tämähän se on. tähän tosin monet tykkäävät sanoa, että "akkuteknologiahan kehittyy koko ajan", mutta niin, no ei se nyt ihan niinkään ole, ja vaikka kaivannaisten määrä per akku saatais puolitettua nykyisestä, niin autokannan uusiutuessa maapallon mittakaavassa se tarkottais silti aivan helvetisti lisää kaivamistabad grankulla wrote: ↑25 Oct 2021, 15:45Aika vitun raisua touhua niin luonnon kuin ihmisten kannalta toi raskasmetallien louhiminen niitä varten kun vetyauto tosiaan kulkisi kirjaimellisesti merivedellä.periaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 15:35Mikä niissä akuissa niin kovasti ahdistaa?dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
Autokysymyksiä ja keskustelua
Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y
- DECKARD COCAIN
- God of PIF
- Posts: 32733
- Joined: 30 Sep 2014, 00:41
- Location: Kummoleum Casino & Sports
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
- Separi ruispellossa
- -=00King Of PIF00=-
- Posts: 24818
- Joined: 01 Oct 2010, 09:48
- Location: Nykäskylä
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
1900-luvun alussahan tosiaan sähköautoja myytiin enemmän kuin polttomoottorisia, mutta sitten starttimoottorin kehittämisen jälkeen alkoi bensa-auton voittokulku, eikä sähköautoja enää kehitelleet kuin yksittäiset propellihatut autotalleissaan. Voi vaan kuvitella, kuinka pitkällä sähköautoteknologia nykyään olisi, jos sitä olisi viimeiset sata vuotta kehitetty yhtä isolla tohinalla kuin bensavehkeitä.dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
kanammuna wrote:Yritin, uhmasin, ja liejut housuihin latasin.
- Sasse netä
- Matti Partanen
- Posts: 70098
- Joined: 05 Dec 2013, 12:38
- Location: Kotiviinipöntöllä
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Jos tehtäisiin joku ällistyttävä löytö fysiikan/kemian saralta, niin siltikin kwh/kg ois todennäköisesti rajoittava tekijä sähköautojen akuissa. 200km taitaa nyt olla about ns sweet spot tällä hetkellä että ei ole vielä merkittäviä kertautuvia haittoja akun painosta+tilavuudesta.dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:54tämähän se on. tähän tosin monet tykkäävät sanoa, että "akkuteknologiahan kehittyy koko ajan", mutta niin, no ei se nyt ihan niinkään ole, ja vaikka kaivannaisten määrä per akku saatais puolitettua nykyisestä, niin autokannan uusiutuessa maapallon mittakaavassa se tarkottais silti aivan helvetisti lisää kaivamistabad grankulla wrote: ↑25 Oct 2021, 15:45Aika vitun raisua touhua niin luonnon kuin ihmisten kannalta toi raskasmetallien louhiminen niitä varten kun vetyauto tosiaan kulkisi kirjaimellisesti merivedellä.periaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 15:35Mikä niissä akuissa niin kovasti ahdistaa?dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
Vedyssä kai sen tuottaminen ainut mikä ahdistaa enemmän: vaatii suhteessa paljon energiaa sen tuottaminen(voidaan kyllä tuottaa 100% aurinkoenergialla kai). Ja sitten tieten paineistus että saadaan tarpeeksi wattitunteja tankkiin.
Sit spekulaatiota polttokennon kestosta, se on melko iso härpäke ja vaikea+kallis vaihtaa eli miljoona kilsaa saisi keskimäärin kestää mielellään ettei siitä tule ongelmaa.
