Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
Poistunut käyttäjä 22a646
Poistunut käyttäjä
Posts: 44443
Joined: 09 Dec 2015, 23:12
Location: maisemakonttori

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#91 Post by Poistunut käyttäjä 22a646 » 15 Feb 2016, 18:41

surullisen hahmon ritari wrote:^ varaukseton support papalle :salut:

Poistunut käyttäjä 22a646
Poistunut käyttäjä
Posts: 44443
Joined: 09 Dec 2015, 23:12
Location: maisemakonttori

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#92 Post by Poistunut käyttäjä 22a646 » 15 Feb 2016, 18:51

rupesin kirjottaa tähän muisteloa mun ukista, joka kuoli kun olin 13-vuotias, mutta iski niin kovasti pala kurkkuun ja ihan pillittämiseksi että päätin kirjoittaa sen kokonaisuutena vaan itelle talteen. ukki, joka sai kranaatinsirpaleen selkään 18-vuotiaana sodassa ja oli sotainvalidi ja sairas mies koko aikuisikänsä, oli yks mun parhaita kavereita ja vietin sen kans tosi paljon aikaa kalastus- ja metsähommissa niiden ja faijan kotipaikkakunnalla, mistä mulla on kauheesti onnellisia muistoja. mua harmittaa että en päässyt juttelemaan sen kans ikinä mistään ns. aikuisten asioista ja elämästä silleen että olis itelläkin ollut vähän jotain elämänkokemusta. :(

User avatar
Pikku Hässäkkä
Gyborgface
Posts: 12275
Joined: 01 Mar 2007, 22:12
Location: 015
Contact:

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#93 Post by Pikku Hässäkkä » 15 Feb 2016, 18:59

Mummo kertoi tossa pari vuotta sitten villiä juttua edes menneestä papastani, että oli ollut ensimmäinen rattijuopumuksesta tuomittu Pieksämäellä. Olivat menneet edellisenä päivänä kihloihin ja maalaushommista palanneena olivat poliisit pysäyttäneet Pappani ja suorittaneet jonkinmoisen testin onko tullut alkoa nautittua. No olihan sitä ja ei muutaku suoraan putkaan jossa sai olla useamman päivän. Mummo oli käynyt kattomassa pappaa putkassa ja huutanut poliiseille etteivät päästäisi häntä pois, koska kotona oottaa semmonen helvetti että.
Erikoistutkija Hauberi wrote:taktisesti narkaten ja huoraten kohti maaimanloppua.

Emma K.
Posts: 10
Joined: 21 Aug 2007, 19:39

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#94 Post by Emma K. » 15 Feb 2016, 19:07

Mummilta irtosi ennen dementoitumista hyviä juttuja. Esimerkiksi ruokapöydästä noustessa "Kiitos Jeesus ruuasta ja kokki saa haistaa pitkän paskan". Oli silloin tietty ite kokannut. Tai toinen versio "Kiitos Jeesus ruuasta, ota pois jos saat".

Tein kerran mummille synttärikortin, jossa oli kaikkia sen ruokaan liittyviä lentäviä lausahduksia (ei yllämainittuja). Aina kun kysyy mitä ruokaa on, vastaus kuuluu "pottuu ja soossii". Raaka kala paha pala, mitähän niitä oli muita...
Nyt saatte syödä papuja niin että tulette neliskulmaisiksi.

User avatar
Jimi Heydrich
2k
Posts: 2388
Joined: 13 Mar 2013, 18:40

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#95 Post by Jimi Heydrich » 16 Feb 2016, 20:21

perään kuulutettu asiakeskustelu wrote:Pappa myönsi olleensa sodassa ja olisi hänellä sieltä tarinoita kerrottavana, mutta ne tarinat kuuluvat muualle kuin lapsien tarinoihin, sodassa ei ole mitään hienoa tai ihailtavaa sinne lähetetään nuoria ihmisiä tappamaan ja kuolemaan.
Molemmat vaarit kertoivat tällaisia juttuja minullekin. Yksi niistä oli selkeästi saanut vähän syvempiäkin traumoja sodasta ja pärjäsi siitä huolimatta ihan hyvin siviilielämässä sodan jälkeen. Olen tavannut muitakin veteraanipappoja joilla oli samankaltaiset näkemykset sodan hirveyksistä.
Siksi ihmettelenkin aina kun joku sanoo että sotoveteraanit kiertäisi haudoissaan jos näkisivät että tämä maa on nyt täynnä neekereitä ja homoja, koska pasifismin hyvät piirteet ja sodan totaalinen järjettömyys ovat ainoat asiat sodasta mitä olen oppinut sodassa olleiden sukalaisistani.

