Vakava masennus

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Message
Author
User avatar
Sinsemilla
3k
Posts: 3031
Joined: 02 Mar 2015, 23:58
Location: Nomad

Vakava masennus

#1 Post by Sinsemilla » 20 Jan 2022, 02:40

Kävi sillä lailla että tuli meseen viesti, siinä video jossa kaveri viiltelee käsivarttaan hedelmäveitsellä. Oli niin jurrissa ettei muista mitään, en usko että ihan selvänä menee yhtä huonosti. Nyt sitten kuitenkin on niin, etten kyllä ole koskaan nähnyt tyyppiä selvänä, se on kova juomaan. Mitäs jos sille sattuu joskus vahinko ja viiltää vaikka syvälle, sitten sammuu ja kuolee. Voisko sitä auttaa mitenkään? Oon käsittäny että lääkärit on tietoisia, mutteivät tee muuta kuin kirjoittavat reseptejä.

Että, voisko sitä auttaa vaikka olemalla vaan kaverina, jotain sellaista oon ajatellu. Tekisin sen mielelläni, mutta kun se menee niin että se aina dokaa ja aika pian sammuu, on vähän raskasta ei(?) -alkkikselle. Tai ainakin nyt harvemmin dokaavalle. On sanonu että osaa olla juomatta, ihan kokonaan, mutta kun kaikki kaverit juo, eivät suostu tapaamaan kuin juomisen yhteydessä. Minä suostuisin, mutta ei yksi lintu kesää tee. Tunnen itseni voimattomaksi tuollaisten asioiden edessä. Helvetin monta kaveria oon menettäny itsemurhien kautta, ja toki tässä voi nyt niinkin käydä. Mitä pitäis tehdä?
Image

User avatar
Ken-nukkea esittävä Ryan Gosling
4k
Posts: 4486
Joined: 13 Mar 2012, 16:38

Re: Vakava masennus

#2 Post by Ken-nukkea esittävä Ryan Gosling » 20 Jan 2022, 08:09

Kyllä se yksikin kaveri, jolla aito huoli, tekee aika paljon, jos tekee...

Jos saat tyypin selvinpäin kahvipöydän ääreen, niin pystytkö ilmaisemaan suoraan, kuinka järkyttyneeksi tuommoinen toiminta tekee ja miten vakavasta asiasta on kyse? Todennäköistähän on, että jatkuessaan tommonen touhu lopettaa kyllä elämän ja aiheuttaa matkalla enemmänkin surua ja huolta ja masennusta.

Näissä on kyllä monta estettä ylitettäväksi: mielenterveyshaasteiden stigma lähes kaikilla sosiaalisilla tasoilla, avun piiriin ohjaaminen konkreettisesti, jos kaveri edes suostuu harkitsemaan sellaista, saati kaverin pysyminen siinä silloinkin kun tulee vastoinkäymisiä, päihteiden sekoittama moniongelmaisuus jne. huoh...

Sit jos/kun lähtee "auttamaan", niin jotkut ehdot
ja rajat auttamisellekin pitää olla, muuten sitä vaan sukeltaa toisen pahoinvoinnin kurimukseen. Voiskohan kriisipuhelimeen soittaa toisen puolesta alustavasti neuvoja kysyäkseen? Eri tahot auttavat myös sun tilanteessa olevaa, mutta en nyt osaa just tähän hätään kaivaa linkkejä ja numeroita, ehkä myöhemmin ehdin lisäämään.
:pottytrain4:

----------------------------

:sad1x: :prr:

Johtoporras
2k
Posts: 2927
Joined: 27 Jan 2015, 11:58

Re: Vakava masennus

#3 Post by Johtoporras » 20 Jan 2022, 08:14

Hyvä kommentti edellä.