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php
- DECKARD COCAIN
- God of PIF
- Posts: 32733
- Joined: 30 Sep 2014, 00:41
- Location: Kummoleum Casino & Sports
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
1000% luotto että veijo tojota hoitaaKonsernin gonahtaja wrote: ↑25 Oct 2021, 17:30Jos tehtäisiin joku ällistyttävä löytö fysiikan/kemian saralta, niin siltikin kwh/kg ois todennäköisesti rajoittava tekijä sähköautojen akuissa. 200km taitaa nyt olla about ns sweet spot tällä hetkellä että ei ole vielä merkittäviä kertautuvia haittoja akun painosta+tilavuudesta.dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:54tämähän se on. tähän tosin monet tykkäävät sanoa, että "akkuteknologiahan kehittyy koko ajan", mutta niin, no ei se nyt ihan niinkään ole, ja vaikka kaivannaisten määrä per akku saatais puolitettua nykyisestä, niin autokannan uusiutuessa maapallon mittakaavassa se tarkottais silti aivan helvetisti lisää kaivamistabad grankulla wrote: ↑25 Oct 2021, 15:45Aika vitun raisua touhua niin luonnon kuin ihmisten kannalta toi raskasmetallien louhiminen niitä varten kun vetyauto tosiaan kulkisi kirjaimellisesti merivedellä.periaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 15:35Mikä niissä akuissa niin kovasti ahdistaa?dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
Vedyssä kai sen tuottaminen ainut mikä ahdistaa enemmän: vaatii suhteessa paljon energiaa sen tuottaminen(voidaan kyllä tuottaa 100% aurinkoenergialla kai). Ja sitten tieten paineistus että saadaan tarpeeksi wattitunteja tankkiin.
Sit spekulaatiota polttokennon kestosta, se on melko iso härpäke ja vaikea+kallis vaihtaa eli miljoona kilsaa saisi keskimäärin kestää mielellään ettei siitä tule ongelmaa.
- periaatteessa helppoa
- Matti Partanen
- Posts: 48997
- Joined: 04 Nov 2010, 03:19
- Location: Tristan da Cunha
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
No mikään energia ei tule tyhjästä ja tällä hetkellä suomelaisessa sähkössä ainakin on fossilisten osuus suht pienimaata kairaavat lantakuoriaiset wrote: ↑25 Oct 2021, 15:49Itteäni ainakin se, että niitähän pitää ladata eikä se nyt näytä oikeen onnistuvan ilman että poltetaan tuhat miljoonaa tonnia fossiilisia niin tähän verrattuna oisi kyllä kovempi homma jos vaikka toi vetyhomma saataisi futaamaanperiaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 15:35Mikä niissä akuissa niin kovasti ahdistaa?dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
maton alla on vielä tilaa
- periaatteessa helppoa
- Matti Partanen
- Posts: 48997
- Joined: 04 Nov 2010, 03:19
- Location: Tristan da Cunha
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Ei se kyllä ihan näin mee. Vedyn erottaminen vedestä vie vissiin kolme kertaa sen määrän sähköä kun että se sähkö käytettäisiin liikkumiseen suoraan. Toki saasteetonta ratkaisua ei olekaan mutta kaikki on eteenpäin sadan vuoden öljyn polttamisen jälkeen.bad grankulla wrote: ↑25 Oct 2021, 15:45Aika vitun raisua touhua niin luonnon kuin ihmisten kannalta toi raskasmetallien louhiminen niitä varten kun vetyauto tosiaan kulkisi kirjaimellisesti merivedellä.periaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 15:35Mikä niissä akuissa niin kovasti ahdistaa?dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
maton alla on vielä tilaa
- maata kairaavat lantakuoriaiset
- 3k
- Posts: 3640
- Joined: 25 Oct 2010, 14:53
- Location: koprofaginen kolo
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
