Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1021 Post by Sasse netä » 05 Aug 2021, 10:46

Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
05 Aug 2021, 10:32
Konsernin johtaja wrote:
05 Aug 2021, 09:39
Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
05 Aug 2021, 09:35
Selvityksessä todetaan myös, että punaisella lihalla on muissa yhteyksissä positiivisia vaikutuksia. Se on tärkeä osa ravintoa monille erityisryhmille, kuten kasvuiässä oleville lapsille ja ikääntyneille.
Lapset ja vanhukset nääntyvät nälkään, jos heiltä viedään punainen liha pöydästä :pale:

Mutta jos muistutellaan, mitä vastaan riippumattomat tutkijat tässä hyökkäävät, niin se on YK:n alainen järjestö WHO, joka joitakin vuosia sitten linjasi punaisen lihan kulutuksen lisäävän riskiä sairastua syöpään. Hassua, että syöpäriskistä mainitseminen on jäänyt pois MT:n jutusta.
Lapsellahan riittää tyyliin joku ihan minimaalinen määrä kerran viikossa tai oisko jopa ollut kuukaudessa että saa kaiken tarvitsemansa. Jos ei sitten varta vasten etsitä vegaanisista tuotteista sellaiset millä saa kaikki vaaditut ravinteet.
Ei tartte lapsi tai vanhuskaan punaisesta lihasta mitään mitä ei saisi muusta eläinperäisestä ravinnosta. Paitsi syöpää tietenkin.
Joo tuohon loppuun laitoin että ellei varta vasten etsi sellaiset vegaaniset mistä saa saman ja korvattua lihan kokonaan. Mutta jos tuollainen ei kiinnosta, niin voi silti olla vähintään 6 päivänä viikossa syömättä lihaa helposti. Eli kunnon perusteetonta pelottelua nääntyvillä lapsilla :sad1:
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
zutonFever
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21758
Joined: 09 Jan 2010, 02:54
Location: hämärissä olosuhteissa, enemmän tai vähemmän kuolleena ja huumeneuloja perseessä.

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1022 Post by zutonFever » 05 Aug 2021, 11:35

Jossain aiemmassa jutussa aiheesta (lihansyönti/-syömättömyys) ravintoasiantuntija totesi suurinpiirtein, että kananmuna viikossa riittää ”ravintolisäksi” vegaaniseen ruokavalioon. Siis kaikkien ”hankalien” ravintoaineiden saamiseksi.

Tietty sitäkään ei tarvitse, mutta ihan hyvä reality check siihen kuinka tärkeää se yletön eläimillä mässäily on.
“It’s all about the sound,” said Stubbs. “You know, making the guitar go, AAAAARRRRRAAAARRRRGH!”

User avatar
Kalle
6k
Posts: 6060
Joined: 10 Sep 2017, 17:25

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1023 Post by Kalle » 10 Aug 2021, 10:13

Ohisalo tylyttää maajusseja.
YLE wrote:Ministeri Ohisalo: Maatalous on "jäänyt sivuraiteille" ilmastotoimissa – vihreät lähtevät tiukkoina syksyn budjettiriiheen

Ohisalo vaatii, että hallitus tekee loput ilmastopäätökset syyskuun budjettiriihessä, jotta Suomi saavuttaa asetetun hiilineutraaliustavoitteensa vuonna 2035.

Sisäministeri, vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo vaatii, että hallitus tekee loput tarvittavat ilmastopäätökset syksyn budjettiriihessä. Hän leikkaisi päästöjä maataloudesta.

– Nostaisin yhden esimerkin, joka on jäänyt sivuraiteille. Moni sektori on tehnyt jo paljon ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Moni yksityishenkilö on tehnyt paljon, mutta maatalous on sellainen sektori, jossa ei ole vielä pystytty vähentämään viime vuosina.

Ohisalo sanoo, että maataloudessa on monia keinoja, joista päästövähennyksiä voidaan hakea. Esimerkkeinä hän mainitsee työkoneiden ja turvepeltojen päästöjen vähentämisen sekä hiiliviljelyn edistämistä.

Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen toteaa, että Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK onkin jo ilmaissut huolensa ilmastonmuutoksesta.

