Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
Kriittinen Kansalainen
1k
Posts: 1056
Joined: 26 Mar 2021, 09:09

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6241 Post by Kriittinen Kansalainen » 02 Jun 2021, 12:44

Iltalehden konnarekisterissä persut luonnollisesti ovat kärjessä, mutta yllättäen nämä kovimmat taparikolliset näyttävät olevan Kokoomuksen riveissä.Lappeenrannassa oli yksi tälläinen. Lisäksi kotikuntani Kokoomuksessa on ehdolla ahkeraa ehdokas. Tässä hänen CV:
Spoiler:
Myöhänen Jouni kok Nokia Törkeä rattijuopumus,
liikenneturvallisuuden vaarantaminen, kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta 2021 Vankeusrangaistus: 65
päivää (ehdollinen) + 35 päiväsakkoa

Myöhänen Jouni kok Nokia Moottorikulkuneuvon
käyttövarkaus (3), rattijuopumus, huumausaineen käyttörikos, kulkuneuvon
kuljettaminen oikeudetta, pahoinpitely, vahingonteko 2021 Vankeusrangaistus: 60
päivää

Myöhänen Jouni kok Nokia Huumausainerikos 2020 Sakkorangaistus: 35
päiväsakkoa

Myöhänen Jouni kok Nokia Kätkemisrikos,
moottorikulkuneuvon käyttövarkauden yritys 2019 Sakkorangaistus: 50
päiväsakkoa

Myöhänen Jouni kok Nokia Rattijuopumus,
huumausaineen käyttörikos, kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, toisen
vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapito, näpistys x 2 2019 Sakkorangaistus: 65
päiväsakkoa

Myöhänen Jouni kok Nokia Rattijuopumus,
huumausaineen käyttörikos, ajoneuvorikkomus (3) 2019 Sakkorangaistus: 55
päiväsakkoa

Myöhänen Jouni kok Nokia Varkaus (2) 2019 Vankeusrangaistus: 55
päivää (ehdollinen)

Myöhänen Jouni kok Nokia Petos (12),
vaarallisen esineen hallussapito, huumausaineen käyttörikos 2018 Vankeusrangaistus: 3
kuukautta (ehdollinen)
Kriittistä pohdintaa aiheesta kuin aiheesta. Piffin lempinimet: Putinin trolli, Torspo, Idiootti, Hannu Oskala

User avatar
Lana Ctrl-Alt-Del Rey
Ricardo Hausmanniksikin kutsuttu
Posts: 180996
Joined: 11 Jun 2014, 20:04
Location: Et in Arcadia Ego

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6242 Post by Lana Ctrl-Alt-Del Rey » 02 Jun 2021, 12:48

Tommosen kaverin luulis olevan Nokian kokosessa kaupungissa tiedossakin.
He was sairas.

Image

User avatar
Rilli Bönthö Vapaus
God of PIF
God of PIF
Posts: 30539
Joined: 14 Jan 2009, 17:39
Location: Alkiolainen Internet / Taistelee Tiamatin vatsassa

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6243 Post by Rilli Bönthö Vapaus » 02 Jun 2021, 15:53

Olikohan 2020 huumevieroituksessa, kun noin hidas vuosi
Ceijo Succula wrote: Ei ole minun vastuulla ymmärtää lukemaani.

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12399
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6244 Post by Hyödytön idiootti » 14 Jun 2021, 13:20

https://www.supla.fi/audio/3869995

Valtonen ottamassa heti lisää lainaa. :panic:
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
Mahdollisimman yleistäi
2k
Posts: 2217
Joined: 27 Feb 2017, 00:59

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6245 Post by Mahdollisimman yleistäi » 14 Jun 2021, 19:49

Vartiainen sivuillaan 10.6:
On tosiasia, että varhaiskasvattajien palkat ovat liian pienet. Tätä kysymystä ei kuitenkaan voi ratkaista vaalitenttien kiihkossa. Varhaiskasvatukseen investoiminen kuuluu pormestariohjelmani ydintavoitteisiin. Tässäkin asiassa eteneminen edellyttää kaupungin talouden vahvuutta. Meidän on lisättävä Helsingin varhaiskasvatuksen ja koulutuksen määrärahoja sekä kehitettävä henkilöstöpolitiikkaa määrätietoisesti.

https://juhanavartiainen.fi/2021/pormes ... in-oppeja/
Nyt sitten vartotaan, kuinka vahva kaupungin talouden pitää olla, että Vartiainen etenee asiassa. Veikkaan, että useampi ylijäämäinen budjetti tätä täytyy laskeskella.

