N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ole

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
User avatar
Pasi Fist
Resident Anarchist
Posts: 178796
Joined: 30 Mar 2006, 22:45
Location: Bänlandia

N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ole

#1 Post by Pasi Fist » 14 May 2015, 07:52

Kuvitella...

http://www.hs.fi/talous/a1431491364298
Verovaroilla tehtäviin miljardiostoksiin uusia sääntöjä – palvelun tuottajien mahdolliset rötökset syynätään

Julkisilla varoilla tehtäviin hankintoihin on luvassa tiukennuksia ja lievennyksiä. Valtio, kunnat ja muut julkisen vallan käyttäjät voivat tulevaisuudessa huomioida nykyistä paremmin ostostensa työllisyys- ja ympäristönäkökohdat, mutta julkisten varojen väärinkäytösten torjuntaan on luvassa tiukennuksia, hankintalain muutostarpeita pohtinut työryhmä kaavailee.

Julkiset hankinnat ovat Euroopassa ja Suomessa miljardien kokoluokkaa. Komission arvion mukaan julkisten hankintojen kokonaisarvo on EU:ssa on noin 1 800 miljardia vuodessa, esimerkiksi Suomessa noin 33 miljardia euroa vuodessa.

Hankintalain uudistamisen taustalla ovat julkisia hankintoja koskevat EU-direktiivimuutokset, jotka tulee saada Suomessa voimaan viimeistään keväällä 2016. Työ- ja elinkeinoministeriön työryhmä luovutti ehdotuksensa uudesta hankintalaista työministeri Lauri Ihalaiselle (sd) keskiviikkona.

Ihalaisen mukaan julkisissa hankinnoissa pitää voida varmistaa, että palveluja tuotavien yritysten lakisääteiset asiat ovat kunnossa, mikä on tärkeää väärinkäytösten ja harmaan talouden torjumiseksi.

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että uuden tilaajan pitää vaatia tarjouskilpailun voittaneelta tietoja tietyistä lainvoimaisista tuomioista. Voittaneen yhtiön palveluksessa olevat tilaavat otteen omasta rikosrekisteristään ja antavat sen ostajalle.

Julkisia varoja käyttävä ei voi tilata tavaraa tai palveluja yritykseltä, jonka johto tai päätösvaltaa käyttävät on saanut lainvoimaisen vankeustuomion esimerkiksi järjestäytyneeseen rikollisryhmään osallistumisesta, lahjuksen antamisesta, veropetoksesta, työturvallisuusrikoksesta tai kiskonnan tapaisesta työsyrjinnästä.

Työryhmä lisäsi listaan yhden varsin yleisen rikoksen eli työrikokset, joita ovat esimerkiksi työturvallisuusrikokset ja työaikasuojelurikokset sekä luvattoman ulkomaisen työvoiman käyttö.

Työryhmän mukaan kilpailutuksessa voi uuden lain mukaan ottaa huomioon myös laadulliset ja sosiaaliset näkökohdat. Työryhmä uskoo, että tämä tukee pienten ja paikallisten palveluntuottajien toimintamahdollisuuksia.

Tämä tarkoittaa, että erilaiset sosiaaliset kriteerit tai innovaatio- ja ympäristöpoliittiset näkökohdat voitaisiin huomioida kilpailutuksissa entistä paremmin. Ostaja saa ottaa huomioon esimerkiksi ympäristöön liittyvät näkökohdat kuten tuotteen koko elinkaaren vaikutukset.

Työryhmä ehdottaa lisäksi selviä korotuksia kansallisiin kynnysarvoihin eli kilpailutusta vaativiin kokonaissummiin. Esimerkiksi tavara- ja palveluhankintojen osalta raja nousisi 30 000 eurosta 60 000 euroon.

Kuntien sosiaali- ja terveyspalveluhankintojen raja nousisi 100 000 eurosta 300 000 euroon. Tällöin on järjestettävä tarjouskilpailu kuten esimerkiksi julkaistava ilmoitus hankintailmoitusten verkkosivulla (Hilma).
T H E B I G G E S T E N E M Y O F F R E E D O M I S A S A T I S F I E D S L A V E

User avatar
Suoraan ignoreen!
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 51163
Joined: 30 Jan 2015, 16:35
Location: ignore

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#2 Post by Suoraan ignoreen! » 14 May 2015, 09:23

Kepu päähallituspuolueena niin juu "aivan varmasti".
Image

User avatar
Ananaskääpiö
terviisipoika
Posts: 86226
Joined: 14 Feb 2008, 17:53
Location: Saatanan huoma

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#3 Post by Ananaskääpiö » 14 May 2015, 09:25

Eiks tää nimenomaan kepulle käy, kun voivat oman kylän pojille (joilla on lähinnä jotain väkivalta- ja rattijuopumusrikoksia) antaa projektit?
sössön sössön wrote: :facepalm: :facepalm: :facepalm: Jäbä olis kyl kärkilistoilla jos pitäis veikata ISISiin liittyviä piffolaisia. Ei kuitenkaan insinööriyden vaan ehkä enemmän ton kyynisyyden perusteella.

User avatar
Muukalaiset täältä pois
...kaikki...
Posts: 56003
Joined: 28 Oct 2005, 21:00
Location: Me ollaan suomalaisia.

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#4 Post by Muukalaiset täältä pois » 14 May 2015, 12:20

Eihän tää ole niinkään korruption vaan erilaisten ketkufirmojen kitkemistä jota on tehty jo pidempään. Eli julkisten hankintojen yhteydessä syynätään aiempaa tarkemmin ettei vahingossa osteta esim. jonkun rikollisjengin pyörittämältä raksafirmalta jotka tyypillisesti jättää verot maksamatta ja katoaa Viroon saatuaan rahat asiakkaalta.
Jawohl! Katkase.

User avatar
Pasi Fist
Resident Anarchist
Posts: 178796
Joined: 30 Mar 2006, 22:45
Location: Bänlandia

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#5 Post by Pasi Fist » 01 Aug 2016, 10:22

http://www.hs.fi/kotimaa/a1469846769012

Viro suhtautuu korruptioon Suomea paljon vakavammin – Aarnion tapaus olisi nähty Virossa uhkana kansalliselle turvallisuudelle

Korruptio voi johtaa todella vahingollisiin päätöksiin, sanoo apulaispäällikkö Eerik Heldna.

Image

Viron tuvallisuuspoliisin Kapon pääkonttoria ympäröi metallinen aita. Ystävällinen ääni videopuhelimen takaa toivottaa tervetulleeksi turvatarkastukseen.

Odotushuoneessa vartija seisoo koko ajan lähistöllä. Jonkun askeleet kaikuvat käytävässä. Muuten on hiljaista.

Ero Suomen suojelupoliisiin Supon päämajaan on melkoinen. Eroa on tietysti myös toimintaympäristössä.

Tuoreessa muistissa on vielä, kun Viro vaihtoi viime vuonna Venäjän turvallisuuspalvelun FSB:n sieppaaman virolaispoliisin maanpetoksesta tuomittuun turvallisuuspoliisiin.

