики-брики
Posts: 166602
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1587 Post by Niin, » 21 Apr 2021, 10:02

Vai ettö vähän koolauksia...

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4101
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1588 Post by Ruutari » 21 Apr 2021, 11:34

Vadim, kuntoutuja wrote:
21 Apr 2021, 10:02
Vai ettö vähän koolauksia...
Onhan noita hirsitaloja paljon mihin on vedetty koolaus ja eristeet ja siinä lastulevy tai vastaava? Samalla saa vedettyä sähköt piiloon. Tossa ilmeisesti pitää olla vain tarkkana, ettei sitä lisäeristystä laita liikaa tai koteutta skertyy villan ja hirren väliin. Aiemminhan on ollut jotain pinkopahvia tai vastaavaa, mutta en tiedä riittääkö se tuon kreosiitin estämiseen. Taitaa olla nykypäivän trendiä ylipäätään olla hirret sisätiloissa esillä.

Tässä oli kivenheiton päässä juuri keissi, kun tyypit osti talon ja lähti remppaamaan kylppäriä tms ja sieltä löytyi kreosiitilla valeltu seinä. Siitä lähti oikeustaistelut kaupan purkamiseksi, mutta kyseessä oli aikansa luvallinen tapa ja se oli koteloitu turvallisesti eikä siitä myyjä joutunut vastuuseen mitenkään.

User avatar
suojelupoliisin trollitili
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 27661
Joined: 07 Jan 2017, 06:54
Location: vassuvässykkäfoorumi

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1589 Post by suojelupoliisin trollitili » 21 Apr 2021, 11:41

Kreosoottia on aikoinaan käytetty monenlaisiin kohtiin taloissa ja sitä voi löytyä niistä remontin yhteydessä. Noista sähkötolpista olen kuullut rakennetun jopa kokonaisia mökkejä, sellaista ei kannata ostaa, enkä kyllä katselisi hiekkalaatikoita tai kasvimaanreunoja niistä kovin hyvällä. Jos PAH-yhdisteet kulkeutuvat sisäilmaan, niin edessä on melkoinen remontti, minkään pahvin takana päästöt eivät pysy.
"Meidän on pakko öyhöttää somessa monta tuntia joka päivä joka ikisen!"

User avatar
I & I Spit On Their Graves
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 92085
Joined: 05 Mar 2004, 09:59

Re: Rakentamisen laatu Suomessa

#1590 Post by I & I Spit On Their Graves » 21 Apr 2021, 11:41

Mä en suoraan sanoen ihan ymmärrä, miksi joku hirsitalon remppaaminenkin pitäisi tehdä pohjalta itse netistä luin ja säästin. Jos ei siis ole ostanut purkukuntoista kämppää projektiksi vaan maksanut ihan rahaa siitä talosta.
Rutgeri wrote:
21 Apr 2021, 11:34
Tässä oli kivenheiton päässä juuri keissi, kun tyypit osti talon ja lähti remppaamaan kylppäriä tms ja sieltä löytyi kreosiitilla valeltu seinä. Siitä lähti oikeustaistelut kaupan purkamiseksi, mutta kyseessä oli aikansa luvallinen tapa ja se oli koteloitu turvallisesti eikä siitä myyjä joutunut vastuuseen mitenkään.
Tässä olis varmaan pitänyt lakimiehenkin ymmärtää sanoa, että nyt turvat umpeen eikä todellakaan oikeuteen. Aika monta siististi koteloitua kreosiittilevyä saa kylppärin seinästä purkaa asbestipurkuna käräjäjutun oikeuskuluilla.
Vitu Hanna wrote: Mikä hitto tää uus nikki on, luulin sua joksikin huumeidenkäyttäjäksi :x
Juutas wrote: Olisinpa minäkin kirkasotsainen punkkari

Post Reply