User avatar
Il Duce Lee
Jääkenttien Kristian Arje
Posts: 74032
Joined: 07 Mar 2004, 12:43
Location: Central Blvd

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6246 Post by Il Duce Lee » 14 Jun 2021, 20:09

^Kokoomusta äänestäneet varhaiskasvattajat toki tyytyväisiä ja ymmärtävät, että ajat on vaikeat ja suu säkkiä myöten. Tiä sitten muista.
digimetsä wrote:
20 Apr 2023, 22:16
Eräänlaista ableismia toikin on että tullaan leveilemään kuinka pystyy olemaan selvinpäin viihteellä eikä ahdista

User avatar
Mahdollisimman yleistäi
2k
Posts: 2217
Joined: 27 Feb 2017, 00:59

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6247 Post by Mahdollisimman yleistäi » 14 Jun 2021, 20:23

25 TA Mikkonen wrote:
14 Jun 2021, 20:09
^Kokoomusta äänestäneet varhaiskasvattajat toki tyytyväisiä ja ymmärtävät, että ajat on vaikeat ja suu säkkiä myöten. Tiä sitten muista.
Kannattavat varmasti ymmärtäväisesti myös pääkaupunkiseudun kuntien herrasmiessopimuksen (lastentarhanopettajien palkkoja ei nosteta) jatkamista. Muutenhan työntekijäpulasta kärsivällä alalla vallitsisi kilpailu & palkka-anargia ja palkat saattaisivat nousta peräti tasolle, jolla kaupungissa tulee toimeen.

User avatar
Il Duce Lee
Jääkenttien Kristian Arje
Posts: 74032
Joined: 07 Mar 2004, 12:43
Location: Central Blvd

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6248 Post by Il Duce Lee » 14 Jun 2021, 21:33

Kyky neuvotella paremmat palkat olisi, mutta kirottu TES ja hirmeä AY-liike :x
digimetsä wrote:
20 Apr 2023, 22:16
Eräänlaista ableismia toikin on että tullaan leveilemään kuinka pystyy olemaan selvinpäin viihteellä eikä ahdista

User avatar
Muukalaiset täältä pois
...kaikki...
Posts: 55987
Joined: 28 Oct 2005, 21:00
Location: Me ollaan suomalaisia.

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6249 Post by Muukalaiset täältä pois » 14 Jun 2021, 22:13

Teiltä jäi vissiin loput tosta kirjoituksesta lukematta koska siinähän nimenomaan todettiin, että talous on tällä hetkellä vahva mutta joillain puolueilla on ollut haluja suurempiin menonlisäyksiin kuin on aiemmin sovittu. Eli Vartiainen on valmis investoimaan varhaiskasvatukseen heti seuraavassa budjetissa jos muut puolueet eivät torppaa tätä ajamalla liikaa uusia menonlisäyksiä johonkin muualle.
Jawohl! Katkase.

User avatar
Mahdollisimman yleistäi
2k
Posts: 2217
Joined: 27 Feb 2017, 00:59

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6250 Post by Mahdollisimman yleistäi » 14 Jun 2021, 22:26

Muukalaiset täältä pois wrote:
14 Jun 2021, 22:13
Teiltä jäi vissiin loput tosta kirjoituksesta lukematta koska siinähän nimenomaan todettiin, että talous on tällä hetkellä vahva mutta joillain puolueilla on ollut haluja suurempiin menonlisäyksiin kuin on aiemmin sovittu. Eli Vartiainen on valmis investoimaan varhaiskasvatukseen heti seuraavassa budjetissa jos muut puolueet eivät torppaa tätä ajamalla liikaa uusia menonlisäyksiä johonkin muualle.
Eli laitetaan varhaiskasvattajien liksat ja vaikka kohtuuhintaisen asumisen edistäminen vastakkain. Valitkaa siitä vihervassarit ja selitelkää äänestäjillenne, me selvitellään vastuullisesti miljardin keskustatunnelia sillä aikaa.

User avatar
Karhunpoika hairahtaa
2k
Posts: 2969
Joined: 16 Apr 2019, 15:14
Location: Paka-Tajula

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6251 Post by Karhunpoika hairahtaa » 15 Jun 2021, 07:22

Orpo voittopuheessaan:

Kansa osoitti, että se haluaa muutosta nykymenoon!

