VR on perseestä, lisää syitä miksi

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
User avatar
Lörsson.
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 234793
Joined: 16 Aug 2004, 15:15
Location: Kaikkien yliopistojen vessat muutenkin

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2251 Post by Lörsson. » 09 Jun 2021, 11:05

Virffari wrote:
08 Jun 2021, 21:33
Jaaha, stadista päin ei junat pysähdy puksussa nyt ollenkaan :x Ei mitään tiedotusta missään, onneks stadin suuntaan junat kulki, muuten olis myöhästyny töistä.
Tuli rapsaa että Lahen suunnan IC oli venannu tunnin Pasilan ja pääteaseman välissä.

Kävellen olisit jo perillä.

- I thought you fucked off.
- I did! But then I fucked back on again.


User avatar
Virffari
God of PIF
God of PIF
Posts: 37432
Joined: 16 Apr 2004, 13:53
Location: Lerstrand

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2252 Post by Virffari » 09 Jun 2021, 18:36

Lörsson. wrote:
09 Jun 2021, 11:05
Virffari wrote:
08 Jun 2021, 21:33
Jaaha, stadista päin ei junat pysähdy puksussa nyt ollenkaan :x Ei mitään tiedotusta missään, onneks stadin suuntaan junat kulki, muuten olis myöhästyny töistä.
Tuli rapsaa että Lahen suunnan IC oli venannu tunnin Pasilan ja pääteaseman välissä.

Kävellen olisit jo perillä.
Joo siel on ollu koko liikenne poikki tänään, onneks en tarvinnu junaa...
Mut joo tuo oli joku häiriö, tuo puksun ongelma jatkuu sit elokuun loppuun ratatöiden tms. takia :x
Image

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83100
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2253 Post by salilta tuttu hevari » 09 Jun 2021, 18:56

Destian työntekijöiden lakko syynä?
Image

epäpoliittinen mussolini
King of PIF
King of PIF
Posts: 15790
Joined: 22 Oct 2012, 22:45
Location: Finishing My Business In Burma

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2254 Post by epäpoliittinen mussolini » 17 Jun 2021, 13:04

tossa tommoimen vähän hätääntynyt venäläisnainen kertoi konnarille että jäi vahingossa junaan kun toi kaverin tavaroita ja kännykkäkin jäi autoon, niin konduktööri soitti seuraavaan paluusuunnan junaan että täällä on tyyppi joka ei tarvi lippua, ei mittään hättää pääset kyllä ilmaiseksi kottiin :salut:
salaattisilppua tiskialtaassa ja rotuoppimummo

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206880
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2255 Post by Jesse Python » 17 Jun 2021, 15:07

epäpoliittinen mussolini wrote:
17 Jun 2021, 13:04
tossa tommoimen vähän hätääntynyt venäläisnainen kertoi konnarille että jäi vahingossa junaan kun toi kaverin tavaroita ja kännykkäkin jäi autoon, niin konduktööri soitti seuraavaan paluusuunnan junaan että täällä on tyyppi joka ei tarvi lippua, ei mittään hättää pääset kyllä ilmaiseksi kottiin :salut:
Kyllä siellä inhimillisiäkin tyyppejä löytyy!

User avatar
punkhank
God of PIF
God of PIF
Posts: 35501
Joined: 05 Feb 2012, 00:26
Location: https://www.discogs.com/user/punkhank

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2256 Post by punkhank » 02 Jul 2021, 10:33

***Come on you Spurs!***
Spoiler:
Image
Punk rock (or "punk") is a rock music genre that emerged in the mid-70s, rooted in 60s garage rock and other forms of what is now known as "proto-punk" music.