No kai se n. 40% on suht pieni osuus. Maailmanlaajuisesti ei taideta olla näinkään hyvissä luvuissa ja sähkön kysyntähän kasvaa esim. Suomessa paria prossaa vuodessa nykyäänkin. Tähän päälle noi akkumateriaaliongelmat niin tosi paljon kivemmalta tuntuisi ajatus, että liikenteen vaatima energia tulisi jostain muualta kuin verkosta, mikäli se nyt olisi jotenkin teknisesti mahdollista.periaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 17:53No mikään energia ei tule tyhjästä ja tällä hetkellä suomelaisessa sähkössä ainakin on fossilisten osuus suht pienimaata kairaavat lantakuoriaiset wrote: ↑25 Oct 2021, 15:49Itteäni ainakin se, että niitähän pitää ladata eikä se nyt näytä oikeen onnistuvan ilman että poltetaan tuhat miljoonaa tonnia fossiilisia niin tähän verrattuna oisi kyllä kovempi homma jos vaikka toi vetyhomma saataisi futaamaanperiaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 15:35Mikä niissä akuissa niin kovasti ahdistaa?dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
erikoistunut rock-pohjaisiin äänimaisemiin, joille on ominaista ääretön tila, autio tunteet ja välitön kaaos
- Juhani Korholainen
- 4k
- Posts: 4950
- Joined: 16 May 2004, 20:13
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Joskus luin muuten autolehdestä Chrysler Turbine Carin koeajon, ja vaikka siinä varmasti oli omat ongelmansa niin toimittaja kirjoitti että täysin värinätön moottori sai mäntämoottorin tuntumaan kehityksen ylikypsältä hedelmältä. En nyt muista ihan suoraa lainausta, oli aika hauskasti sanottu. Mutta tottahan se on kun miettii miten paljon nykymoottoriinkin on saatu liikkuvia osia että ollaan saatu ylös-alas menevät männät siirrettyä pyöriväksi voimaksi. Että jos olisi jo hyvissä ajoin lähdetty ihan eri suuntaan.Separi ruispellossa wrote: ↑25 Oct 2021, 16:301900-luvun alussahan tosiaan sähköautoja myytiin enemmän kuin polttomoottorisia, mutta sitten starttimoottorin kehittämisen jälkeen alkoi bensa-auton voittokulku, eikä sähköautoja enää kehitelleet kuin yksittäiset propellihatut autotalleissaan. Voi vaan kuvitella, kuinka pitkällä sähköautoteknologia nykyään olisi, jos sitä olisi viimeiset sata vuotta kehitetty yhtä isolla tohinalla kuin bensavehkeitä.dick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 15:22eniten tässä siis huolestuttaa se, että firmat investoituu liikaa tohon akkuteknologiaan ja sitten muita kunnon futuristivaihtoehtoja ei oikein kehitellä edes
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”
- New York Mayo
- 2k
- Posts: 2434
- Joined: 31 May 2010, 00:40
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Vicen Cyberwar -sarjassa oli hakkeri näyttämässä, että miten voi ottaa auton haltuun etänä. Ja tämä oli jo joskus ~2016.bad grankulla wrote: ↑25 Oct 2021, 10:06Tajusinpahan että varmasti tässä tapahtuu myös se, että porukka rupeaa väsäämään avoimen lähdekoodin ratkaisuja ja korkkailemaan autojaan auki joillain linuxeilla. Odotan cyberpunk-tulevaisuutta
Ja just oli Teslakin uutisissa. https://www.theverge.com/2021/10/21/227 ... -autopilot
- DECKARD COCAIN
- God of PIF
- Posts: 32733
- Joined: 30 Sep 2014, 00:41
- Location: Kummoleum Casino & Sports
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
mun käsitys energiankulutuksesta on se, että sähkön tuotantokapasiteetti oo ikinä niin iso ongelma kuin sähkön varastointi. jotakin varastoitavassa muodossa olevaa vetyä kun on sitten vähän perkeleen helppo tehdä jossain saharassa aurinkopaneelilla ja kuljettaa laivalla ympäri palloa tai jotai.