– Maataloudessa kannattaa etsiä malleja, joissa ilmasto ja viljelijä voittaa, hän sanoo.

Kansainvälisen ilmastopaneeli IPCC julkisti maanantaina raportin, joka alleviivaa ilmastonmuutoksen torjunnan kiireellisyyttä. Raportin mukaan ilman päästövähennyksiä maapallon keskilämpötilan nousun pysäyttäminen 1,5:een tai edes kahteen asteeseen ei ole mahdollista.

Kokoomus ja vihreät kannattavat molemmat 1,5 asteen tavoitetta. Häkkäsen mukaan kokoomuksen linjassa näkyvät luottamus markkinoihin, ihmisten omiin valintoihin ja teknologiaan.

– Suomen päästöt ovat promillen luokkaa. Vaikka Suomen hallitus tekisi miten toimenpiteitä, sillä ei ilmastonmuutosta pysäytetä. Tämä ratkaistaan kansainvälisellä yhteistyöllä, sillä että keskeiset maat ja alueet sitoutuvat kaikki päästöjen vähentämiseen.

Ohisalon mukaan vihreät olisi valmis asettamaan Suomelle jopa nykyistä tiukemman hiilineutraaliustavoitteen.

Hän ja Häkkänen ovat yhtä mieltä, että Suomi voi vaikuttaa ilmastomuutoksen torjuntaan yritysten kautta. Häkkänen nostaa esimerkiksi suomalaisten yritysten ulkomaille viemät tuotteet, joilla voidaan hillitä päästöjä.

– Suomi voi olla kokoaan suurempi ilmastokysymyksissä, Ohisalo kiteyttää.

Katso koko A-studion keskustelu Yle Areenasta.

User avatar
Tapuli Rihmasto
2k
Posts: 2496
Joined: 19 Aug 2020, 16:02
Location: sienessä

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1024 Post by Tapuli Rihmasto » 10 Aug 2021, 10:33

Maindi boglaa kyllä aina tosta Suomen päästöt promillen luokkaa -perustelusta, millane äo pitää ihmisellä olla että tollanen alkaa kuulostaa fiksulta syyltä olla tekemättä mitään?
Autolla kulkevat kaikki, ihmisistä kaurahiutaleisiin.

User avatar
MOISIO
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 20167
Joined: 11 Aug 2013, 16:09
Location: ei missään dinder tai dinerklubissa

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1025 Post by MOISIO » 10 Aug 2021, 11:54

zutonFever wrote:
05 Aug 2021, 11:35
Jossain aiemmassa jutussa aiheesta (lihansyönti/-syömättömyys) ravintoasiantuntija totesi suurinpiirtein, että kananmuna viikossa riittää ”ravintolisäksi” vegaaniseen ruokavalioon. Siis kaikkien ”hankalien” ravintoaineiden saamiseksi.

Tietty sitäkään ei tarvitse, mutta ihan hyvä reality check siihen kuinka tärkeää se yletön eläimillä mässäily on.
Se on hauska ajatus että ikään ku ihmiskunta ois viimeistä 50 vuotta lukuunottamatta ollu koko olemassaolonsa ajan jossain aliravitsemuksellisessa nääntymystilassa ja nyt vasta kun lihaa saa vetää JOKA PÄIVÄ niin paljon kuin huvittaa (länsimaissa) niin ollaan saavutettu joku normaalitila

Ku todellisuudessa se hillitön eläintuotteiden ahmiminen on vaan tuottanu helvetillisen määrän elintasosairauksia
Image
Jonkinlaiset käyttäytymissäännöt tulee tietysti olla, mutta en tiedä tulenko noudattamaan niitä.
Lyhyt ryyppy count 2022: 3 (2021: 0 | 2020: 1 | 2019: 2 | 2018: 12)

Image

Image

User avatar
Liskomies
8k
Posts: 8640
Joined: 06 Aug 2014, 15:35
Location: Kybersymposium

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1026 Post by Liskomies » 10 Aug 2021, 12:04