Supon ja Kapon välillä on muitakin eroavaisuuksia. Suomen kannalta kiusallisen ajankohtainen ero liittyy korruption ehkäisyyn ja tutkintaan.

Suomessa korruptiokysymykset tulevat olemaan pinnalla koko ensi syksyn. Huumepoliisin entisen päällikön Jari Aarnion huumejutusta odotetaan käräjäoikeuden tuomiota ja talousrikosjutusta hovioikeuden tuomiota.

Syksyllä alkaa myös Vantaan entisen kaupunginjohtajan Jukka Peltomäen lahjusjutun sekä Helsingin kaupungin rakennusvirastoon liittyvän petosjutun oikeudenkäynnit.

Toisin kuin Suomessa Virossa korruptiota ei nähdä ainoastaan rikoksena vaan myös uhkana kansalliselle turvallisuudelle.

Vakavimpien korruptiotapausten ehkäisy ja tutkinta onkin siitä syystä määrätty Kapon vastuulle. Jos korruptioepäily kohdistuu esimerkiksi kansanedustajaan, korkeaan virkamieheen, johtotehtävissä olevaan poliisiin tai valtionyhtiöihin, vastassa on tavallisen poliisin sijasta Kapo.

Kapon toimintaa ohjaa turvallisuuspalvelua koskeva erityinen laki ja se antaa Kapolle muuta poliisia laajempia valtuuksia.

Vakavien korruptiotapausten paljastamiseen on Virossa käytössä samat salaiset pakkokeinot kuin terrorismin, vakoilun ja muun valtion vastaisen toiminnan paljastamiseen. Suomessa pakkokeinovalikoima on korruption osalta suppeampi.

Kapo voi oikeuden päätöksellä esimerkiksi käydä salaa korkean virkamiehen tilitiedot läpi jo ennen varsinaista rikostutkintaa, jos korruptiosta on epäilyjä. Käytössä on myös esimerkiksi puhelinkuuntelu.

”Nämä keinot ovat äärimmäisen tehokkaita”, kertoo Kapon apulaispäällikkö Eerik Heldna HS:n haastattelussa.

Viime vuosina Kapo on tutkinut alle seitsemän korruptiotapausta vuodessa. Sen lisäksi taustalla tehdään salaista tiedustelua, jonka laajuudesta Heldna ei halua kertoa julkisuuteen.

Heldnan mukaan Kapon tavoite on, että korruptioon pystytään puuttumaan jo ennen kuin asiat etenevät rikoksen asteelle.

”Korruptoituneet ihmiset voivat tehdä yhteiskunnan kannalta todella vahingollisia päätöksiä. Pienessä valtiossa myös hyvä veli -verkoston jälki voi olla ikävää. Etukäteen pitäisi olla niin paljon tietoa, ettei uhka toteudu”, Heldna sanoo.

Heldnan mukaan Kapo onkin pystynyt estämään useita Viron kannalta vahingollisia päätöksiä.

Heldna kertoo, että Kapon erityisessä tarkkailussa ovat it-ala, energiateollisuus, infrastruktuurin kannalta tärkeät yritykset sekä puolustusvoimat.

”Puolustusvoimien hankinnoissa liikkuu isot rahat ja korruptoitunut upseeri on lahja vieraalle valtiolle”, Heldna sanoo.

Kapolle on erittäin tärkeää tutkia korruptioepäilyjä myös oikeusjärjestelmässä. Suuria poliisiin liittyviä skandaaleja Virossa ei ole aivan viime vuosina ollut.

Jos Aarnion tapaus olisi sattunut Virossa, se olisi Heldnan mukaan ollut ilman muuta Kapon tutkinnassa.

”Tämän tason epäily olisi nähty uhkana kansalliselle turvallisuudelle. Tuon tason poliisilla on pääsy salaiseen tietoon”, Heldna sanoo.

Heldna huomauttaa, että kansalliset turvallisuusuhat muuttuvat ajan mittaan.

Virossa järjestäytynyt rikollisuus nähtiin 1990-luvulla vielä uhkana kansalliselle turvallisuudelle, joten sen torjunta ja tutkinta oli osin Kapon vastuulla. Nyt tilanne on muuttunut ja keskusrikospoliisi hoitaa noin 99 prosenttia jutuista.

”Viime kädessä kyse on poliittisesta päätöksestä, että mitkä asiat nähdään uhkana kansalliselle turvallisuudelle. Se on taktinen kysymys. Ei ole vain yhtä oikeanlaista tapaa.”

Heldna painottaa, että Virossa korruptiota ei tarkastella ainoastaan rikostutkinnan keinoin. Kapo seuraa laajemmin vaikuttimia strategisten päätösten taustalla ja myös pitkällä aikavälillä. Heldna arvioi, että Suomessa ja Virossa suhtaudutaan korruptioon eri tavoin luultavasti siksi, että maiden historiat eroavat toisistaan.

”Suomessa ei ole koskaan ollut päivittäistä korruptiota toisin kuin Virossa. Virolla oli 1990-luvulla vain yksi mahdollisuus ja se oli laittaa asiat kuntoon”, Heldna sanoo.

”Virossa oli vaikea poliittinen tilanne, mutta silti yhteiskunnassa oli yksimielisyys ja muutos oli mahdollinen”, hän lisää.

Vaikka Suomen ja Viron historiat ovat erilaiset Heldna muistuttaa, että korruption osalta mailla on yhteinen suuri haaste.

”Korruptio on Venäjän suurin vientituote. Venäläisen rahan kanssa pitää olla varovainen. Hiirenloukku on ainoa paikka, missä juusto on ilmaista. Jos investointi tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, jotakin on taustalla”, Heldna sanoo.

Asiantuntijat: Rakenteellista korruptiota ei tunnisteta

Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen, Poliisihallitus


Korruption torjunta ja tutkinta on tehostunut Suomessa viime vuosina, arvioi Seppo Kolehmainen. Kolehmaisen mukaan keskeisessä roolissa korruption torjunnan kehittämisessä on viranomaisten korruptionvastainen verkosto.

Lisäksi poliisilla on myös oma yhteistyöverkostonsa, johon osallistuu korruptiojuttuja tutkivia poliiseja.

Kolehmainen ei näe korruptiota erityisenä uhkana kansalliselle turvallisuudelle, mutta muistuttaa, ettei ilmiön kanssa saa myöskään olla sinisilmäinen, eikä sitä tule vähätellä.

Etenkin rakenteellista korruptiota tunnistetaan Suomessa huonosti. Kolehmaisen mukaan kokonaistilannetta parantaisi vaikutusvallan väärinkäytön kriminalisointi. Lisäksi ilmiantajien suojelua pitäisi kehittää.

Hän huomauttaa myös, että näyttökynnys on viritetty korruptiojutuissa Suomessa todella korkealle.

”On tapauksia, joissa kansainvälisessä jutussa toinen osapuoli on tuomittu lahjusrikoksesta, mutta Suomessa on katsottu, ettei rikosta ole tapahtunut.”