Myös Orpo voittopuheessaan:

Kokoomus oli neljättä kertaa peräkkäin suurin kuntapuolue!

Lipetskiläinen keskiverto-Sergei
Posts: 515
Joined: 20 Feb 2014, 14:31

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6252 Post by Lipetskiläinen keskiverto-Sergei » 15 Jun 2021, 13:17

Mahdollisimman yleistäi wrote:
14 Jun 2021, 22:26
Muukalaiset täältä pois wrote:
14 Jun 2021, 22:13
Teiltä jäi vissiin loput tosta kirjoituksesta lukematta koska siinähän nimenomaan todettiin, että talous on tällä hetkellä vahva mutta joillain puolueilla on ollut haluja suurempiin menonlisäyksiin kuin on aiemmin sovittu. Eli Vartiainen on valmis investoimaan varhaiskasvatukseen heti seuraavassa budjetissa jos muut puolueet eivät torppaa tätä ajamalla liikaa uusia menonlisäyksiä johonkin muualle.
Eli laitetaan varhaiskasvattajien liksat ja vaikka kohtuuhintaisen asumisen edistäminen vastakkain. Valitkaa siitä vihervassarit ja selitelkää äänestäjillenne, me selvitellään vastuullisesti miljardin keskustatunnelia sillä aikaa.

User avatar
viemäri-INTEGRITY
kunnon örinää
Posts: 161531
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: me kaikki kellutaan täällä...

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6253 Post by viemäri-INTEGRITY » 15 Jun 2021, 13:19

Eihän vihervas voi mitään jos kansan äänestämä oikeisto haluaa tehdä tunnelin :dontknow:
Image

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12399
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6254 Post by Hyödytön idiootti » 22 Jun 2021, 09:04

Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
turkulainen demari
6k
Posts: 6126
Joined: 05 Nov 2020, 10:53
Location: katolle rakennettu saunamaailma

Re: Täällä seurataan Kokoomuksen tuhoutumista

#6255 Post by turkulainen demari » 03 Jul 2021, 07:56

Hesarin kuukausiliitteessä todella pitkä haastattelu Kirsi Pihasta. Tässä parhaita paloja:

https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000008040235.html
Miksi sanoin EI
Viime talvena Kirsi Piha ryhtyi kokoomuksen pormestariehdokkaaksi Helsingissä mutta viime hetkellä hän vetäytyi. Tässä haastattelussa hän kertoo, miksi. Syy oli juoppo eno, joka oli ilmestynyt sukujuhliin.
Nyt Piha ottaa puheeksi yhdysvaltalaisen Anne Applebaumin teoksen Demokratian iltahämärä. Siinä Applebaum käsittelee muun muassa oikeistopopulismin nousua.

”Kun Applebaum puhuu republikaaneista, se saa miettimään, mitä tapahtuu kokoomukselle”, Piha sanoo.

”Muistan, kun liityin kokoomukseen 30 vuotta sitten, niin se oli minusta tosi edistysmielinen ja uskoi voimakkaasti kansainvälisyyteen, joskus ehkä vähän sinisilmäisestikin.”

”Nyt on sitten iso virtaus menneisyyttä haikailevaan, sisäänpäin kääntyvään tapaan nähdä maailma.”
PIHALLA oli 1990-luvulla maine piinkovana porvarina. Ilta-Sanomissa oma ryhmätoveri määritteli hänet ”äärimmäisen kovaksi oikeistopoliitikoksi”.

Piha itse lausui vuonna 1995 Helsingin Sanomissa näin: ”Edustan sitä linjaa, että yhteiskunta luo meille vain perusraamit. Yhteiskunta ei ole vailla sosiaalista omaatuntoa, mutta ihminen itse takoo sen raudan elämäänsä. Jos tämä on oikeistolaisuutta, niin sitten minä edustan sitä.”

Täsmääkö edelleen?

”Pääpiirteissään”, Piha sanoo. ”Ihminen ei ole vain politiikan kohde. Hyvinvointi perustuu sille, että me tuodaan siihen yhteiseen hyvään.”

Pihaa ärsyttää usein käytetty kakkuvertaus. Kakkujen leipominen kun on kivaa ekstraa.

”Mä ajattelen enemmän, että yhteiskunta on sellainen, että me tehdään yhdessä ruoka. Sitten jos haluat lisäksi kakkua, niin hoidat sen itse.”