Tapuli Rihmasto wrote:
10 Aug 2021, 10:33
Maindi boglaa kyllä aina tosta Suomen päästöt promillen luokkaa -perustelusta, millane äo pitää ihmisellä olla että tollanen alkaa kuulostaa fiksulta syyltä olla tekemättä mitään?
Setähiutale haluaa pitää kynsin hampain kiinni bensakoneestaan koska eihän se mitään merkkaa kun tuolla on Kiina ja Intia, jotka saastuttaa ihan sikana toisin kuin pienen suomalaisen yksilön bensakone, ulkomaanmatka ja kokoliha. Kuten tiedämme, Kiina/Intia eivät koostu yksilöistä vaan monoliiteista :roll: :lol:

Itse käytän vertauskuvana sitä kivireen vetämistä kun meidän vesi/kalastustoimikunta sai julkistaa rahaa järven vedenlaadun kunnostamiseen (nuottaus, hapetus, yms.) mutta oli hitonmoinen vaiva saada asioita tapahtumaan koska osa järvestä oli toisen porukan hoidossa ja "mehän ei tehä mittään jos noi toisetkaan ei tee!".
"Some people don't want you to say this, some people don't want you to say that, some people think if you mention some things they might happen. Some people are really fucking stupid." - George Carlin

Image

User avatar
giguli
Posts: 478
Joined: 12 Sep 2015, 18:35

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1027 Post by giguli » 11 Aug 2021, 18:25

Hyvä Twitterketju kuinka suomalainen maatalous on kehittynyt viime vuosina. Loput ketjusta spoilertäpän alla.







Spoiler:









User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53030
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1028 Post by Hans Normaali » 15 Aug 2021, 10:12

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/765 ... parit:6b26

Tota juttu lukiessa tuli kyllä mieleen semmonen hommeli että MTK on kyllä sinänsä kunnon vitun etujärjestö siinä mielessä, että se kyrpänaamaisen ylimielisesti ajaa viljelijöiden asiaa, ja ulisee kuin kuohittu orava aina jos maanviljelystä edes puhutaan heidän tulkinnassaan epäkunnioittavaan sävyyn. Viljelijät tekevät aina kaiken täydellisesti ja virheettömästi, ja vaikka eivät tekisikään niin onko siitä nyt pakko tulla vittuilemaan. Viljelijät (tai ainakin suuri osa) varmaan arvostaa tuommoista härkäpäistä etujen vahtimista, mutta ulospäin hohkaa semmoinen kuva että kaikki on muiden vikaa, täydellistä ei voi parantaa, ja kukaan joka ei itse ole viljelijä, ei ole myöskään kelvokas edes puhumaan maataloudesta. Etenkään tutkijat.

Ei varsinaisesti paranna keskusteluyhteyttä yhteiskunnan muiden osa-alueiden kanssa tämmösenä aikana kun tarvittais kipeästi keskustelua, suunnittelua ja toimeenpanoa päästöjen vähentämiseksi.
NINJA PO VENSKA!

sivunumero
Posts: 60
Joined: 31 Jul 2021, 11:08

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1029 Post by sivunumero » 15 Aug 2021, 10:57

giguli wrote:
11 Aug 2021, 18:25
Hyvä Twitterketju kuinka suomalainen maatalous on kehittynyt viime vuosina. Loput ketjusta spoilertäpän alla.




Jäin miettii tota kohtaa missä todettiin, että viljasadot eivät ole kasvaneet. En ihmettele yhtään et tulokset on huonoja, mut mun mielestä se todistaa enemmänkin ilmastonmuutoksen vaikutuksista kuin maanviljelijöiden huonoudesta. Asun maaseudulla hevonvitunkuusessa ja näen suomalaista maatalouta kattomalla ikkunasta ulos naapurin peltoja (lehmiä varten pitää kävellä postilaatikolle). Oon puhunut paikallisten jyväjemmareiden kanssa ja kaikki sanoo samaa eli on ihan mahdotonta arvata mitä kasvia lykkäis seuraavana vuonna peltoon kun säät ovat vuosi vuodelta arvaamattomampia. Mä näen tämän omin silmin. Tänä vuonna ongelmana täällä oli puolentoista kuukauden mittainen paahde kuivuus. Esim kaurapellot halkeili kuivuuttaan, korret jäi lyhyiksi ja muutama hassu jyvänen. Härkäpapu ei ees lähteny kasvuun, ko kasvi kestää viileetä ja sadetta tosi hyvin mut ei jatkuvia helteitä. Ihan varmasti jää tämän vuoden viljelystyotokset neuvostoliittohenkisistä tavoitemääristä monien kasvien kohdalla. Jotkut kasvit pärjäävät kuumassa kyllä, esim peruna. Viiime vuonna tai toissa vuonna oli ensin karseeta paahdetta ja sitten yhtäkkiä heinäkuussa kylmää jne.