Kolehmaisen mukaan keskeisessä roolissa ovat viranomaisten lisäksi myös aktiivinen lehdistö ja kansalaiset, jotka nostavat ongelmia esiin.

Päällikkö Robin Lardot, keskusrikospoliisi


Robin Lardotin mukaan Suomessa paljastuu jonkin verran enemmän korruptiorikoksia kuin tilastoista voisi päätellä.

Se johtuu siitä, että osa korruptiosta on sanktioitu lahjusrikosten sijaan esimerkiksi virkarikoksina. Suomessa vakavimpien korruptiotapausten tutkintavastuu on krp:llä.

Osaan tapauksista on vaikeaa päästä kiinni. ”Perinteinen lahjoma on kohtalaisen helppoa tutkia ja selvittää varsinkin, jos raha liikkuu. Vaikeaa on paljastaa sen tyyppistä korruptiota, jossa joku tekee palveluksen toiselle ja jossain vaiheessa osat vaihtuvat”, Lardot sanoo.

Lardotin mukaan tietosuojasäädökset estävät osin sen, että poliisi voisi varoittaa muita viranomaisia ja yksityisiä toimijoita siitä, jos nämä ovat ryhtymässä yhteistyöhön mahdollisesti epäilyttävän tahon kanssa. Lardot pohtiikin, pitäisikö poliisilla olla paremmat mahdollisuudet välittää sopimusosapuolille myös tiedustelutietoa.

”Pitäisikö olla voimakkaampi ja vahvempi ennakkokontrolli ja mikä viranomainen se sitten olisi”, hän pohtii.

Lardotin mukaan Kapon vahvuus piileekin juuri siinä, että sillä on laajemmat keinot tarkastella asioita kuin puhtaasti lainvalvontaviranomaisella.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Raija Toiviainen, Valtakunnansyyttäjänvirasto

Raija Toiviaisen mielestä korruptiolainsäädäntö on Suomessa pääosin kunnossa ja vastaa kansainvälisiä velvoitteita.

Tilanne paranee entisestään, jos vaikutusvallan väärinkäyttö lisätään rikoslakiin suunnitelmien mukaisesti.

Toiviaisen mukaan korruptio ei ole Suomessa niin laaja ongelma, että siitä olisi uhkaa kansalliselle turvallisuudelle. Siihen ei kuitenkaan voi tuudittautua, etteikö korruptiota olisi lainkaan.

”Kun ilmiö on harvinainen, siinä piilee erittäin suuri vaara, että me emme tunnista sitä. Viranomaisten tietoisuutta korruptiosta pitää lisätä.”

Toiviaisen mukaan viranomaisten ja yritysten pitäisikin olla asian kanssa jatkuvasti valppaina.

Toiviaisen mielestä olisi hyvä pohtia myös sitä, pitäisikö lainsäädäntöä tarkistaa, kun julkisia tehtäviä siirtyy entistä enemmän yksityisten yritysten hoidettavaksi.

Tällä hetkellä viranomaistoiminnalla ja elinkeinotoiminnalla on rikoslaissa omat lahjuspykälänsä.

”Olisi hyvä arvioida, miten pykälät soveltuvat uuteen tilanteeseen, jossa monia asioita ei enää tehdä virkavastuulla”, Toiviainen sanoo.

Neuvotteleva virkamies Catharina Groop, oikeusministeriö

Suomessa on pitkään ajateltu, ettei korruptio ole täällä ongelma ja siksi siihen ei ole kiinnitetty juuri edes huomiota, kertoo Catharina Groop.

Groopin mukaan yksi syy ovat kansainväliset korruptiomittarit, joissa Suomi on menestynyt perinteisesti hyvin.

Mittarit eivät kuitenkaan anna täydellistä kuvaa maan tilanteesta ja mittaavat pääasiassa julkisella sektorilla tapahtuvaa lahjontaa, mikä ei ole Suomessa tyypillinen korruption muoto.

Groopin mukaan korruptiosta pitäisikin puhua enemmän, jotta ilmiötä myös tunnettaisiin paremmin. ”Suomessa ei välttämättä tiedetä, mitä korruptiolla tarkoitetaan, eikä sitä välttämättä tunnisteta, vaikka se tulisi nenän alle.”

Groopin mukaan tilanne on kuitenkin viime vuosina parantunut. Viranomaisten yhteistyöverkosto valmistelee korruptionvastaista strategiaa ja toimintaohjelmaa. Lisäksi lainsäädännön kehittämistä pohditaan.

Kaiken keskiössä on kuitenkin se, että korruptiota tunnistettaisiin paremmin ja siitä myös uskallettaisiin ilmoittaa. Mietinnässä onkin erillinen ilmoitusjärjestelmä, jossa korruptioepäilyistä voisi kertoa anonyymisti.

Professori Ari Salminen, Vaasan yliopisto

Korruptiota ja etiikkaa tutkineen Ari Salmisen mielestä Suomea voidaan perustellusti pitää matalan korruption maana. Suomi pärjää vuodesta toiseen Transparencyn korruptiomittauksissa erinomaisesti ja vakavia korruptioskandaaleja paljastuu harvoin.

Se ei Salmisen mukaan kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö korruptiota olisi ja etteikö korruption paljastamista pitäisi kehittää.

Salmisen näkemyksen mukaan myös lainsäädännössä olisi kehittämisen varaa, mutta päähuomio pitäisi laittaa hyvien, eettisten toimintatapojen luomiseen ja koulutukseen.

”On korruption muotoja, joista ei tehdä poliisille mitään ilmoituksia. Ne ovat siinä mielessä piilokorruptiota, että ne toimivat laillisissa rakenteissa ja ovat muodostuneet maantavoiksi. Jos tarkemmin katsotaan, niissä on kuitenkin vähintään epäeettisiä piirteitä.”

Salminen huomauttaa myös, ettei mikään osa poliittisesta tai taloudellisesta toiminnasta saisi jäädä valvonnan ulkopuolelle. Silloin on vaarana, että altistutaan käytännöille, jotka ovat epäeettisiä, moitittavia tai pahimmassa tapauksessa jopa laittomia.

