Junalla Tallinnaan

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Message
Author
User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206886
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Junalla Tallinnaan

#316 Post by Jesse Python » 31 Jul 2020, 15:21

oli tääkin:
Ei tarvitse rakentaa mitään opiskelija-asuntoja. Porissa ja lähikunnissa on paljon vuokra-asuntoja, jotka täytyy saada käyttöön.
ei siellä nyt varmaan tuhansia asuntoja ollut, just toi ekan visionkin 5000 opiskelijaa lisää Poriin olis ollut aika homma asuttaa. Tietty jos olis asutettu kiinalaisen standardin mukaan, 4 henkee 15 neliön yksiöön niin sitte

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: Junalla Tallinnaan

#317 Post by sössön sössön » 31 Jul 2020, 15:23

Jesse Python wrote:
31 Jul 2020, 15:10
ei pitäs olla vahingoniloinen mutta
Hänen mukaansa 150 000 opiskelijaa saadaan Aasiasta ja muualtakin maailmasta Suomeen jo vuonna 2020.
ei ne suuret sanat suuta halkase
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

1005
5k
Posts: 5007
Joined: 02 Jan 2012, 12:04

Re: Junalla Tallinnaan

#318 Post by 1005 » 31 Jul 2020, 20:56

Ei oo vissiin ikinä noi reaalimaailman numerot ollut Peterin juttu. Saa nähdä kauan roviosta pumpatut rahat riittääkun se kai on näihin sijoitellut osaksi kai omiakin masseja?
Magom Sagar bar Makan Uafviz Nazir ud Din Wakil ko pahunchkar Molovi Rahim Ullah ko pahance Sugor

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Junalla Tallinnaan

#319 Post by periaatteessa helppoa » 31 Jul 2020, 21:19

Peter puhui yle suomella tunnin verran ja pakko sanoa että yllättävän vähän vitutti siihen nähden mitä odotin
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
turkulainen demari
6k
Posts: 6126
Joined: 05 Nov 2020, 10:53
Location: katolle rakennettu saunamaailma

Re: Junalla Tallinnaan

#320 Post by turkulainen demari » 08 May 2021, 12:05

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liiken ... ia+esteita
Tunneli Tallinnaan nytkähti eteenpäin Suomen ja Viron kesken, mutta vastassa on vielä monia esteitä

Suomi ja Viro allekirjoittivat viime viikolla yhteisymmärryspöytäkirjan muun muassa Helsinki–Tallinna-tunnelin edistämiseksi. Tunneli yhdistäisi Suomen Baltian radan kautta Eurooppaan. Jättihankkeeseen olisi valmis tarttumaan vaikka heti Rovio-taustaisen miljonäärin Peter Vesterbackan Finest Bay Area Development -yhtiö, joka testaa plasmaporausta Pyhäjärvellä entisessä kaivoksessa.
JOONAS KUIKKA

Lännen Media


6:30
Suomen ja Viron väliltä puuttuu suora maaliikenneyhteys.

Asia voi muuttua lähitulevaisuudessa, jos maiden 26. huhtikuuta allekirjoittama yhteisymmärryspöytäkirja liikenneyhteistyöstä johtaa käytännön toteutukseen.

Pöytäkirja pitää sisällään Helsinki–Tallinna-tunnelin, Baltian uuden rautatien ja Pohjanmeri–Itämeri-hankkeen laajennusmahdollisuuden, joka yhdistäisi Suomen rautatiet Ruotsin kanssa Perämeren rannikolla.

Suomesta saattaisi siis tulevaisuudessa päästä kahtakin reittiä pitkin junalla Eurooppaan, nopeimmillaan jopa yön aikana Helsingistä Berliiniin.

Suomalaisyritys olisi jo valmis rakentamaan
Suomalainen Finest Bay Area Development -yhtiö on pitkällä tunneliprojektin suunnitelmissaan.

Yhtiön perustajat Peter Vesterbacka ja Kustaa Valtonen vastaavat kolmen hengen haastattelupuheluun osuvasti Virosta ja Suomesta.

He pitävät tärkeänä, että valtiot ovat nyt yhteisymmärryspöytäkirjalla julkistaneet poliittisen tahtonsa rakentaa tunneli.