Täällä missä mä asun ei yksikään maanviljelijä, oli sit miten syvästi persu tai keskustalainen, kiistä ilmastonmuutosta. Päinvastoin ovat ihan yhtä huolissaan kuin naapuruston ainokainen anorkoituhippi. Aika moni täällä on luopuneet karjasta, niiden pito ei ole kannattavaa ellei oo varaa rakennuttaa jättimäinen lypsytehdas ja ainakin yhdellä luopujalla tiedän et oli ideologiset syyt painavina. Tukiaisjärjestelmää kritisoivat kaikki. Se on sekava, byrokraattinen, palkitsee ihan vääristä asioista ja rankaisee toisista. Mä näen, että jonkilainen tukijärjestelmä on kuitenkin hyvä olla, muutoin jengi lopettaisi muutaman katovuoden jälkeen ja oltaisiin jonkun tuontiviljan varassa. Mut tää nykyinen on ihan paska. Maatalous on vuosi vuodelta kannattamattomampaa ja osa viljelyistä tosi kovissa veloissa kun byrokratian takia pitää investoida ja kehittää.

Kyllä täällä maalla on porukkaa joka miettii millä sais lisättyä hiilinieluja ym.
Se mikä täällä ehkä eniten nousee esiin on tukiusbyrokratian lisäksi myös maatalouspolitiikan jäykkyys ja myös suomalaisen energiapolitiikan tiukka sääntely. Täällä ois esim kaikenmaailman pientareita ja muita viljelykseen kelpaamattomia joutomaita, joilla voisi kasvattaa vaikkapa öljyhamppua biodiisseliä varten. Mut ei oo kyllä helpoksi tehty asiaa. Vituttaa itse vihreisiin kuuluvana että omassa puolueessa maanviljelyshommia kommentoi joku, jonka lähin kontakti viljapeltoon on ruisleipäpaketti.

sivunumero
Posts: 60
Joined: 31 Jul 2021, 11:08

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1030 Post by sivunumero » 15 Aug 2021, 11:03

Hans Normaali wrote:
15 Aug 2021, 10:12
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/765 ... parit:6b26

Tota juttu lukiessa tuli kyllä mieleen semmonen hommeli että MTK on kyllä sinänsä kunnon vitun etujärjestö siinä mielessä, että se kyrpänaamaisen ylimielisesti ajaa viljelijöiden asiaa, ja ulisee kuin kuohittu orava aina jos maanviljelystä edes puhutaan heidän tulkinnassaan epäkunnioittavaan sävyyn. Viljelijät tekevät aina kaiken täydellisesti ja virheettömästi, ja vaikka eivät tekisikään niin onko siitä nyt pakko tulla vittuilemaan. Viljelijät (tai ainakin suuri osa) varmaan arvostaa tuommoista härkäpäistä etujen vahtimista, mutta ulospäin hohkaa semmoinen kuva että kaikki on muiden vikaa, täydellistä ei voi parantaa, ja kukaan joka ei itse ole viljelijä, ei ole myöskään kelvokas edes puhumaan maataloudesta. Etenkään tutkijat.