Sama riski piilee, jos viranomaistoiminta on valvomatonta.
T H E B I G G E S T E N E M Y O F F R E E D O M I S A S A T I S F I E D S L A V E

kohta alkavat aikamoiset setit
Kauheeta kattoo.
Posts: 119480
Joined: 03 May 2016, 16:03
Location: OnlyBrutal-yhteisö

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#6 Post by kohta alkavat aikamoiset setit » 01 Aug 2016, 10:26

sen päivän kun näkis että suomessa joka ylemmän tason henkilö tuomittais korruptiosta :D hyvä että tarjotaan kuitenkin näennäistä leipää ja huveja kansalle asian tiimoilta
Image

Image

User avatar
Kriippine
toksoplasmoosi jengi
Posts: 31102
Joined: 30 Dec 2013, 02:58

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#7 Post by Kriippine » 01 Aug 2016, 11:44

Kiistämätön fakta että kieltolaista hyötyy vain mafia. Silti meillä on kieltolaki. Selvä osoitus siitä että päättäjät saavat mafialta rahaa ylläpitääkseen kieltolakia.
😾 :x 🎨 📖
Spoiler:
Image
Riena wrote:
20 Oct 2020, 09:06
(\_/)
(w)
/> <\

User avatar
krigg ihan vitun oikeesti
en kärsi aspergerista
Posts: 69097
Joined: 15 Oct 2012, 10:48
Location: ༼つ ◕_◕ ༽つ AMENO ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#8 Post by krigg ihan vitun oikeesti » 02 Aug 2016, 08:53

Paavi wrote:Kiistämätön fakta että kieltolaista hyötyy vain mafia. Silti meillä on kieltolaki. Selvä osoitus siitä että päättäjät saavat mafialta rahaa ylläpitääkseen kieltolakia.
Smoukka pajadeeero 420 :kantsusmoker:
Image

User avatar
Pasi Fist
Resident Anarchist
Posts: 178796
Joined: 30 Mar 2006, 22:45
Location: Bänlandia

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#9 Post by Pasi Fist » 08 Aug 2016, 08:38

http://www.hs.fi/kotimaa/a1470538131498
Krp: Julkisten palveluiden yhtiöittämisessä piilee riski korruption kasvuun

Asiantuntijoiden mukaan lainsäädäntöä pitäisi tarkastella uudelleen, kun entistä enemmän julkisia palveluita siirtyy yhtiöiden hoidettaviksi

Julkisten palveluiden yhtiöittämisessä piilee riski korruption lisääntymiseen, varoittaa keskusrikospoliisi (krp).

Krp:n mukaan julkisten palveluiden siirtyminen osakeyhtiöiden hoidettavaksi tuo mahdollisesti mukanaan haasteita, jotka lainsäätäjän olisi hyvä ottaa huomioon. Ongelmat ovat tulleet esiin, kun jo nyt monia julkisia palveluja on siirtynyt yhtiöiden hoidettaviksi.

”Riskit liittyvät erityisesti hankintoihin, kilpailutuksiin ja läpinäkyvyyden vähentymiseen”, sanoo rikoskomisario Juha Lalli krp:stä.

Lallin mukaan ensimmäinen ongelma liittyy siihen, että tehtäviä, joita on aiemmin hoidettu virkavastuulla, hoidetaan osakeyhtiöissä.

Silloin toimintaan eivät päde sen enempää viranomaistoimintaan liittyvät käyttäytymissäännöt kuin virkarikospykälätkään. Asia on merkittävä, sillä tällä hetkellä suurin osa Suomen korruptiojutuista tutkitaan erilaisina virkarikoksina.

Lisäksi lahjusrikokset on säädelty eri tavalla riippuen siitä, onko lahjottava virkamies vai elinkeinoelämän toimija.

”Näyttökynnys on merkittävästi korkeampi, jos lahjonta on tapahtunut elinkeinotoiminnassa”, Lalli kertoo.

Lalli muistuttaa myös, ettei elinkeinotoiminnan lahjuspykäliä ole luotu takaamaan reilua kilpailua, vaan suojaamaan työnantajaa työntekijöiden väärinkäytöksiltä.

Lalli kertoo, että äskettäin hovioikeus antoi päätöksen, jonka mukaan lahjusrikoksen tunnusmerkistö ei elinkeinotoiminnassa täyty, jos työnantaja on edes hiljaisesti hyväksynyt työntekijän saaman edun.

Oman ongelmansa muodostaa myös se, että julkisuuslaki ei koske osakeyhtiöitä, vaikka yhtiö käyttäisi pelkästään veronmaksajien rahaa.

”Medialla on ollut suuri rooli korruptiotapausten paljastamisessa. Lisäksi täytyy huomata, ettei myöskään luottamushenkilöillä ole oikeutta tietoihin”, Lalli sanoo.

Osakeyhtiöiden pitää toki antaa julkinen tilinpäätös, mutta niistä tiedoista ei Lallin mukaan pysty päättelemään paljoakaan.

”Kyllä kansalaisilla ja luottamushenkilöillä pitäisi olla oikeus tietää, mihin verovaroja käytetään”, Lalli sanoo.

Erityisasiantuntija Juuso Oilinki oikeusministeriöstä sanoo, että rikoslain lahjuspykäliä pitäisi muuttuneessa tilanteessa tarkastella uudelleen. Samaa ehdotti myös apulaisvaltakunnansyyttäjä Raija Toiviainen HS:n haastattelussa viime viikon sunnuntaina.

Oilingin mukaan korruption torjuntaan liittyvä sääntely pitäisi ylipäätään käydä kokonaisvaltaisesti läpi, myös julkisuus- ja virkamieslain osalta.

”Päätöksenteon pitäisi jatkossakin olla läpinäkyvää ja ymmärrettävää ja kansalaisilla pitäisi olla mahdollisuus sitä kritisoida”, Oilinki sanoo.

Suomi on saanut useita huomautuksia OECD:ltä, koska Suomen korruptionvastaiset järjestelmät eivät ole ajan tasalla.

Myös siinä Suomi laahaa kansainvälisesti perässä, ettei vaikutusvallan väärinkäyttöä ole vielä säädetty rangaistavaksi. Lakiesitys on tällä hetkellä lausuntokierroksella.

Myös Suomen Transparencyn mielestä Suomen lainsäädäntöä pitäisi kehittää, kun julkisia palveluja yhtiöitetään.

Suomen Transparencyn puheenjohtaja Tommi Niinimäki huomauttaa, että Transparency Internationalin korruption tasoa mittaavaa CPI-indeksiä käytetään Suomessa väärin.

”Indeksiin vedotaan ja sanotaan, että Suomi on korruptiosta vapaa maa, vaikka indeksi mittaa vain julkisella sektorilla esiintyvää lahjontaa. Täällä tyypillisempää korruptiota ovat epäeettiset käytännöt ja rakenteellinen korruptio paikallis- ja kuntatasolla”, Niinimäki sanoo.

Niinimäki muistuttaa myös, että CPI-indeksissä pohjoismaista pärjäävät parhaiten Suomi ja Tanska, vaikka ne panostavat korruption torjuntaan kaikkein vähiten.

”Ovatko ne todella kärkimaat, vai onko korruption paljastamisessa ongelmia?” Niinimäki pohtii.

Niinimäen mukaan kehitettävää olisi sekä rikoslaissa että julkisuuslaissa. Hän huomauttaa myös, että esimerkiksi esteellisyyssäännökset eivät ole osakeyhtiölaissa yhtä tarkkoja kuin kunta- ja hallintolaissa.

”Julkisesti omistetut osakeyhtiöt pitäisi saada julkisuuslain piiriin. Osakeyhtiölaki ei nytkään käytännössä estäisi laajempaa julkisuutta, mutta jostain syystä tietoja ei haluta antaa”, Niinimäki sanoo.

Niinimäen mukaan esimerkiksi Ruotsissa julkisuuslakia sovelletaan myös osakeyhtiöihin, jos julkinen taho omistaa niistä yli puolet.