Melkein hirveää pelkästään sanoakin, mutta jossain vaiheessa joidenkin yksilöiden kanssa voi joutua prosessoimaan päässään ajatusta, että kaikkia ei voi auttaa. Jotkut ovat niin monien muurien ja ongelmien takana ettei sinne pääse luovimaan mitenkään. Aika usein halukkailla auttajilla on myös omat taakkansa, joita ei missään nimessä saisi unohtaa tai sivuuttaa. Itseään ei pidä tuhota.

natsi, putinisti, sovinisti o7
fringe division
Posts: 371
Joined: 07 Jun 2009, 13:57

Re: Vakava masennus

#4 Post by natsi, putinisti, sovinisti o7 » 20 Jan 2022, 08:26

Juu, ihmiset jotka lähettelee muille itsensä villtelyvideoita, kannattaa ehkä skippaa. Selvästi vakavia mielenterveysongelmia, mutta haiskahtaa myös jonkinlaiselta persoonallisuushäiriöltä, joka pitää kiertää kaukaa jos ei halua itse saada traumoja.

1. Se kuvasi viiltelynsä
2. Lähetti sen sulle
3. Viilsi sopivasti ettei lähde nirri

---> Showlta vähän kuulostaa...ehkä avunpyyntö, kuinka tietää tämmöinen..?

Jos olet varma ettei kyse ole tällaisesta ihmisestä, kannattaa varmaan yrittää jutella hänen kanssaan... o7

Olen tuntenut itseään viilteleviä show-ihmisiä. Ne kulkee läpi elämän tuhoamassa muita. Toivottavasti kaverisi ei ole paljastumassa moiseksi vaan on masentunut ja siihen kyllä saa apua helpommin. Tosin nuo psykoosilääkkeitä ja muuta paskaa kiimassa kirjoittavat lääkärit tekee parhaansa ettei kukaan paranisi. Tietty osa porukastahan täytyy pitää huonossa hapessa ihan vaan status quon säilyttämisen (lue: RAHAN) vuoksi.

Persoonallisuushäiriöt onkin sitten eri homma, niihin ei juuri apuja löydy. Rajatilaihmisille on todistettavasti toimivaa terapiaa, mutta narsistit ja muut pellet tottelee vain kirvestä.

User avatar
Helga Velvet
God of PIF
God of PIF
Posts: 35775
Joined: 29 Apr 2016, 16:38
Location: 33250

Re: Vakava masennus

#5 Post by Helga Velvet » 20 Jan 2022, 08:38

SARS-CoV-2 support group wrote:
20 Jan 2022, 08:26
Juu, ihmiset jotka lähettelee muille itsensä villtelyvideoita, kannattaa ehkä skippaa. Selvästi vakavia mielenterveysongelmia, mutta haiskahtaa myös jonkinlaiselta persoonallisuushäiriöltä, joka pitää kiertää kaukaa jos ei halua itse saada traumoja.

1. Se kuvasi viiltelynsä
2. Lähetti sen sulle
3. Viilsi sopivasti ettei lähde nirri

---> Showlta vähän kuulostaa...ehkä avunpyyntö, kuinka tietää tämmöinen..?

Jos olet varma ettei kyse ole tällaisesta ihmisestä, kannattaa varmaan yrittää jutella hänen kanssaan... o7

Olen tuntenut itseään viilteleviä show-ihmisiä. Ne kulkee läpi elämän tuhoamassa muita. Toivottavasti kaverisi ei ole paljastumassa moiseksi vaan on masentunut ja siihen kyllä saa apua helpommin. Tosin nuo psykoosilääkkeitä ja muuta paskaa kiimassa kirjoittavat lääkärit tekee parhaansa ettei kukaan paranisi. Tietty osa porukastahan täytyy pitää huonossa hapessa ihan vaan status quon säilyttämisen (lue: RAHAN) vuoksi.

Persoonallisuushäiriöt onkin sitten eri homma, niihin ei juuri apuja löydy. Rajatilaihmisille on todistettavasti toimivaa terapiaa, mutta narsistit ja muut pellet tottelee vain kirvestä.
Tulin vaan rogesta sanomaan että: :facepalm:

Kannattaa myös ehkä lukee vaikka joku mielenterveysongelmat for dummies-kirja ennen ku alkaa heittelee steitmenttejä!