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83100
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2257 Post by salilta tuttu hevari » 02 Jul 2021, 13:21

lidlin pomo vr:lle. Tuleekohan Italia-viikot, milloin junat sekunnilleen ajallaan, intia-viikot milloin voi matkustaa katolla yms.
Image

User avatar
Donkey Angler
Frying tonight!
Posts: 44814
Joined: 28 Mar 2004, 05:39
Location: HKI
Contact:

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2258 Post by Donkey Angler » 02 Jul 2021, 21:11

salilta tuttu hevari wrote:
02 Jul 2021, 13:21
intia-viikot milloin voi matkustaa katolla yms.
[-o< =D>
Riffs Mahoney wrote:
14 May 2023, 20:34
Donkey Angler, kaksi sanaa joihin voit luottaa

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17810
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2259 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 22 Sep 2021, 09:50

Mitäs helvettiä, VR on nyt vuosikausia jankuttanut että lähiliikenne Turun seudulle ei vaan tule onnistumaan ja että nykyinen kalusto ei sovi ja vaikka mitä, ja nyt sit tulee tämmönen lausunto:

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... Naantaliin
VR muutti mieltään lähiliikenteestä – väläyttää nyt jopa kesäjunia Turusta Naantaliin

ESKO PIHKALA
Turun Sanomat

Valtionyhtiö VR:n mukaan Varsinais-Suomessa ja monissa muissa maakunnissa olisi jo lyhyellä aikavälillä mahdollista saada kiskoille selvästi nykyistä enemmän henkilöjunaliikennettä. VR myös vahvistaa, että sen tunnistamat lisäliikennemahdollisuudet olisi pääosin toteutettavissa jo yhtiön nykyisellä kalustolla ja nykyisellä raidekapasiteetillä.

Osa reiteistä olisi teknisesti käynnistysvalmiita jo vuonna 2022.

Näin todetaan VR:n tuoreessa lausunnossa, jonka se jätti maanantaina liikenne- ja viestintäministeriölle (LVM). Lausunnossa yhtiö antaa arvionsa siitä, millaiset mahdollisuudet Suomessa olisi henkilöjunaliikenteen lisäämiseen kauko- ja yöjunaliikenteessä sekä alueellisessa lähijunaliikenteessä.

VR korostaa lausunnossa useamman kerran, että VR:n ja LVM:n nykyinen ostoliikennesopimus ei kata lausunnossa esitettyä lisäliikennettä. Nykyisellä sopimuksella LVM hankkii VR:ltä vuodessa 32 miljoonan euron edestä ostoliikennettä.

Jos liikennettä siis halutaan lisää, LVM:stä on saatava sille erillinen lisärahoitus.

Image

Varsinais-Suomen osalta VR katsoo, että kaukojunakalustolla jo nykyinen infra mahdollistaisi arkena kahden tunnin vuorovälein kulkevat junat Turusta Loimaalle ilman uusia välipysähdyksiä. Välipysähdyksiäkin voidaan lisätä, jos välille rakennetaan lisää laitureita.

Lisäksi VR näkee mahdollisena laajamittaisen Turun alueen lähijunaliikenteen. Siinä Turusta kulkisi lähijunat arkisin tunnin vuorovälein Loimaalle, Saloon, Raisioon ja Naantaliin. Uuteenkaupunkiin pystyisi junaoperaattorin mielestä ajamaan arkisin kahden tunnin vuorovälein.

VR kuitenkin huomauttaa, että tiheä lähiliikennemäinen junaliikenne vaatisi merkittäviä investointeja rata- ja asemainfrastruktuuriin sekä pidemmällä aikavälillä investointeja myös kalustoon. Esimerkiksi välipysähdyslaiturit olisi rakennettava joka reitille käytännössä kokonaan uudestaan. Muista vaatimuksista VR mainitsee muun muassa Raisio–Uusikaupunki-radan nopeuden noston.

VR mainitsee lausunnossaan mahdollisuutena myös kesäliikenteen Turusta Naantaliin.

Uuden matkustajalaiturin rakentaminen Naantaliin ja pienet infraparannukset mahdollistaisivat jo yksittäisten vuorojen ajon. Useiden Helsingin junavuorojen jatkaminen Naantaliin vaatisi sen lisäksi ainakin lisäselvityksiä Sr3-veturin dieselkäytöstä sähköttömällä rataosalla.

VR:n lausunnon mukaan myös ilta- ja yöyhteydet Helsingistä Turkuun ovat toteutettavissa. Samoin toteutettavissa on myös Rauman ja Kokemäen välinen junaliikenne, jos Raumalle rakennetaan matkustajalaituri ja henkilöliikenne saadaan sovitettua yhteen tavaraliikenteen kanssa.


Moni haistaa palaneen käryä

ESKO PIHKALA
[email protected]

Mistä tuuli nyt puhaltaa?