User avatar
RauliHerttua
God of PIF
God of PIF
Posts: 32481
Joined: 10 Sep 2013, 18:08
Location: kasetti soittimen vieressä

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#96 Post by RauliHerttua » 16 Feb 2016, 23:28

Upeita tarinoita, kertakaikkiaan. Mummusta kyl riittäis juttua mut pitää vähä keräillä muistoja ja jäsennellän niitä. Kaverin vaari, sotaveteraani, oli kuulemma menny joka itsenäisyyspäivä istumaan autoon, ryyppäämään ja kuunteleen Tuntematonta sotilasta kuunnelmana. Saman talon pennut oli sit aina huuellu et "Siellä se hullu kersantti istuu autossa ja ryyppää". Ukko oli veivannu ikkunan auki ja karjassu et "SE ON SAATANA YLIKERSANTTI!"
Älkää olko lessuja

too old for this shit
2k
Posts: 2919
Joined: 25 Apr 2015, 22:37

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#97 Post by too old for this shit » 17 Feb 2016, 01:06

En ole koskaan käsittänyt sotaveteraanien nimissä tapahtuvaa intoilua tai vastaavaa. Omat kokemukset veteraaneista alkavat lapsuudesta ja ovat ihan päinvastaisia. Esimerkiksi oma isoisäni oli sota-asioista aina hiljaa. Minun annettiin muutenkin ymmärtää, ettei lasten tarvitse niistä mitään kyselläkään. Tiesin vain, että viisi vuotta on reissulla mennyt ja haavoittunut kahdesti, ja nekin kuulin muistaakseni enolta. Samanlaisia kokemuksia isoisistä on kuulemma kavereillakin. Vasta myöhemmin, minun ollessa jo aikuinen, isoisä pari kertaa asiaa käsitteli ja silloinkin ainoastaan yleisellä tasolla ja ohimennen. Kova nuoruus ja sota-aika, ei ollut sinne kuulemma ikävä. Totesi myös, että ne veteraanit, jotka sodasta eniten höpöttävät, eivät välttämättä edes varsinaisissa taisteluissa ole koskaan olleetkaan.

User avatar
manic pixie dream cunt
4k
Posts: 4417
Joined: 12 Dec 2013, 01:27
Location: Vegenakkilan tori

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#98 Post by manic pixie dream cunt » 17 Feb 2016, 08:56

Oltiin asuttu avopuolison (tästä eteenpäin herra X) kanssa yhdessä puolisen vuotta, kun se lähti sitten pariksi päivää moikkaamaan sukulaisia eri paikkakunnalle. Samana päivänä satuin soittamaan mummolle ja sanoin että oonkin tässä nyt yksin kotona pari päivää, kun herra X lähti käymään kotipaikkakunnalla. Mummo siihen totes vaan että jaa. Äiti sitten soitteli myöhemmin illalla ja kysyi onko meille tullut ero. Olin ihan että niin mitä että. Kuulemma mummo oli soittanut hätäisen kuuloisena ja kertonut äidille että herra X on lähtenyt ja jättänyt mut yksin "nälkään ja kurjuuteen" (suora lainaus).

User avatar
seppo ovi
3k
Posts: 3395
Joined: 12 Jan 2005, 16:01
Location: tre

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#99 Post by seppo ovi » 17 Feb 2016, 09:59

gonzalo jaran sormi wrote:En ole koskaan käsittänyt sotaveteraanien nimissä tapahtuvaa intoilua tai vastaavaa. Omat kokemukset veteraaneista alkavat lapsuudesta ja ovat ihan päinvastaisia. Esimerkiksi oma isoisäni oli sota-asioista aina hiljaa. Minun annettiin muutenkin ymmärtää, ettei lasten tarvitse niistä mitään kyselläkään. Tiesin vain, että viisi vuotta on reissulla mennyt ja haavoittunut kahdesti, ja nekin kuulin muistaakseni enolta. Samanlaisia kokemuksia isoisistä on kuulemma kavereillakin. Vasta myöhemmin, minun ollessa jo aikuinen, isoisä pari kertaa asiaa käsitteli ja silloinkin ainoastaan yleisellä tasolla ja ohimennen. Kova nuoruus ja sota-aika, ei ollut sinne kuulemma ikävä. Totesi myös, että ne veteraanit, jotka sodasta eniten höpöttävät, eivät välttämättä edes varsinaisissa taisteluissa ole koskaan olleetkaan.
Tismalleen.