japanissa ne muuten avas just viime vuonna maailman suurimman vetylaitoksen, joka on sekin aurinkopaneelihommia. Fukushimassa
japanissa ne muuten avas just viime vuonna maailman suurimman vetylaitoksen, joka on sekin aurinkopaneelihommia. Fukushimassa
- periaatteessa helppoa
- Matti Partanen
- Posts: 48997
- Joined: 04 Nov 2010, 03:19
- Location: Tristan da Cunha
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Näin kahden sähköauton kokemuksella voin sanoa että ihan hyvä systeemi on akku ja epäilen ettei vetyhommia tulla näkemään hetkeendick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 19:26mun käsitys energiankulutuksesta on se, että sähkön tuotantokapasiteetti oo ikinä niin iso ongelma kuin sähkön varastointi. jotakin varastoitavassa muodossa olevaa vetyä kun on sitten vähän perkeleen helppo tehdä jossain saharassa aurinkopaneelilla ja kuljettaa laivalla ympäri palloa tai jotai.
japanissa ne muuten avas just viime vuonna maailman suurimman vetylaitoksen, joka on sekin aurinkopaneelihommia. Fukushimassa
maton alla on vielä tilaa
- New York Mayo
- 2k
- Posts: 2434
- Joined: 31 May 2010, 00:40
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
https://pressroom.toyota.com/toyota-mir ... n-journey/The 2021 Toyota Mirai has officially set the GUINNESS WORLD RECORDS title for the longest distance by a hydrogen fuel cell electric vehicle without refueling. The Mirai achieved an unprecedented 845 miles driven on a single, five-minute complete fill of hydrogen during a roundtrip tour of Southern California as it set the record.
Ei olis kyllä range anxietya noilla spekseillä.
- DECKARD COCAIN
- God of PIF
- Posts: 32733
- Joined: 30 Sep 2014, 00:41
- Location: Kummoleum Casino & Sports
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
ei se ongelma olekaan siinä, toimiiko se sun autossa, vaan siinä, että riittääkö maapallolla roipetta kaikkiin maailman autojen akkuihinperiaatteessa helppoa wrote: ↑25 Oct 2021, 19:44Näin kahden sähköauton kokemuksella voin sanoa että ihan hyvä systeemi on akku ja epäilen ettei vetyhommia tulla näkemään hetkeendick cocaine wrote: ↑25 Oct 2021, 19:26mun käsitys energiankulutuksesta on se, että sähkön tuotantokapasiteetti oo ikinä niin iso ongelma kuin sähkön varastointi. jotakin varastoitavassa muodossa olevaa vetyä kun on sitten vähän perkeleen helppo tehdä jossain saharassa aurinkopaneelilla ja kuljettaa laivalla ympäri palloa tai jotai.
japanissa ne muuten avas just viime vuonna maailman suurimman vetylaitoksen, joka on sekin aurinkopaneelihommia. Fukushimassa
- Sd.Kfz. 302
- joku kiva
- Posts: 172373
- Joined: 22 Dec 2006, 16:16
- Location: esopoo
- Contact:
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Ja oikeesti sitä raskasta liikennettä pitäs sähkömoottoroida kunnolla jos niitä päästöjä oikeesti haluttais alas ja kuinka vittuna kuorma-auton rekka sitte tarttee akkua, että sillä vetelee työpäivän verran menemään tuolla
- periaatteessa helppoa
- Matti Partanen
- Posts: 48997
- Joined: 04 Nov 2010, 03:19
- Location: Tristan da Cunha
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Näitähän on jo, eikä todellakaan tarvii niin paljoo akkua kuin jossain kommenttiosiossa tietäjät tietää.Sd.Kfz. 302 wrote: ↑26 Oct 2021, 02:09Ja oikeesti sitä raskasta liikennettä pitäs sähkömoottoroida kunnolla jos niitä päästöjä oikeesti haluttais alas ja kuinka vittuna kuorma-auton rekka sitte tarttee akkua, että sillä vetelee työpäivän verran menemään tuolla
maton alla on vielä tilaa