– Juridisesti aiesopimus ei sido, mutta Aasiassa niillä on merkitystä hankkeen uskottavuuden kannalta, sanoo Vesterbacka viitaten rahoittajatarjokkaisiin.

Vaikka Finest Bay Arean organisaatio on pieni, tavoitteet ovat kovat. Yhtiö kertoo jo hankkineensa 15 miljardia euroa pääomaa tunnelin rakentamiseen. Siitä vajaa kolmannes on sijoituksia, loput lainaa.

– Enemmistöomistus on suomalaisissa ja virolaisissa käsissä, Valtonen sanoo.

Tunneliyhtiötä on aiemmin kritisoitu liiasta kiinalaisesta rahoituksesta.

Nyt merkittävä osa rahoituksesta tulisi lontoolaisen rahaston kautta, jossa puolet on kiinalaisia valtio-omisteisia yhtiöitä ja puolet kansainvälisiä sijoittajia. Lisäksi rahoitusta on saatu EU-alueelta.

Yrittäjät olisivat jo valmiit aloittamaan rakentamisen tänä vuonna.

– Kahdessa vuodessa pystymme rakentamaan tunnelin. Koko tunneli olisi valmis jouluna 2024, väittää Vesterbacka.

Valtiot kiskovat jarrusta
Yhteisymmärryspöytäkirjasta huolimatta Suomenlahden molemmin puolin vallitsee yhteisymmärrys siitä, ettei tunneli ole vielä ajankohtainen, ei ehkä kymmeneenkään vuoteen.

– Kyseessä ei ole projekti, jonka voisi toteuttaa muutaman seuraavan vuoden aikana, kertoo liikennehankkeiden johtaja Eva Killar Viron elinkeino- ja viestintäministeriöstä.

Killarin mukaan Viron pitäisi ensin toteuttaa laaja ympäristövaikutusten arviointi merenalaisen maaperän geologialle ja linjaukselle. Suomen puolella olevaa peruskalliota on helpompi porata, mutta Viron puolella maaperän poraaminen voi vaikuttaa Tallinnankin pohjaveteen.

– Selvitysten teko kestää ainakin viisi vuotta. Niitä ei ole vielä aloitettu.

Tunnelin mahdollisessa valmistumisessa Killar ajattelee ennemminkin vuotta 2040 kuin 2024.

Hänen mukaansa Finest Bay Arealla on start up -yrityksen ajatusmaailma suunnitelmissaan.

– He eivät halua ajatella riskejä etukäteen. He ajattelevat hoitavansa ongelmat sitä mukaa, kun niitä ilmaantuu. Se voi jopa pitkittää rakennustöitä. Valtioiden on kuitenkin varauduttava ja ennaltaehkäistävä ongelmia, Killar sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) näkee Tallinnan-tunnelin vain yhtenä liikennehankkeena monien joukossa.

Finest Bay Arean suunnitelmiin ministeri ei ole yksityiskohtaisesti tutustunut. Yrityksillä ei olisi merkittävää sananvaltaa toteutuksessa, vaikka hanke ei todennäköisesti onnistukaan ilman yksityistä rahaa.

– Tunnelilla olisi laajoja ympäristövaikutuksia ja se kulkisi kansainvälisellä merialueella. Lähtökohta on se, että tällaiset hankkeet ovat valtion ohjaamia, sanoo Harakka.

Harakan mukaan Suomen muut ratahankkeet kuten Turun tunnin juna, Suomi-rata ja itärata ovat jo pidemmällä hankeyhtiöineen. Hän myös huomauttaa, että Suomen rautatiet voivat jo lähivuosina yhdistyä entistä paremmin Ruotsin rautatieverkkoon, jos Laurila–Tornion 22 kilometrin väli sähköistetään matkustaja- ja tavaraliikennettä varten.

EU:n liikenneverkon laajennuksen myötä Itämeren pystyisi kiertämään ja Välimereltä pääsisi Jäämerelle, oli tunnelia tai ei. Tällöin parannuksille saa myös EU-rahoitusta.

Laurila–Tornio-sähköistyksen kustannusarvio on Väyläviraston mukaan 24 miljoonaa euroa, mutta rakentamisesta ei vielä ole päätöstä. Kustannus olisi kuitenkin murto-osa Tallinnan-tunneliin verrattuna.