Piha muuten pitää leipomisesta. Nytkin pöydässä on maittava raparperipiirakka, joka on syntynyt sovellettuna versiona kirjailija Anna-Leena Härkösen omenapiirakkareseptistä.

Piha arvelee hieman pehmentyneensä sitten poliitikkovuosien. ”Mä ehkä puhun inhimillisestä taloudesta ja ekologisesta kantokyvystä, joista meidän pitää yhdessä huolehtia. Mutta tää homma kaatuu, jos me ei olla toimeliaita.”

Eteläpohjalainen Ilkka-lehti määritteli vuonna 2000 monisyisesti: ”Kirsi Piha edustaa nuorkokoomuksen oikeaa laitaa, thatcherilaista taloutta ja haloslaista arvoradikalismia. Se pitää keskustaa vastakohtanaan.”

Piha ei teilaa Ilkan muotoilua. ”Tuossa on joku totuus mun tavasta ajatella”, Piha sanoo. ”Sen takia tämä vuosi 2021 on ollut kiinnostava, koska huomasin yhtäkkiä tulleeni punavihervassariksi ja toki myös kommunistiksi. Mutta meitä kommunistejahan on nykyään Suomessa enemmänkin.”

Piha viitannee perussuomalaisten euroedustajaan Laura Huhtasaareen (”Kaikki keskustasta vasemmalle ovat kommunisteja, nykyisin myös kokoomuslaiset”), tai ehkä Helsingin kokoomuksen kaupunginvaltuutettuun Atte Kalevaan (”Minulla on unelma: Helsinki ilman kommunisteja”).

”Kiinnostavaa on se, että mähän en viime talvena ehtinyt varsinaisesti sanoa mitään mun poliittisesta linjasta.”
Piha ottaa puheeksi Fernando Pessoan, portugalilaisen kirjailijan, jolla oli 72 kuvitteellista kirjoittajaminää. Piha on juuri kirjoittamassa seuraavaa kirjallisuuskolumniaan Anna-lehteen, ja hän on valinnut aiheeksi Pessoan.

”Mitä jos identiteetin rakentamisen ei tarvitse päättyä koskaan, eikä ihminen ole tuomittu olemaan vain sama?” Piha kirjoittaa. ”Eikö utelias ole utelias myös ja erityisesti suhteessa itseensä?”

Ihminen on siis monta.

”Voi olla yhtä aikaa haihattelija ja realisti, kyyninen ja idealisti, masentunut ja energinen”, Piha sanoo. ”Mä tunnistan itsessäni näitä vähän niin kuin Ilkka-lehti, että samaan aikaan markkinaliberaali ja Halosen kannattaja.”

Vuoden 2000 presidentinvaalien toisella kierroksella Piha kertoi julkisesti, että aikoo äänestää demariehdokas Tarja Halosta. Vaihtoehtona oli keskustan Esko Aho.

”Tietysti se, että mä olin äänestänyt Halosta, tuli viime talvena eteen.”

”Se oli hämmentävää, että mut leimattiin epäkokoomuslaiseksi, että mä olen myyrä, vasemmiston myyrä. Mä olin, että mitä vittua.”
”Mietin tarkkaan sekä plussia että miinuksia”, Piha kertoo pohdinnastaan. ”Mä analysoin sen niin, että tähän hommaan voisi lähteä Helsinki edellä ilman sitä sisäpolitiikkapeliä.”

Piha tarkoittaa kokoomuksen sisäisiä kähinöitä. ”Mähän en ole sillä tavalla naiivi, ettenkö mä tietäisi, että kokoomuksessa on sisäisiä ristiriitoja. Niitä on ollut kautta aikojen.”

Kokoomuksen Helsingin piirihallitus kannatti Pihan ehdokkuutta yksimielisesti. Mutta ehdokkaan sinetöi laajempi konklaavi, piirikokous, ja se kokoontui helmikuun puolivälissä.

”Sittenhän siinä kävi niin, että samana päivänä kuin minä ilmoitin ehdokkuudesta, niin Wille Rydman ilmoitti myös olevansa ehdokkaana. Peli alkoi heti, ja se oli mulle pettymys.”

Kirsi Piha ja kansanedustaja Wille Rydman edustavat kokoomuksen vastakkaisia laitoja. Liberaali Piha lähti pormestariehdokkaaksi monikulttuurisen Helsingin puolestapuhujana. Konservatiivi Rydman on ajanut lähentymistä perussuomalaisten kanssa.