Toisesta vaarista tiedän että omille lapsilleen kuitannut sotareissun kommentilla "sodasta palasi sairas ja rikkinäinen mies". Kyllä hän viimeiseen asti kävi kaikissa veteraanitapaamisissa ja kai se saman kokeneiden kanssa oleminen oli mukavaa kuitenkin. Viimeisen vuoden äitini oli vaarin omaishoitaja ja vaarilla alkoi mennä unet ja todellisuus sekaisin. Kerran oli keskellä yötä herättänyt äidin kun oli menossa ilmavaaran takia suojaan.

Toinenkaan vaari ei asioista liiemmin jutellut ja lääkintämiehellä tuskin olisi mitään kerrottavaa lastenlapsille ollutkaan. Pari vuotta sitten sain vaarin haastatteluja (juttuja maalaiselämästä 20- ja 30-luvuilla pääasiassa) TAY:n kansanperinnearkistosta jossa haastattelijan kysyessä "ainako te olette tässä asunut" vastasi pappa että "juu, paitsi viisi vuotta kun piti olla vähän tuolla".
I am a loose lily drifting down an amber river.

User avatar
Lörsson.
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 234818
Joined: 16 Aug 2004, 15:15
Location: Kaikkien yliopistojen vessat muutenkin

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#100 Post by Lörsson. » 17 Feb 2016, 09:59

perään kuulutettu asiakeskustelu wrote:Koulukavereiden vaarit oli kaikki sotasankareita, yksin tuhonneet kokonaisia joukko-osastoja, pelastaneet omansa ja sen sellaista puuhastelua. Pitihän se sitten mennä papalta kysymään silmät suurina sotajuttuja.

Pappa istuskeli tasakymmenvuotislahjaksi saamassaan nojatuolissa kuten yleensä. Pappa silminnähden säpsähti kuullessaan kirkassilmäisen lapsen kysymyksen ja jotain mitä en silloin vielä tunnistanut vilahti papan silmissä.

Pappa pyysi syliinsä istumaan.

Aloin uumoilla että nyt ei tainnutkaan olla mieleinen kysymys ja tämä ei nyt olekaan sitä mitä odotin. Pappa myönsi olleensa sodassa ja olisi hänellä sieltä tarinoita kerrottavana, mutta ne tarinat kuuluvat muualle kuin lapsien tarinoihin, sodassa ei ole mitään hienoa tai ihailtavaa sinne lähetetään nuoria ihmisiä tappamaan ja kuolemaan. Kiemurtelin vaivautuneena, itketti, hävetti toivoin etten olisi kysynyt. Ja sitten "Kuules Jussi, sota on paha paha asia, yritä sinä osaltasi toimia niin ettei kenenkään nuoren ihmisen tarvitsisi sellaiseen enää joutua".

Tämä on viimeisimpiä muistoja papastani ja hetki joka on pitkälle muotoillut elämäni valintoja. Valitsemalla siviilipalveluksen kunnioitin tuntemaani sotaveteraania. (nykyään menisin totaaliin)
Kiitos pappa.
Hyvä pappa! :salut:

- I thought you fucked off.
- I did! But then I fucked back on again.


User avatar
Keijo Ihmiskilpi
vene äiä
Posts: 14424
Joined: 01 Jan 2012, 09:04
Location: Etelä-kallaveden saaristo

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#101 Post by Keijo Ihmiskilpi » 17 Feb 2016, 10:29

Tässä tarinaa miun isomummosta parin vuoden takaa. Ei suostunut kertomaan sotajuttuja vaikka kyseltiin ja ois tuohon ikään ollu sotiakin mistä kertoa. Nukkui pois viime syksynä 106 vuotiaana.