Vesterbacka visioi kaksoiskaupunkia
Tunneliyhtiön tavoitteena on luoda Helsingistä ja Tallinnasta kaksoiskaupunki, jossa heidän junansa kulkisi Helsinki–Vantaan lentokentältä Tallinnan Ülemisten lentokentän tuntumaan noin 20 minuutissa kolmella välipysähdyksellä.

Ne olisivat Espoon Keilaniemi, uusi Helsingin edustalle nouseva tekosaari ja Tallinnan edustalle nouseva mahdollisesti kelluva tekosaari. Saaret syntyisivät tunnelista poratusta maa-aineksesta.

Junan täytyisi kulkea noin 350–400 kilometriä tunnissa pysähdysten väillä.

– Ei pidä jumiutua pelkästään tunnelin yksityiskohtiin. Olemme rakentamassa maailman tiheintä talenttikeskittymää, Vesterbacka visioi.

Tarkoituksena on tehdä roolimalli EU:lle, miten tulevaisuudessa rakennetaan kasvua. Kansainvälisiä korkeakouluopiskelijoita saataisiin houkuteltua uudella tavalla kaksoiskaupunkiin, jossa olisi yhteinen paikallisliikenne.

Kaupunkien edustan uusissa saarissa voisi asua kymmeniätuhansia ihmisiä. Saaria tarvitaan joka tapauksessa tunnelin huoltoa ja mahdollisia onnettomuustilanteita varten.

– Saaret ovat tarpeellisia, mutta en ole varma niiden asuttamisesta. Silläkin olisi valtavia ympäristövaikutuksia, jotka on selvitettävä, arvioi Eva Killar.

Parhaillaan Finest Bay Area testaa Suomen kallioperän plasmaporausta Pyhäjärven kaupungissa Pyhäsalmen entisessä kaivoksessa. Lisäksi kaivoksessa voi kokeilla kallioliitospultteja syvyydessä ja kovassa paineessa.

Yhtiö on laskenut, että kiivaimmassa rakennusvaiheessa tunneli tarvitsee 30 000 rakennustyöntekijää useiden vuosien ajan. Pyhäsalmen kaivos voi toimia myös koulutuskeskuksena.

Suuret linjat päättämättä
Valtioiden välillä tunnelisuunnitelmat ovat vielä alkutekijöissään.

Eva Killarin mukaan Viron uusi hallitus haluaa edetä tunnelihankkeessa nopeammin kuin edellinen pääministeri Juri Rataksen eronnut hallitus.

– Uusi hallituksemme on kiinnostunut tästä projektista, Killar viittaa Eurooppa-mielisenä liberaalina tunnetun pääministerin Kaja Kallaksen hallitukseen.

Viron talous- ja rakenneministeri Taavi Aas suhtautuu myönteisesti tunneliajatukseen liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan.

– Rail Baltican ei pitäisi päättyä Tallinnaan vaan jatkua Helsinkiin. Tunneli toimii uutena rahdin kuljetusväylänä Eurooppaan. Se myös yhdistää Tallinnan ja Helsingin kaksoiskaupungiksi, Aas kertoi.

Virallinen tunnelilinjaus ei ole Finest Bay Arean esittämä Espoo, vaan Helsinki. Helsinkiä reittinä esitti julkinen FinEst Link -selvitys vuonna 2018. Myös Uudenmaan maakuntakaavassa tunnelilinja kulkee Helsinkiin.

– Se ei ole valtion linjaus, mutta virallisesti asia on jo ratkaistu. Myös loogisesti on niin, että jos tunnelin pitää yhdistää kaksi liikennejärjestelmää, pohjoispää on Helsinki, linjaa ministeri Harakka.

Parhaillaan tunnelia ei aktiivisesti edistetä maiden välillä. Jotta hanke voisi edetä, ensin pitäisi perustaa yhteinen valtiollinen projektiorganisaatio. Harakka uskoo ainakin lisäselvitysryhmän syntyvän vielä hallituskauden aikana.

– Tarkoitus ei ole haudata suunnitelmia pöytälaatikkoon.

Edellinen selvitysryhmä lopetti tehtävänsä vuonna 2018 todettuaan, että tunnelin rakentaminen onnistuu vain vahvalla yksityisellä rahallisella panoksella.

