Muistoja muuttuneesta Suomesta

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
User avatar
Hellton Råtbutcher
7k
Posts: 7043
Joined: 20 May 2012, 02:04
Location: P A S I L A

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1831 Post by Hellton Råtbutcher » 15 Jul 2021, 22:45

Sun äitis wrote:
15 Jul 2021, 22:31
Saiko tota Deathia Suomesta? En nähnyt ikinä missään.
Jostain mä tommosen askin sain, mutta voi olla että joku kaveri tuonu ulkom maalta.

Ja tota YO tupakkaa ostin kun olin joku 13-14.v eli hyvin toimi markkinointi.
Image
"Just put bass in the bass drum, don`t be a fucking idiot" -Fenriz
"Ei ole kovin älykästä mennä helvettiin. Äly ei ihmistä auta tuomiopäivänä." -Jokeri

User avatar
Hordak
Posts: 937
Joined: 11 Aug 2014, 23:54

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1832 Post by Hordak » 16 Jul 2021, 00:51

Jesse Python wrote:
14 Jul 2021, 11:05
Punainen kaakeli wrote:
14 Jul 2021, 10:55
Joku vuosi sitten katottiin äidin kanssa jotain vanhaa tv-kuvaa ja äiti totes että onpa silloin ysärillä porukalla Helsingissäkin ollut harmaat vaatteet päällä. Samalla vuosikymmenellä ainakin Pohjois-Helsingissä piti kaikilla olla lätkäkortteja ja keräsin niitä itsekin vähän, vaikka ei urheilu olis voinut vähempää kiinnostaa. Mahtaako skidit vielä keräillä niitä?
Kateltiin joku aika sitten kasarin Hittimittareita Ylen elävästä arkistosta/Areenasta ja yksi juttu mihin kiinnitti huomiota oli se, miten vanhan näköisiä ihmiset olivat. Siis tuossa oli alueraateja, joissa näytettiin raadin jäsenet ja iät ja kolmekymppiset näytti aivan viiskymppisiltä. Vaatteet selitti paljon, ehkä tohon aikaan miehet heitti farkut viimeistään kolmekymppisenä lumppukeräykseen ja puku päälle ja kraka kaulaan.
Kuinkahan paljon sitä pukeutumista ohjasi kuppiloiden kravattipakko? Siellä on ainakin maakunnissa ollut vielä 80-luvulla portsareilla tiukka komento.
Image

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206871
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1833 Post by Jesse Python » 16 Jul 2021, 01:14

Sun äitis wrote:
15 Jul 2021, 22:31
Saiko tota Deathia Suomesta? En nähnyt ikinä missään.
En muista mutta huvittavintahan oli että vanha tupakkimerkki jota sai ainakin laivoilta oli Life.

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17808
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1834 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 16 Jul 2021, 14:03

Onko baareissa muuten enää ikärajoja? Siis korkeampia kuin 18? Aikoinaanhan oli silleesti että oli ne tietyt paikat, mihin pääsi sisään 18-vuotiaana, sit aika monissa oli 20, joissain 21, joissain 24 ja tais jossain olla 26 vuottakin.

Näähän ei toki ole itseä koskeneet ikuisuuteen, mutta en oo mielestäni myöskään nähny mitään ikärajakylttejä baarien ovilla pitkään aikaan.
Image


Image

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206871
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1835 Post by Jesse Python » 16 Jul 2021, 14:08

38911 BASIC BYTES FREE wrote:
16 Jul 2021, 14:03
Onko baareissa muuten enää ikärajoja? Siis korkeampia kuin 18? Aikoinaanhan oli silleesti että oli ne tietyt paikat, mihin pääsi sisään 18-vuotiaana, sit aika monissa oli 20, joissain 21, joissain 24 ja tais jossain olla 26 vuottakin.

Näähän ei toki ole itseä koskeneet ikuisuuteen, mutta en oo mielestäni myöskään nähny mitään ikärajakylttejä baarien ovilla pitkään aikaan.
Hitto muuten tän olin kokonaan unohtanut. Moni myöhempään auki ollut pakka piti korkeampaa ikärajaa, nää tais olla pääasiassa hotellien yökerhoja. Eipä hotelleissakaan juuri yökerhoja enää taida olla?