Ei varsinaisesti paranna keskusteluyhteyttä yhteiskunnan muiden osa-alueiden kanssa tämmösenä aikana kun tarvittais kipeästi keskustelua, suunnittelua ja toimeenpanoa päästöjen vähentämiseksi.
Ei MTK aja suurimman osan ajasta edes viljelijöiden asiaa. Tai varmaan joidenkin Nallukka Wahlroos -tyyppisten jättimäisten maanviljelyskeskittymien asiaa joo, mutta ei pienten. Eivät ainakaan paikalliset jemmarit koe niin. Mulle on jäänyt fiilis, että MTK pitää kiinni omista eduistaan koska on jämähtänyt instituutiona eiväktä kaikkine keskustapuolue-kytköksineen pysty uudistumaan. Ainoa, joka uskoo maataloustukijärjestelmän virheettömyyteen on MTK eikä sielläkään enää kaikki.
Mun oma inhokki on kesantopeltojärjestelmä, ja tässä kyrsii sekä viljelijät että tukijärjestelmä. Ajatus kai ois ollut tukea viljelykiertoa, mut yhdet ja samat pellot seisoo kesannolla ja toiset on jatkuvassa käytössä. Tukijärjestelmän kanssa on hankala muuttaa kesantoa esim kukkaniityksi pöpököille (pitää kiltisti niittää pari kertaa vuodessa) tai tehdä jotain muuta puolihyöydyllistä. Kesannoksi ilmoitetulla pellolla ei saa ees telttailla. Tota kaikka valvotaan satelliiteilla. Rangaistukseksi esim yhdestä metrin verran kesantopellolla maanneesta pöllipinosta viedään tuet hehtaarin alueelta. Tuet on myös porrastettu joidenkin kiintiöiden mukaan niin, että sen yhden hehtaarin menetys voi viedä enemmänkin tukia.

Lisään vielä sen verran, että en oo itse maanviljelijä ja lähtökohdiltani olen umpistadilainen eli oon täkäläisittin kaupungista tullut uudisasukas. Punaista lihaa oon syönyt viimeksi 90-luvulla, käytän ensisijaisesti kaura-, manteli- ja soijamaitoja ja syömisten osalta pitkälti vege. Vegaani en oo, välillä vedän kalaa, kananmunaa ja juustoo ja joskus harvoin kanajalosteita hengenpitimiksi. Mun mielestä ihmiset syö ihan liikaa lihaa ja myös että lihaa + maitotuotteita tungetaan ihan liikaa joka paikkaan. Ei ihmisen tartte syödä sikanautajauhispiffejä joka päivä eikä vetää jotain kinkkuleikettä jokaisella välipalalla.

Suomen lypsykarjan, sikojen jne määrät ovat laskeneet reilusti (puoleen kolmessakymmenessä vuodessa), on siirrytty suorakylvöön, vähennetty lannoitteita, muunnettu lehmien rehuja vähäpäästöimmiksi, mietitty keinoja hiilensidontaan jne. Eli on yritetty kyllä, onko se sit ollu riittävästi niin tuskin mut onko muilla aloilla tehty yhtäään sen enempää.
Mua vituttaa kaupunki vs. maaseutu -jako ja sen vahvistaminen. Ja sellai ajatus, että kaikki jotka asuu maalla ajattelis ja toimis samalla tavalla. Ei täällä esim kaikki oo mitään turpeenpolton ystäviä, vaikka lehtiä lukemalla näin voisi ehkä kuvitella.
En myöskään tarkoita, etteikö saisi kritisoida maanviljelystä jos ei asu itse maalla. Mut hemmetti että mulla keittää kun omassa tuttavapiirissä on ihmisiä, jotka mussuttaa suomalaisen maanviljejöiden saastuttavuudesta tms shittiä ja sit samat tyypit ostavat kärryt täyteen lidlistä halpaa possua ja jotain vitun activiaa (ranskalaisen suuryhtiön puolalaisten lehmien maidosta valmistaa jugurttia). Ja ihan tosissaan osa vihreistä uskoo, että maanviljelys ois jotenkin maagisesti tehokkaampaa, ekologisempaa ja eläinyställisempääkin. Juu terve. Sit on päälle vielä nää tällaiset kummallisuudet kuin että vaiks Suomessa glyfosaatti on nounou myllyt ostaa puolalaista roundup-viljaa kun se on niin halpaa ja siellä sitä saa vissiin kaataa peltoonsa niin paljon kuin haluaa.