Pelkkä lainsäädännön kehittäminen ei kuitenkaan riitä, jos valvontaan ei ole riittäviä resursseja. ”Kaikessa kehittämisessä pitäisi ottaa huomioon myös se, että lainvalvontaviranomaisilla olisi riittävät resurssit paljastaa ja tutkia korruptiota”, Niinimäki sanoo.

Niinimäen mukaan Suomen lainsäädäntö on kehittynyt korruption torjunnassa hitaasti. ”Meidän ymmärrys on, että poliitikoilla ei ole ollut siihen riittävää tahtoa.”

Niinimäki kertoo myös, että parhaillaan tekeillä olevan korruptionvastaisen strategian valmistelussa on todettu, ettei sellaisia uudistuksia voida saada läpi, jotka pintapuolisessa katsannossa lisäävät julkisen sektorin kustannuksia.

”Samalla unohdetaan, että epäeettisiä käytäntöjä vähentävällä voidaan edistää valtiontaloutta sekä markkinoiden toimivuutta ja kansalaisten osallistumismahdollisuuksia”, Niinimäki sanoo.

Suunnitteilla olevassa sosiaali- ja terveysalan (sote) uudistuksessa korruptioriski on otettu huomioon lakiluonnoksissa, jotka ovat lähdössä piakkoin lausuntokierrokselle.

Alustavien suunnitelmien mukaan jatkossa sote-palveluja tuottaisi sosiaali- ja terveyskeskus, jonka tuottaja voisi olla maakunnan omistama yhtiö, yksityinen yritys tai kolmannen sektorin toimija.

Sosiaali- ja terveysministeriössä sote-uudistusta vetävä alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti kertoi Ylen haastattelussa viime keskiviikkona, että elo–syyskuun aikana selvitetään, voitaisiinko sote-tehtäviä hoitavissa maakuntien yhtiöissä soveltaa julkisuusperiaatetta ja julkisuuslakia.

Pöysti kertoo HS:lle, että lakiluonnokseen ei ole kirjattu ainoastaan julkisuuslain ulottamista kaikkiin sote-palveluita tuottaviin yrityksiin. Niihin halutaan lisäksi ulottaa hallintolain vaatimukset hyvästä hallinnosta sekä rikosoikeudellinen virkavastuu.

”Tämä ei pätisi ainoastaan maakuntien omistamiin yhtiöihin vaan myös yksityisiin yrityksiin siltä osin, kun ne toteuttavat julkisia palveluita”, Pöysti kertoo.

Pöystin mukaan pykälät on hyväksytty ministeriryhmässä, joten niiden läpiviemiseen on selvää poliittista tahtoa.

Pöystin mielestä nyt on hyvä hetki tarkastella asiaa myös muita julkisia palveluita kuin sote-palveluja tuottavien yhtiöiden osalta. Hänen mukaansa asiaa pohditaan syksyllä.

”Laajemmasta muutoksesta ei ole vielä keskusteltu. Se on vasta työn alla. Sote-uudistuksessa julkisuus ja virkavastuu halutaan joka tapauksessa turvata riippumatta siitä, mitä laajemman lakipaketin kanssa tehdään”, Pöysti kertoo.

Tästä on kyse
Julkisia palveluita yhtiöitetään

- Julkisia palveluita on siirretty ja aiotaan siirtää jatkossakin aiempaa enemmän osakeyhtiöiden hoidettaviksi. Osa yhtiöistä on esimerkiksi kuntien omistamia.

-Asiantuntijoiden mukaan muutoksen myötä useat eri lait vaativat tarkastelua, jotta hyvä hallinto, julkisuus ja virkavastuu turvattaisiin julkisissa palveluissa myös jatkossa. Muuten korruptioriski saattaa kasvaa.

- Tällä hetkellä suurin osa Suomen korruptiojutuista tutkitaan virkarikoksina.

- Myös esimerkiksi rikoslain lahjuspykälät ovat erilaiset riippuen siitä, onko lahjottu virkamies vai elinkeinoelämän toimija.
T H E B I G G E S T E N E M Y O F F R E E D O M I S A S A T I S F I E D S L A V E

User avatar
Maidanin Veteraanien Veljesliitto
4k
Posts: 4744
Joined: 02 Apr 2014, 11:44

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#10 Post by Maidanin Veteraanien Veljesliitto » 08 Aug 2016, 09:07

Sosiaali- ja terveysministeriössä sote-uudistusta vetävä alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti kertoi Ylen haastattelussa viime keskiviikkona, että elo–syyskuun aikana selvitetään, voitaisiinko sote-tehtäviä hoitavissa maakuntien yhtiöissä soveltaa julkisuusperiaatetta ja julkisuuslakia.
Myönteinen yllätys jos oikeasti tapahtuu jotain. Luulis että hallitus on vähän liian "yrittäjähenkinen" tähän.

User avatar
Pasi Fist
Resident Anarchist
Posts: 178796
Joined: 30 Mar 2006, 22:45
Location: Bänlandia

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#11 Post by Pasi Fist » 11 Aug 2016, 08:46

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1470802556848
Pääkirjoitus

Yhtiöittäminen ei saa johtaa salailuun

Aiempaa suurempi osa julkisista palveluista on siirtynyt ja siirtyy myös tulevaisuudessa yhtiöiden hoidettaviksi. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee muun muassa teiden ja muiden liikenneväylien yhtiöittämistä.

Julkisen vallan ja rahankäytön näkökulmasta suurin askel otetaan, jos hallituksen kaavailut sosiaali- ja terveyspalvelujen yhtiöittämisestä toteutuvat.

Kilpailulainsäädäntö edellyttää taloudellisen toiminnan eriyttämistä muusta julkisesta toiminnasta, jos toimitaan kilpailluilla markkinoilla. Kilpailutilanteessa julkinen toiminta ei voi saada erityiskohtelua valtiontukien, verotuksen tai konkurssisuojan kautta. Helpoin tapa eriyttää tuotanto on siirtää se osakeyhtiöön.

Julkisten palvelujen yhtiöittämisellä haetaan myös toimintaan lisää tehokkuutta ja parempaa laatua. Kustannusrakenne tulee läpinäkyväksi, kun palvelun tilaaja erotetaan palvelun tuottajasta. Julkisesti omistettu yhtiö joutuu muiden yritysten tavoin huomioimaan kaikki kustannukset hinnoittelussaan. Taloudellisesti kannattamatonta toimintaa ei voi tukea muualta siirrettävillä tuotoilla.

Kokemusten perusteella yhtiöittäminen sisältää kuitenkin riskin, että verovaroilla tuotettu palvelu ei olekaan poliittisten päätöksentekijöiden, kansalaisten tai julkisuuden arvioitavissa. Tietojen saanti yhtiön toiminnasta voi olla hankalaa. Julkisuuslaki ja hallintolain vaatimukset hyvästä hallintotavasta eivät ulotu yhtiöön.

Tästä on viime aikoinakin saatu huolestuttavia esimerkkejä.

