N: The Math Myth

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
User avatar
An Poc Ar Buile
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 40785
Joined: 16 Sep 2015, 21:12
Location: De bharr na gcnoc san imigéin

Re: N: The Math Myth

#136 Post by An Poc Ar Buile » 06 Sep 2016, 12:05

Topik lässähti kovaa hyvän alun jälkeen. Kiitos osallistuneille.
Ailliliú, puilliliú, ailliliú tá an puc ar buile!
Ailliliú, puilliliú,
Ailliliú
Tá an puc ar buile!

https://youtu.be/2zCRh78StwY?si=OIa0tmZI3loD2sEg

User avatar
MEE VITTU TÖIHI
fasismin uhri
Posts: 84385
Joined: 20 Jan 2012, 16:22
Location: Asiaton ehdotus

Re: N: The Math Myth

#137 Post by MEE VITTU TÖIHI » 06 Sep 2016, 14:55

gnu/turd wrote:Topik lässähti kovaa hyvän alun jälkeen. Kiitos osallistuneille.
Töttiksen pitäisi tulla paikalle niin saisi lisää vettä myllyyn :-k
Morjenttes vaa!!!!!
https://youtu.be/q0HoiuBqxpM

Poistunut käyttäjä 22a646
Poistunut käyttäjä
Posts: 44443
Joined: 09 Dec 2015, 23:12
Location: maisemakonttori

Re: N: The Math Myth

#138 Post by Poistunut käyttäjä 22a646 » 06 Sep 2016, 14:57

ihailen kyllä sitä yleistä optimismia, että opettamalla tietoa maailmasta ihmisille, jengi käyttäytyis jotenkin rationaalisesti ja maailma olis parempi paikka. tää nyt ei edes liity matikkaan vaan myös tohon yhteiskunta- ja ympäristöoppiin myös.

epäpoliittinen mussolini
King of PIF
King of PIF
Posts: 15790
Joined: 22 Oct 2012, 22:45
Location: Finishing My Business In Burma

Re: N: The Math Myth

#139 Post by epäpoliittinen mussolini » 06 Sep 2016, 15:00

iso poika numero yksi wrote:ihailen kyllä sitä yleistä optimismia, että opettamalla tietoa maailmasta ihmisille, jengi käyttäytyis jotenkin rationaalisesti ja maailma olis parempi paikka. tää nyt ei edes liity matikkaan vaan myös tohon yhteiskunta- ja ympäristöoppiin myös.
mitä vittua sä selität. varmaan kaikilla inhimillisyyden mittareilla maailma on parempi paikka nyt kuin joskus keskiajalla ja se on sataprosenttisesti koulutuksen ja sivistyksen ansiota
salaattisilppua tiskialtaassa ja rotuoppimummo

User avatar
Rasmus-mafioso
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43604
Joined: 04 Mar 2004, 19:24
Location: mokuversumi

Re: N: The Math Myth

#140 Post by Rasmus-mafioso » 06 Sep 2016, 15:42

Top 4 hevibändit wrote:
Uutiset ja mää wrote:
Top 4 hevibändit wrote:Edit: plussaa myös siitä että tuollaista säännöllistä kolmiota ei ole olemassakaan. Piti oikein tarkistaa googlettamalla. Tasakylkisiä ja tasasivuisia kolmioita on tullut harpin avulla piirrettyä koulussa.
Tasasivuinen kolmio lienee kuitenkin säännöllisen monikulmion eräs erikoistapaus?
Totta. Kaikki tommonen geometria ihan hukassa kun ainoastaan pytagoorasta ja sinejä ja käänteishommia tarvinnut kolmiohommista tässä viimeisen 10 vuoden aikana.
Luin nopeesti, että ainoostaan sieniä ja käänteishommia tarvinnu, mutta ehkä se oli tommone humanistin freudilainen.
jaltsun villain era wrote:
15 Jan 2024, 16:27
oletin Rasmus-mafiosoa raivokkaan demariksi. :confused2smoker:

Poistunut käyttäjä 22a646
Poistunut käyttäjä
Posts: 44443
Joined: 09 Dec 2015, 23:12
Location: maisemakonttori

Re: N: The Math Myth

#141 Post by Poistunut käyttäjä 22a646 » 06 Sep 2016, 15:51

tyylikäs skedechinoissa wrote:
iso poika numero yksi wrote:ihailen kyllä sitä yleistä optimismia, että opettamalla tietoa maailmasta ihmisille, jengi käyttäytyis jotenkin rationaalisesti ja maailma olis parempi paikka. tää nyt ei edes liity matikkaan vaan myös tohon yhteiskunta- ja ympäristöoppiin myös.
mitä vittua sä selität. varmaan kaikilla inhimillisyyden mittareilla maailma on parempi paikka nyt kuin joskus keskiajalla ja se on sataprosenttisesti koulutuksen ja sivistyksen ansiota
asioiden tietämisestä ei välttämättä todellakaan seuraa järkevää toimintaa. mun pointti on lähinnä se, että niin kauan kuin tieto tai joku tollanen ymmärrys ei millään tasolla toiminnallistu tai ohjaa toimintaa niin ei siitä oikein ole hyötyä. ja nykyaikaiset pedagogiset menetelmät, oppimiskäsitykset ym. pohjautuu aika pitkälti ton problematisointiin. eli mennään pois sellaisesta asioiden pänttäämisestä ja tankkaamisesta kohti käytännön toimintaa ja oppijoiden itsensä oppimistilanteessa rakentamaa tietoa. toi "tiedon kaataminen päähän" on oppimiseen liittyvän nyky-ymmärryksen valossa aika kyseenalainen tapa opettaa, mutta silti sitä esiintyy ihan helvetisti erityisesti sellasissa paikoissa joissa koulutetaan asiantuntijoita. ja tietty yliopistoissa.

lisäys: esim. meidän talonyhtiössä on vastuutehtävissä ihan fiksuja ihmisiä, jotka kuvittelee, että lähettämällä kaikille asukkaille lapun jostain asiasta jossa on selitetty se juurta jaksaen, ihmiset oppisivat tosta noin vain uusille tavoille ilman mitään vuorovaikutusta ja harjoittelua. :D
Last edited by Poistunut käyttäjä 22a646 on 06 Sep 2016, 15:53, edited 1 time in total.

Poistunut käyttäjä 22a646
Poistunut käyttäjä
Posts: 44443
Joined: 09 Dec 2015, 23:12
Location: maisemakonttori

Re: N: The Math Myth

#142 Post by Poistunut käyttäjä 22a646 » 06 Sep 2016, 15:53

äh, sössimistupla.

Ludbig Borga
Posts: 369
Joined: 20 Apr 2016, 03:52

Re: N: The Math Myth

#143 Post by Ludbig Borga » 06 Sep 2016, 16:27

tyylikäs skedechinoissa wrote:
iso poika numero yksi wrote:ihailen kyllä sitä yleistä optimismia, että opettamalla tietoa maailmasta ihmisille, jengi käyttäytyis jotenkin rationaalisesti ja maailma olis parempi paikka. tää nyt ei edes liity matikkaan vaan myös tohon yhteiskunta- ja ympäristöoppiin myös.
mitä vittua sä selität. varmaan kaikilla inhimillisyyden mittareilla maailma on parempi paikka nyt kuin joskus keskiajalla ja se on sataprosenttisesti koulutuksen ja sivistyksen ansiota
keskiajalla ei ollu ilmastonmuutosta

epäpoliittinen mussolini
King of PIF
King of PIF
Posts: 15790
Joined: 22 Oct 2012, 22:45
Location: Finishing My Business In Burma