Tuoreessa yhteisymmärryspöytäkirjassa on todettu, että hankkeeseen voidaan ottaa mukaan yksityisiä toimijoita, mutta päätösvalta on valtioilla. Samalla yhdelläkään yksityisellä yrityksellä ei vielä ole mitään etusijaa tunnelin rakentamisessa. Rahoitusta voidaan hakea myös EU:lta.

Virolle tärkeää on tunnelin saumaton yhdistyminen Baltian uuteen rautatiehen, Rail Balticaan, joka näillä näkymin valmistuu vuonna 2026. Uusi rata vie matkustajat Tallinnasta Berliiniin jopa työpäivän aikana.

Suomelle tunneli voisi tarjota yhden lisärahtireitin elintärkeiden merikuljetusten oheen.

– Huoltovarmuuden vaikutusta ei kannata liioitella. Meillä on juuri ollut testissä merikuljetusten huoltovarmuus, ja olemme suoriutuneet siitä hyvin, vaikka henkilöliikenne on ollut enimmäkseen seis, ministeri Harakka viittaa korona-aikaan.
Fakta

Yhteisymmärryspöytäkirja

Suomen ja Viron allekirjoittama yhteisymmärryspöytäkirja kattaa maiden yhteisiä liikennehankkeita mukaan lukien Helsinki–Tallinna-tunneli.

Muita käsiteltäviä hankkeita ovat Baltian uusi rata Rail Baltica ja EU:n laajuiset liikenneverkot, joihin kuuluu Pohjanmeri–Itämeri-käytävä Baltiasta Englannin kanaalin rannikolle. Suomi on ehdottanut Tornio–Haaparanta-reitin lisäämistä EU:n liikenneverkkoihin.

Yhteisymmärryspöytäkirja helpottaa EU-rahan saamista osaksi hankkeita.

Tunnelihankkeeseen voidaan ottaa mukaan yksityistä rahoitusta ja yritystoimintaa. Molemmilla valtioilla säilyisi täysi kontrolli siihen, kuinka tunneli rakennetaan ja kuinka sitä käytetään.

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, siitä tulee strategisesti tärkeä matkustaja- ja tavaraliikenteen väylä ja osa kriittistä infrastruktuuria. Tunnelin rakentamiseen ja käyttöön liittyy suuria turvallisuusriskejä, jotka on ratkaistava.

Yhteisymmärryspöytäkirja on voimassa vuoteen 2030. Se ei sido maita mihinkään hankkeisiin.

Yhteisymmärryspöytäkirjan ovat allekirjoittaneet 26.4.2021 liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ja Viron talous- ja rakenneministeri Taavi Aas.
Iltalehti wrote:Juttua muokattu 22.12. kello 11.33. Jutusta poistettu Gary Bettmanin rinnastaminen vihreisiin ja heidän äänestäjiinsä. Alkuperäisessä versiossa vihreisiin viitattiin termillä ”ekoterroristipuolue”, joka ei edusta Iltalehden linjaa. Toimitus pahoittelee virhettä.

User avatar
turkulainen demari
6k
Posts: 6126
Joined: 05 Nov 2020, 10:53
Location: katolle rakennettu saunamaailma

Re: Junalla Tallinnaan

#321 Post by turkulainen demari » 08 May 2021, 12:12

Muuten hyvä projekti, mutta en haluaisi rahoitusta projektiin Kiinasta. Kommunistiseen puolueeseen ei ole luottamista ja maa, joka laittaa miljoonia kansalaisiaan keskitysleireille, ei ole oikea kumppani rakentamaan infraa Suomeen/Viroon.

Noi tunnelin kaivamisen testaukset Pyhäjärvellä Pyhäsalmen kaivoksessa ja sinne harkittu koulutuskeskus ovat ihan järkeviä projekteja. Kaivos on ajettu vastikään alas ja olosuhteet ja infra ovat laadukkaita. Pienestä muuttotappiokaupungista löytyy myös asuntoja työntekijöille ja kokeneita entisiä kaivosduunareita ja -insinöörejä hommiin.
Iltalehti wrote:Juttua muokattu 22.12. kello 11.33. Jutusta poistettu Gary Bettmanin rinnastaminen vihreisiin ja heidän äänestäjiinsä. Alkuperäisessä versiossa vihreisiin viitattiin termillä ”ekoterroristipuolue”, joka ei edusta Iltalehden linjaa. Toimitus pahoittelee virhettä.