Miljardi euroa maksavan länsimetron valmistuminen lykkääntyi viime tipassa, ja asia tuli espoolaisille päätöksentekijöillekin yllätyksenä. Rakennustöistä vastaa veronmaksajien omistama julkinen yhtiö Länsimetro Oy.

Keskusrikospoliisi on huolissaan siitä, että julkisten palvelujen yhtiöittämisessä piilee kasvavan korruption riski (HS 8.8.). Ongelmia voi syntyä, jos aiemmin virkavastuulla hoidettuja tehtäviä siirrettään yhtiön hoidettavaksi. Jos lahjonta tapahtuu elinkeinotoiminnassa, näyttökynnys on huomattavasti korkeampi kuin virkavastuulla toimittaessa.

Riskien vähentämiseksi olisi aiheellista muuttaa muun muassa julkisuuslakia ja hallintolakia. Hyvän hallinnon periaatteet, julkisuus ja virkavastuu on turvattava.

Sote-uudistus siirtää suuren osan palveluista asiakkaan valinnanvapauden piiriin, ja maakuntien omistama tuotanto on tarkoitus yhtiöittää. Suunnitelmien yksityiskohdat ovat vielä auki, mutta yhtiöille siirtyisi joka tapauksessa miljardien eurojen edestä julkisesti rahoitettuja palveluja.

Hallitus päätti jo keväällä, että julkisuus- ja hallintolakia sekä muita yleishallinto-oikeudellisia säädöksiä sovelletaan tuleviin sote-yhtiöihin. Tavoite on kirjattu sote-lakiesitykseen. Pykäliä sovellettaisiin myös yksityisiin yrityksiin silloin, kun ne hoitavat julkista hallintotehtävää eli palvelutarpeen arviointia.

Tulevaisuudessa on syytä harkita, pitäisikö samat säädökset ulottaa myös muihin julkisen palvelun yhtiöihin. Yhtäläiset pelisäännöt olisivat tarpeen. Ruotsissa kaikissa maakuntien ja kuntien omistamissa yhtiöissä sovelletaan julkisuus- ja hallintolakia.

Lakipykälät eivät yksin riitä, sillä hyvä hallintotapa syntyy käytännön toimista. Kuntien omistajaohjausta voi parantaa jo nyt. Yhtiöittäminen ei saa johtaa verovarojen kätkemiseen demokraattisen päätöksenteon ja julkisuuden ulottumattomiin.
T H E B I G G E S T E N E M Y O F F R E E D O M I S A S A T I S F I E D S L A V E

User avatar
Pasi Fist
Resident Anarchist
Posts: 178796
Joined: 30 Mar 2006, 22:45
Location: Bänlandia

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#12 Post by Pasi Fist » 24 Aug 2016, 13:19

Ei ole kyse nepotismistä. Tämä on osa maantapaa.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1472003840608
Nimitys hämmentää Espoossa: Toimialajohtaja Juha Metson vaimo nimitettiin päälliköksi miehensä epäsuoraan alaisuuteen

Espoon perusturvajohtajan Juha Metson vaimo nimitettiin korkeaan asemaan Espoon kaupungin vanhustenpalveluihin.

Perusturvajohtaja Metso on sosiaali- ja terveystoimen ylin virkamies. Virka vastaa esimerkiksi Helsingissä käytössä olevaa apulaiskaupunginjohtajan virkaa.

Vanhustenpalvelut on yksi Metson alaisuudessa olevista yksiköistä.

HS:n tietojen mukaan ainakin perussuomalaiset on vaatinut asian käsittelyä poliittisessa päätöksenteossa.

Ryhmä on pyytänyt nimitykseen liittyvät paperit nähdäkseen ja vaatinut niin sanottua otto-oikeutta, jotta sosiaali- ja terveyslautakunta voi käsitellä asiaa kokouksessaan tänään keskiviikkona.

Metson vaimon nimitti uuteen tehtävään Metson alainen, vanhuspalveluiden johtaja Matti Lyytikäinen. Työpaikkailmoitus oli Espoon omien sivujen lisäksi viidellä eri työnvälityssivustoilla.

Espoon pitkäaikaishoitopäällikön virkaa haki yhteensä 38 ihmistä. Näistä 33:lla oli ylempi korkeakoulututkinto, kahdella tohtorintutkinto. Useilla hakijoilla oli kokemusta vanhustyöstä, johtamisesta sekä kuntaorganisaatiosta.

Metson vaimo on sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri. Hän on työskennellyt Espoon kaupungilla vuodesta 1988 monissa erilaisissa tehtävissä, muiden muassa työterveyshoitajana, suunnittelijana ja ylihoitajana. Nyt hän toimii Espoon sairaalan suunnitteluhankkeen projektipäällikkönä. Hän työskenteli Espoon kaupungilla ennen kuin meni perusturvajohtajan kanssa naimisiin.

Perusturvajohtaja Juha Metso myöntää, että virkaan on valittu hänen vaimonsa.

”En ole puuttunut valintaan millään lailla. Olen aina ollut sitä mieltä, että paras hakija valitaan kaikkiin tehtäviin.”

Mikäli nimitys pysyy voimassa, tulee Metson vaimosta epäsuorasti hänen alaisensa.
T H E B I G G E S T E N E M Y O F F R E E D O M I S A S A T I S F I E D S L A V E

Poistunut käyttäjä 22a646
Poistunut käyttäjä
Posts: 44443
Joined: 09 Dec 2015, 23:12
Location: maisemakonttori

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#13 Post by Poistunut käyttäjä 22a646 » 24 Aug 2016, 13:24

Pasi Fist wrote:
Perusturvajohtaja Juha Metso myöntää, että virkaan on valittu hänen vaimonsa.
Vittu miten tylsää. Olis kieltänyt vaimouden.. :(

User avatar
Pasi Fist
Resident Anarchist
Posts: 178796
Joined: 30 Mar 2006, 22:45
Location: Bänlandia

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#14 Post by Pasi Fist » 24 Aug 2016, 13:32

Sillä välin kaupungissa, missä soitetaan karhu-ryhmä paikalle ylimääräisen kalapalan ottamisesta peruskoulun ruokailussa:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1472004214876
Rahalahjoja, ulkomaanmatkoja ja edullisia asuntoja – syyttäjä vaatii Vantaan ex-kaupunginjohtajalle vankeutta törkeästä lahjusrikoksesta

Oikeus alkoi keskiviikkona puida mittavaa lahjusvyyhtiä, joka alkoi Vantaan eronneesta kaupunginjohtajasta Jukka Peltomäestä.

Image
Jukka Peltomäki

Syyttäjä vaatii sekä Vantaan entiselle kaupunginjohtajalle Jukka Peltomäelle (sd) että arkkitehtitoimisto Forma-Futuran omistajalle Leila Tuomiselle vankeutta törkeistä lahjusrikoksista ja Peltomäelle myös virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Suomen oloissa poikkeuksellinen lahjus- ja virkarikosoikeudenkäynti alkoi keskiviikkona valmisteluistunnolla Helsingin käräjäoikeudessa.