Image
Coolest Retard wrote:Mun muussi nuijaa voit tulla vatkaamaan millon vaan. :P

User avatar
Kobro-saari
3k
Posts: 3817
Joined: 14 Oct 2013, 15:39
Location: Cock Pit

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#102 Post by Kobro-saari » 17 Feb 2016, 10:56

Jimi Heydrich wrote:
perään kuulutettu asiakeskustelu wrote:Pappa myönsi olleensa sodassa ja olisi hänellä sieltä tarinoita kerrottavana, mutta ne tarinat kuuluvat muualle kuin lapsien tarinoihin, sodassa ei ole mitään hienoa tai ihailtavaa sinne lähetetään nuoria ihmisiä tappamaan ja kuolemaan.
Molemmat vaarit kertoivat tällaisia juttuja minullekin. Yksi niistä oli selkeästi saanut vähän syvempiäkin traumoja sodasta ja pärjäsi siitä huolimatta ihan hyvin siviilielämässä sodan jälkeen. Olen tavannut muitakin veteraanipappoja joilla oli samankaltaiset näkemykset sodan hirveyksistä.
Siksi ihmettelenkin aina kun joku sanoo että sotoveteraanit kiertäisi haudoissaan jos näkisivät että tämä maa on nyt täynnä neekereitä ja homoja, koska pasifismin hyvät piirteet ja sodan totaalinen järjettömyys ovat ainoat asiat sodasta mitä olen oppinut sodassa olleiden sukalaisistani.
Näistä ei kyllä puhuttu, vaikka molemmat vaarit oli mullakin sodat lusineet. Sen verran omien vanhempien kautta tiedän, että toisella oli hyvä lapsuudenkaveri joutunut tarkka-ampujan napsimaksi ja toisella oli selkä täynnä kranaatinsirpaleita. Jälkimmäinen olikin sitten äreä vanha ukkeli viimeiset vuotensa, vaikka ilmeisesti nuorempana oli hyvin lunki tapaus. Ilmeisesti noi sirpaleet myös joskus liikkui kehossa ja pistivät vaarin melkoisiin tuskiin. Mutta ei mulla näistä ollut mitään tietoa silloin kun olivat vielä elossa.
ROPPONGI FUTANARI

paskaalapsille
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14891
Joined: 23 Apr 2008, 20:32

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#103 Post by paskaalapsille » 17 Feb 2016, 20:15

Isoisä oli 8v., kun sen isä vietiin ja sille annettiin nappi otsaan. Ei katottu hyvällä poliisia, joka oli kommunisti. Pappa jäi orvoksi sodan aikana, kun äiti kuoli pitkän sairastelun jälkeen. Sai sodassa laivastossa kranaatista, mutta se oli tavallaan onnenpotku koska törmäsi mun mummoon sotasairaalassa. Pappa oli kovempi kommunisti kuin isänsä ja haaveili 50-luvulla Neuvostoliittoon muuttamisesta, kun ei Suomessa pystynyt avoimesti olemaan ts. ei kukaan sitä palkannu muurariksi koska kommunisti. Eli isä ja sisarukset kävi aika usein naapureilla kerjuulla. Perin siltä aika mielenkiintoisia kirjoja, mutta harmi, että ne meni heittämään suuren osan papan kirjastosta menemään :(
Isoisän pikkuvelikin oli aika mielenkiintoinen persoona. Kova juomaan ja huitomaan puukollansa. Yhtä tuikkas tukkikämpillä, mutta en tiedä löysikö ne koskaan edes ruumista. Jonnekin se katos kymmeniksi vuosiksi ja kävi Ruotsissakin kai lusimassa kunnes palas takasin kertoakseen, että se on kuolemassa. Ite en ollut edes tiennyt, että mun isoisällä oli pikkuveli ennen tätä. Eipä paljon muita mielenkiintosia tyyppejä suvusta löydykään valitettavasti.
En tiedä mihin meen jos maapallo hukkuu paskakerrokseen.
Image

Poistunut käyttäjä 1587b5
Poistunut käyttäjä
Posts: 1019
Joined: 15 Jan 2015, 21:45

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#104 Post by Poistunut käyttäjä 1587b5 » 17 Feb 2016, 21:03

.
Last edited by Poistunut käyttäjä 1587b5 on 26 Jul 2021, 20:14, edited 1 time in total.

Perse Naama
Olisipa minulla hampaat vitussakin
Posts: 60076
Joined: 20 Nov 2011, 19:57

Re: Tarinoita isovanhemmista ym. vanhoista jutuista II

#105 Post by Perse Naama » 20 Mar 2018, 01:06

Nosto!

Post Reply