User avatar
Thyranen Blastmor
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 23398
Joined: 21 Jun 2015, 18:46
Location: ruutuvihko kaupalla

Re: Vakava masennus

#6 Post by Thyranen Blastmor » 20 Jan 2022, 09:11

SARS-CoV-2 support group wrote:
20 Jan 2022, 08:26
narsistit ja muut pellet tottelee vain kirvestä.
Kuulostaa vähän personaallisuushäiriöiseltä puheelta
:?: olemme kuitenkin samassa veneessä ja jos on että näkee toisen punkkarin niin aina löytyy yhteisiä puheen aiheita aina :!:
paras olisi että olisimme yhdessä veneessä ja punkkarit puolustaa punkkareita
Image

User avatar
Lörsson.
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 234820
Joined: 16 Aug 2004, 15:15
Location: Kaikkien yliopistojen vessat muutenkin

Re: Vakava masennus

#7 Post by Lörsson. » 20 Jan 2022, 09:15

Sinsemilla wrote:
20 Jan 2022, 02:40
Kävi sillä lailla että tuli meseen viesti, siinä video jossa kaveri viiltelee käsivarttaan hedelmäveitsellä. Oli niin jurrissa ettei muista mitään, en usko että ihan selvänä menee yhtä huonosti. Nyt sitten kuitenkin on niin, etten kyllä ole koskaan nähnyt tyyppiä selvänä, se on kova juomaan. Mitäs jos sille sattuu joskus vahinko ja viiltää vaikka syvälle, sitten sammuu ja kuolee. Voisko sitä auttaa mitenkään? Oon käsittäny että lääkärit on tietoisia, mutteivät tee muuta kuin kirjoittavat reseptejä.

Että, voisko sitä auttaa vaikka olemalla vaan kaverina, jotain sellaista oon ajatellu. Tekisin sen mielelläni, mutta kun se menee niin että se aina dokaa ja aika pian sammuu, on vähän raskasta ei(?) -alkkikselle. Tai ainakin nyt harvemmin dokaavalle. On sanonu että osaa olla juomatta, ihan kokonaan, mutta kun kaikki kaverit juo, eivät suostu tapaamaan kuin juomisen yhteydessä. Minä suostuisin, mutta ei yksi lintu kesää tee. Tunnen itseni voimattomaksi tuollaisten asioiden edessä. Helvetin monta kaveria oon menettäny itsemurhien kautta, ja toki tässä voi nyt niinkin käydä. Mitä pitäis tehdä?
Voit olla ainakin se yksi lintu joka yrittää tehdä kesän.

- I thought you fucked off.
- I did! But then I fucked back on again.


User avatar
Hra Mezola
Ukko
Posts: 48294
Joined: 06 Sep 2005, 14:45
Location: Helsinki

Re: Vakava masennus

#8 Post by Hra Mezola » 20 Jan 2022, 10:02

Hankala tilanne. Itsellä parin frendin viinanvedon kanssa samansuuntaisia funtsintoja. Monta vuotta on menty samoilla raiteilla eikä minkäänlaista muutosta oikein osata tai haluta lähteä edes tekemään ja sitten säteillään sitä pahoinvointia kaveripiiriin ja huolella. Ei oikein viittis jättää oman onnensa nojaan mutta vuosi vuodelta tuntuu rankemmalta sen touhun sivusta seuraaminen.
Image
hauveli wrote:jos ei oo pelannu roolipelejä ja siksi ei tajuu mistään mitään ja on ihan hapannaama niin ehkä kannattais

User avatar
SoftcorePixels
Posts: 114
Joined: 01 Feb 2021, 15:39

Re: Vakava masennus

#9 Post by SoftcorePixels » 20 Jan 2022, 10:16

Luin otsikon ja olin tulossa kysymään päihteiden käytöstä, mutta luettuani avausviestin ei mulla olekkaan mitään sanottavaa. Toivottavasti kääntyy parempaan kevään tullessa.

