Tuli rapsaa että Lahen suunnan IC oli venannu tunnin Pasilan ja pääteaseman välissä.
Kävellen olisit jo perillä.
Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y
Tuli rapsaa että Lahen suunnan IC oli venannu tunnin Pasilan ja pääteaseman välissä.
Joo siel on ollu koko liikenne poikki tänään, onneks en tarvinnu junaa...
Kyllä siellä inhimillisiäkin tyyppejä löytyy!epäpoliittinen mussolini wrote: ↑17 Jun 2021, 13:04tossa tommoimen vähän hätääntynyt venäläisnainen kertoi konnarille että jäi vahingossa junaan kun toi kaverin tavaroita ja kännykkäkin jäi autoon, niin konduktööri soitti seuraavaan paluusuunnan junaan että täällä on tyyppi joka ei tarvi lippua, ei mittään hättää pääset kyllä ilmaiseksi kottiin
VR muutti mieltään lähiliikenteestä – väläyttää nyt jopa kesäjunia Turusta Naantaliin
ESKO PIHKALA
Turun Sanomat
Valtionyhtiö VR:n mukaan Varsinais-Suomessa ja monissa muissa maakunnissa olisi jo lyhyellä aikavälillä mahdollista saada kiskoille selvästi nykyistä enemmän henkilöjunaliikennettä. VR myös vahvistaa, että sen tunnistamat lisäliikennemahdollisuudet olisi pääosin toteutettavissa jo yhtiön nykyisellä kalustolla ja nykyisellä raidekapasiteetillä.
Osa reiteistä olisi teknisesti käynnistysvalmiita jo vuonna 2022.
Näin todetaan VR:n tuoreessa lausunnossa, jonka se jätti maanantaina liikenne- ja viestintäministeriölle (LVM). Lausunnossa yhtiö antaa arvionsa siitä, millaiset mahdollisuudet Suomessa olisi henkilöjunaliikenteen lisäämiseen kauko- ja yöjunaliikenteessä sekä alueellisessa lähijunaliikenteessä.
VR korostaa lausunnossa useamman kerran, että VR:n ja LVM:n nykyinen ostoliikennesopimus ei kata lausunnossa esitettyä lisäliikennettä. Nykyisellä sopimuksella LVM hankkii VR:ltä vuodessa 32 miljoonan euron edestä ostoliikennettä.
Jos liikennettä siis halutaan lisää, LVM:stä on saatava sille erillinen lisärahoitus.
Varsinais-Suomen osalta VR katsoo, että kaukojunakalustolla jo nykyinen infra mahdollistaisi arkena kahden tunnin vuorovälein kulkevat junat Turusta Loimaalle ilman uusia välipysähdyksiä. Välipysähdyksiäkin voidaan lisätä, jos välille rakennetaan lisää laitureita.
Lisäksi VR näkee mahdollisena laajamittaisen Turun alueen lähijunaliikenteen. Siinä Turusta kulkisi lähijunat arkisin tunnin vuorovälein Loimaalle, Saloon, Raisioon ja Naantaliin. Uuteenkaupunkiin pystyisi junaoperaattorin mielestä ajamaan arkisin kahden tunnin vuorovälein.
VR kuitenkin huomauttaa, että tiheä lähiliikennemäinen junaliikenne vaatisi merkittäviä investointeja rata- ja asemainfrastruktuuriin sekä pidemmällä aikavälillä investointeja myös kalustoon. Esimerkiksi välipysähdyslaiturit olisi rakennettava joka reitille käytännössä kokonaan uudestaan. Muista vaatimuksista VR mainitsee muun muassa Raisio–Uusikaupunki-radan nopeuden noston.
VR mainitsee lausunnossaan mahdollisuutena myös kesäliikenteen Turusta Naantaliin.