”Mun selkänahasta varastettiin se julkisuus sille ahdasmieliselle agendalle”, Piha sanoo. Hän tarkoittaa, että Rydman sai automaattisesti huomiota asettumalla hänen haastajakseen.

”Mulle oli iso motiivi ehdokkuudelle, ettei Helsingistä tule sisäänpäin käpertynyt tuppukylä. Mä näen halla-aholaisuuden sellaisena voimana, etten mä halua sen kasvavan.”

Piha sanoo, että vastakkainasettelu kokoomuksen sisällä oli repivämpi kuin mitä hän oli etukäteen arvioinut. Valtaosa kokoomuslaisista on Pihan mukaan täysin asiallista porukkaa, mutta sitten on ”iso fraktio, joka pitää kokoomuksen päätöksentekoa panttivankina, ja se on ruman näköistä”.

Haastattelupäivänä eduskunnassa on juuri hyväksytty Suomen osalta EU:n elpymispaketti. Ratkaisu oli perinteisesti EU-myönteisenä pidetylle kokoomukselle vaikea, ja lopulta 26 kokoomusedustajaa äänesti paketin puolesta, kymmenen vastaan ja kaksi tyhjää.

Eniten Pihaa hiertää suhtautuminen maahanmuuttajiin.

”Nythän tässä tapahtuu niin, että kun ei ole poliittista johtajaa, joka pystyisi sanomaan, että ’mennään tuonne’, niin silloin tämä jengi saa puuhata”, Piha sanoo.

Piha puhuu kokoomuksen ”rumasta salaisuudesta”. Hän käyttää sukulaisvertausta.

”Se on vähän niin kuin se eno, joka tulee sukujuhliin aina kännissä. Se on kiusallista, mutta annetaan sille pullo ja annetaan sen kato olla tuolla nurkassa, kun tuo meidän eno nyt on vähän tuommoinen.”

Puoluejohtaja Petteri Orposta ei ole laittamaan enoa kuriin, Piha sanoo.

”Petterihän on siis ihan superkiva ihminen. Se on sympaattinen, kiltti ja kunnollinen, kaikin tavoin ihana tyyppi. Mutta se ei oo konfliktiuskalias. Se ei uskalla konfliktoida tuota.”

Niinpä kokoomuksessa on Pihan mukaan ”outo hiljaisuuden kulttuuri”.

”Eno siellä sen pullon kanssa saa heilua. Kun kuitenkin tiedetään, että kun eno on juonut tarpeeksi, niin se saa aikaan ikäviä asioita.”
HELSINGIN kokoomuksen piirikokous valitsi Kirsi Pihan pormestariehdokkaaksi maanantai-iltana 15. helmikuuta.

”Se kokous oli kireätunnelmainen”, Piha sanoo. Kokous pidettiin videopalvelu Zoomissa.

Etenkin Rydmanin liittolainen Atte Kaleva oli haastanut Pihaa näkyvästi jo etukäteen. Kokouksen alkaessa Pihalla oli mielessään kaksi vaihtoehtoa puheeksi, neutraali ja arvoilla ladattu. Hän päätyi puhumaan arvoista.

”Mä käytin puheenvuoron, että mun mielestä perussuomalaisten ei pitäis antaa varastaa kokoomusta sen enempää sisältä kuin ulkopuolelta ja että oikeistolaisuuden tai konservatismin määritelmä meidän pitää pystyä luomaan itse.”

”Mä sain palautetta, että tämä oli vuosiin paras kokoomuspuhe. Sitä se ei todellakaan ollut, se oli epämääräisesti lausuttuja ajatuksia arvoista ja siitä, millainen kokoomuksen pitäisi olla. Mutta se vaan kuvastaa sitä hiljaisuutta, että kokoomuksen johtotehtävissä oleviltakin tuli viestejä, että ihanaa, että joku sanoo tuon ääneen.”

Helsingin kokoomuksen vastaleiristä Pihan puhetta luonnehdittiin muun muassa ”arvohöpöhöpöksi”. Vastaleiri ei ollut vähäpätöinen: Piha sai 67 ääntä, Rydman 34 ääntä.

Äänestystulos oli silti selvä. Piha oli valittu. Hän alkoi työstää Helsinki-ohjelmaa tiiminsä kanssa. ”Silloinhan luultiin vielä, että vaalit on huhtikuussa, eli kovalla tohinalla ryhdyttiin tekemään.”