Tapauksessa on kyse siitä, millaisia etuja liikkui niiden vaikuttajien välillä, jotka päättivät, miten Vantaata rakennetaan.

Kihlakunnansyyttäjä Tuire Tamminiemen mukaan lahjusrikokset ovat törkeitä, koska Peltomäen vastaanottamien etujen arvo on huomattava. Edut on saatu Peltomäen virkamiesaseman takia: hän toimi epäiltyjen rikosten aikana ensin vuodesta 2006 Vantaan maankäytön apulaiskaupunginjohtajana ja toukokuusta 2011 lähtien Vantaan kaupunginjohtajana.

Peltomäki ei jäävännyt itseään niistä tapaukseen liittyvistä rakennushankkeista, joissa arkkitehtitoimistona oli Forma-Futura. Tuominen pyrki syyttäjän mukaan jakamalla etuja vaikuttamaan Peltomäen toimintaan virkamiehenä.

Epäilyissä on kyse yhteensä 13 Vantaan alueella vireillä olleesta kaava-asiasta, joissa Tuominen on toiminut rakennuttajan palkkaamana suunnittelijana tai konsulttina. Peltomäki on virkamiehenä esitellyt kyseiset kaavamuutokset Vantaan kaupunginhallitukselle tai osallistunut kaavamuutoksia käsitelleisiin kokouksiin.

Rakennusarkkitehti Tuomiselle syyttäjä vaatii seitsemän vuoden mittaista liiketoimintakieltoa ja arkkitehtitoimisto Forma-Futuralle vähintään 250 000 euron yhteisösakkoa.

Rahavirtojen, laskunmaksujen ja Peltomäelle tarjottujen ulkomaanmatkojen lista on syyttäjän rangaistusvaatimuksessa pitkä. Peltomäellä on vastattavanaan yli 200 000 euron vastaanotetut etuudet, joita syyttäjä vaatii maksettaviksi valtiolle, mikäli Peltomäki todetaan syylliseksi.

Peltomäen ja tämän vaimon lisäksi myös kaksi Peltomäen pojista on asunut Tuomisen tai Forma-Futuran omistamissa asunnoissa Vantaan Kilterinmäessä ja Helsingin Etu-Töölössä.

Syyttäjä katsoo Peltomäen vastaavan myös lähipiirinsä saamista asuntoeduista ja vaatii Peltomäkeä korvaamaan oman edullisen asuntonsa lisäksi myös erotuksen poikiensa maksaman vuokran ja markkinavuokran välillä.

Tuominen on syyttäjän mukaan tarjonnut Peltomäelle vuosina 2006–2010 ulkomaanmatkat Bangkokiin, Dubaihin, Prahaan sekä Pariisiin ja Cannesiin.

Syyttäjä korostaa, että Leila Tuominen on ollut Jukka Peltomäelle erityisen läheinen ja lisäksi Peltomäellä on ollut syntyneistä velkasuhteista johtuva ja omasta taloudellisesta tilanteestaan johtuva merkittävä taloudellinen riippuvuus Tuomiseen sekä arkkitehtitoimisto Forma-Futuraan. Tuominen on syyttäjän mukaan ollut tietoinen Peltomäen rahavaikeuksista.

Peltomäen puolustuksen mukaan Peltomäellä on ollut Tuomisen kanssa erittäin läheinen ihmissuhde ja Tuominen on lainannut Peltomäelle rahaa. Kyse ei siis ole ollut edusta vaan lainasta.

Tuominen oli lainannut Peltomäelle rahaa jo ennen kuin Peltomäki sai viran Vantaan kaupungilta. Lisäksi rahan lainaaminen oli jatkunut myös rikostutkinnan alkamisen jälkeen, jolloin Peltomäki oli jo eronnut virastaan.

Peltomäen tai hänen lastensa asuntojen vuokrat taas eivät ole puolustuksen mukaan olleet markkinahintaa alempia. Puolustus huomauttaa myös, että vuokrasuhteen ehdot sovittiin paljon ennen kuin Peltomäki siirtyi töihin Vantaan kaupungille. Matkat taas olivat olleet Cannesin-matkaa lukuun ottamatta yksityismatkoja, joiden kulut Peltomäki oli maksanut itse.

Tuomisen puolustuksen mukaan Tuominen on riidattomasti avustanut Peltomäkeä ja tämän lapsia. Auttamisella ja Peltomäen viran välillä ei ole kuitenkaan ollut mitään liityntää tai vaikuttamispyrkimystä

Keskusrikospoliisi alkoi tutkia Peltomäen rahakytkyjä vantaalaiseen arkkitehtitoimistoon Forma-Futuraan ja sen omistajaan, rakennusarkkitehti Leila Tuomiseen kesällä 2011 sen jälkeen, kun HS oli paljastanut Peltomäen asuvan edullisesti Myyrmäessä Forma-Futuran omistamassa asunnossa.

Poliisitutkinta laajeni vakaviin epäilyihin lahjonnasta HOK-Elannossa ja muussa yritystoiminnassa. Tässä haarassa Tuomisen epäillään lahjoneen HOK-Elannon entistä kiinteistöjohtajaa Jari Leivoa.

Kolmas haara on Vantaalla erityisen vahvassa asemassa olleen vuokra-asuntorakennuttaja VVO:n entiseen johtajaan ja vantaalaiseen kuntapoliitikkoon Tapio Päiviseen (sd) liittyvä lahjusepäily.

Kaikki rikoksista epäillyt ovat kiistäneet syyllistyneensä rikoksiin.

Käräjäoikeuden keskiviikkoisessa valmisteluistunnossa on tarkoitus käsitellä vain oikeudenkäynnin varsinaisen pääkäsittelyn aikataulua ja järjestelyjä. Pääkäsittely alkaa 27. syyskuuta.

Toinen haara: Forma-Futuran Leila Tuominen tuki HOK-Elannon kiinteistöjohtajan perheen hevosharrastusta yli 100 000 eurolla

Syyttäjän keskiviikkona julkiseksi tulleen haastehakemuksen mukaan Forma-Futuran Leila Tuominen antoi HOK-Elannon tuolloiselle kiinteistöjohtajalle Jari Leivolle ja tämän perheenjäsenille yhteensä runsaan 112 000 euron oikeudettoman edun vuosina 2005–2012.

Forma-Futura teki syytteen mukaan vuosina 2006–2013 suunnittelutöitä HOK-Elannolle yhteensä 970 000 euron arvosta.

Syyttäjän mukaan Tuominen maksoi muun muassa Leivon tyttärien hevosurheiluharrastukseen liittyviä tallipaikkamaksuja 65000 eurolla ja heidän ratsastuksen opettajansa palkkioita yli 9 000 eurolla. Lisäksi Tuominen osallistui syytteen mukaan kahden hevosen hankkimiseen Leivon perheelle 38 000 euron osuudella.

Jari Leivolla oli haastehakemuksen mukaan itsenäinen päätösvalta omalla kiinteistöjohtajan vastuusalueellaan. Hän kuului HOK-Elannon johtoryhmään, jolle hän on esitellyt vastuualueensa asiat.