Kansan syvät rivit
Juhani Naamapalmu
Posts: 49572
Joined: 06 Oct 2004, 10:51
Location: semmonen linna jonka asuu joku vampyyri

Re: Vakava masennus

#10 Post by Kansan syvät rivit » 20 Jan 2022, 10:37

Hra Mezola wrote:
20 Jan 2022, 10:02
Hankala tilanne. Itsellä parin frendin viinanvedon kanssa samansuuntaisia funtsintoja. Monta vuotta on menty samoilla raiteilla eikä minkäänlaista muutosta oikein osata tai haluta lähteä edes tekemään ja sitten säteillään sitä pahoinvointia kaveripiiriin ja huolella. Ei oikein viittis jättää oman onnensa nojaan mutta vuosi vuodelta tuntuu rankemmalta sen touhun sivusta seuraaminen.
Hankala yhtälö, kun tällaisissa tilanteissa haluaisi auttaa ja pahalta tuntuu seurata menoa, mutta oma hyvinvointi on kuitenkin muistettava eikä sitä voi pitemmän päälle uhrata muiden takia.
STOP SAYING THINGS YOU FUCKING DICKHEADS
Alkoholitonolutlaskuri 2024: 63, virhemarginaali 2
Kombuchalaskuri 2024: 15, virhemarginaali 1

Alkoholitonolutlaskuri 2023: 246, virhemarginaali 4

User avatar
feidaava valomies
Posts: 608
Joined: 24 Jun 2018, 15:52

Re: Vakava masennus

#11 Post by feidaava valomies » 20 Jan 2022, 16:10

Sinsemilla wrote:
20 Jan 2022, 02:40
Kävi sillä lailla että tuli meseen viesti, siinä video jossa kaveri viiltelee käsivarttaan hedelmäveitsellä. Oli niin jurrissa ettei muista mitään, en usko että ihan selvänä menee yhtä huonosti. Nyt sitten kuitenkin on niin, etten kyllä ole koskaan nähnyt tyyppiä selvänä, se on kova juomaan. Mitäs jos sille sattuu joskus vahinko ja viiltää vaikka syvälle, sitten sammuu ja kuolee. Voisko sitä auttaa mitenkään? Oon käsittäny että lääkärit on tietoisia, mutteivät tee muuta kuin kirjoittavat reseptejä.

Että, voisko sitä auttaa vaikka olemalla vaan kaverina, jotain sellaista oon ajatellu. Tekisin sen mielelläni, mutta kun se menee niin että se aina dokaa ja aika pian sammuu, on vähän raskasta ei(?) -alkkikselle. Tai ainakin nyt harvemmin dokaavalle. On sanonu että osaa olla juomatta, ihan kokonaan, mutta kun kaikki kaverit juo, eivät suostu tapaamaan kuin juomisen yhteydessä. Minä suostuisin, mutta ei yksi lintu kesää tee. Tunnen itseni voimattomaksi tuollaisten asioiden edessä. Helvetin monta kaveria oon menettäny itsemurhien kautta, ja toki tässä voi nyt niinkin käydä. Mitä pitäis tehdä?
No tästä nyt on jo onneksi lähemmäs 8 vuotta kun viimeisin ystäväni veti itsensä kiikkuun ja se on kyllä sanottava, että modus operandi oli ihan samanlainen kuin sulla tossa kuvailemassasi tekstissä. Lopulta oli pakko pistää välit poikki, koska se meininki oli vain liian levotonta ja rasittavaa seurata vierestä. Tän koko homman olennaisin pointti on se, että et määräänsä enempää pysty asiaan vaikuttamaan vaikka kuinka tahtoisit ja haluaisit auttaa. Sen jälkeen kun kaveria on koitettu kaikin mahdollisin tavoin auttaa ja edelleenkin kaikki on päin helvettiä, eikun pahemmaksi vaan menee ja mitään muutosta ei tapahdu, niin siinä romahtaa itse taakan alla. Niin, ja se kaveri voi ihan yhtä lailla vetää itsensä kiikkuun tapahtui mitä tahansa. Et ole hänestä vastuussa. Mulkku ei tartte olla mutta pidä huoli siitä missä omat rajat menee, ettei teitä lähde kaks kerralla.
Last edited by feidaava valomies on 20 Jan 2022, 16:30, edited 1 time in total.