User avatar
Donkey Angler
Frying tonight!
Posts: 44817
Joined: 28 Mar 2004, 05:39
Location: HKI
Contact:

Re: Junalla Tallinnaan

#322 Post by Donkey Angler » 08 May 2021, 12:19

turkulainen demari wrote:
08 May 2021, 12:12
Muuten hyvä projekti, mutta en haluaisi rahoitusta projektiin Kiinasta. Kommunistiseen puolueeseen ei ole luottamista ja maa, joka laittaa miljoonia kansalaisiaan keskitysleireille, ei ole oikea kumppani rakentamaan infraa Suomeen/Viroon.
No tämä.
Riffs Mahoney wrote:
14 May 2023, 20:34
Donkey Angler, kaksi sanaa joihin voit luottaa

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206886
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Junalla Tallinnaan

#323 Post by Jesse Python » 08 May 2021, 13:06

Ei tossa råjektissa ole millään mittapuulla mitään järkeä.

User avatar
Ingmar Bergmanin kuolema
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 20484
Joined: 13 Jan 2015, 20:55
Location: Punavihreä kuoleman kulttuuri/anarkistinen parasiittiunelma

Re: Junalla Tallinnaan

#324 Post by Ingmar Bergmanin kuolema » 08 May 2021, 13:25

Nyt tarvittaisiin joku alexstubb selittämään, että business is business eikä kiinalaisessa rahoituksessa ole tietenkään mitään poliittisia taka-ajatuksia tai uhkakuvia koska business is business is no problem.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Junalla Tallinnaan

#325 Post by Doctor Muñiz » 08 May 2021, 14:43

Kiinan mittavat ihmisoikeusrikokset on oikeastaan sivuseikka, kun huomioi mihin se tällaisilla infrastruktuurihankkeilla pyrkii. Esim.: https://www.bbc.com/news/world-asia-52743072 & https://www.bbc.co.uk/news/business-40044113
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Rock-fanaatikko
2k
Posts: 2355
Joined: 28 Apr 2019, 18:51
Location: HE/HIM, hetero

Re: Junalla Tallinnaan

#326 Post by Rock-fanaatikko » 08 May 2021, 14:52

Jesse Python wrote:
08 May 2021, 13:06
Ei tossa råjektissa ole millään mittapuulla mitään järkeä.
No sittenhän se peruuntuu. :|
Tuolta Rock-fanaatikon biisit kuunteluun! https://soundcloud.com/user-384361613 Mukana mm. death metal -veto MORE BRUTALITY:
https://soundcloud.app.goo.gl/JaL33

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206886
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Junalla Tallinnaan

#327 Post by Jesse Python » 08 May 2021, 14:53

Rock-fanaatikko wrote:
08 May 2021, 14:52
Jesse Python wrote:
08 May 2021, 13:06
Ei tossa råjektissa ole millään mittapuulla mitään järkeä.
No sittenhän se peruuntuu. :|
Toivottavasti.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Junalla Tallinnaan

#328 Post by Doctor Muñiz » 08 May 2021, 15:18

Tällasta Kiina rakentaa Colombon edustalle omaan käyttöönsä saatuaan maan velka-ansaan Hambantotan sataman ja parin muun täysin kannattamattoman projektin kautta.
Image

Hmm, jos rakennettaisiin kiinalaisella velkarahalla tunneli ja laitettaisiin Espoo vakuudeksi :idea:
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Hra Mezola
Ukko
Posts: 48294
Joined: 06 Sep 2005, 14:45
Location: Helsinki

Re: Junalla Tallinnaan

#329 Post by Hra Mezola » 08 May 2021, 15:33

Juuh,Kiina-proggikset nej tack.
Image
hauveli wrote:jos ei oo pelannu roolipelejä ja siksi ei tajuu mistään mitään ja on ihan hapannaama niin ehkä kannattais

User avatar
kuka hemmetti
PRÖÖT!
Posts: 50039
Joined: 24 Jan 2009, 00:03
Location: bona fide

Re: Junalla Tallinnaan

#330 Post by kuka hemmetti » 08 May 2021, 16:07

– Ei pidä jumiutua pelkästään tunnelin yksityiskohtiin. Olemme rakentamassa maailman tiheintä talenttikeskittymää, Vesterbacka visioi.
Okok
Spoiler:
:transagenda:

Post Reply