VR:n lausunto henkilöjunaliikenteestä käynnisti heti kovan pulinan sosiaalisessa mediassa. Kommenteissa on kyselty, miksi VR nyt esittää olevansa valmis ajamaan lisärahoitusta vastaan monia reittejä, joiden ajamisen se on ennen väittänyt olevan mahdotonta.

Vasta viime joulukuussa VR julkaisi silloisen toimitusjohtajansa Rolf Janssonin allekirjoituksella muistion, jossa muun muassa Turun seudun lähijunaliikenteen edellytyksistä maalattiin synkkä kuva.

Yhtiön arvio esimerkiksi Uudenkaupungin radasta kuului lyhyesti ja tylysti näin:

"Uudenkaupungin osalta rata soveltuu erittäin huonosti matkustajaliikenteelle. Vaikka rataosuudella on sähköt, nopeustaso on erittäin alhainen."

Nyt VR puhuu kahden tunnin vuorovälein Turusta Uuteenkaupunkiin kulkevista junista ja tunnin välein kulkevista junista Saloon, Loimaalle ja Raisioon.

Eikä siinä vielä kaikki. VR:n mukaan liikennöinti olisi mahdollista aloittaa "lyhyellä aikavälillä nykykalustolla" jatkamalla Sm- ja Eil-kaluston elinkaarta. Puhumme siitä samasta kalustosta, jonka kuljettamisesta romuttamolle Turun Sanomat viime vuoden lopulla uutisoi.

Hassuinta kaikessa on se, että VR:n julkaisema lausunto ei sisällä Turun seudun lähijunaliikenteen edellytyksistä mitään uutta.

Konsultit ovat todenneet Varsinais-Suomen liiton tilaamissa lähijunaselvityksissä samat asiat jo vuosia sitten. VR:n lausuntoon liitetty Turun lähijunaliikennekarttakin on käytännössä sama, jonka Vihreät julkaisi viime kuntavaalien alla omana lähijunavisionaan.

Lausunnon ainoa uusi asia on se, että VR ei enää kiistä muiden näkemyksiä liikennöinnin edellytyksistä.

Syytä äänensävyn muutokselle voi vain arvailla.

Optimisti voisi arvella sen johtuvan siitä, että VR sai heinäkuussa uuden toimitusjohtajan. Jospa Lauri Sipponen on entisenä Lidl Suomen toimitusjohtajana sitä mieltä, että operaattorin tehtävä ei ole lytätä asiakkaiden toiveita vaan vastata niihin.

Inhorealisti puolestaan voisi todeta, että VR neuvottelee parhaillaan LVM:n kanssa yhdeksän vuoden ja vajaan 300 miljoonan euron suorahankintasopimuksesta. Sopimus takaisi VR:lle yksinoikeuden valtion ostoliikenteeseen henkilöliikenteessä vuosiksi 2022–2030, mutta nimet eivät ole vielä paperissa.

Nyt on siis viimeinen hetki esittää maakuntapäättäjille lupauksia, joita ei tarvitse koskaan pitää, jos ja kun ostoliikenteen rahoitustasoa ei nosteta.
Image


Image

Parkki penaltti tulossa.
Hillowa maister.
Posts: 38125
Joined: 09 Feb 2006, 09:10

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2260 Post by Parkki penaltti tulossa. » 22 Sep 2021, 10:31

Rolloon mentiin par wkoa sitten, juna oli wartin etu-ajassa.
:o

User avatar
anteeksi maalaissuteni
Posts: 273
Joined: 05 Oct 2018, 23:40

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2261 Post by anteeksi maalaissuteni » 06 Oct 2021, 00:16

Joskus positiivistakin VR:stä: suostuivat vihdoinkin korvaamaan mulle taksin käytöstä aiheutuneet kulut, kun joskus kesällä jouduin perutun junavuoron takia menemään taksilla töihin. Hyvä VR!

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206880
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2262 Post by Jesse Python » 28 Oct 2021, 13:41

Ääh. nyt kun alkais olla taas ajankohtaista hommata kausilippu VR:lle, niin nää on muuttaneet sen helvetisti hankalammaksi. Aikaisemmin sai ostettua kausilipun 14 päiväksi ja sitä pidemmäksi ajaksi, ja päättymispäivän sai itse määrätä. Nyt se on kiinteä 14 päivää, ja siitä eteenpäin 30, 45, 60, 90 jne päivää.