SEURAAVAN kahden viikon aikana tapahtui jotain, koska lauantaina 27. helmikuuta Piha ilmoitti täysin yllättäen luopuvansa ehdokkuudesta. Mitä tapahtui?

Ainakin Pihaan kohdistui laajamittainen ja systemaattinen hyökkäys sosiaalisessa mediassa. ”Käsittämätön, hillitön raivo”, kuten Piha sanoo.

Suurimpana laukaisevana tekijänä oli haastattelu MTV:n Uutisaamussa keskiviikkona 17. helmikuuta. Juontaja Ivan Puopolo esitti kysymyksiä maahanmuutosta.

Piha vastasi: ”Jos me suhtaudutaan ahdasmielisesti ja ennakkoluuloisesti erilaisuuteen, niin miten me voidaan kuvitella, että tänne halutaan muuttaa, että Helsingissä haluaa asua vaikka joku huippuosaaja perheineen, jos tuntuu, että täällä on epämiellyttävä olla, että täällä on ennakkoluuloja, että täällä on ahdasmielinen tunnelma ja ikkunan alla kulkee sitten natsikulkue.”

Natsikulkue-lauseella Piha viittasi itsenäisyyspäivään 2019, jolloin Helsingissä marssi äärioikeistolaisia. Haastattelukatkelma lähti elämään omaa elämäänsä, ja somessa roihahti.

”Viikon aikana mä mykistin 468 Twitter-tiliä”, Piha sanoo. ”Kama oli niin hirveetä, että oli pakko mykistää.”

Johtiko massiivinen somehyökkäys siis siihen, ettei pormestariehdokkuus enää tuntunut hyvältä?

”Se ei ehkä liittynyt siihen massiivisuuteen vaan siihen, että iso osa niistä oli mun omaa porukkaa. Se oli siinä surullisinta.”

Piha tuli johtopäätökseen, että häntä vastaan hyökkäsi someöyhöjen ja perussuomalaisten lisäksi koko joukko kokoomuslaisia.

”Sitten kun tajuaa, että hetkinen, nämä omat onkin se ongelma”, Piha summaa. ”Musta tuntui, että mä en pysty edustamaan tätä jengiä.”
Menestys vahvisti kokoomusjohtaja Petteri Orpon asemaa. Pihalta ei jäänyt huomaamatta, kuinka Orpo vaali-iltana kuittasi Helsingin helmikuisen pormestarikuvion. ”Se riita kesti kaksi päivää”, Orpo sanoi. ”Sitten rivimme järjestyivät.”

Pihan analyysi on eri. Hän on purkanut tapahtumia kirjoittamalla intensiivisesti. Tuloksena on 80-sivuinen teksti viime talvesta ja kokoomuksen tilasta. Piha aikoo julkaista tekstin heinäkuun alkupäivinä verkossa.

”Se kokoomuksen sisäinen ongelma ei ole poistunut”, Piha sanoo. ”Jos mä olisin puolueen puheenjohtaja, niin mä en lakaisis sitä veke.”

Ongelmallinen eno on siis edelleen sukujuhlissa?

”Joo, mutta se on nyt helpompi piilottaa hetken.”

Piha pitää mahdollisena, että hän on yksinkertaisesti kasvanut irti kokoomuksesta. Mahtoiko hän äänestää puoluetta kuntavaaleissa?

”Mä en sano”, Piha vastaa. ”Mä kävin kyllä äänestämässä, mutta pidän vaalisalaisuuden.”
tl;dr: Piha on talouspolitiikaltaan todella oikealla, mutta arvoliberaali. Pihan maahanmuuttomyönteisyys oli liikaa kokkareiden natseille ja ne savustivat helsinkiläisen kommarin ulos. Ongelma on, että Orpo ei ole puuttunut natsien touhuihin. Piha julkaisee heinäkuun alussa 80-sivuisen tekstin kokoomuksen tilasta interwebissä.
Iltalehti wrote:Juttua muokattu 22.12. kello 11.33. Jutusta poistettu Gary Bettmanin rinnastaminen vihreisiin ja heidän äänestäjiinsä. Alkuperäisessä versiossa vihreisiin viitattiin termillä ”ekoterroristipuolue”, joka ei edusta Iltalehden linjaa. Toimitus pahoittelee virhettä.

Post Reply