Uuden matkustajalaiturin rakentaminen Naantaliin ja pienet infraparannukset mahdollistaisivat jo yksittäisten vuorojen ajon. Useiden Helsingin junavuorojen jatkaminen Naantaliin vaatisi sen lisäksi ainakin lisäselvityksiä Sr3-veturin dieselkäytöstä sähköttömällä rataosalla.
VR:n lausunnon mukaan myös ilta- ja yöyhteydet Helsingistä Turkuun ovat toteutettavissa. Samoin toteutettavissa on myös Rauman ja Kokemäen välinen junaliikenne, jos Raumalle rakennetaan matkustajalaituri ja henkilöliikenne saadaan sovitettua yhteen tavaraliikenteen kanssa.
Moni haistaa palaneen käryä
ESKO PIHKALA
[email protected]
Mistä tuuli nyt puhaltaa?
VR:n lausunto henkilöjunaliikenteestä käynnisti heti kovan pulinan sosiaalisessa mediassa. Kommenteissa on kyselty, miksi VR nyt esittää olevansa valmis ajamaan lisärahoitusta vastaan monia reittejä, joiden ajamisen se on ennen väittänyt olevan mahdotonta.
Vasta viime joulukuussa VR julkaisi silloisen toimitusjohtajansa Rolf Janssonin allekirjoituksella muistion, jossa muun muassa Turun seudun lähijunaliikenteen edellytyksistä maalattiin synkkä kuva.
Yhtiön arvio esimerkiksi Uudenkaupungin radasta kuului lyhyesti ja tylysti näin:
"Uudenkaupungin osalta rata soveltuu erittäin huonosti matkustajaliikenteelle. Vaikka rataosuudella on sähköt, nopeustaso on erittäin alhainen."
Nyt VR puhuu kahden tunnin vuorovälein Turusta Uuteenkaupunkiin kulkevista junista ja tunnin välein kulkevista junista Saloon, Loimaalle ja Raisioon.
Eikä siinä vielä kaikki. VR:n mukaan liikennöinti olisi mahdollista aloittaa "lyhyellä aikavälillä nykykalustolla" jatkamalla Sm- ja Eil-kaluston elinkaarta. Puhumme siitä samasta kalustosta, jonka kuljettamisesta romuttamolle Turun Sanomat viime vuoden lopulla uutisoi.
Hassuinta kaikessa on se, että VR:n julkaisema lausunto ei sisällä Turun seudun lähijunaliikenteen edellytyksistä mitään uutta.
Konsultit ovat todenneet Varsinais-Suomen liiton tilaamissa lähijunaselvityksissä samat asiat jo vuosia sitten. VR:n lausuntoon liitetty Turun lähijunaliikennekarttakin on käytännössä sama, jonka Vihreät julkaisi viime kuntavaalien alla omana lähijunavisionaan.
Lausunnon ainoa uusi asia on se, että VR ei enää kiistä muiden näkemyksiä liikennöinnin edellytyksistä.
Syytä äänensävyn muutokselle voi vain arvailla.
Optimisti voisi arvella sen johtuvan siitä, että VR sai heinäkuussa uuden toimitusjohtajan. Jospa Lauri Sipponen on entisenä Lidl Suomen toimitusjohtajana sitä mieltä, että operaattorin tehtävä ei ole lytätä asiakkaiden toiveita vaan vastata niihin.
Inhorealisti puolestaan voisi todeta, että VR neuvottelee parhaillaan LVM:n kanssa yhdeksän vuoden ja vajaan 300 miljoonan euron suorahankintasopimuksesta. Sopimus takaisi VR:lle yksinoikeuden valtion ostoliikenteeseen henkilöliikenteessä vuosiksi 2022–2030, mutta nimet eivät ole vielä paperissa.
Nyt on siis viimeinen hetki esittää maakuntapäättäjille lupauksia, joita ei tarvitse koskaan pitää, jos ja kun ostoliikenteen rahoitustasoa ei nosteta.
VR vahvistaa neuvottelut Sm2-junien myynnistä – Yhtiön mukaan junat ovat ostettavissa "romuraudan hinnalla"