Muistan, miten ysärin alussa yhtenä kesänä Hesan poliisilaitos päätti ottaa nuorison suosimilta paikoilta jatkoajan kahteen veke, eli anniskelu loppui sitten puoli yhdeltä. Näitä taisi olla joku Berlin, Arkadia ja mitä noita diskoja nyt sitten oli. Myöhimmät aukioloajat oli sitten jollain Hesperian yökerholla tms. kolmeen asti ja näissä oli noi korkeammat ikärajat.

User avatar
Sun äitis
Atom Heart Motherfucker
Posts: 18300
Joined: 19 Feb 2010, 11:43

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1836 Post by Sun äitis » 16 Jul 2021, 16:58

On noita yli kakskymppisten mestoja mun mielestä vielä.
kaksipiippuinen miekka wrote:your dick in cocaine, why did you go, so
Image
Pyysikö joku armoa? Taisi tulla väärä numero.

User avatar
JJohannes
Posts: 713
Joined: 17 Feb 2017, 20:59
Location: Helsinki

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1837 Post by JJohannes » 17 Jul 2021, 04:25

Jesse Python wrote:
11 Jul 2021, 11:46
loppuu kädet eikä oo bodya wrote:
11 Jul 2021, 11:35
Missäs kohtaa muuttu toi että perus bulkkikalja ruvettiin ostamaan tölkeissä lasipullon sijasta? Vielä 15 vuotta sitten tölkkien ostaminen oli rahamiesten hommaa. Nykyään taas sikspäkkejä ja mäyräkoiria ei marketeissa näy. Koreista puhumattakaan... ne vanhat suomalaiset lasipullot taas on kaikki menneet romutukseen joskus muutama vuosi sitten.
Mä luulen että homma muuttui viimeistään silloin kun tölkeiltä poistui haittavero ja ne muuttui pantillisiksi, kai toi on logistisesti helpompaa vaan tölkittää kaljat ja palautuksessa litistää ne lyttyyn, ei tartte kaupoissakaan varata neliökaupalla tilaa tyhjiä pulloja varten. Tölkit muutenkin kevyempiä ja optimaalisen muotoisia tilankäytön kannalta. En tiedä sitten kumpi oli nk. ympäristön kannalta parempi, kierrättää samaa lasipulloa vai tehdä kierrätysalumiinista aina uudet tölkit.
Haittavero poistui siis lopullisesti 2008, mutta tölkit olivat olleet pantillisia jo 90-luvun puolivälistä. Tosiaan vielä vuonna 2005, kun monipakkausalennukset kieltävää lakia ei ollut vielä voimassa ja kalja oli helvetin halpaa, ostin itse yleensä Olvin mäyräkoiria, jotka maksoivat 6,90. Vuoden 2006 alun olin armeijassa ja luulen, että armeijasta kotiuduttuani aika lailla lopetin oluen ostamisen lasipulloissa. Samalla lasipullot (lukuunottamatta "erikoisoluita") katosivat myös nopeasti kotibileistä ja, kun aloitin yliopistolla syksyllä 2006, myös opiskelijabileissä juotiin enää ainejärjestön Virosta salakuljettamaa tölkkiolutta.
Anstatt Selbstmord zu machen, gehen die Menschen in die Arbeit.

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17808
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1838 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 17 Jul 2021, 08:43