User avatar
Rilli Bönthö Vapaus
God of PIF
God of PIF
Posts: 30551
Joined: 14 Jan 2009, 17:39
Location: Alkiolainen Internet / Taistelee Tiamatin vatsassa

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1031 Post by Rilli Bönthö Vapaus » 15 Aug 2021, 17:35

sivunumero wrote:
15 Aug 2021, 10:57
giguli wrote:
11 Aug 2021, 18:25
Hyvä Twitterketju kuinka suomalainen maatalous on kehittynyt viime vuosina. Loput ketjusta spoilertäpän alla.
Spoiler:


Jäin miettii tota kohtaa missä todettiin, että viljasadot eivät ole kasvaneet. En ihmettele yhtään et tulokset on huonoja, mut mun mielestä se todistaa enemmänkin ilmastonmuutoksen vaikutuksista kuin maanviljelijöiden huonoudesta. Asun maaseudulla hevonvitunkuusessa ja näen suomalaista maatalouta kattomalla ikkunasta ulos naapurin peltoja (lehmiä varten pitää kävellä postilaatikolle). Oon puhunut paikallisten jyväjemmareiden kanssa ja kaikki sanoo samaa eli on ihan mahdotonta arvata mitä kasvia lykkäis seuraavana vuonna peltoon kun säät ovat vuosi vuodelta arvaamattomampia. Mä näen tämän omin silmin. Tänä vuonna ongelmana täällä oli puolentoista kuukauden mittainen paahde kuivuus. Esim kaurapellot halkeili kuivuuttaan, korret jäi lyhyiksi ja muutama hassu jyvänen. Härkäpapu ei ees lähteny kasvuun, ko kasvi kestää viileetä ja sadetta tosi hyvin mut ei jatkuvia helteitä. Ihan varmasti jää tämän vuoden viljelystyotokset neuvostoliittohenkisistä tavoitemääristä monien kasvien kohdalla. Jotkut kasvit pärjäävät kuumassa kyllä, esim peruna. Viiime vuonna tai toissa vuonna oli ensin karseeta paahdetta ja sitten yhtäkkiä heinäkuussa kylmää jne.

Täällä missä mä asun ei yksikään maanviljelijä, oli sit miten syvästi persu tai keskustalainen, kiistä ilmastonmuutosta. Päinvastoin ovat ihan yhtä huolissaan kuin naapuruston ainokainen anorkoituhippi. Aika moni täällä on luopuneet karjasta, niiden pito ei ole kannattavaa ellei oo varaa rakennuttaa jättimäinen lypsytehdas ja ainakin yhdellä luopujalla tiedän et oli ideologiset syyt painavina. Tukiaisjärjestelmää kritisoivat kaikki. Se on sekava, byrokraattinen, palkitsee ihan vääristä asioista ja rankaisee toisista. Mä näen, että jonkilainen tukijärjestelmä on kuitenkin hyvä olla, muutoin jengi lopettaisi muutaman katovuoden jälkeen ja oltaisiin jonkun tuontiviljan varassa. Mut tää nykyinen on ihan paska. Maatalous on vuosi vuodelta kannattamattomampaa ja osa viljelyistä tosi kovissa veloissa kun byrokratian takia pitää investoida ja kehittää.

Kyllä täällä maalla on porukkaa joka miettii millä sais lisättyä hiilinieluja ym.
Se mikä täällä ehkä eniten nousee esiin on tukiusbyrokratian lisäksi myös maatalouspolitiikan jäykkyys ja myös suomalaisen energiapolitiikan tiukka sääntely. Täällä ois esim kaikenmaailman pientareita ja muita viljelykseen kelpaamattomia joutomaita, joilla voisi kasvattaa vaikkapa öljyhamppua biodiisseliä varten. Mut ei oo kyllä helpoksi tehty asiaa. Vituttaa itse vihreisiin kuuluvana että omassa puolueessa maanviljelyshommia kommentoi joku, jonka lähin kontakti viljapeltoon on ruisleipäpaketti.
Hyvä kirjoitus, ja toi tähän keskusteluun piffillä hieman poikkeavasta vinkkelistä asiaa. Tuskin kukaan järkevä pitää tätä puhtaasti tukien varassa pyörivää järjestelmää, joka kohtuullisilla kokoluokillakin yhä kannattamatonta ainakin yhtään normituotteilla, toivottavana. Semminkin kun aikanaan kai hyvältä tasolta lähteneet tuet ovat pysyneet samoina/laskeneet, samalla kun kulut nousseet ja inflaatiokin nakertanut harvat voittoeurot. Hemmetin huono liiketaloudellinen perusta näet, varsinkin jos pitäisi investoida lahonneen koneen vaihtoon. Uudet tuotteet on hankalia mm. tuon tukihomman ja säänkestävyyden takia, mutta myös siksi ettei maapohjat sovellu joka lajille. Mutta kyllä mitä itse vanhoja isäntiä tiedän niin on niissä kiistatta sitä MTK-henkeäkin, missä ympärillä muuttuvalta maailmalta suljetaan silmät ja kaikki muutosvastarinta jyllää.