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17810
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2263 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 14 Jan 2022, 00:40

Ehkä VR ei enää olekaan niin perseestä:

https://www.ts.fi/uutiset/5538454
Spoiler:
VR:lle tehtiin tarjouspyyntö vanhoista Sm2-junista – ostaja haluaa kunnostaa ne lähijuniksi Turun seudulle

Valtionyhtiö VR on alkanut neuvotella kiinnostuneen ostajatahon kanssa vuosina 1975–1981 valmistettujen Sm2-lähijunien myymisestä.

VR:n Hyvinkään konepajalla romutusta odottavien lähijunien kohtalosta viimeksi uutisoitaessa VR:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen totesi viime joulukuussa Turun Sanomille, että vaihtoehtona romuttamiselle VR on valmis myös myymään junat. Sipponen pyysi asiasta kiinnostuneita ilmoittautumaan VR:lle mahdollisimman pian.

Ostajatahon asiantuntijaedustaja, raidealan konsultti Antero Alku kertoo, että VR:lle jätettiin Sm2-junista tarjouspyyntö heti jutun julkaisua seuraavana päivänä.

Sm2-junia on kaikkiaan 50 yksikköä, joista 36 on edelleen VR:n päivittäisessä liikennekäytössä. Alkun mukaan ostajan kiinnostus kohdistuu niihin 14 yksikköön, jotka VR on jo poistanut liikenteestä.

Antero Alku tunnetaan parhaiten Tampereen raitiotien yhtenä pääsuunnittelijana. Tampereen raitsikkahanketta valmistelleessa asiantuntijaryhmässä Alku teki kaikki suoraan junien hankintaan liittyvät ratkaisut.

Torstaina Alku kävi Hyvinkään konepajalla VR:n johdon isännöimänä katsastamassa kyseisten Sm2-junien kunnon.

Alku vahvistaa, että junat ovat kunnostettavissa liikennöintikuntoon. Ostajalle ei aiheudu ongelmia edes siitä, että VR on ehtinyt purkaa junista jo joitain osia, jotka se tarvitsee liikenteeseen jäävien yksiköiden tarpeisiin.

Alku korostaa, että junien liikennekelpoisuus ja varaosien tarve riippuvat täysin siitä, millaista käyttöä junille suunnittelee.

– Pidän VR:n kunnossapitostrategiaa ihan viisaana heidän lähtökohdistaan. VR on ilmoittanut, että se aikoo pitää yhä liikenteessä olevat 36 yksikköä 1970-luvun kuosissa ja ajaa niillä vielä kymmenen vuotta, kunnes se korvaa ne uusilla Smx-junilla. Ymmärrän, että siinä tapauksessa Sm2-junien peruskunnostus tulisi VR:lle liian kalliiksi. Ja koska joitakin osia on vaikea enää saada tai teettää, niin VR on alkanut purkaa liikenteestä pois otetuista yksiköistä osia.

Alkun mukaan ostajan tarkoitus on täysin päinvastainen. Ostaja haluaa poistaa junista kaiken saatavuudeltaan heikon 1970-luvun tekniikan ja vaihtaa tilalle halpaa ja helposti saatavaa nykyaikaista tekniikkaa.

– Tämän takia ne vanhat osat ovat VR:lle tärkeitä, mutta me emme niistä välitä. Meidän tarkoituksemme on modernisoida Sm2-junat siihen kuntoon, että matkustaja sisällä ei edes tajua istuvansa junassa, jonka runko on rakennettu 70-luvulla. Me tarvitsemme telit, rungot, moottorit ja päämuuntajat. Näiltä osin kuntokatsastuksessa ei tullut vastaan ikäviä yllätyksiä, Alku kuvailee.

Alku sanoo edustavansa asiassa rahoittajaryhmää ja raidealasta kiinnostuneita tai sillä toimivia yrittäjiä. Nimiä saadaan julkisuuteen varmasti viimeistään siinä vaiheessa, kun sopimus VR:n kanssa alkaa olla tosiasia.

Alkun mukaan VR on hänelle ilmoittanut, että neljästätoista ylimääräisestä Sm2-junasta se tarvitsee kolme omiin tarkoituksiinsa. Alku toteaa, että hänen edustamansa taho on kiinnostunut ostamaan kaikki loput yksitoista junaa.