JJohannes wrote:
17 Jul 2021, 04:25
Jesse Python wrote:
11 Jul 2021, 11:46
loppuu kädet eikä oo bodya wrote:
11 Jul 2021, 11:35
Missäs kohtaa muuttu toi että perus bulkkikalja ruvettiin ostamaan tölkeissä lasipullon sijasta? Vielä 15 vuotta sitten tölkkien ostaminen oli rahamiesten hommaa. Nykyään taas sikspäkkejä ja mäyräkoiria ei marketeissa näy. Koreista puhumattakaan... ne vanhat suomalaiset lasipullot taas on kaikki menneet romutukseen joskus muutama vuosi sitten.
Mä luulen että homma muuttui viimeistään silloin kun tölkeiltä poistui haittavero ja ne muuttui pantillisiksi, kai toi on logistisesti helpompaa vaan tölkittää kaljat ja palautuksessa litistää ne lyttyyn, ei tartte kaupoissakaan varata neliökaupalla tilaa tyhjiä pulloja varten. Tölkit muutenkin kevyempiä ja optimaalisen muotoisia tilankäytön kannalta. En tiedä sitten kumpi oli nk. ympäristön kannalta parempi, kierrättää samaa lasipulloa vai tehdä kierrätysalumiinista aina uudet tölkit.
Haittavero poistui siis lopullisesti 2008, mutta tölkit olivat olleet pantillisia jo 90-luvun puolivälistä. Tosiaan vielä vuonna 2005, kun monipakkausalennukset kieltävää lakia ei ollut vielä voimassa ja kalja oli helvetin halpaa, ostin itse yleensä Olvin mäyräkoiria, jotka maksoivat 6,90. Vuoden 2006 alun olin armeijassa ja luulen, että armeijasta kotiuduttuani aika lailla lopetin oluen ostamisen lasipulloissa. Samalla lasipullot (lukuunottamatta "erikoisoluita") katosivat myös nopeasti kotibileistä ja, kun aloitin yliopistolla syksyllä 2006, myös opiskelijabileissä juotiin enää ainejärjestön Virosta salakuljettamaa tölkkiolutta.
Muistelisin että silloisessa lähi-Siwassani halvin kalja (Karjala III) oli halvempaa lasipulloissa vielä johonkin n. vuoteen 2011 saakka, siis ihan pantitonta litrahintaa katsoen (olisko ollu 2,98/l pullossa ja 3,12/l tölkissä). Kyllä se lasipullojen raahaaminen loppui aika lailla välittömästi kun hintaero poistui lopullisesti.
Image


Image

User avatar
Sun äitis
Atom Heart Motherfucker
Posts: 18300
Joined: 19 Feb 2010, 11:43

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1839 Post by Sun äitis » 17 Jul 2021, 08:46

Litran Lappareista tuli mieleen että Olvin kolmosta myytiin hetken aikaa litran muovipullossa, hyi helvetti.
kaksipiippuinen miekka wrote:your dick in cocaine, why did you go, so
Image
Pyysikö joku armoa? Taisi tulla väärä numero.

User avatar
maata kairaavat lantakuoriaiset
3k
Posts: 3636
Joined: 25 Oct 2010, 14:53
Location: koprofaginen kolo

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1840 Post by maata kairaavat lantakuoriaiset » 17 Jul 2021, 10:49

Baarien korkeammat ikärajat on kyllä vähentynyt paljon sinä aikana kun oon niissä ravannut. Tähänhän on selvä syy elikkä se että nuoriso käyttäytyy fiksummin eikä edes dokaa niin ei tarvita tommoisia pitämään "aikuisten" baareja rauhallisempina. Nykyään tuntuu että ennemmin pitäisi olla yläikärajoja tota varten.
erikoistunut rock-pohjaisiin äänimaisemiin, joille on ominaista ääretön tila, autio tunteet ja välitön kaaos

User avatar
zutonFever
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21757
Joined: 09 Jan 2010, 02:54
Location: hämärissä olosuhteissa, enemmän tai vähemmän kuolleena ja huumeneuloja perseessä.

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1841 Post by zutonFever » 17 Jul 2021, 11:01

Joo voi hitto sitä aikaa 20 vuotta sitten, kun yöbaareissa oksentelu oli ihan normimenoa.

Viime tai toissa kesänä Joensuussa käydessä näin pitkästä aikaa kunnon kävellessä oksentelumenoa ja hiton huonossa humalassa olevia junnuja, tuli outoja flashbackejä omaan nuoruuteen ja ihmettelin että mitäs taantumusta tää nyt on?
“It’s all about the sound,” said Stubbs. “You know, making the guitar go, AAAAARRRRRAAAARRRRGH!”

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81696
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1842 Post by jaxen » 17 Jul 2021, 11:08

1982 istuttiin Kotkan Kertussa limsat naaman edessä. Ilma oli sakeana tupakan savusta, pöydät tahmeat ja sellainen farkkutakkinen niskatukkaviiksimies (kadonnut laji + nää oli ysärillä aina nähneet Ganesin livenä) laittoi Jukeboksista soimaan J. Karjalaisen "Ankkurinapin". Meikäläinen katsoi hymyilevää äijää ja nyökyttelin päätä musiikin mukana, isosisko tuuppasi kipeästi kyynärpäällä kylkeen.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
THc
3k
Posts: 3971
Joined: 19 Jan 2005, 13:26
Location: Lahti

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1843 Post by THc » 17 Jul 2021, 11:43

Varaston Hellraiserit wrote:
15 Jul 2021, 20:24
Riffs Mahoney wrote:
15 Jul 2021, 04:40
Sun äitis wrote:
14 Jul 2021, 22:23
twang wrote:
14 Jul 2021, 11:27
Erikoistutkija Hauberi wrote:
14 Jul 2021, 09:16
The Tilanne wrote:
14 Jul 2021, 08:57
Onko nää röökit käsitelty jo? YO!