Syyttäjä vaatii Tuomiselle tässä haarassa rangaistusta muun muassa törkeästä lahjomisesta elinkeinotoiminnassa ja törkeästä kirjanpitorikoksesta.

Tuomisen mukaan kyse ei ole ollut lahjonnasta vaan tavanomaisesta kilpaurheilun sponsoroinnista. Hän sai rahoilleen vastineeksi mainosnäkyvyyttä, Tuominen toteaa käräjäoikeudelle lähettämässään vastauksessa.

Tuominen kertoo päätyneensä tukemaan Leivon aloitteesta ja pyynnöstä tämän tyttärien ”kansainvälisestikin menestyksekkäitä kilparatsastusuria”.

Tuomisen mukaan Leivo on aktiivisesti käyttänyt henkilökohtaisia suhteitaan lukuisiin eri tahoihin hankkiakseen lastensa kilpaurheilulle tukijoita. Sitä ovat Tuomisen mukaan tukeneet Forma-Futuran lisäksi kymmenet muut tahot kuten muun muassa YIT Kiinteistötekniikka, Skanska Talonrakennus, Miksei, Helsingin Miltor ja Suomen Talokeskus.

”Useat (elleivät kaikki) näistä yrityksistä ovat toimineet HOK-Elannon sopimuskumppaneina”, Tuominen toteaa käräjäoikeudelle.

Forma-Futuran menettely ei ole Tuomisen mukaan poikennut muiden sponsorien menettelystä.

HOK-Elannon entisen kiinteistöjohtajan toiminnasta on vireillä toinen oikeusprosessi, joka on parhaillaan syyteharkinnassa. Jos syyttäjä nostaa siitä syytteet, ne käsitellään oikeudessa myöhemmin erillään Peltomäkeen liityvästä oikeudenkäynnistä.

HOK-Elannon entisen kiinteistöjohtajan epäillään ottaneen vastaan yhteensä noin miljoonan euron arvosta lahjuksia HOK-Elannon 18 liike- ja sopimuskumppanilta vuosina 2006–2013.

Kolmas haara: Syyttäjän mukaan Leila Tuominen maksoi Vantaan kaupunkisuunnittelupoliitikkona toimineelle Tapio Päiviselle 33 000 euroa ja formulamatkan

VVO:n entiselle johtajalle Tapio Päiviselle vaaditaan rangaistusta törkeästä lahjuksen ottamisesta ja lahjuksen ottamisesta elinkeinotoiminnassa.

Päivinen toimi VVO:n johtotehtävänsä ohella yli vuosikymmenen ajan Vantaan johtajavana kaupunkisuunnittelupoliitikkona. Syyttäjän mukaan arkkitehtitoimisto Forma-Futuran omistaja Leila Tuominen on maksanut vuosien 2007–2011 välillä Päivisen hallinnoimalle tilille 33 000 euroa. Tili on rekisteröity JTP Racing Teamin nimiin ja ainoastaan Päivisellä on käyttöoikeus tilille.

Lisäksi Päivinen on osallistunut elokuussa 2007 Tuomisen maksamalle Turkin matkalle. Matkan tarkoituksena on ollut seurata Istanbulin F1-kilpailuja. Matkalle on osallistunut yhteensä kuusi henkilöä ja se on maksanut yhteensä 10 000 euroa.

Syyttäjän mukaan Päivinen on lahjusten saamisen aikaan osallistunut Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunnan kokouksiin ja päätöksentekoon. Tänä aikana Vantaalla on käsitelty seitsemää kaavamuutoshakemusta, johon Forma-Futura oli palkattu suunnittelijaksi tai konsultiksi.

VVO:n teknisenä johtajana ja Vantaan Moottorirata Oy:n toimitusjohtajana tapahtumien aikaan työskennellyttä Päivistä syytetään myös lahjuksen ottamisesta elinkeinotoiminnassa. Päivisellä on syyttäjän mukaan ollut mahdollisuus vaikuttaa siihen, että Forma-Futura valitaan suunnittelutoimistoksi Vantaan Moottorirata Oy:n hankkeisiin.

Syyttäjän mukaan Vantaan Moottorirata Oy on tilannut Leila Tuomisen yritykseltä suunnittelupalveluja 29 000 euron arvosta.

Leila Tuomista syytetään tässä haarassa törkeästä lahjuksen antamisesta, lahjomisesta elinkeinotoiminnassa ja rekisterimerkintärikosta.

Tapio Päivinen kiistää syyteet. Päivisen mukaan hän ei ole edistänyt Leila Tuomisen asiaa Vantaan kaupunkisuunnittelussa tai Vantaan Vauhtikeskuksessa. Tuomisen JTP Racing Teamille siirtämät varat ovat Päivisen mukaan olleet normaalia sponsorointia ja rahoja on käytetty Vantaan Vauhtikeskuksen kehittämiseen. Formulamatka on Päivisen mukaan liittynyt Vauhtikeskuksen uudistamiseen, jota Tuominen on luonnostellut.

Alkuperäisen haastehakemuksen syytteiden mukaan rahojen siirron tarkoitus oli myös VVO:n toimintaan vaikuttaminen. VVO on maksanut Tuomisen Forma-Futuralle vuosina 2007–2011 yhteensä 1,6 miljoonaa euroa erilaisista suunnittelutöistä. Haastehakemuksen mukaan VVO:n teknisenä johtajana työskennellyt Päivinen pystyi vaikuttamaan siihen, että Forma-Futura valitaan suunnittelutoimistoksi VVO:n hankkeisiin.

Syyttäjä on kuitenkin täsmentänyt haastehakemusta kesäkuussa poistamalla hakemuksesta viittaukset Päivisen rooliin VVO:ssa. Päivinen on jäänyt eläkkeelle VVO:sta marraskuussa 2009, joten puolustuksen mukaan syytteessä tarkoitettu teko on lain mukaan vanhentunut.

Korjaus kello 12.05: Syytteiden sisältöä päivitetty Tapio Päivisen osalta. Syyttäjä on luopunut aiemmasta näkemyksestään, että lahjuksilla olisi pyritty vaikuttamaan VVO:n toimintaan.

Alla oleva aikajana kertoo Jukka Peltomäen vaiheista vantaalaisena vaikuttajana.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
T H E B I G G E S T E N E M Y O F F R E E D O M I S A S A T I S F I E D S L A V E

User avatar
I & I Spit On Their Graves
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 92088
Joined: 05 Mar 2004, 09:59

Re: N: Suomessa aletaan suitsia korruptiota, jota siis ei ol

#15 Post by I & I Spit On Their Graves » 24 Aug 2016, 14:18

Pasi Fist wrote:kaupungissa, missä soitetaan karhu-ryhmä paikalle ylimääräisen kalapalan ottamisesta peruskoulun ruokailussa
:salut:
Vitu Hanna wrote: Mikä hitto tää uus nikki on, luulin sua joksikin huumeidenkäyttäjäksi :x
Juutas wrote: Olisinpa minäkin kirkasotsainen punkkari

Post Reply