Kun junat on kunnostettu, ostajan tarkoitus on aloittaa niillä paikallisjunaliikennöinti Turun seudulla.

– Turun seutu olisi se startti, mutta visio on kauempana. Liiketoiminnassa kaikilla on tietenkin haluna kasvaa ja laajeta.

– Miksi me sitten haluamme puoliväkisin liikennöidä vanhoilla junilla? Koska se on yksinkertaisesti kaikkein nopein tapa saada homma käyntiin. Meidän ajatuksemme on, että uusi yhtiö olisi valmis aloittamaan liikennöinnin Turusta Uuteenkaupunkiin modernisoiduilla Sm2-junilla kahden vuoden päästä, Alku toteaa.

Neuvotteluja käyty hyvässä hengessä

Raidealan konsultti Antero Alku kertoo, että neuvottelut Sm2-junista ovat edenneet VR:n kanssa hyvässä hengessä.

Alku korostaa, että ostajataho ei hae vastakkainasettelua VR:n kanssa. Haussa on sen sijaan kumppanuus, jossa modernisoiduilla Sm2-junilla liikennöivä paikallisoperaattori voisi kuljettaa VR:n Turkuun kuljettamat matkustajat edelleen Uuteenkaupunkiin.

Ostajan tavoitteena on päästä VR:n kanssa sopimukseen kokonaispaketista, jossa Sm2-junien kaupan lisäksi ostaja voisi vuokrata VR:ltä myös junien kunnostuksessa tarvittavat tilat.

Alku toteaa, että ostajataho on jo valmiiksi katsellut sillä silmällä VR:n Turussa sijaitsevaa pendolinohallia. Torstain tapaamisessa VR:n johto oli Alkun mukaan kuitenkin itse ehdottanut kunnostuspaikaksi Hyvinkään konepajaa.

– Oma kokemukseni on, että torstain tapaamisessa jonkinlaista kumppanuutta onnistuttiin jo vähän rakentamaan. Minulle jäi se käsitys, että VR on valmis jeesaamaan meitä. Se oli positiivinen yllätys, että VR:n johdon mukaan meille voisi järjestyä Hyvinkään konepajalta tilat, joissa voisimme Sm2-junia kunnostaa, Alku kertoo.

Jos osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen yksityiskohdista, Alkun arvion mukaan kauppa Sm2-junista voisi olla valmis ehkä kahden, kolmen kuukauden päästä.

Vielä ennen kuntokatsastusta Alkun rahoittajille antama arvio oli, että junien modernisointi liikennöintikuntoon maksaa noin puoli miljoonaa euroa per juna.

– Seuraava steppi on, että nyt ryhdymme tarkentamaan kunnostussuunnitelmaa näkemämme perusteella. Junien peruskorjauksen suunnittelu on iso työ, mutta aivan ensimmäiseksi on tehtävä alustava peruskorjaussuunnitelma, jonka pohjalta voimme antaa rahoittajille tarkan arvion siitä, mitä tämä kaikki tulee maksamaan, Alku sanoo.
Image


Image

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17810
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2264 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 14 Jan 2022, 15:34

https://www.ts.fi/uutiset/5538813

Uu jee. Otsikko kertoo kaiken:
VR vahvistaa neuvottelut Sm2-junien myynnistä – Yhtiön mukaan junat ovat ostettavissa "romuraudan hinnalla"
Image

[-o<
Image


Image

User avatar
Roge Moore
may contain cat and text
Posts: 25584
Joined: 24 Jun 2013, 17:58

Re: VR on perseestä, lisää syitä miksi

#2265 Post by Roge Moore » 14 Jan 2022, 16:59

Tommonen raidealan konsultti Antero Alku on kyllä mies tosiaan paikallaan. Ilman tämmösiä tyyppejä ei tämmöset hommat ottais onnistuakseen.

Toivon kaikille kaikkea hyvää.
:batmanbounce:
shitstorm wrote:
12 Sep 2018, 21:31
sössötys on sen tasoista että kortin vois ottaa kokonaan veke, mieshän on syyntakeeton.
Lörsson. wrote:Ainahan autot on joltain surrealistilta hankittu. :x

Post Reply