Image
näähän ei ollu nuorisolle kohdennettuja vaan enemmänkin 5-kybäselle rasvanäpille YO
kenelle sitten keltainen Smart (anisarominen) oli suunnattu, jollekin pastista imailevalle runoilijalle? :)
Muistan että Noise-mummo joskus mainitsi polttaneensa tota. Muistatteko Pyry-tupakat?

Hämeenlinnassakin oli vähän aikaa lätkäkorttikauppa, myi kyllä muutakin lätkäkamaa.
Oispa ollu jotain Decadence (ei se kauppa) röökiä. Jotain vitun taiteilijan kuvia siinä ja vittu, Gauloises
Tuli noita pentuna ostettua koska "nerokkaasti" muka halvempi aski koska 18 röökiä askissa. Mutta samoin markkinoilla oli ehkä suht samoihin aikoihin hetken aikaa tämmönen:
Image
Hyi vittu mä muistan nämä

User avatar
Jussin villapaita
6k
Posts: 6648
Joined: 17 Aug 2015, 20:11

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1844 Post by Jussin villapaita » 17 Jul 2021, 11:46

JJohannes wrote:
17 Jul 2021, 04:25
Jesse Python wrote:
11 Jul 2021, 11:46
loppuu kädet eikä oo bodya wrote:
11 Jul 2021, 11:35
Missäs kohtaa muuttu toi että perus bulkkikalja ruvettiin ostamaan tölkeissä lasipullon sijasta? Vielä 15 vuotta sitten tölkkien ostaminen oli rahamiesten hommaa. Nykyään taas sikspäkkejä ja mäyräkoiria ei marketeissa näy. Koreista puhumattakaan... ne vanhat suomalaiset lasipullot taas on kaikki menneet romutukseen joskus muutama vuosi sitten.
Mä luulen että homma muuttui viimeistään silloin kun tölkeiltä poistui haittavero ja ne muuttui pantillisiksi, kai toi on logistisesti helpompaa vaan tölkittää kaljat ja palautuksessa litistää ne lyttyyn, ei tartte kaupoissakaan varata neliökaupalla tilaa tyhjiä pulloja varten. Tölkit muutenkin kevyempiä ja optimaalisen muotoisia tilankäytön kannalta. En tiedä sitten kumpi oli nk. ympäristön kannalta parempi, kierrättää samaa lasipulloa vai tehdä kierrätysalumiinista aina uudet tölkit.
Haittavero poistui siis lopullisesti 2008, mutta tölkit olivat olleet pantillisia jo 90-luvun puolivälistä.
Noita tölkkejä jotkut hamstras markan kuvat silmissä sitä päätöstä odotellessa. Mutta eipä niistä vanhoista tölkeistä sitten tainnu takautuvasti panttia saada. Muistan että esim. kaverin porukoiden rivarivarastossa oli pieni hyllykkö täynnä jotain ruotsinlaivalta tms. tulleita tölkkejä ja saita äijä meinas lyödä niillä rahoiksi. Oishokan niistä ehkä silloisen satkun saattanu saada. Tää oli siis ysärin alussa. Katoin wikipediassa, että "Tölkit ovat kuuluneet panttijärjestelmään vuodesta 1996 lähtien.[2]"

User avatar
THc
3k
Posts: 3971
Joined: 19 Jan 2005, 13:26
Location: Lahti

Re: Muistoja muuttuneesta Suomesta

#1845 Post by THc » 17 Jul 2021, 11:51

Hellton Råtbutcher wrote:
15 Jul 2021, 22:45
Sun äitis wrote:
15 Jul 2021, 22:31
Saiko tota Deathia Suomesta? En nähnyt ikinä missään.
Jostain mä tommosen askin sain, mutta voi olla että joku kaveri tuonu ulkom maalta.

Ja tota YO tupakkaa ostin kun olin joku 13-14.v eli hyvin toimi markkinointi.
Aikoinaan ainakin sain alennuksellulla Lahessa La Vidasta kun kukaan ei halunnut ostaa.Hirveetä röökiähän toi oli

Post Reply