Toinen mikä maaseudulla, toki muuallakin, hankaloittaa on jäykkyyden sijaan todella poukkoileva energiapolitiikka. Puhutaanpa omakoti-, kerrostalosta tai kunnan/yhtiön energiatuotannosta niin jotain poliittista pysyvyyttä pitäisi saada aikaan. Vaalikausikin on noissa investoinneissa lyhyt tarkasteluaika. Toki voi aina puhua, että lisääntyneen ympäristötiedon valossa koetetaan korjata harha-askelia, mutta kun Suomen historiaa asiassa viime vuosikymmeniltä katsoo, niin voi todeta ettei putkeen ole mennyt sen enempää päätöksissä,kuin hallitusten toteutumatta jääneissä spekuloinneissa. Varmuutta tulisi olla. Ihan että jos ei muuta niin parhaalla tiedolla tehdyn investoinnin tulisi voida luottaa olevan käyttökelpoinen normaalin käyttöikänsä päähän, jottei siinä hassata investointirahaa tai ympäristöresursseja.
Ceijo Succula wrote: Ei ole minun vastuulla ymmärtää lukemaani.

User avatar
Hans Normaali
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 53030
Joined: 09 Mar 2004, 13:52
Location: Keputopia

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1032 Post by Hans Normaali » 18 Aug 2021, 21:55

Ei saatana käy kateeksi viljanviljelijöitä. Täällä ainakin puinnit ihan vaiheessa ja pellot alkaa oleen niin märkiä ettei sinne puimurilla ole mitään asiaa. Sääennusteet ei paljoa anna toivoa paremmasta. Saattaa jäädä aika paljon viljoja peltoon taas.
NINJA PO VENSKA!

User avatar
Conrad
5k
Posts: 5355
Joined: 23 Feb 2009, 13:31
Location: Pierre-Simon Laplace

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1033 Post by Conrad » 18 Aug 2021, 22:14

Viljelijöitä ei todellakaan käy kateeksi. Sen sijaan MTK:n urpoummikko silmät kiinni -linja ja maataloustukipolitiikka kyttäämisineen, investointivaatimuksineen ja velkaloukkuineen aiheuttaa aktiivista vitutusta.

User avatar
zutonFever
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21758
Joined: 09 Jan 2010, 02:54
Location: hämärissä olosuhteissa, enemmän tai vähemmän kuolleena ja huumeneuloja perseessä.

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1034 Post by zutonFever » 19 Aug 2021, 10:05

Shock News: Jari Leppä ja Juha Marttila (haista vittu MTK) vetivät herneen nenään Ohisalon eläintuotanto ja maatalouspuheista: ”paistaa osaamisen puute”.

Lisää tulee jahka pystyn lukemaan tuon pieraisun kunnolla.
“It’s all about the sound,” said Stubbs. “You know, making the guitar go, AAAAARRRRRAAAARRRRGH!”

User avatar
Karhunpoika hairahtaa
2k
Posts: 2969
Joined: 16 Apr 2019, 15:14
Location: Paka-Tajula

Re: Täällä seurataan maaseudun tuhoutumista

#1035 Post by Karhunpoika hairahtaa » 25 Aug 2021, 09:29



Vanhan toistoa, mutta voi helvetti tuo se ahdistaa. Eikä vaan aleta asiasta oikein vieläkään puhumaan. Helppo heitellä jotain ihmisten väestönkasvusta, mutta eläinperäinen ruoka onkin vähän turhan herkkä asia vaikka sen kasvun haitat ne todellinen ongelma on.

Post Reply