User avatar
feidaava valomies
Posts: 608
Joined: 24 Jun 2018, 15:52

Re: Vakava masennus

#12 Post by feidaava valomies » 20 Jan 2022, 16:12

tupla, pahoitteluni
Last edited by feidaava valomies on 20 Jan 2022, 16:29, edited 1 time in total.

User avatar
sukellus kissa
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 22588
Joined: 20 Oct 2009, 20:39
Location: meren pohja

Re: Vakava masennus

#13 Post by sukellus kissa » 20 Jan 2022, 16:20

SARS-CoV-2 support group wrote:
20 Jan 2022, 08:26
Juu, ihmiset jotka lähettelee muille itsensä villtelyvideoita, kannattaa ehkä skippaa. Selvästi vakavia mielenterveysongelmia, mutta haiskahtaa myös jonkinlaiselta persoonallisuushäiriöltä, joka pitää kiertää kaukaa jos ei halua itse saada traumoja.

1. Se kuvasi viiltelynsä
2. Lähetti sen sulle
3. Viilsi sopivasti ettei lähde nirri

---> Showlta vähän kuulostaa...ehkä avunpyyntö, kuinka tietää tämmöinen..?

Jos olet varma ettei kyse ole tällaisesta ihmisestä, kannattaa varmaan yrittää jutella hänen kanssaan... o7

Olen tuntenut itseään viilteleviä show-ihmisiä. Ne kulkee läpi elämän tuhoamassa muita. Toivottavasti kaverisi ei ole paljastumassa moiseksi vaan on masentunut ja siihen kyllä saa apua helpommin. Tosin nuo psykoosilääkkeitä ja muuta paskaa kiimassa kirjoittavat lääkärit tekee parhaansa ettei kukaan paranisi. Tietty osa porukastahan täytyy pitää huonossa hapessa ihan vaan status quon säilyttämisen (lue: RAHAN) vuoksi.

Persoonallisuushäiriöt onkin sitten eri homma, niihin ei juuri apuja löydy. Rajatilaihmisille on todistettavasti toimivaa terapiaa, mutta narsistit ja muut pellet tottelee vain kirvestä.
semmone
Image

User avatar
feidaava valomies
Posts: 608
Joined: 24 Jun 2018, 15:52

Re: Vakava masennus

#14 Post by feidaava valomies » 20 Jan 2022, 16:29

ääh

User avatar
Sinsemilla
3k
Posts: 3031
Joined: 02 Mar 2015, 23:58
Location: Nomad

Re: Vakava masennus

#15 Post by Sinsemilla » 20 Jan 2022, 16:31

Taidan tehdä sen niin että yritän tiettyyn rajaan asti olla tukena, ja luovutan jos näyttää siltä että siinä menee vain itse mukana johki syövereihin. Jos en tee mitään ja se menee vaikka junan alle, en osaisi olla syyttämättä itseäni enemmän tai vähemmän. Siinä tilanteessa lohduttaa että ainakin tuli yritettyä. Eipä siinä muuta hävittävää taida olla kuin se, että oma psyyke joutuu koville jos tilanne ei muuksi muutu enkä ymmärrä silloin antaa periksi.

Se on muuten skene-tyyppi, etevä soittaja. Streittari duo pystyyn sen kanssa vaikka. Joskus sellainen voi vaikuttaa paljonkin. Enkä tosiaan aio kovin montaa viiltelyvideota enää sietää, siihen pitää vetää raja.
Image

Post Reply