Re: N: The Math Myth

#144 Post by epäpoliittinen mussolini » 06 Sep 2016, 17:48

Ludbig Borga wrote:
tyylikäs skedechinoissa wrote:
iso poika numero yksi wrote:ihailen kyllä sitä yleistä optimismia, että opettamalla tietoa maailmasta ihmisille, jengi käyttäytyis jotenkin rationaalisesti ja maailma olis parempi paikka. tää nyt ei edes liity matikkaan vaan myös tohon yhteiskunta- ja ympäristöoppiin myös.
mitä vittua sä selität. varmaan kaikilla inhimillisyyden mittareilla maailma on parempi paikka nyt kuin joskus keskiajalla ja se on sataprosenttisesti koulutuksen ja sivistyksen ansiota
keskiajalla ei ollu ilmastonmuutosta
juu ja muutenkin tässä menossa oli vielä jotain järkeä, mutta se on varmaan eri topikin aihe
salaattisilppua tiskialtaassa ja rotuoppimummo

User avatar
Kutosta pyytää
MVLKKV REX
MVLKKV REX
Posts: 392097
Joined: 25 Jul 2009, 13:03

Re: N: The Math Myth

#145 Post by Kutosta pyytää » 06 Sep 2016, 17:57

tyylikäs skedechinoissa wrote:
Ludbig Borga wrote:
tyylikäs skedechinoissa wrote:
iso poika numero yksi wrote:ihailen kyllä sitä yleistä optimismia, että opettamalla tietoa maailmasta ihmisille, jengi käyttäytyis jotenkin rationaalisesti ja maailma olis parempi paikka. tää nyt ei edes liity matikkaan vaan myös tohon yhteiskunta- ja ympäristöoppiin myös.
mitä vittua sä selität. varmaan kaikilla inhimillisyyden mittareilla maailma on parempi paikka nyt kuin joskus keskiajalla ja se on sataprosenttisesti koulutuksen ja sivistyksen ansiota
keskiajalla ei ollu ilmastonmuutosta
juu ja muutenkin tässä menossa oli vielä jotain järkeä, mutta se on varmaan eri topikin aihe
no oli helvetisti järkeä juuh :lol:

User avatar
ei vittu mikä meno
voisitteko ystävällisesti kertoa
Posts: 54880
Joined: 20 Feb 2009, 05:31
Location: hautuumaa
Contact:

Re: N: The Math Myth

#146 Post by ei vittu mikä meno » 06 Sep 2016, 18:24

suomella on pärjättävä wrote:
tyylikäs skedechinoissa wrote:
iso poika numero yksi wrote:ihailen kyllä sitä yleistä optimismia, että opettamalla tietoa maailmasta ihmisille, jengi käyttäytyis jotenkin rationaalisesti ja maailma olis parempi paikka. tää nyt ei edes liity matikkaan vaan myös tohon yhteiskunta- ja ympäristöoppiin myös.
mitä vittua sä selität. varmaan kaikilla inhimillisyyden mittareilla maailma on parempi paikka nyt kuin joskus keskiajalla ja se on sataprosenttisesti koulutuksen ja sivistyksen ansiota
asioiden tietämisestä ei välttämättä todellakaan seuraa järkevää toimintaa. mun pointti on lähinnä se, että niin kauan kuin tieto tai joku tollanen ymmärrys ei millään tasolla toiminnallistu tai ohjaa toimintaa niin ei siitä oikein ole hyötyä. ja nykyaikaiset pedagogiset menetelmät, oppimiskäsitykset ym. pohjautuu aika pitkälti ton problematisointiin. eli mennään pois sellaisesta asioiden pänttäämisestä ja tankkaamisesta kohti käytännön toimintaa ja oppijoiden itsensä oppimistilanteessa rakentamaa tietoa. toi "tiedon kaataminen päähän" on oppimiseen liittyvän nyky-ymmärryksen valossa aika kyseenalainen tapa opettaa, mutta silti sitä esiintyy ihan helvetisti erityisesti sellasissa paikoissa joissa koulutetaan asiantuntijoita. ja tietty yliopistoissa.

lisäys: esim. meidän talonyhtiössä on vastuutehtävissä ihan fiksuja ihmisiä, jotka kuvittelee, että lähettämällä kaikille asukkaille lapun jostain asiasta jossa on selitetty se juurta jaksaen, ihmiset oppisivat tosta noin vain uusille tavoille ilman mitään vuorovaikutusta ja harjoittelua. :D
Tää nyt on lähinnä semantiikkaa, mutta internetin foliohattusyöverit kertoo aika hyvin, mitä käy jos kaikki vaan ajattelee itse kriittisesti ilman että on tarpeeksi tietoa kaadettu päähän. Mut nää nyt ei tietenkään ole mitään dikotomisia asioita, vaan on hyvä että opetetaan kaikenlaista varsin epäsuorasti hyödyllistä niinkö matematiikkaa vaikka se ei oikeasti suoranaisesti kehittäiskään yksilöiden kykyä ajatella, koska yleinen järkevyys vaatii yleistä käsitystä maailman toiminnasta ja se taas vaatii kaikenlaista tietoa kaikenlaisista asioista, toki myös kykyä ajatella.
Image

Hyvin argumentoitu (64): Ihmiskintaat käteen ja kohti uusia pettymyksiä!

Image

Ludbig Borga
Posts: 369
Joined: 20 Apr 2016, 03:52

Re: N: The Math Myth

#147 Post by Ludbig Borga » 06 Sep 2016, 18:37

ei vittu mikä meno wrote: Tää nyt on lähinnä semantiikkaa, mutta internetin foliohattusyöverit kertoo aika hyvin, mitä käy jos kaikki vaan ajattelee itse kriittisesti ilman että on tarpeeksi tietoa kaadettu päähän.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.

User avatar
Dame Cressida Dick
King of PIF
King of PIF
Posts: 15549
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: N: The Math Myth

#148 Post by Dame Cressida Dick » 06 Sep 2016, 18:46

Ludbig Borga wrote:
ei vittu mikä meno wrote: Tää nyt on lähinnä semantiikkaa, mutta internetin foliohattusyöverit kertoo aika hyvin, mitä käy jos kaikki vaan ajattelee itse kriittisesti ilman että on tarpeeksi tietoa kaadettu päähän.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Taisi kyllä olla ihan huippujohtoa myöten.
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote:
29 Jun 2023, 20:15
historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa

Vaaleanpunainen majatalo
Posts: 595
Joined: 16 Jan 2015, 20:43

Re: N: The Math Myth

#149 Post by Vaaleanpunainen majatalo » 06 Sep 2016, 19:32

726762933 = 7267629 * 33 + 72 * 6762933
727454575 = 7274 * 54575 + 727 * 454575
928515625 = 9285 * 15625 + 92 * 8515625

Macron de Rothschild
3k
Posts: 3216
Joined: 03 Sep 2014, 18:14

Re: N: The Math Myth

#150 Post by Macron de Rothschild » 06 Sep 2016, 19:33

kuplaeirassa wrote:Tietääkseni jenkkilässä on polisci matematisoitunut huomattavasti, ja otaksuisin että Suomessakin tulee sama tapahtumaan.
Tässä vielä jonkun Harvardin jehun juttua matematiikasta political sciencessä. En tiedä miten Suomessa on, onko vielä rantautunut tänne vai onko jo tullut tai dumattu täysin. Tietysti ei tää sitä tarkota että kun yläkoulussa Jani-Petterille opetetaan että EU ei ole Neuvostoliitto niin siihen tarvitsisi ympätä matikkaa, mutta sitä matikkaa voi tosiaan tulla vastaan yllättävissäkin paikoissa.

"Not only do the quantitative and formal modeling courses at Harvard require mathematics and computer programming | it's becoming increasingly difficult to take courses in political economy, American politics, comparative politics, or international relations without encountering game-theoretic models or statistical analyses. One need only flip through the latest issues of the top political science journals to see that mathematics have entered the mainstream of political science."

http://gking.harvard.edu/classes/math-p ... scientists

Post Reply